Тема: Логічне слідування “Якщо – то - інакше”.
Мета:
навчальна: сформувати поняття логічного слідування; навчити дітей використовувати логічне слідування при складанні алгоритмів;
розвивальна: розвивати увагу, логічне мислення, пам'ять.
виховна: виховувати самостійність, цікавість до інформатики.
Обладнання: програма «Сходинки», роздатковий матеріал, підручник.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
От і все, дзвенить дзвінок,
В гості йде до нас урок.
Спішіть, поспішайте,
За парти сідайте.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда.
Що таке заперечення?
Як із висловлення утворити заперечення?
Навести приклад істинних та хибних висловлювань.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.
Ганнусі й Олесеві так полюбилася логіка, що тепер на кожній перерві вони грають в різні логічні ігри.
Друзі вміють утворювати нові висловлювання за допомогою частки не, тобто шляхом заперечення. Заперечення перетворює істинне висловлювання на хибне і навпаки.
А чи можна утворити нове висловлювання з двох? Так, це легко зробити за допомогою слів якщо й то.
Отже, сьогодні на уроці ми вивчимо, що таке логічне слідування і як воно використовується в алгоритмах.
IV. Вивчення нового матеріалу
Робота з підручником. (ст. 114)
Розглянемо, наприклад, два висловлювання: «На світлофорі зелене світло» і «Можна переходити вулицю». Об’єднаємо їх, скориставшись словами якщо й то. Нове висловлювання буде таким: «Якщо на світлофорі зелене світло, то можна переходити вулицю».
Невідомо, чи є істинними перше й друге висловлювання, бо в один момент часу світло на світлофорі може бути зеленим, а в інший — червоним. Проте цікаво, що нове висловлювання, яке ми утворили, є істинним.
- Висловлювання, яке утворюється з двох висловлювань за допомогою слів якщо й то, називають логічним слідуванням.
Наведемо ще приклади таких висловлювань:
Якщо з вирію прилітають птахи, то прийшла весна. Якщо ця істота — риба, то вона живе у воді.
Якщо у прямокутника всі сторони рівні, то цей прямокутник — квадрат.
Якщо їсти немиті фрукти, то можна захворіти. Якщо на дворі починається дощ, то потрібно брати парасольку.
Якщо не виконати домашнє завдання, то можна отримати незадовільну оцінку.
Усі ці висловлювання істинні. Проте не кожне висловлювання, утворене шляхом логічного слідування, є істинним. Поміняємо, наприклад, перші та другі частини деяких із наведених висловлювань:
Якщо в хлопчика гарний настрій, то він сміється.
Якщо істота живе у воді, то ця істота — риба.
Ці висловлювання хибні, бо ми не завжди сміємося, коли в нас гарний настрій. І у воді живуть не тільки риби, а й інші тварини.
Мистецтво міркувати полягає в умінні робити правильні висновки, тобто утворювати істинні логічні слідування.
Практична робота
Виконання завдань:
Закінчи висловлювання, щоб воно було істинним:
Якщо брат старший за сестру, то сестра… (молодша за брата)
Якщо джерельце вужче, ніж річка, то річка… (ширша ніж джерельце)
Якщо Ганнуся вийшла зі школи швидше, ніж Олесь, то Олесь вийшов зі школи… (пізніше, ніж Ганнуся)
Якщо поїзд швидше рухається, ніж велосипед, то велосипед рухається… (повільніше, ніж поїзд)
Елзік потрапив у країну, мешканці якої, відповідаючи на два запитання, один раз казали правду, а другий — неправду. Тобто одна з двох відповідей була істинною, а інша —хибною.
— Де я перебуваю? — запитав Елзік.
— У країні, де всі кажуть тільки правду, — відповіла зеленоока дівчинка.
— Як тебе звати? — поцікавився Елзік у дівчинки, що весело дивилася на нього.
— Мене звуть Аніта, — відповіла дівчинка, усміхнувшись.
Яке з двох висловлювань є істинним?
На полонину вийшли п’ятеро туристів: Тарас, Галина, Сашко, Олена та Михайло. Сашко йде попереду Михайла, Олена — попереду Тараса, але позаду Михайла, Галина — попереду Сашка. В якому порядку йдуть туристи?
По стовбуру повзе слимак. За ніч він піднімається на 6 см, а за день спускається на 3 см. Почавши повзти від основи стовбура, на п’яту ніч він досягне його вершини. Яка висота стовбура рослини?
Фізкультхвилинка
Щось втомились ми сидіти,
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки,
І зроби чотири скоки.
Ось так, ось так, ось так!
Плесніть у долоньки раз.
За роботу! Все гаразд!
V. Робота за комп’ютером.
1. Повторення правил поведінки в комп’ютерному класі
Форма: гра «Світлофор» у вас на столі лежить дві картки, як на світлофорі для пішоходів. Що означає зелене світло? А червоне? Так, зелене дозволяє, а червоне заперечує. Я називаю правило, а ви піднімаєте картку відповідного кольору. Якщо можна так робити, то зелену, а якщо не можна - червону.
Можна їсти в кабінеті інформатики. (червоне)
Біля комп’ютеру треба сидіти рівно (зелене)
До кабінету інформатики треба заходити лише за дозволом вчителя (зелене)
Можна бігати біля комп’ютерів та в кабінеті взагалі (червоне)
На монітор комп’ютера не можна ставити квіти, класти книги тощо (зелене)
Не можна торкатися руками дротів під напругою (зелене)
2.Працюємо за комп’ютером
Сьогодні ви працюватиме з програмою Скарбниця знань. Вам потрібно буде відкрити скрабничку 3 клас і знайти меню Логіка. Там виберіть завдання Лічба. Ваше завдання — правильно полічити геометричні фігури,які будуть з’являтися на екрані .
3.Повторення правил безпечної поведінки за компютером.
Доповни логічне слідування.
4.Вправи для очей
VІ. Підсумок уроку
Гра Доповни реченням