Тема уроку: Любов Пономаренко. "Гер переможений". Загальнолюдська ідея гуманізму й толерантності"
Мета уроку: ознайомити з життям і творчістю Л.Пономаренко: вчити учнів уважно читати твір, визначити тему, ідею, основну думку; розвивати вміння аналізувати художній твір і окремі деталі; знати, що таке «новела», вміти знаходити її ознаки в творі; коментувати епізоди, давати оцінку вчинкам героїв; сприяти формування найважливіших моральних цінностей, що роблять людину душевно багатою і щедрою на добро, порядність, щедрість, милосердя, гуманізм; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет письменниці, збірка творів Л.Пономаренко, дидактичний матеріал (схеми, тестові завдання), презентація«Милосердя – найвірніший знак величі людини».
Епіграф: Діти втомилися од війни.
Дайте їм хліба і тишини.
Плечики гороб'ячі, погляди недитячі.
Діти втомилися од війни.
Боже, які в них жорстокі сни!
Ірина Жиленко
Хід уроку
І. Організаційний момент
Слово вчителя
Людське життя... Як ви думаєте, діти, у чому його зміст? Міркування дітей
Учитель
- Вірно, сенс людського життя ніколи не може бути пов'язане з війною, втратами близьких людей, із кровопролиттям.
Про це йдеться у творі Л.Пономаренко «Гер переможений», з яким ознайомимося ближче, аналізуючи його.
Мотивація навчальної діяльності.
1.Знайомство з письменницею.
Життєвий і творчий шлях Л. Пономаренко
1955 -; 1978р. -; 1999р. -; (1996р.,1984р., 1999р., 2004р., 2005р.)-; (2005р., 2000,1998р., 1987р.)-?
2.Теорія літератури.
На дошці запис . Учні записують у зошит.
Новела - близька за жанром до оповідання , чіткість зображувальних подій, несподіваність розвитку та розв'язки, (увага до особистості героя, його вчинків). Епічний рід літератури. Твір глибоко психологічний.
Учень відшукує в словнику літературознавчих термінів пояснення поняття, продовжує запис, вголос коментує його.
3.На дошці запис:
Тема твору –
Ідея твору —
Основна думка —
У ході опрацювання новели вписуємо зміст.
4.Робота над твором Л. Пономаренко «Гер переможений»
4.1Бесіда за питаннями
- Ваші враження від прочитаного твору? Відповідь обґрунтуйте.
4.2Диктант на уважність.
Завдання: Заповнити крапки словами із тексту.
1) Вони тільки боялися, вони не любили цей народ, будинки, які мали тут поставити...
(Хто вони -?)
2)... скопав маленьку грядочку, обгородив її камінням ... (Фрідріх)
3)... давно не сердилося на німців, ... жаліли їх і роздивлялися картки їхніх дружин, дітей, часом приносили... та ...
(місто; вдови; одяг; варену картоплю)
4) Фрідріх робив тільки прикраси зі шматочків цегли - ... і... (сонця і квіти)
4.3 Продовжити словосполучення близько до тексту.
4.5 Створення асоціативного куща зі словом «будинок».
Вибудуйте будинок, де кожна цеглинка - це іменник, що вміщує і доповнює це поняття.
- Як ставились до роботи?
4.6 За даними словами - ключами заповнити схематичне зображення цитатами із тексту.
Любов – сім’я
………
………
………
………
Страх – розпач
4.7 Аналіз образу Фрідріха за схемою, таблицею.
(Учні наводять приклади світу Фрідріха власного і чужого, зображуючи схематично і вписуючи потрібні опорні слова, аргументуючи їх).
4.8 Повернемось до епіграфа:
- Чому ж діти не побачили душу Фрідріха, збиткувалися над ними, шкодили, знищували його працю?
4.9 Завдання: Змалюйте портрет Фрідріха за уявою та на основі цитат
із тексту.
- Що в поведінці Фрідріха було найдивнішим?
(Сум Фрідріха, смуток, туга за батьківщиною, рідними)
- Які художні деталі вказують на це?
(Грядка, насіння, нагідки - квіти, фотокартка)
4.10 Робота в групах.
I.«Дослідники»:
Завдання:
Опрацюйте текст, починаючи зі слів «Осінь видалася теплою...» до слів ... «... зв'язаний нами хрест...», вибрати художні деталі й пояснити їх символічне значення. Скільки разів згадується в тексті слово «цеглинка», пов'язане з нею?
Хрест - (життя, безсмертя, духовність)
Сніг— (невинність, чистота)
Квітка - (краса, пам'ять)
II.«Філософи»:
Завдання: доказати, переконати читачів у тому, що:
Завдання :1)3 якою метою автор наголошує про період у півстолітті?
2)Яку художню деталь застосовує автор на початку твору і в кінці?
Фотокартка — «листи у вічність»
3) Чи могло б бути продовження в цього твору? І яке саме? Назвати варіанти. Хто був би ініціатором цього?
На дошці запис:
Світ врятує:(Продовжити думку за твором, зробивши висновки) (любов, краса, доброта, милосердя)
4.11 Тести - завдання до тексту
1. Де міг би стояти будинок, якби був їхнім:
а) у Парижі
б) у Бремені
в) на околиці Лейпцига
2. Фрідріх клав зернини між грудочками і:
а) притопував та лаявся;
б) притоптував та плакав;
в) притоптував та усміхався;
3. У ранці, коли їх вели на роботу, Фрідріх:
а) співав;
б)б ухикав;
в) голосно говорив із охоронцями;
4. Фрідріх ніби хотів похизуватися, дивлячись на фото, які в нього діти:
а) виховані;
б) чепурні;
в) вродливі;
5. Охоронець замість «Шнеляти» простягав Фрідріху:
а) цигарку;
б) руку;
в) їжу;
6. Дівчинка простягла руку до квітки, щоб...
а)визволити з-під снігу;
б) щоб викопати і перенести в дім;
в) щоб зірвати;
Відповіді: 1в); 2в); 36); 46); 5а); 6в).
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Опрацювати зміст твору, конкретизуємо:
Тема твору - зображення гуманного ставлення до полонених німців, які відбудовували зруйноване місто (взаємостосунки із дітьми
Фрідріха, із вдовами)
Ідея твору - засуджуються війни, жорстокості, славлення гуманізму, чуйності, доброти.
Основна думка - ненависть, зневажливе ставлення до полонених німців змінюється на доброту, чуйність, співпереживання, бо простий німець заручник фашизму.
2. Перегляд презентації «Милосердя –найвірніший знак величі людини».
V. Підсумки уроку
1. Заключне слово
VI. Домашнє завдання
« Зустріч дівчинки - жінки з доньками Фрідріха».