Урок "Любов Франческо Петрарки до Лаури як джерело його поезії. Образ Лаури в сонетах Ф.Петрарки"

Про матеріал

Форма проведення: урок-екскурсія.

Діти мали змогу віртуально поринути у епоху Відродження та відвідати зали уявного музею Ф. Петрарки і Лаури. А також зануритися у духовний і творчий світ Петрарки у світлі поняття краси та кохання як основи світобачення поета, познайомитися із образом Лаури, якій присвячена збірка «Канцоньоєре».

Перегляд файлу

Тема: Любов Франческо Петрарки до Лаури як джерело його

            поезії. Образ  Лаури в сонетах Ф.Петрарки

 

Мета:   формування нових знань учнів про духовний і творчий світ  

              Петрарки у світлі поняття краси та кохання як основи 

              світобачення поета, про образ Лаури, якій присвячена збірка

              «Канцоньоєре»;

              розвиток творчої уяви, творчих та аналітичних  здібностей;

              розвиток навичок виразного читання та аналізу ліричного твору;         

              виховувати почуття прекрасного, любов до людини

 

Обладнання: проектор, мультимедійний екран, презентація, тексти

               віршів Ф Петрарки у перекладах Д. Павличка, аудіозапис  

               «Сонетів Ф.Петрарки» Ф. Листа; репродукції картин, портрет     

                Ф.Петрарки,  роздатковий матеріал

 

Тип уроку:  вивчення нового матеріалу

 

Прекрасне не може бути пізнане, його

необхідно відчувати або створювати

                                        Й.В. Гете

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

 (Звучить музика)

Учитель. Добрий день, діти! Сьогоднішній урок буде трішки незвичайний, але, сподіваюсь, цікавий. Для того, щоб він був саме таким, його треба звільнити від страху і невпевненості – ніхто нікого і нічого не боїться,  ми впевнені у собі, на уроці у нас панує атмосфера абсолютної довіри і доброзичливості. Для того, щоб впоратися із завданням, будьте уважними, думайте, відчувайте, фантазуйте і творіть.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Учитель. В історії людської цивілізації є епохи, які спалахують, як зорі, і вже ніколи не гаснуть, посилаючи нащадкам далеке, але яскраве світло.  Добу в літературі, яку ми зараз вивчаємо можна охарактеризувати саме цими словами.

 

  • То як же називається ця доба? Яка її інша назва?
  • У чому проявилась головна риса Ренесансу?
  • Що означає слово "гуманізм"? 
  •  Хто вперше використав термін "Відродження"?
  • Назвіть одного із засновників «батька гуманізму» епохи Відродження?                                                                                                   

 

III. Оголошення форми проведення уроку

Учитель.  Отже, ми продовжуємо вивчати представників епохи Відродження і я  запрошую сьогодні вас на екскурсію. Можна поїхати на екскурсію в іншу країну чи місто. Але ми сьогодні будемо в незвичайному місті і потрапимо туди незвичайним способом. Оберіть зручне положення. Заплющіть очі. Розслабтесь. Усміхніться, уявіть, які ви гарні, коли усміхаєтесь.

     Ми з вами стоїмо біля споруди, якій вже більше, як шістсот років. Це музей, який існує тільки у вашій уяві. Уявіть, що перед вами цеглина, на якій шматочком вугілля чи крейди написані слова: « Музей першого італійського європейського гуманіста, священика, політика, вченого поета, що подарував світу шедеври любовної лірики».

  • Як ви гадаєте, кому належить  цей музей?  Так, Ф.Петрарці.  Я ще б додала і Лаурі - його коханій і Музі.

 

     То ж,  я вас запрошую на екскурсію залами уявного музею Ф. Петрарки і Лаури. І девізом для нас стануть слова Й.В. Гете: «Прекрасне не може бути пізнане, його треба відчувати душею або створити самому.»

       У цьому музеї ми відвідаємо такі зали - …

 

     Але зараз ми ще тільки на стоїмо на музейному ґанку, двері зачинені, і щоб отримати ключ до музею нам потрібно розгадати кросворд. Для цього я запрошую сюди ученицю …, яка підготувала кросворд.

 

Учениця: 1. Назва збірки сонетів Петрарки (Канцоньєре)

2. Богиня кохання у давніх греків (Афродіта)

3. Леонардо да Вінчі, Рафаель це …. (художники)

4. Світогляд, що ґрунтується на любові до людей (гуманізм)

5. Один із жанрів лірики доби Відродження (сонет)

6. Друга назва доби Відродження (Ренесанс)

7. Країна, де зародилося європейське Відродження ( Італія)

 

Учитель. Дякую! (учениця сідає)

   У цьому кросворді по вертикалі нам потрібно знайти  слово, яке відображатиме тему нашого уроку. А підказкою буде вислів: Ангели називають це небесною утіхою, чорти пекельними муками, а люди- ……….(коханням).

 

Тож кохання – це червона стрічка всього нашого уроку.

 

 

 

IV.  Оголошення теми, цілей, завдань уроку

    Отож, сьогодні ми поговоримо про історію кохання Ф. Петрарки і  його Лаури.    

    І тема нашого уроку  «Любов Петрарки до Лаури як джерело його поезії.

       Образ Лаури в сонетах Петрарки» (запис у зошит)

 

    Це ми  зрозуміємо із віршів поета, які ми будемо сьогодні читати, аналізувати, відчувати серцем, творити самим, визначати риси Лаури.

 

V.  Мотивація діяльності учнів

      У вас зараз прекрасний вік – 13-14 років. Це приблизно той час, коли до людини приходить перша любов. Поезія Петрарки допоможе вам зрозуміти людське кохання. Поет оспівує духовну любов, а не тілесну, яку, на жаль, ви так часто бачите з екранів телевізорів, в Інтернеті, на сторінках глянцевих журналів. Обирати, звісно, тільки вам. Але я маю надію, що поезія великого італійця допоможе вам зрозуміти, що духовна любов первинна, що не треба поспішати дорослішати, що спершу повинно сформуватися почуття в душі, а вже потім інше.

 

VI.  Сприйняття нового матеріалу

 Ми розпочинаємо нашу екскурсію залами.

1. Перша зала – теоретична. Нагадаємо собі визначення тих теоретичних понять, якими будемо оперувати сьогодні на уроці.  То давайте пригадаємо  і звернемося до нашого словника. («Словник уроку: сонет, катрен, терцет, ліричний герой.» Учні дають визначення цих термінів.)

2. Друга зала – зала Любові.

     Це вічне і прекрасне почуття,тому і не дивно, що в усі часи люди про нього складали легенди. Учениці … підготували для вас одну з таких легенд.

 

- Легенда про кохання (під музику фортепіано)

     Учениця. Колись давно жили люди, які не мали статі. Тобто не були поділені на чоловіків та жінок. Ці древні люди були сильніші і мудріші за богів. Вони могли робити все і були дуже щасливі. Богам це не подобалося. Вони вирішили підкорити людей своїй волі. Але як це зробити? Довго-довго думали  боги, і врешті вирішили розділити кожну особу на дві частинки чоловіка та жінку – і перемішати ці половинки по усьому світу. Вирішили і зробили так. З тих пір люди стали слабкими. Кожен намагався знайти свою загублену половинку. Ті, хто знаходили один одного, закохувались і знову ставали сильними, як боги. І коли всі люди знайдуть один одного вони знову стануть сильними, і більше ніхто не зможе їх подолати. Адже вони будуть кохати.

Учитель. Дякую, дівчатка.

  • То що, на вашу думку, таке кохання?

А зараз я вам пропоную скласти квітку кохання. Вам потрібно написати на пелюсці у формі сердечка слова-асоціації, які виникають у вас при цьому слові.             Кохання – радість, щастя, спокій, ніжність.

 

Словникова робота. Давайте звернемося до словника

Кохання – почуття глибокої сердечної прихильності до особи іншої статі. Те ж саме, що і любов.

 

 Слово вчителя. - А які ж погляди були у самого Петрарки на любов? Давайте послухаємо сонет № 132   (учень читає).

Аналітична бесіда:

  •  Які питання хвилюють ліричного героя?
  • Якими можна назвати погляди героя на кохання?
  • В яких словах передаються суперечливі погляди?
  • Про які події йдеться у наступних рядках:

В його житті був роковий той день,

Що став причиною усіх його сонетів і пісень,

Бо він зустрів  у храмі в Авіньйоні,

Частиночку себе, своєї долі…

 

3. То ж, ми переходимо до наступної зали  - це зала першої зустрічі

Ф. Петрарки і Лаури.

 

  • А зараз послухаємо історію кохання Петрарки.

 

 

 

Інсценізація "Петрарка і Лаура".  (Виходять Петрарка і Лаура)

 

Петрарка ( з серцем у руці ):

 Мені було 23 роки, коли я вперше побачив жінку незвичайної краси, вона полонила моє серце. Це трапилося 6 квітня 1327 року на пасхальній месі в церкві Святої Клари, в Авіньйоні. Її звали Лаура де Сад. Я закохався в неї з першого погляду і все життя залишався їй вірним.  Я дізнався, що Лаура була заміжня, у неї були діти, та для мене вона стала  взірцем усіх чеснот, краси і досконалості.

Я був щасливий від думки, що кохана живе на світі, навіть не бачачи її та не зустрічаючись із нею.

З моменту своєї першої зустрічі з Лаурою наступні три роки я провів в Авіньйоні, оспівуючи свою платонічну любов до неї, намагаючись зловити її погляд в церкві і в інших місцях, де вона бувала. Потім, у 1330 році я покинув Авіньйон і відправився в Ломбе, де знаходилося абатство, надане Папою Бенедиктом XII, але у 1337 році я повернувся та придбав невеликий маєток у Воклюзі, щоб бути поблизу коханої.               Я прийняв духовний сан, і одружуватися не міг.

Останній раз я бачив Лауру 27 вересня 1347 року.

Рівно через 21 рік після першої зустрічі я дізнався, що Лаура померла, але в моєму серці вона продовжує жити, і я продовжую писати про неї.

(Передає серце Лаурі)

 

Лаура:

Я - Лаура де Новес, дочка  лицаря Одібера де Новеса. У 1320 році мій батько помер, залишивши мені значне придане в 6000 турських ліврів. У віці 15 років 16 січня 1325 року, я вийшла заміж за герцога Гуго ІІ де Сада. У шлюбі народила 11 дітей. Під впливом своєї тітки Еньєнетти де Романіль, зацікавилася літературою і стала учасницею авіньйонського «Двору любові».

 

  • Учитель.   - А як ви думаєте вигадана чи реальна особа Лаура?

    Це питання цікавило усіх, і тому запрошую історика для оголошення результатів його дослідження.

 

Історик:

Питання, чи була у Петрарки Лаура реальною, не доведено. Хоча Франческо Петрарка писав про неї в своїй ліриці, але вона жодного разу не згадується в його листах. В її реальності сумнівалися навіть друзі Петрарки. Якщо вона і існувала, невідомо, чи говорив він з нею хоч раз, і чи підозрювала вона про його почуття — ситуація, що практично повторює історію Данте і Беатріче.

Виникає питання- її ім'я? — у Вергілієвім кодексі вона зветься Лауреа, усюди в інших записах вона Лаура, в сонетах її ім'я зустрічається в невпинній грі слів, у поєднанні із золотом, лавром, повітрям . Щодо свого життя Петрарка писав, що у нього було два головних бажання — Лаура і лавр, тобто любов і слава.

 

Слово вчителя. Отже, питання залишається відкритим і можливо в майбутньому  

   хтось із вас розгадає цю загадку

.

  • То ж , ці двоє зустрілися. Про них можна було б сказати словами українського поета В. Сосюри:

Так ніхто не кохав. Через тисячу літ

Лиш проходить подібне кохання…

 

   4. Про те, як кохав Петрарка Лауру, якою вона постає у його сонетах ми дізнаємо в наступній залі – залі Лаури.

 

  • Кому присвячена збірка «Канцоньєре» («Книга пісень»)?
  • Із скількох віршів складається ця збірка?
  • На які частини поділяється вона?

 

Учитель. А зараз послухаємо безсмертні рядки Петрарки із сонету №162 (виразно читає учень).

  • До якої частини відноситься сонет?
  • Яке відчуття у ліричного героя до природи - трави, квітів, піску, де ходила Лаура? Яким є почуття героя?

        Образ Лаури надихнув живописців на створення її портрету. І ми запрошуємо мистецтвознавця, який розповість нам про ці витвори мистецтва та їх авторів.

 

Мистецтвознавець:

   З творів Франческо Петрарки відомо, що портрет Лаури  виконав знаменитий живописець Сімоне Мартіні, працюючий тоді в Авіньйоні при папському дворі. Це був не живописний портрет, а малюнок. Про цей портрет і подяку художнику Петрарка згадує як мінімум в двох сонетах.

Судячи з діалогів «Про презирство до світу», Петрарка возив його з собою. На жаль, це зображення не збереглося, хоч і входить до числа перших самостійних портретних зображень Нового Часу.

Згадується також, що декількома десятиріччями пізніше королева Джованна I Неаполітанська замовила фрески в каплицю Санта Марія Інкороната, побудовану в 1360-73 рр. На зведеннях зображено 7 таїнств і Тріумф Церкви, ці розписи були здійснені одним з учнів Амброджо Лоренцетті. Стверджують, що серед персонажів учені змогли ідентифікувати портрети Петрарки і Лаури. У наступному столітті  Джованні ді Сер Джованні  написав темперою на дереві «Тріумф Любові», представивши там Лауру і Петрарку.

Франческо Лаурана виготовив посмертну маску Лаури. Найзнаменитіший портрет Лаури належав сім'ї де Сад, він став основним в обширній іконографічній серії починаючи з XVII століття, після того, як Рішар де Сад подарував копію італійському кардиналові -  Франческо Барберіні в 1636 році. Всупереч своїй славі, це зображення є ренесансною підробкою, тобто уявним портретом.

 

  • Чи відповідає образ Лаури тим рисам, які ми уявляємо , образу на малюнку?

 

Учитель. Сонети Петрарки надихнули не лише художників, а й музикантів.

Ференц Ліст - відомий угорський композитор, який жив у ХІХ столітті, був настільки вражений сонетами Петрарки, що написав фортепіанний концерт "Сонети Петрарки". У ньому передав свої настрої, переживання, роздуми, навіяні творчістю поета. Пропоную послухати одну із них.

  • Які почуття виникають у вас від прослуханої музики?

 

  • Що хотів передати цими словами відомий композитор?
  • А зараз перевіримо чи збігаються ваші думки, а також музична версія Ліста із сонетами Петрарки.

 

Учитель. Отже, лірика Петрарки вражає щирістю почуттів, відвертістю. Поет довів до досконалості жанр сонета. У сонетах Петрарки є влучні метафори, поетичні порівняння, гра слів. Але найголовніше в них – глибокий, дуже людський та людяний зміст, відтворення ідеалів гуманізму.

 

 На жаль,  наша екскурсія підходить до завершення.

    Минають віки, міняються епохи, але який би народ ми б не взяли, в чию епоху б не занурились, вічним залишається почуття любові. Я бажаю вам зустріти справжнє кохання, пронести його у своєму серці протягом життя , вірити і поважати своїх коханих, як це робив великий італійський поет – Ф.Петрарка.

 

 VIІ. Підведення підсумків уроку

 Молодці, ви добре справилися із завданнями.

Робота в парах.

А зараз я пропоную доповнити експозицію цього музею.

  Працюючи у парах потрібно скласти букет, який би подарував Петрарка Лаурі разом із своїм сонетом.

 На кожному столику у вас є 10 квіточок , вам потрібно обрати 5 найважливіших, використовуючи символіку квітів.

(Учні представляють букет, пояснюють чому саме такі квіти вони обрали для свого сонета).

 

  • А зараз час повертатися додому. Отож, заплющуємо очі і переносимося до гімназії.

 

 

VIІІ. Оцінювання учнів. Мотивація оцінок

ІХ. Повідомлення домашнього завдання   

       Вивчити напам’ять будь-який сонет Петрарки із збірки «Канцоньєре»;

       написати твір – мініатюру «Лист Петрарки до Лаури».

 

- Дякую всім за урок.

1

 

doc
Додано
17 липня 2019
Переглядів
3557
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку