Урок "Магматизм і вулканізм"

Про матеріал
Урок вивчення нового матеріалу у формі уроку-дослідження з використанням інформаційно-комунікативних технологій та з організацією парних і групових форм роботи. Цікаво проведений етап мотивації навчальної та пізнавальної діяльності, простежуються міжпредметні зв'язки.
Перегляд файлу

Тема: Магматизм та вулканізм

Мета: продовжити знайомство із внутрішніми процесами, які зумовлюють зміни земної кори, сформувати поняття «магматизм», «вулканізм», «гейзери», уявлення про причини магматизму та їх наслідки; розвивати  допитливість, спостережливість, логічне мислення, уміння робити висновки, удосконалювати практичні навички роботи з картами; виховувати дослідницькі якості: відповідальність, самостійність, наполегливість в досягненні мети.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Форма проведення: урок-дослідження

Обладнання: карта світу, контурні карти, атласи, мультимедійна презентація, ноутбуки,

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

Світ, що нас оточує такий великий, прекрасний та одночасно загадковий, іноді небезпечний. Тож давайте його пізнавати: лінощі проженіть, увагу зберіть, винахідливість та кмітливість з собою запросіть!

Сьогодні у нас незвичайний урок, а урок-дослідження.  Епіграф  (слайд 1)

Що таке дослідження (випереджальне завдання)

Дослі́дження — це пошук нових знань або систематичне розслідування з метою встановлення фактів; вивчення чого-небудь. Наукові дослідження використовують різні методи, які поділяються на теоретичні та експериментальні.  Дослідником називають того, хто здійснює пошук нової інформації заради пізнання навколишнього світу: розв'язує нетипову проблемну ситуацію, вивчає об'єкти, проводить експерименти, отримує рішення, обговорює результати з іншими та оцінює власну діяльність.

  • Як ви гадаєте, які якості потрібні досліднику?

ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.

1.(слайд 2) «Последний день Помпеи» картина російського художника  Карла Брюллова  (робота над якою  велася біля 6 років та була завершена у 1833році. Зберігається в Державному музеї у Санкт Петербурзі.  На картині зображено події в Помпеях під час катастрофічного виверження вулкану Везувій, яке відбулося в 79 році нашої ери.

2. (відео «Виверження вулкану»)

Оголошення теми уроку (слайд 3)

Постановка мети уроку

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Прийом «Доповни речення» (робота в парах) «Літосфера – це…………. оболонка Землі.  Вона складається з земної кори та верхнього шару………, який називається ……………. Речовина астеносфери розріджена та пластична. Літосфера розділена на окремі блоки, які називаються …………………… Вони рухаються горизонтально та вертикально. Причиною руху літосферних плит є………………. Раптові розломи та зміщення земної кори призводять до підземних поштовхів, які називаються……………… Райони найбільших землетрусів розміщені на межі…………………  Рухомі ділянки земної кори, що виникли на межі  літосферних плит називаються ……………….. Саме там найчастіше відбуваються землетруси. »

ІУ. Вивчення нового матеріалу.

1.Розповідь учителя. Речовина астеносфери перебуває в пластичному стані і під великим тиском. Коли в земній корі виникають тріщини, тиск зменшується, речовина астеносфери стає розрідженою і починає підніматися тріщинами  на поверхню

Формування понять «магма», «лава», «магматизм», «вулканізм», «вулкан» (слайд 4)

Аналіз схеми «Види магматизму» (слайд 5)

2.Робота в парах з підручником  Дослідити будову вулкану (стор. 89, мал. 54):

  • Вогнище магматизму;
  • Жерло;
  • Кратер, бічні кратери

3.Схема вулкану (слайд 6), найвищий з діючих вулканів світу Льюльяйльяко (слайд 7)

4.Робота в групах (дослідження):

1 група Продукти виверження вулканів (слайд 8)

2 група Вплив виверження на навколишнє середовище (слайд 9)

3 група Де на земній кулі розповсюджені вулкани? (слайд 10)

4 група Які вулкани називаються діючими та згаслими? (слайд 10)

5 група Що таке гейзери? Як вони використовуються людиною? (слайд 11)

5. Звіт груп про результати досліджень.

Виконання практичної роботи №3 завд. 3

У. Закріплення нових знань і умінь.

Встановити відповідність між терміном та його визначенням. (слайд 12)

УІ. Підведення підсумків.

Виставлення оцінок.

Рефлексія. (слайд 13)

1. Сьогодні на уроці мені ...

2. Мене особливо здивувало те, що ...

3. До початку уроку я думала, що ..., а зараз знаю ....

4. Було б добре, якби ...

5. Мені не сподобалося ...

УІІ. Домашнє завдання(слайд 14)

Опрацювати параграф 20

Вивчити терміни

ІУ рів: повідомлення «Грязєві вулкани України» або «Цікаві факти про вулкани та гейзери»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                               Матеріали для дослідження в групах

І група Продукти виверження вулканів  

Під час виверження вулканів на земну поверхню надходять рідкі, тверді і газуваті речовини. До рідких продуктів виверження належить лава. Лава – це магма, яка піднялась на поверхню землі і з якої виділилась частина газів. Температура її під час виверження сягає 800-1200 С. Тверді продукти виверження утворюються у результаті розбризкування і застигання в повітрі лави, розпушування і викидання застиглої лави попередніх вивержень. Серед твердих продуктів виверження за розмірами розрізняють: вулканічний попіл, вулканічний пісок, вулканічні камінці – лапілі та вулканічні бомби (інколи у декілька тонн вагою)

ІІ група Вплив виверження на навколишнє середовище

Прочитайте  опис виверження вулкану та з’ясуйте, до яких  екологічних  проблем він призводить

Під час виверження вулкану Безіменний на Камчатці хмара попелу піднялась на висоту 40 км і винесла в повітря велику кількість отруйних газів. На відстані 27-30 км розжарений попіл обпалював живі дерева, чагарники, траву.  Дрібні і великі тварини намагалися врятуватися від палаючої лави, але швидкість її пересування досягає 8 метрів за секунду. Шар розпеченого попелу накрив територію площею 500 квадратних кілометрів. Це призвело до бурхливого танення снігу. Грязьові потоки, які утворилися,  з великою швидкістю потекли по схилах, руйнуючи на своєму шляху верхній шар ґрунту та підхоплюючи величезні валуни гірських порід.  Грязьовий потік пройшов 90 км та досяг річки Камчатки. Від попелу та бруду вода в річці помутніла і протягом кількох днів була не придатною навіть для технічних потреб. Пари цьому в ній загинуло багато риби.

ІІІ група Де на земній кулі розповсюджені вулкани

Вулкани на земній кулі розміщені нерівномірно. Вони, як і землетруси, виникають на межах літосферних плит внаслідок руху земної кори. Більша частина діючих вулканів розташована на узбережжі Тихого океану. Ці райони дістали назву Тихоокеанського сейсмічного поясу. Тут зосереджено 2/3 всіх наземних діючих вулканів. Багато згаслих вулканів у Середземноморському сейсмічному поясі. В Атлантичному поясі, крім наземних, є підводні вулкани.

ІУ група Які вулкани вважаються діючими, а які згаслими?

Вулкани поділяються на діючі, через які періодично відбувається виверження, та згаслі, про діяльність яких не збереглося ніяких історичних відомостей. Такий відлік є умовним, бо відомо багато вулканів, які довгий час вважались згаслими, але раптово відновлювали свою діяльність (наприклад, Везувій). На земній поверхні нараховується понад 640 діючих вулканів,  частина з яких – на дні морів та океанів. Найвідоміші діючі вулкани – Етна, Ключевська Сопка, Кіліманджаро, Везувій, Кракатау.

У група  Що  таке «гейзери»? Як вони використовуються людиною?

Поблизу діючих вулканів або там, де виверження відбувалися недавно, тепло вулканів зігріває підземні води. Коли ці води виходять на поверхню, утворюються гарячі джерела і гейзери. Гейзери (від ісландського слова geysa — «хлинути») — це джерела, які періодично викидають фонтани гарячої води і пара на земну поверхню. У даний час гейзери існують на заході США, в Новій Зеландії, Ісландії. Запаси гарячих підземних вод величезні, і люди з часом навчилися їх використовувати у своїй життєдіяльності. Зігріта вулканами вода опалює будинки, зігріває теплиці. У деяких країнах побудовані геотермальні електростанції, які використовують гарячу воду гейзерів для вироблення електроенергії.

                                                           ЗАВДАННЯ

І група   Продукти виверження вулканів  

Проаналізуйте  інформацію та назвіть які речовини виділяються при виверженні вулкану:

Тверді………………………………………………………………………………………..

Рідкі………………………………………………………………………………………….

ІІ група Вплив виверження на навколишнє середовище

Прочитайте  опис виверження вулкану та з’ясуйте, до яких  екологічних  проблем він призводить

Під час виверження вулкану Безіменний на Камчатці хмара попелу піднялась на висоту 40 км і винесла в повітря велику кількість отруйних газів. На відстані 27-30 км розжарений попіл обпалював живі дерева, чагарники, траву.  Дрібні і великі тварини намагалися врятуватися від палаючої лави, але швидкість її пересування досягає 8 метрів за секунду. Шар розпеченого попелу накрив територію площею 500 квадратних кілометрів. Це призвело до бурхливого танення снігу. Грязьові потоки, які утворилися,  з великою швидкістю потекли по схилах, руйнуючи на своєму шляху верхній шар ґрунту та підхоплюючи величезні валуни гірських порід.  Грязьовий потік пройшов 90 км та досяг річки Камчатки. Від попелу та бруду вода в річці помутніла і протягом кількох днів була не придатною навіть для технічних потреб. Пари цьому в ній загинуло багато риби.

Екологічні проблеми………………………………………………………………………...

 

ІІІ група Де на земній кулі розповсюджені вулкани?

 

Проаналізуйте інформацію та зробіть висновок,

  • де на земн6ій кулі розміщуються вулкани,
  •  що є причиною такого розміщення
  • які існують сейсмічні пояси,
  • який з них найбільший

Покажіть сейсмічні пояси на карті.

 

ІУ група Які вулкани вважаються діючими, а які згаслими?

Проаналізуйте інформацію та дайте відповідь на запитання:

  • Коли вулкан вважається діючим?
  • Які вулкани вважаються згаслими?
  • Скільки діючих вулканів нараховується на земній кулі?

Назвіть та покажіть на карті найвідоміші вулкани: Етна, Ключевська Сопка, Кіліманджаро, Везувій, Кракатау.

 

У група  Що  таке «гейзери»? Як вони використовуються людиною?

Проаналізуйте інформацію та дайте відповідь на запитання:

  • Де утворюються гарячі джерела та гейзери?
  • Що таке «гейзер»?
  • Як вони використовуються людиною?

 

 

docx
Додано
20 грудня 2020
Переглядів
660
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку