Тема. Урок-суд над Андрієм (за повістю М.В.Гоголя «Тарас Бульба»
Тип уроку: урок-гра
Мета уроку: узагальнити і систематизувати знання учнів за вивченою повістю Гоголя «Тарас Бульба»;
простежити за долею Андрія Бульби і вияснити причину його зради;
спробувати зрозуміти почуття молодого козака; знайти можливість виправдати його вчинок;
розвивати уміння учнів висловлювати свою думку, оцінювати події.
Хід уроку
I.Повідомлення теми мети уроку.
II. Початок «судового засідання».
Суддя. Сьогодні на засіданні козацького суду будемо розглядати справу колишнього запорізького козака Андрія Бульби. Він звинувачується у зраді батьківщини.
1-й засідатель. Встати! Суд іде! Прошу сідати.
Суддя. Для того, щоб визначити мотиви злочину, потрібно вислухати свідків і самого підсудного.
2-й засідатель. Введіть підсудного!
Суддя. Першого дати свідчення запрошуємо Остапа Бульбу, рідного брата підсудного. Брати разом росли, навчалися у Київській бурсі, а також разом прибули на Запорізьку Січ, щоби стати справжніми козаками.
1-й засідатель. Покляніться на цій святій книзі, що ви будете давати суду правдиві свідчення.
Остап. Клянусь суду говорити правду і тільки правду.
Засідателі по черзі ставлять запитання Остапу.
2-й засідатель. Шановні судді, є ще запитання до свідка?
-А у захисника є запитання?
-Якщо запитань нема, то свідок може зайняти місце у залі суду.
Суддя. Запрошуємо дати свідчення Тараса Бульбу, батька підсудного, славного Запорізького козака, від чийого імені тремтіли ляхи.
1-й засідатель. Покляніться перед судом, що будете давати правдиві свідчення.
Тарас клянеться.
Запитання Тарасу Бульбі.
2-й засідатель. Шановні судді, є запитання до свідка?
- А у захисника є запитання.
- Якщо запитань більше нема можете сідати.
Суддя. А тепер ми послухаємо свідчення матері Андрія, котра дуже любила свого «мазунчика».
1-й засідатель. Покляніться на цій святій книзі, що ви будете давати правдиві свідчення.
Матір клянеться.
Запитання матері.
2-й засідатель. Шановні судді, є запитання до свідка?
- А у захисника є запитання.
- Якщо запитань більше нема можете сідати.
Суддя. Запрошуємо дати свідчення панночку, із-за якої, як суду відомо, Андрій і став зрадником.
1-й засідатель. Покляніться на цій святій книзі, що ви будете давати правдиві свідчення.
Панночка клянеться.
Запитання до панночки.
2-й засідатель. Шановні судді, є запитання до свідка?
- А у захисника є запитання.
- Якщо запитань більше нема можете сідати.
Суддя. Суд вислухав всіх свідків у справі. Тепер черга прийшла послухати самого звинувачуваного у зраді Андрія Бульбу.
1-й засідатель. Покляніться на цій святій книзі, що ви будете давати правдиві свідчення.
Андрій клянеться.
Запитання до Андрія.
2-й засідатель. Шановні судді, є запитання до підсудного?
- А у захисника є запитання.
- Якщо запитань більше нема, можете сідати.
Суддя. Запитань більше до підсудного нема. Тепер слово надається захиснику Андрія, його адвокату.
Зразок промови адвоката.
Андрій - молодший син Тараса Бульби. Відважний, сміливий козак, який у своїх діях керується не розумом, а почуттями, можливо це і привело його до зради. Шановні присутні, спробуймо визначити, що спонукало підсудного Андрія Бульбу до злочину. За свідченнями брата підсудного, панночки ми дізналися у якому психологічному стані перебував Андрій . Він був закоханий у полячку і хотів, щоб кохання було взаємне. Юнак зрадів випадку, який давав можливість знову побачити панночку, тому він забуває про все: і батька, і брата, друзів-козаків і вітчизну. Він прагне одного: якнайшвидше побачити свою кохану, порятувати її від голодної смерті. Поважні суді, візьміть до уваги молодість Андрія, його почуття, адже це було його перше кохання.
Суддя. Ось ми і познайомилися зі справою підсудного. А тепер нам залишається дізнатися, який вирок буде винесено йому.
1-й засідатель. Встати всім. Суд іде до нарадницької кімнати.
2-й засідатель. Прошу встати. Суд іде.
Суддя. Слово надається прокурору.
Зразок промови прокурора.
Андрій Бульба звинувачується у підлій зраді батьківщині. На цей крок його підштовхнуло кохання до прекрасної польської панночки. Підсудний зрадив батьківщину у складний час. Він, на прохання татарки, служниці панночки, краде хліб, крупи, муку у своїх товаришів і передає панночці.
Мало того, що Андрій допомагає полячці продуктами, він ще і зрадив козаків, перейшовши на бік ляхів.
Цей вчинок невипадковий. Так як не було такої миті, щоб Андрій не згадував панночку. Юнак готовий був поєднати свою долю із долею дівчини, тільки чекав зручного моменту. І ось цей час настав. Побачивши дівчину, він забуває про все. Тепер уже Андрій разом з поляками виступає у бій проти своїх , запорізьких козаків. Увесь час він прагне слави. У битві поводить себе жорстоко, рубає всіх підряд. Андрій став зрадником. Його злочин не може бути виправданий. Навіть рідний батько не пробачив його, говорячи: «Я тебе породив, я тебе і вб’ю”. Звинувачення вимагає для підсудного вищої міри покарання. Рішення суду опротестуванню не підлягає.
III Підведення підсумків уроку.
IV Домашнє завдання.