Інтегрований урок з літературного читання, природознавства та мистецтва.
Василь Сухомлинський «Не забувай про джерело». Водойми України.
Мета: активізувати і розширити знання дітей про життя і творчість видатного українського педагога і письменника; познайомити з твором «Не забувай про джерело», вчити аналізувати текст, висловлювати свою думку, виділяти головне; розвивати мовленнєву компетентність; удосконалювати вміння виділяти й пояснювати зв’язок між причиною та наслідком; удосконалювати навички правильного читання; розвивати критичне мислення, екологічну культуру; виховувати дбайливе ставлення до природи, відповідальність за власні вчинки.
Обладнання : презентація , виставка книжок з творами В.О.Сухомлинського, картки, малюнки учнів, лепбук, таблиці.
Хід уроку
I. Організація класу. Слайд 1
Посміхніться один одному,
Подаруйте чудовий настрій на весь урок.
Сьогодні у нас незвичайний урок читання. Це урок-подорож.
1.Вправа«Очікування»
-Що ви очікуєте від уроку? (відповіді учнів)
Вчитель: А я, в свою чергу, сподіваюсь, що ви будете працювати організовано, злагоджено, чітко, правильно висловлювати свої міркування, робити висновки, учитися дружнім стосункам, допомагати один одному. А якою країною будемо подорожувати дізнаємося, коли складемо деформований вислів.
2. Читання деформованого вислову про Україну. (робота в парах)
(Є у нас одна єдина Батьківщина – Україна) Слайд 2
- Так як зветься край, яким ми будемо подорожувати? Тож починаємо нашу подорож.
Подорожуємо повітряними просторами Батьківщини. Слайд 3
Погляньте яка вона маленька з погляду пташиного польоту. А насправді вона велика й неозора. У ній багато міст і сіл. А що це за блакитна павутинка яка переплела нашу країну? Так, це безліч малих і великих річок.
З давніх-давен українці шанобливо ставилися до річок, криниць, джерел, бо добре знали, що вода — джерело життя на землі.
Гра «Незвичайна математика» Слайд 4
ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Я пропоную попрацювати над нашою вимовою, щоб вона була чіткою, виразною і красивою. Слайд 5
Жива вода дає життя Всьому живому в світі. Якщо живе жива вода, тоді земля у цвіті.
Знайти у вірші: споріднені слова, іменники.
Складання «асоціативного куща» до слова «ВОДА» слайд 6
Багато річок є на землі. У кожної своя назва, своя вдача. Навіть найменша річечка, яка щедро ділиться з нами своєю водою, варта уваги і прихильності.
ІІI. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Тож давайте згадаємо назви річок, які зустрічаються у вірші «Скільки рік в Україні?», але спочатку скажіть хто його написав?
Я пропоную вам вікторину.
В. Лучук «Скільки рік в Україні?» Слайд 7
1. Яка назва належить двом рікам? Черемош.
2.Яка ріка тече під Карпатами? Дністер
3. Над якою річкою стоїть місто Ужгород? Уж.
4. Яка річка мчить крізь Донбас? Донець
5. Край України обмиває річка: Буг
6. Яка річка є символом України? Дніпро.
Україна багата не тільки річками, а й дзеркально чистими озерами . Про одне з них ви читали вдома. Тож давайте послухаємо виразне читання вірша.
—Отож, діти, милуйтеся природою рідного краю, зберігайте чистоту й красу наших озер і річок.
IV.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ, ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Наша подорож триває. До нас звернувся штурман за допомогою. Зі слів потрібно скласти прислів’я .(Хто хоче чистої води, нехай іде до джерела .) Слайд 8 -А що таке джерело?(За визначенням, природний вихід підземних вод на поверхню – це джерело.)
Місце, звідки б’є джерело, облагороджують, і стежка до нього не заросте ні взимку, ні влітку. (Слайди джерел). Слайд 9, 10
V. Фізкультхвилинка Слайд 11
Встаньте. Глибоко вдихніть чисте і приємне повітря.
Бо таке повітря є тільки на нашій землі.
Нахиліться до струмочка, вмийте свої личка прозорою водичкою, бо така вода є тільки на нашій землі.
Подивіться, як квіточка пробивається крізь землю і тягнеться до сонечка. Такі квіти є тільки на нашій землі, на Україні.
Подивіться один на одного. Усміхніться один одному. Бережіть один одного. Бо такі діти є тільки у нас в Україні.
1.Сьогодні ми звернемося до майстра людської душі та добрих справ, який написав повчальне оповідання «Не забувай про джерело».
Гра «Розшифруй слово» Слайд 12
-Погляньте на екран (на екрані – портрет В.О.Сухомлинського) Слайд 13 - Чи знаєте ви цього письменника ? Хто він?
- Що ви знаєте про нього?
Вправа «Крісло автора»
Розповідь дітей
- Які твори ми вже читали в цьому розділі?(виставка творів Сухомлинського)
А сьогодні ми опрацюємо ще один твір Василя Сухомлинського «Не забувай про джерело».
2. Робота з заголовком. Передбачення. Слайд 14
- Прочитайте заголовок. Яке речення за метою висловлювання? (Спонукальне)
- До чого закликає автор?
3. Стратегія «Порушення послідовності». Робота в групах. Слайд 15
Завдання групам: відновити послідовність подій в плані.
План
1. Ставок став чистіший і глибший.
2. І ставок щез.
3. То старовинне козацьке село.
4. На березі росли верби.
5. Старий звичай забули.(4,3,1,5,2)
Чи збулися ваші передбачення, ми перевіримо в кінці уроку
4.Первинне сприймання оповідання. Слайд 16
- Послухайте оповідання
5. Словникова робота Слайд 17,18
Уточнення лексичного значення слів. Вчитель читає пояснення, учні знаходять потрібне слово.
Оповідання про давнину: те, що було насправді (бувальщина)
Недобудоване, запущене місце (пустир)
Подрібнена земля, що відкладається на дні водойм (мул)
Місто у Дніпропетровській області (Жовті Води)
Приклад для наслідування (призвід)
Відчужений від людей,не знаходячи собі місця (неприкаяний)
6.Давайте попрацюємо над змістом оповідання.
Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.
-Хто розповів учням бувальщину?
-Що було на місці пустиря?
-Прочитайте, яким був ставок і природа біля нього?
-Хто викопав цей ставок?
-Для чого козаки його викопали?
-Що ухвалили селяни на своїй раді?
-Як люди дотримували ухвали?
-Хто першим перестав виносити мул? Чому?
-Прочитайте, як підлітки пояснювали свій вчинок.
-Чому багато селян стали купатися вночі?
-Що стали помічати старі люди?
-Як розумієте вислів «лихий призвід людям заохота»?
-Що сталося внаслідок бездіяльності людей?
7.Вправа «Мозковий штурм». Робота в парах Слайд 19
-Які слова передають головну думку твору?
-Яка група правильно склала план твору? Чиє передбачення справдилося?
Чудово подорожувати Україною, та час повертатись додому до рідного міста. Улюблені куточки рідного краю ви відобразили в малюнках, які приготували до сьогоднішнього уроку. Подорожуючи рідною країною, ми впевнились, що народились і живемо на такій чудовій мальовничій землі!
Створення лепбука
Ми – українці! Україна – це наша земля, це наша Батьківщина! Слайд 20
VІI. ПІДСУМОК УРОКУ
Вправа «Мікрофон»
— Яким був наш урок?
Чи справдилися ваші очікування?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Слайд 21 с. 75–76, відповідати на запитання, скласти план.
А на згадку про наш урок, ви намалюєте своє джерело, як часточку свого серця, в якому живе Україна. ( На фоні мелодії діти малюють на «сердечках» )
1