Еко-тренінг
“За життя без сміття”
МЕТА: сприяти формуванню в учнів екологічної свідомості, розуміння значущості природи в житті людини, почуття відповідальності за збереження природи.
ОБЛАДНАННЯ: бейджики, малюнок Планети, ручки, маркери, паперові чоловічки, екологічні ролики, мультимедійна презентація, плакат для запису правил роботи групи.
Хід тренінгового заняття
І. Вступна частина.
1. Привітання-знайомство.
а) Учасники виготовляють бейджики, де вказують ім’я, яке необхідно використовувати, спілкуючись з ним під час заняття.
б) Знайомство з учасниками. Продовжити фразу: «Якби я був річчю, то був би …» і пояснити чому.
2. Правила роботи групи.
Щоб наше спілкування було приємним і результативним, необхідно виробити правила роботи групи під час тренінгового заняття.(Правила записуються на плакаті).
Що ви особисто очікуєте від нашого заняття?
Очікування учасники записують на паперових аркушах, які прикріплюють на аркуші паперу.
ІІ. Основна частина.
Жили собі у Всесвіті 9 сестер, 9 красунь. Та одна із них була найчарівніша. Милувала вона своїми чистими блакитними очима, дзвінким життєрадісним голосом, що розливався пташиним щебетом, линув перегуком лісових жителів та видзвонював крихітними цвіркунами. Розвіювалося на вітрі її розкішне волосся з переплетеного березового та вербового гілля. А ще красуня мала чарівну вдачу. Ступить крок – і заллється все навколо бузковими кольорами, засміється – і розсиплеться пролісковий цвіт, притихне в задумі і видніється рожевий образ.
На планеті Земля в наш час спостерігаються великі зміни в природі.
Сучасна Україна як і багато країн світу перебуває на межі великої екологічної кризи. Зростання населення Землі, накопичення величезних об’ємів відходів людської діяльності при одночасному виснажені майже всіх видів природних ресурсів призвели до розвитку глобальної екологічної кризи. Біосфера сьогодні вже не спроможна самоочищуватися, саморегулюватися й самовідновлюватися – вона дедалі активніше деградує. Кожного дня люди викидають сотні мільйонів пластикових пляшок, поліетиленових пакетів, які розкладатимуться понад 500 років.
Статистика каже, що звичайна сім’я викидає щоденно в середньому 5 кг сміття. Звичайне сміття оточує нас скрізь: воно під ногами, в лісі, в кущах, в річках, морях, під вікнами багатоповерхівок. В смітті граються наші діти. Воно стало атрибутом нашого життя. Екологи називають проблему засміченості екологічною катастрофою. Скоро сміття поглине нас, нашу цивілізацію.
Мозковий штурм.
«Що таке сміття? Чим воно загрожує здоров’ю людей»
Сміття: Загрози
Поліетилен, пластмаса, скло, будівельні відходи, залишки їжі, метали, деревина, дрібне побутове сміття, папір, непотрібні речі. Сморід – хвороби дихальних шляхів, астма, алергія, отруєння, хвороби печінки.
Виділення хімічних речовин – отруєння, хвороби печінки, нирок, очей, рак.
Забруднення водойм – неможна купатися, отруєння, хвороби шкіри, мор риби, лептоспіроз. Отож, щоб усе це змінити людству потрібні нова філософія життя, висока екологічна культура й свідомість, зміна ставлення до навколишнього середовища.
Вправа: «За і проти».
Учасники стають в 2 ряди один за одним.
Ситуація: «Людина вирішила не користуватися поліетиленовими пакетами. Але в ній борються добрі і злі сили. Лівий ряд учасників тренінгу – це будуть добрі сили, а правий – злі. Добрі сили повинні привести аргументи на користь цього рішення, а злі - проти».
Рекомендую розпочати із слів: «Це треба зробити, тому що..», «Цього робити не треба, тому що…». Кожен учасник по черзі говорить аргументацію і встає в «хвіст» ряду. Висловлюються учасники по черзі.
(враження дітей)
Типовий склад міських відходів:
– папір – 14%
– мілке сміття – 17,9%
– гума, шкіра, деревина – 8,1%
– харчові відходи – 7,5%
– метали – 8,7%
– скло – 8,21%
– інше – 1,6%
Висновок. Сміття, його величезна кількість навколо призводить не лише до засміченості, а й до хвороб людини.
Вправа «Перевтілення»
У мене на столі є кошик, в якому зібрані предмети, які перестали бути потрібними, тобто вони перетворились на сміття і їх збираються викинути. Пофантазуйте: якби я був…, я хотів би, щоб з мене зробили…
Тренер. Кожен предмет у світі, не хоче стати сміттям непотрібним, а хоче довго бути корисним.
Чи легко вам було відчути себе непотрібним?
Як ви знайшли застосування предмету: самостійно чи радились? Ви бачите, що одній людині важко було знайти рішення, щось зробити. Завжди краще, якщо поряд є надійне плече товариша.
Гра «Лист інопланетянам»
Екологічна проблема – засміченості дуже актуальна на сьогодні. Людство перестало бути господарем у своєму домі. Викинути сміття стає звичним перетворюється на погану звичку. Страждає від цього й наша країна. За статистикою Україна посідає перше місце в Європі за кількістю відходів на душу населення… і є лідером по кількості онкохворих та хворих на алергію і серцево-судинні захворювання. Чи не бачите ви зв’язку між цими сумними лідерствами.
Стурбований таким сумним становищем і всесвіт. Наша блакитна, планета, як і її називали раніше, почала тьмяніти, покриватись брудом та сміттям . До нас звертаються інопланетні екологічні служби, стурбовані таким становищем і просять почати масштабну компанію по ліквідації сміття. Ми, підростаюче покоління, освічене, культурне, яке дбає про своє здоров`я, своє майбутнє та про майбутнє своїх дітей напишемо інопланетянам листа із своїми пропозиціями. Що робити, щоб зменшити кількість сміття.
Пишемо листи.
Наше заняття добігло до кінця і на завершення я вам пропоную виконати наступну вправу.
Вправа «Автобусна зупинка»
Передаючи з рук в руки глобус, зробіть висновок після отриманої інформації, але розпочинати можна наступними твердженнями: «З цього часу я буду…», «Дякую…», «Найважливіше – це…», «Сьогодні я зробила відкриття…».
Ми всі - одна велика квітка, а кожен з нас – пелюстка цього чудового творіння природи. Нам всім разом тепло і затишно. Коли світить сонечко і зігріває хоча б одну пелюстку нам всім від цього стає тепліше. Ми тягнемось разом до сонечка, шукаємо тепла і світла. Хочемо відчути його всім тілом. А коли дме холодний вітер, нам всім холодно і неприємно, і ми всі схиляємось один до одного, шукаємо один в одного захисту. Так і наша матінка природа шукає захисту та порятунку в нас, людей. І в наших серцях має пробуджуватися чуйність, доброта та вдячність за всі щедроти нашої природи,а також бажання любити та берегти природні багатства.
ІІІ. Завершення тренінгу.
Учасники заняття стають у коло, кладуть руки один одному на плечі і тричі промовляють: «Ми – молодці!»