«___»__________ 20___ року
Логічні оператори and, or, not. Розгалуження в Python.
Мета: Допомогти учням засвоїти поняття логічні оператори «and», «or», «not». Ознайомитися з основним розгалуженнями в Python. Формувати вміння виділяти головне, актуалізувати, конспектувати, порівнювати, зіставляти. Забезпечити диференційований підхід. Встановити зв'язки між засвоєними та новими знаннями. Міжпредметні зв'язки. Формувати групи компетентностей: соціально-трудову, інформаційну, загальнокультурну, соціально-трудову, уміння вчитися.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання та наочність: комп’ютери, підручники, презентація, проектор.
Програмне забезпечення: Python
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні ми з вами ознайомимося з логічними операторами and, or, not. Розгалуження в Python.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Як ви думаєте, які задачі можна розв’язати за допомогою розгалуження в Python? Ми навчимося розв’язати математичні задачі за допомогою розгалуження в Python.
IV. Вивчення нового матеріалу
Оператор AND (з англ. «і»). Результат буде true або false. Цей оператор застосовується наступним чином: [лог.вираз] and [лог.вираз] and … Такий складений логічний вираз буде набувати значення true тільки у тому випадку, якщо всі змінні або логічні вирази будуть мати значення true. Якщо хоча б один із них буде мати значення false то і весь вираз буде набувати цього значення. Його застосовують для запису декількох умов, які повинні виконатися одночасно. Наприклад: 1>a and a>5
Оператор OR (з англ. «або»). Результатом виразу буде true в тому випадку, якщо хоча б один із складових цього виразу буде мати значення true.
Оператор NOT (з англ. «не»). Застосовується трішки по іншому: він ставиться на початку, тобто перед логічним виразом, надаючи йому при цьому протилежного значення. Тобто, вираз not 2>1 буде приймати значення false (протилежний до значення виразу 2>1).
Наприклад: Not 1>2 and 4>3 буде мати значення true (not 1>2 = True, 4>3=True).
Основними алгоритмічними структурами є: слідування, розгалуження, цикл.
Слідування – команди виконуються послідовно одна за іншою.
Розгалуження – алгоритм, що містить хоча б одну умову в результаті перевірки якої може виконуватись розділення на декілька паралельних гілок. Кожна з гілок може містити також розділення, послідовні дії або цикли.
Цикл – інструкції що виконують одну і ту ж послідовність дій поки діє задана умова
Першим йде ключове слово if (англ. "Якщо"); за ним – логічний вираз; потім двокрапка, що позначає кінець заголовка оператора, а після неї – будь-яка послідовність виразів або тіло умовного оператора, яке буде виконуватися в разі, якщо умова в заголовку оператора істинна.
Рядки if в Python є операторами, які перевіряють, чи є значення виразу (в даному випадку змінна x) рівним True.
Працює ця конструкція наступним чином. Спочатку перевіряється перша умова і, якщо вона істинна, то виконується перша послідовність виразів. Якщо умова не виконується потік виконання переходить до рядка, який йде
else (з англ. «інакше») , є необов`язковою частиною конструкції if.
if логічний вираз:
дії, які будуть виконуватися якщо логічний вираз буде мати значення True
else:
дії, які будуть виконуватися якщо логічний вираз буде мати значення False
if логічний_вираз:
дії, які будуть виконуватися якщо логічний вираз буде мати значення True
elif логічний_вираз:
дії, які будуть виконуватися якщо попередній логічний вираз має значення False, а даний логічний вираз буде має значення True
. . .
else:
дії, які будуть виконуватися якщо всі логічні вирази будуть мати значення False
V. Усвідомлення набутих знань й формування вмінь та навичок
Повторимо правила безпеки в комп'ютерному класі.
1. Не вмикай комп'ютер без дозволу вчителя.
2. Не торкайся дротів і розеток.
3. Не клади речі на клавіатуру.
4. Не торкайся екрана монітора.
5. Не торкайся задніх стінок системного блока та монітора.
6. Не ремонтуй комп'ютер самотужки — негайно поклич учителя!
Практичне завдання
Середовище виконання : IDLE (Python)
Задача 1.
Створити програму, яка визначатиме, яке число відносно 0 (додатнє або від’ємне)
Алгоритм роботи
Вдосконалити програму
Додати оператор elif з умовою, якщо введене число нуль - вивести на екран «Введене число 0,введіть інше»
Задача 2. З клавіатури вводимо 3 довжини сторін трикутника.
Задача 3. Створити програму, яка визначить квадратний корінь з чисел a та b та порівняє їх.
(імпортувати функцію з модуля Math)
Округлити квадратні корені до двох чисел після коми.
Якщо квадратні корені чисел a та b входять в проміжок 1-20, то вивести на екран повідомлення «Квадратні корені входять в проміжок 1-20, і мають значення», якщо ні – вивести відповідне повідомлення.
VІ. Фізкультхвилинка
Очима швидко обертаймо,
Та головою не хитаймо.
Ліворуч – раз, два, три, чотири.
Праворуч – стільки ж повторили.
По колу очі обертаймо,
І все навколо розглядаймо.
Раз коло, два і три, чотири.
Щільніше очі ми закрили.
На п’ять і шість їх потримали
По колу знов пообертали.
VІI. Підбиття підсумків уроку
VIІІ. Домашнє завдання
Опрацювати презентацію та виконати практичне завдання.
Практичне завдання. Створити калькулятор для визначення вартості спожитого газу.Програма орієнтована буде лише на 3 області: Рівненська, Житомирська та Київська (для кожної області ціна є різною: Рівненська 5,8 грн за 1 куб газу, Житомирська 6,1 грн за 1 куб газу, Київська 6,9 грн за 1 куб газу) . За допомогою цифр 1,2 та 3 запропонувати на початку обрати користувачеві область, далі попросити: