Тема: Виготовлення ляльки – мотанки. 6 клас
Мета:
Навчальна: створити умови для формування в учнів понять про українську народну ляльку – мотанку, історію виникнення , її функцію та різновиди.
Розвиваюча: сприяти розвитку естетико – сенсорної сфери особистості, що формує цілу низку життєвих компонентів: соціальної, інформаційної,полікультурної, комунікативної, самоосвіти та саморозвитку, продуктивної творчої діяльності учнів.
Виховна: створити оптимальні умови для виховання в учнів поваги до українсько – історичних традицій; пробуджувати почуття краси, зміцнювати бажання відроджувати традиції народу, заохочувати до виготовлення оберегів.
Тип уроку:комбінований.
Очікувані результати: уміння фантазувати, конструювати, виготовляти ляльку-мотанку .
Хід уроку
Організаційний момент
Перевірка наявності учнів та їх готовності до уроку.
Актуалізація опорних знань
Робота над тестами
1.Матеріали для виготовлення виробів називаються:
а) конструктивні;
б) конструкційні;
в) конструкторські.
5.Шов тимчасового призначення:
а) «назад голку»;
б) «вперед голку»;
в) «петельний».
6.Технологічні вимоги до якості виробу це :
а) міцність швів, кріплень, надійність конструкції, довговічність;
б) відповідність естетичним нормам і вподобанням;
в) простота виготовлення.
8.Шаблони деталей виготовляють з :
а) з паперу;
б) картону;
в) тканини.
9.Графічне зображення виробу виконане від руки простим олівцем це:
а) шаблон;
б) художній малюнок;
в) ескіз.
10.Ножиці передавати:
а) із зімкненими лезами вперед;
б) лезами вперед;
в) із зімкненими лезами кільцями вперед.
Прийом "Мозковий штурм"
Вправа «Чарівна скринька»
(в скриньці знаходиться лялька – мотанка)
Повідомлення теми уроку
Вправа «Припущення»
Виклад нового матеріалу
- Пропоную поринути у минуле. Кожна нація, кожен народ має свої звичаї, що виробилися протягом багатьох століть і освячені віками. Кожен народ, кожна нація тримається на прадідівських традиціях, звичаях, символах, віруваннях. І тільки вивчаючи й знаючи ці традиції, ми зможемо передавати культурну спадщину свого народу, набуту віками. Українська народна іграшка належить До унікальних явищ нашої культури. Історія іграшки є невід'ємною частиною історії культури суспільства. Перші іграшки були дуже подібними до знарядь праці, предметів побуту. їх виготовляли з найпростіших природних матеріалів. Жодний ярмарок не обходився без глиняних коників, баранчиків, півників, маленького посуду, ляльок, розписаних орнаментом, прикрашених кольоровою глиною.
Про українські рушники та вишиванки знають повсюди і в Україні і далеко за її межами, а от про ляльку-мотанку інколи не знають нічого. Прекрасно що традиції створення та використання таких ляльок збереглися та продовжують відроджуватися. Мотанки давні родинні обереги українців. Такі ляльки уособлюють собою єднання сімейних зв’язків поколінь.
Перші вузликові ляльки, так інколи ще називають мотанки, зявилися приблизно 5 тисяч років тому. Мотанка – символ добра та благополуччя, символ надії на краще та сильний сакральний предмет. І зовсім не має значення чи створилася лялька на швидкоруч для забавки дитині, чи як важливий оберіг чи подарунок до свята.
Сама назва ляльки - «мотанка» походить від поняття «мотати», а загальний вигляд такої ляльки представляє собою фігурку людини, як правило жіночу або дитячу, виготовлену зі шматків тканини. Частини тіла такої ляльки з’єднувалися вузликами. Кожна така лялька, була тай лишаються унікальним витвором майстра. звісно в давні часи лялька мотанка виконувала важливу функцію оберега та талісмана для родини.
Вправа «Назад у минуле»
- Давайте уявимо, що ми живемо, наприклад, у 1300 році. Коли ще люди не знали що таке бісер, паєтки, мереживо. Проявіть фантазію та опишіть чим би ви прикрасили свою ляльку – мотанку? Як бив и її змогли виокремити з інших? (наприклад, засушити калину та зробити з них елемент декору)
Робота в парах
Головна відмінність мотанки вид звичних ляльок чи ляльок з інших країн – відсутність ____________. Тобто обриси обличчя на ляльках-мотанках представлені у вигляді переплетень різнокольорових ___________, у вигляді хреста. Це з часів язичництва побутувала думка, що саме через обличчя в ляльку може поселитися __________. Як не дивно, проте такі ж вірування притаманні й іншим культурам.
Українці вірили що в ляльці присутній дух _________, який й оберігає членів своєї сім’ї від всіляких негараздів та передає вікову мудрість та знання прийдешнім поколінням.
Правила, традиції та секрети виготовлення таких ляльок передавалися з покоління в ________, від матері-донці. Доволі довгий час, тай понині в деяких регіонах країни існує звичай на весілля дарувати донці ляльку мотанку. Така весільна лялька стає оберегом для нової сім’ї та їхньої домівки. Подаровану на весілля ляльку молодята зберігали на протязі усього _________.
Слова для довідки: душа, ниток, покоління, обличчя, життя, роду.
Обговорення нової інформації
(зв’язок з життям)
Творча робота в малих групах (3-4 учні)
Презентація результатів робіт. Обговорення.
Інструктаж з охорони праці
- Перед початком роботи, будь ласка, зверніть увагу на свої робочі місця. Де б ви не знаходилися необхідно бути дуже обережними. На заняттях ми користуватимемося різними предметами, дотримання техніки безпеки при цьому є обов'язковим.
Вимоги безпеки під час роботи: дотримуйте в порядку і чистоті робоче місце, не допускайте той, що захаращується його інструментами, відходами і сміттям; будьте уважні, не відволікайтеся і не заважайте іншим; не розмахуйте рукою з інструментом, не кладіть його на край столу; світло на вашу роботу повинне падати з лівого боку; положення тіла при роботі повинне бути зручним, відстань до виконуваної роботи повинна бути 25-30 см;
Вимоги безпеки при роботі з ножицями: кладіть ножиці праворуч від себе із зімкнутими лезами, направленими від себе; - стежте за тим, щоб ножиці не опинилися під виробом, оскільки, беручи виріб, їх можна упустити і поранити себе або працюючого поряд; передавайте ножиці колечками вперед, із зімкнутими лезами; не підходьте під час роботи з ножицями до інших учнів. Вимоги безпеки після закінчення роботи: приведіть в порядок робоче місце; інструменти і матеріали зберіть і складіть в певне місце; сміття і відходи зберіть та покладіть у смітник.
Послідовність етапів роботи
1. Приготуйте клаптики світлої тканини розміром 20х20 см., шматок вати (сентипон, холофайбер), нитки.
2. Візьміть одну заготовку (клаптик тканини), зігніть у нижньому краї навиворіт на 2-3 см і закручують всередину. Таким чином готують тулуб ляльки.
3.У двох місцях (умовно на лінії шиї та талії), намотуйте нитку й міцно перев’язуйте її.
4.Виготовлення голови. Беріть другий клаптик білої тканини, кладіть у середину наповнювач (вата, синтепон) і, перегнувши по центру клаптик, зформуйте кулю. Потім «голову» накладіть на тулуб і міцно затягніть нитку, щоб утворилася шия.
5.З інших двох країв у формі трикутників, що утворилися навколо голови нижче шиї, зформують руки. Для цього підбирають зріз і забиріть зайву тканину всередину рукава, кисті рук перетягують ниткою способом обмотки та зав’яжіть її кінці.
6. Ще потрібні два трикутника. Виріжте їх та перев’яжіть на лінії талії і надайте рукам напрям. Разом з руками утворилася блузка.
7.Коси виготовіть з неширокої стрічки полотна. Витяніть поперечні нитки з обох країв тканини і утворіть бахраму, потім накладіть заготовку на голову, прикріпляють «волосся» клеєм і заплетіть косички зі стрічками.
8. Сорочку виріжіть з тканини різного кольору діаметром 20 см та 30 см у формі кола, всередині – невеличкий отвір, і одягають на ляльку. Можна виготовити пряму спідницю і «вдягнути» закрутку.
9. Виготовлення ляльки завершіть оформленням прикрас, плетеними стрічками, тесьмою, бусинками, пов’яжіть голову хусткою, зав’яжіть фартух.
10. Лялька готова.
Закріплення нових знань і вмінь учнів
1.Творча презентація своєї роботи
- Діти, погляньте на свою ляльку, пофантазуйте яке їй ім’я личіть, чи можна щось сказати про її характер? За якими ознаками зробите такі висновки?
2.Робота в парах
Обміняйтеся виконаними роботами один з одним. Зверніть увагу на те, як ви справилися з роботою. Які недоліки ви побачили у роботі свого напарника.
Проаналізуйте роботи.
Підсумок уроку
Інтерактивна технологія «Мікрофон»
1. Чому ви навчилися сьогодні на уроці?
2. Що вам сподобалося з сьогоднішнього уроку?
Оформлення виставки дитячих робіт