Урок "Людина і її манери"

Про матеріал
Розширення знання учнів про правила культури поведінки, позитивнне ставлення до них, стимулювання самовиховання учнів.
Перегляд файлу

Виховний захід

Вчитель: І категорії Маліна Т.І.

КЗЗСО «Успіх» с. Новобогданівки

Запорізька область

Людина і ії манери

Мета:

  • Розширення знання учнів про правила культури поведінки;
  • Сформувати позитивне ставлення до правил культурної поведінки;
  • Стимулювати самовиховання учнів

 

Перебіг заходу

  1. Вступ

«Хлопчик поспішав, бо знав, що спізнюватись негарно.

До дверей він підійшов за 10 хв до призначеного часу. Добре натиснув на дзвінок. Двері відчинила господиня. Він голосно привітався, переступив поріг, наступив господині на ногу, вибачився і сказав: «Вітаю з днем народження», - і простягнув загорнутий у газету подарунок. Потім полегшено зітхнув, став знімати пальто, зняв шапку. «Проходьте», - сказала господиня. Вася пішов за нею на кухню і, поки вона готувала основну страву, розвеселяв її розмовами, дав навіть дві поради: «Хліб слід різати тоненькими шматочками. Оселедці добре прикрасити зеленою цибулею».

За столом Вася, звичайно, користувався приладами, він не їв руками, серветку він акуратно поклав на коліна, тримаючи ніж у правій руці, а виделку – в лівій. Спасував він тільки раз: упустивши ніж, перекладаючи із руки в руку виделку. Але він зразу ж вибачився і оскільки господиня сказала: « Нічого. Не слід турбуватися», - Вася заспокоївся і, задоволений, виголосив: « Все дуже смачно. Але моя мама готує краще». Усі посміхнулись. А Вася посміливішав і почав розповідати смішні історії, котрих знав багато.

Згадуючи правила культурної поведінки, Вася слідкував зв собою; хліб брав більше виделкою, спочатку пригощав усіх, потім накладав їжу собі, трохи не доїдав кожної страви.

Коли наївся, то сказав: « Спасибі, ой наївся». Відсунувши від себе подалі тарілку і встав, вийшов з-за стола».

  • Бесіда

Учитель. Чи помітили ви помилки в поведінці хлопчика? Скільки їх?

Учні називають кількість помилок.

Учитель. Так, помилок у поведінці хлопчика аж занадто. Отже, чи слід людям знати правила хорошого тону?

Учні відповідають і коментують.

Учитель. А які ж правила порушив Вася? Що вас найбільше здивувало у поведінці хлопця?

Учні висловлюють свої думки.

  1. Основна частина

Учитель. Деякі правила поведінки, які колись виникли в силу обставин, збереглись і до сьогодні, бо виявилися зручними на всі часи.

Учень. Рукостискання виникли у середні віки, коли лицарі під час зустрічі, проявляючи, свої миролюбні наміри, знімали рукавичку і простягали вперед руку, оголяючи, долоню, показуючи, що, не мають зброї. З тієї ж причини вони знімають головний убір.

Учениця. Дами ж ніколи не були лицарями, але сьогодні вони все-таки знімають рукавичку при рукостисканні, можна не знімати лише ту, що тісно облягає руку і тонка. Знімають вони і головний убір, якщо знято верхній одяг.

Учитель. Як пояснити ці правила? Чи резонні вони сьогодні?

Учні висловлюють свої думки, знаходять етичний і гігієнічний зміст у цих правилах поведінки.

  • Гра «Гості»

Учні розігрують ситуації приходу в гості.

Хлопчики знімають головний убір, а потім – верхнє пальто. А дівчатка – спочатку пальто, а потім – головний убір.

Учитель. Перед вами дві тарілки зі столовими приладами: ложка, виделка, нуж, що лежать паралельно один одному і хрест – навхрест.

Що це означає?

Чи не є це просто формальністю? Чому?

(Перший випадок – трапезу не закінчено, а тимчасово перервано розмовою; другий випадок – обід завершено, людина показує, що не слід її умовляти, вона вдячна, і ложка з виделкою у безпеці, не впадуть.)

Учитель. Кожне правило має свій зміст. Справді, не забувайте, що поруч люди, яким не слід заважати. Потрібно намагатись допомагати оточуючим, не псувати їм настрій своєю поведінкою.

  • Інсценізація кількох життєвих ситуацій

1 – й учень. Учениця п’є чай. Чому, помішуючи чай, ми не доторкуємося країв чашки?

Учні відповідають на питання і наголошують : « Щоб не заважати людям».

2 – й учень. До іменинника прийшли гості і вручають розгорнутий подарунок. Людина дякує і запевняє, що дуже рада. Чому?

Учні висловлюють свою думку, наголошуючи, що люди хотіли зробити приємне, ось він і робить їм приємне.

3 –й учень. У міському транспорті сидить хлопчик, і заходить дівчинка.

Перша ситуація. Хлопчик каже : « Сідай будь ласка».

Відповідь: « Спасибі». Дівчинка сідає.

Друга ситуація. Хлопчик мовчки встає і відходить у бік, таким чином пропонуючи дівчинці сісти.

Учитель. Що вам більше подобається? Чому?

Учні висловлюють свою думку, наголошуючи: «Непомітна ввічливість».

  1. Узагальнення
  • Не заважай людям, що тебе оточують.
  • Допомагай людям, що тебе оточують.
  • Будь приємним для людей, що тебе оточують.
  • Не надокучай своєю надоїдливою увагою.

Учитель ( підсумовує ). Ось тоді правил непотрібно буде заучувати, ви здогадаєтесь, як слід вчинити у кожному випадку.

Ми мусимо запам’ятати, що в гості йдемо у призначений час, що перше вітання – господині, що господиня сідає за стіл першою, а ви після її запрошення, що не варто тягтись через весь стіл, що слід попросити сусіда передати необхідне, що про свої смаки говорять тоді, коли вас запитують, що коли хочете запросити когось до себе в гості, то зробіть це не пізніше, як за три дні до призначеного часу. Слід пам’ятати, що господар однаково уважний до всіх.

Пам’ятайте ідучи у гості:

  • Витріть ноги, щоб не наслідити;
  • Постукайте у двері і пропустить першим свого супутника, а якщо це жінка, відчиніть двері і відступіть;
  • Якщо гостей багато, привітайтесь з ними поклоном, а господарям потисніть руку;
  • Не сідайте, доки не сядуть старші;
  • Якщо щось упало – підніміть і подайте.

 

 

docx
Додав(-ла)
Маліна Тамара
Додано
25 січня 2020
Переглядів
565
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку