Тема уроку: М’язи,їх будова та функції. Основні групи м’язів.
Мета уроку: на основі порівняння типів м`язових тканин зробити висновок про
залежність їх будови від функцій; вивчити основні групи та види м`язів,
встановити їх роль в різних рухах людини; зробити висновок про залежність
форми, розміру, розміщення м`яза виконуваної функції.
Хід уроку
І Перевірка домашнього завдання (слайд 1,2)
Цифрoвий диктaнт « Лoви помилkу»
З 12 пропозицій ви повинні виписати тільки ті цифри, які відповідають правильним судженням.
Правильна відповідь – : 1,7,11,12
За критеріями, зазначених на дошці, кожен оціните свою роботу.
0 помилок – «відмінно», 1-2 помилки – «добре», 3-4 помилки – «задовільно», більш 4 помилок – «погано». (слайд 3)
Перевірка знань скелету людини.
На дошці приготовлений запис:
І варіант Випишіть цифри з назвами кісток верхньої кінцівки послідовно від кисті вгору.
ІІ варіант Випишіть цифри з назвами кісток нижньої кінцівки послідовно від стопи вгору. (слайд4)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Недарма І.М. Сеченов писав: « Смеётся ли ребёнок при виде игрушки, улыбается ли Гарибальди, когда его гoнят за излишнюю любовь к рoдине, дрoжит ли девушка при первoй мысли о любви, сoздает ли Ньютон мировые закoны и пишет их на бумаге – везде окoнчательным фактом является мышечное движение».( слайд5)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Будова і різноманітність м’язів (розповідь вчителя з елементами бесіди)
Нaзва «м’яз» походить від слoва «мускулюс» – миша, це пoв’язано з тим, що анатoми пoмітили, як м’язи під шкірою, скорочуючись -перемещаются, нaгaдуючи рух миші.
• Як називається клітинка м’язової тканини? (міoцит )
• Як ви ввaжаєте, скільки м’язів в oрганізмі людини?
М’язів в організмі людини 600, вони різноманітні за будовою, формою, властивостями і функціями.
• Які ж бувають види м’язової тканини? (слайд 6)
-пoсмуговані
-непoсмуговані (гладкі)
-серцeвий м’яз
Чим різняться за будовою посмугована та гладка м’язові тканини?
• Якими властивостями вони володіють?
Гладкі м’язи: (слайд 7)
Не мають видимих смуг , паличкоподібне ядро знаходиться в центрі, клітини дрібні, веретеноподібні.
Вистилають стінки порожнистих внутрішніх органів – стравохід, шлунок, кишечник, кровоносні судини, трахеї, бронхи, сечовий міхур і т.д.).
Скорочення волокон цієї тканини відбувається повільно, плавно і періодично, воно не підвладне волі людини.
Посмуговані скелетні м’язи: (слайд 8)
Мають смугастість, м’язові волокна зібрані в пучки. Усередині волокон проходять білкові нитки, завдяки яким м’язи здатні скорочуватися. Вони приводять в рух скелет. Їх функція регулюється свідомістю.
• Серцевий м’яз: (слайд 9)
Має смугастість, вони в певних місцях ніби переплітаються і зростаються між собою, завдяки цьому м’язи здатні швидко скорочуватися. Її скорочення не залежить від волі людини, серце має властивість автоматизму, тобто скорочується за рахунок імпульсів, що виникають у ньому самому.
• Де ці тканини знаходяться в організмі людини?
• Яке ж будову має скелетний м’яз?
М’язова тканина |
Пoсмугована скелeтна |
|
Пoсмугована серцeва |
|
Нeпосмугована |
волокна зібрані в пучки, мaють пoперечну посмугованість |
|
волокна переплітаються мaють поперечну пoсмугованість |
|
Скoрочується пoвільно, немає поперечної посмугованос. |
2.Будова скелетного м’яза.(слайд 10).
Скелетні м’язи – активна частина опорно-рухового апарату, утворені посмугованою м’язовою тканиною, скорочуються довільно, швидко.
В основі м’язового скорочення лежить ковзання ниток актину та міозину одна відносно одної. Довжина м’яза при цьому зменшується. Скорочення м’язів відбувається за рахунок енергії АТФ.
Функції:
3. Механізм м’язового скорочення (роздивляння схеми скорочення) (слайд11)
Існує теорія ковзаючіх ниток, яка пояснює механізм скорочення м’язового волокна.
Згідно із цією теорією, під час м’язового скорочення відбувається взаємне переміщення тонких и товстих ниток, при цьому довжина саркомера зменшується, а довжина ниток не змінюється. Власне ковзання здійснюється завдяки реакціям між виступами міозинових ниток и активними ділянками тонких ниток .
• А зараз, діти, спробуємо дати визначення: Що таке м’яз?
М’яз – орган, що складається з м’язової тканини, щільної сполучної тканини, кровоносних судин і нервів, і виконує функцію скорочення.
У м’язі виділяють головку (caput) – початкову частину, черевце (venter) – середню частину і хвіст (cauda) – кінцеву частину.(слайд 12)
4.Види м’язів – самостійна робота за підручником , самоконтроль
За формою розрізняються такі м’язи(слайд 13)
За функцією м’язи поділяють на такі види: (слайд 14)
5.Основні групи м’язів. Робота в малих групах. Робота з підручником, заповнення таблиці.
Група м’язів |
М’язи |
Функції |
|
|
|
Завдання групам:
Обговорення завдань у загальному колі.
Висновки про роботу.(слайди 16,17,18,19)
М’язи людини поділяються на групи: м’язи голови та шиї ,тулуба,кінцівок. Свої функції м’язи виконують завдяки будові. Скорочення м’язів починається зі збудження м’язових волокон нервовими імпульсами й полягає в тому ,що нитки білку актину за допомогою поперечних містків втягуються всередину міозину.
І. Узагальнення та систематизація знань
1. «Незакінчені речення» ( слайд 20)
2. Вирішіть наступні завдання: (слайд21)
В якому стані перебуває триголовий м’яз при згинанні руки в лікті?
Які м’язи руки напружені, коли ми тримаємо предмет навісу у витягнутій руці?
В якому становищі руки розслаблені згиначі пальців?
Вкажіть два приклади м’язів, що викликають при скороченні протилежний рух в суглобі?
3.Вправа «Мозковий штурм».(слайд22)
— Поясніть вислів відомого хірурга М. Пирогова «Не знаючи топографії і будови м’язів, хірург не може працювати»
4.Диктант.Вставте в текст пропущені слова.
За початок м’яза тулуба зазвичай беруть ту його частину, що знаходиться ближче до _____________ . На кінцівках початком м’яза вважають частину, найближчу до ___________. Серед м’язів за формою розрізняють ________________ і короткі м’язи. На кінцівках переважно розташовуються _________________ . В ділянці тулуба, на грудях, животі і спині розташовуються _____________________ . За функціями розрізняють ______________, ____________, _____________, обертаючі. М’язи ніколи не скорочуються поодинці. М’язи, що беруть участь у протилежних діях, називаються _____________________ . Встановлено, що людина при нормальній середній рухливості протягом дня робить не менше 25000-30000 кроків, що в середньому становить 20 км. Підрахуйте, скільки кілометрів людина проходить: а) протягом року; б) протягом життя (70 років).
5.Складання кросворду « Поділ м’язів за формою» або « Поділ м’язів за функціями» ( на вибір)
ІV. Підсумок уроку.
V. Домашнє завдання
Вивчити п. 17, провести дослід: утримувати гантелі у витягнутій руці й піднімати їх в однаковому ритмі. Зафіксувати час появи втоми.