11 серпня о 18:00Вебінар: Зберегти креативність: корисні вправи для вчителів та учнів

Урок "М.Стельмах. Автобіографічна повість про дитинство «Гуси-лебеді летять»"

Про матеріал
Ознайомити школярів із життєвим і творчим шляхом письменника, з`ясувати особливості автобіографічної повісті, опрацювати ідейний зміст її першого та другого розділів, розвивати естетичні смаки учнів, увагу, спостережливість, уміння творчо мислити, грамотно висловлювати свої думки, активізувати словник школярів; виховувати почуття пошани до творчості М .Стельмаха, прищеплювати інтерес до читання.
Перегляд файлу

Пуглій Людмила Миколаївна, вчитель української мови та літератури Войнівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Чутівської районної ради Полтавської області

 Урок української літератури для учнів 7 класу.

Тема М.Стельмах. Автобіографічна повість   про дитинство «Гуси-лебеді летять».

Мета  Ознайомити школярів із життєвим і творчим шляхом письменника, з`ясувати особливості автобіографічної повісті, опрацювати ідейний зміст її першого та другого розділів, розвивати естетичні смаки учнів, увагу, спостережливість, уміння творчо мислити, грамотно висловлювати свої думки, активізувати словник школярів; виховувати почуття пошани до творчості М .Стельмаха, прищеплювати інтерес до читання.

Тип уроку Засвоєння нових знань.

Обладнання Портрет М. Стельмаха, бібліотечка його творів, дидактичний матеріал.

Поет доброти і краси, він був невідступним,

коли мова заходила про непроминущі духовні цінності народу,

не раз зневажувані, витискувані штучними замінниками.

В. Панченко

Хід уроку

І. Організаційний момент

Перевірка емоційної готовності учнів до уроку, обмін побажаннями в парах.

Діти! Я прошу Вас хвилинку постояти. Хай першими сядуть уважність і чуйність, другими – сердечність і щирість, а згодом – доброта і милосердя.  Я не випадково зупинила Вас. Ви на хвилинку замислилися над чистими джерелами своєї душі. Поверніть руки долонями один до одного і кожен з вас відчує тепло, яке посилає  вам ваш товариш. А оця свічка зігріватиме нас своїм вогником протягом уроку, бо душі ваші зігріють ближнього.

ІІ. Актуалізація опорних знань у формі бесіди.

  • Яким, на ваш погляд, повинен бути письменник?
  • Твори, яких письменників читати цікаво і чому?
  • Чому окремі твори художньої літератури вважають автобіографічними? Наведіть приклад відомих вам.
  • Що ви пам`ятаєте про Ярослава Стельмаха?
  • Чому кожен українець повинен знати звичаї, традиції, обряди свого народу? 

ІІІ.  Оголошення теми, мети уроку.

Мотивація навчальної діяльності школярів (кросворд про М. Стельмаха)

ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

  1. Працює довідкове бюро (презентація про М. Стельмаха: життєвий і творчий шлях письменника) – готує група «Біографи».
  2. Теорія літератури
    1. Повість – прозовий твір, у якому розповідається про одну або кілька подій одного чи кількох головних героїв протягом досить тривалого часу.
    2. Автобіографія – опис автором свого особистого життя; художній життєпис.
    3. Автобіографічним називають твір, головним героєм якого є сам автор.
  3. М. Стельмах «Гуси-лебеді летять…». Робота з текстом.
    1. Передумова написання повісті «Гуси - лебеді летять…»

Роботу над твором письменник датував 1963-1964 роками.  У повісті М. Стельмах показав лад сільського життя з його естетикою, педагогікою й етикою.  Малює людей і обставини так, як він їх побачив, запам`ятав, зрозумів.

  1.  Повість М. Стельмах присвятив своїм батькам – «з любов’ю і зажурою»
  2. Події, які відображені у творі.

Тільки – тільки відлютувала громадянська війна. Через село хвилями прокочувалися червоні козаки, січові стрільці, петлюрівці. У лісах і ще блукають ті, кого голова комнезаму дядько Себастіян називає бандитами. З Херсонщини пробивається виснажена жінка з дитиною – там голод. 

  1. Герої твору, їх розподіл.

Михайлик , його мати і батько, дід і баба, наймичка Мар`яна, дівчинка Люба, дід  Дем`ян, дядько Себастіян.

V. Опрацювання І розділу твору.

5.1 Вступне слово вчителя.

По студених росах знов іде світання,

І дорога лине казкою у даль,

Як моє дитинство,як моє прощання,

Як моя роками стишена печаль…

Рядки ці – мов би своєрідний заспів долі повісті «Гуси-лебеді летять…».

  Твір розпочинається хвилюючою картиною: «Прямо над нашою хатою пролітають лебеді». Вони на білих крилах приносять весну й життя. Щоб повернути лебедів, Михайлик хоче стати чародієм. Замислюється над «таємничим словом», а навколо «починає кружляти видіння казки, дрімучі проліси і ті гуси-лебеді, що на своїх крилах виносять з біди хлопця».

  Сувора дійсність переплітається з чарівною казкою-мрією про світле життя.

5.2 Виразне читання учнями окремих епізодів розділу.

5.3 Тема: відображення приходу весни, її вплив на життя селян; знайомство з Михайликом, його родиною.

5.4 Ідея: возвеличення краси природи; вміння її розуміти і цінувати.

5.5 Основна думка: дитинство – вік, коли формується майбутня людина, і тому так важливо навчити її любити, розуміти і цінувати довкілля.

5.6 Сюжет: розповідь діда Дем`яна про ключі, що є у сонця. Незадоволення матері поведінкою Михайлика. Бабуся і внук у церкві. Сприйняття Михайликом картини Страшного суду під час перебування в церкві. Розмова Михайлика з дядьком Себастіяном. Читання дядьком Миколою листа від батька. Михайлик з дозволу матері вирушає на прогулянку до лісу.

5.7 Вправа «Мікрофон»

  • За що мати частенько сварилася на Михайлика?
  • Як діти раділи приходу зими?
  • Для чого бабуся повела Михайлика до церкви?
  • Як мати Михайлика висловилася про листа, якого було отримано від чоловіка?
  •  Чому Михайликові хотілося, щоб батько швидше повернувся додому?

VI. Робота над ІІ розділом повісті

6.1  Переказ найулюбленіших для учнів епізодів твору.

6.2  Тема: зображення Михайлика, який прагнув отримати книгу для читання.

6.3 Ідея: возвеличення любові до читання, до людини, яка потребує допомоги, підтримки.

6.4 Основна думка:  лише той вартий поваги серед людей, хто розуміє їх і допомагає.

6.5 Бесіда за запитаннями.

  • За що батько хвалив Михайлика?
  • Що свідчить про любов хлопця до читання?
  • Яким насінням  була «багата» мати хлопчика?
  • Чого навчила мати Михайлика?
  • Чому Михайлик не пожалів насіння для хлопця-жебрака?
  • Що дід зробив для Михайлика?

VII. Підсумок уроку

Складання «Квітки знань»

VIII. Оголошення результатів навчальної діяльності

Самоекспертиза власної участі в роботі.

IX. Домашнє завдання.

Опрацювати зміст ІІІ, IV розділів повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять…»

 

docx
Додав(-ла)
Пуглій Людмила
Додано
4 листопада 2019
Переглядів
320
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку