Любов Пономаренко “Гер переможений”.
Наскрізний гуманістичний пафос новели
Мета: познайомити семикласників із новелою сучасної української письменниці Л. Пономаренко, розвивати їх уміння аналізувати зміст художнього твору, визначати його проблематику, коментувати окремі епізоди, надавати оцінку вчинкам персонажів, формувати світогляд учнів, виховувати риси чуйності, доброти й милосердя, прагнення бути гуманними і вміти прощати.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: портрет письменниці, мультимедійні матеріали.
Методи, прийоми, форми роботи: бесіда, характеристика образу, створення кіносценарію, “асоціативний кущ”, “інформаційне гроно”, “незакінчене речення”, “перевтілення”, робота з підручником, словникова робота, рефлексія.
Епіграф:
Нелегко залишатися людиною у
будь-якій ситуації і дарувати добро
не тільки тим, хто добрий до тебе…
Денні Руссо
Хід уроку
І. Оголошення теми та мети уроку
ІІ. Мотивація навчальної діяльності та актуалізація опорних знань
Вчитель
Сьогоднішній урок незвичайний, бо ми поринемо у неповторний світ творчості, яка є особливою вже через те, що належить перу жінки. Представниць жіночої статі не так багато в літературі. Згадуючи їх на минулому уроці під час вивчення життєвого шляху Любові Пономаренко, ми наголошували на тому, що жіноче сприйняття оточуючого світу дещо відмінне від чоловічого. Жінки більш емоційні, чуттєві, мають тонку душевну організацію. Саме тому жіноче слово в літературі звучить особливо щиро. І сьогодні ми в цьому пересвідчимось.
- Пригадайте, як називається розділ літератури, який ми зараз вивчаємо.
- Якого висновку ми дійшли під час вивчення творів цього розділу?
Так,бути людиною не просто. Іспит на право називатися цим високим іменем ми здаємо щодня, навіть не усвідомлюючи цього. Саме тому епіграфом нашого уроку є слова Денні Руссо: “Нелегко залишатися людиною у будь-якій ситуації і дарувати добро не тільки тим, хто добрий до тебе ”… Сьогоднішні ми розкриємо ще одну грань цієї проблеми — залишатися людиною, коли тобі важко, коли тебе принижують, коли ти зазнав поразки.
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу
Тож переходимо до роботи над змістом новели Л.Пономаренко “Гер переможений ”.
- Чому твір носить таку назву?
Словникова робота
- На які невідомі слова в тексті звернули увагу, читаючи новелу вдома?
Чи зрозуміли їх значення самостійно?
Гер – пан
Фрау – жінка
Кіндер – дитина
Шнель – швидко
Гут – добре
- Чи доцільне їх використання в тексті? Чому?
- Де і коли відбуваються події, змальовані в тексті?
Отже, твір розповідає про далекі післявоєнні часи, але наслідки війни ми спостерігаємо на кожному кроці.
Прийом “Асоціативний кущ”.
- Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово “війна”?
- Від чийого імені ведеться розповідь у новелі?
Так, розповідь про події півстолітньої давнини ведеться від імені жінки, що пережила всі жахіття війни. “Діти війни” – так пізніше назвуть таких, як вона. Зверніть увагу: яке неприродне, жахливе й несумісне це поняття! Діти війни – це ті, у кого жорстоко відібрали дитинство.
- Пригадайте твір про дітей війни , який ми вивчали.
Створення кіносценарію
Завдання: у процесі роботи над змістом новели пропоную створити кіносценарій.
- Пригадайте, чим відрізняється кіносценарій від художнього твору?
- Як називаються окремі частини фільму, що об’єднують його в єдине ціле?
- Яку назву ви дасте І кадрові фільму та що відтворите в ньому?
Кадр 1. Полонені німці зводять місто.
- Чому німці зводили цей квартал із розпачем та любов’ю?
- Зачитайте, як працювали полонені.
Серед військовополонених авторка виділяє німця по імені Фрідріх.
- Зачитайте абзац від слів “Коли протала земля”... Чому, на вашу думку, Фрідріх посадив квіти у цьому зруйнованому українському місті?
- Коротко опишіть зміст ІІ кадру та дайте йому назву.
Кадр 2. Фрідріх засаджує грядку.
- Зачитайте, якими були дії дітей, коли німців повели до барака.
- Знайдіть епізод, який доводить, що діти цього міста знущалися над Фрідріхом неодноразово.
- Поясніть поведінку дітей, вмотивуйте їх ставлення до Фрідріха.
- Яку назву дасте цьому кадрові та що в ньому відтворите?
Кадр 3. Жорстокість дітей.
- Чому Фрідріх прощав дітям образи?
- Чому німець намагався порозумітися з дітьми?
- Зачитайте, як ставилися до полонених мешканці зруйнованого міста.
- Що в цьому епізоді вразило і водночас здалося таким закономірним?
Кадр 4. Місто не сердилося на німців.
На мою думку, наступний кадр починався б, напевно, показом приходу осені: опадає листя, вітер несе його напівзруйнованими вулицями.
Давайте повернемося до образу головного героя.
- Як виглядить Фрідріх?
- Які зміни ви помітили у ставленні охоронців до полонених? Як поясните ці зміни?
- Що робив Фрідріх, лежачи під бараком?
- Чому німець вішав зроблені ним прикраси над вікнами ІІ поверху, а жінки плакали, дивлячись на них?
- Що нам стало відомо про довоєнне життя Фрідріха? Звідки ми про це дізналися?
Прийом “Інформаційне гроно”.
Використовуючи прийом “Інформаційного грона”, давайте коротко охарактеризуємо Фрідріха.
- Що сталося з німцем?
- Поясніть, чому він покінчив життя самогубством.
Розгляньте ілюстрацію О. Лопухова “Рік 1945-ий”, поміщену в підручнику на сторінці 201.
- Хто на ній зображений? Які почуття переживає ця людина?
Повернімося до нашого кіносценарію.
- Яку назву носитиме V кадр? Коротко передайте його зміст.
Кадр 5. Тяжка хвороба і смерть Фрідріха?
- Як розвиваються події після смерті Фрідріха?
- Що одного разу помітила дівчинка через вікно свого будинку, коли пролітав сніг?
- Чому Л. Пономаренко змалювала у новелі саме цю українську квітку?
- Чому дівчинка не змогла зірвати нагідку? Що вона собою символізувала?
Коротко передайте зміст VІ кадру. Сформулюйте його назву.
Кадр 6. Розквітла зимова квітка — нагадування про Фрідріха.
Зачитайте останній абзац новели.
- Про що свідчить стан будинку, зведеного німцями п’ятдесят років тому?
- Чому Фрідріх заховав у стіну будинку рукавицю зі світлиною своїх дочок?
- Які почуття, на вашу думку, пережила вже доросла героїня твору, коли через стільки років побачила знайому фотокартку із зображенням доньок Фрідріха. Чи пожаліла вона за свою дитячу жорстокість?
- Як назвете останній кадр фільму? Що відтворите в ньому? Чим завершите фільм?
Кадр 7. Знахідка з минулого.
- До кого, на вашу думку, звернені очі доньок Фрідріха, в яких німе питання: “Ви не знаєте, де наш тато?”
Рефлексія
Уявіть, що головний герой новели заховав у рукавицю, окрім фотографії дочок, ще й лист.
- Що було б у цьому листі?
Прийом “Перевтілення”
(Учень від імені Фрідріха читає листа, написаного вдома)
ІV. Підсумки уроку, оцінювання
“Незакінчене речення”
- Закінчіть речення: “На уроці я зрозумів, що…”
- Сповістіть свої враження про творчість невідомої до цього часу письменниці.
V. Домашнє завдання
Обов’язкове: Прочитати оповідання Є. Гуцала “Сім`я дикої качки”
За бажанням: прочитати інші твори Л. Пономаренко, підготувати про них повідомлення (презентацію, рекламний плакат).