Внутрішні процеси, що зумовлюють зміни земної кори. Вулканізм і вулкани, гарячі джерела, гейзери.

Про матеріал
Зараз я буду розповідати казку, а ви уважно слухайте. У мами Землі було багато донечок і синочків, але я розповім про двох із них - Магму і Підземну річку. Підземну річку всі любили, бо давала водички напитися, а в пустелі їй і ціни не було, бо там, де виходила на поверхню - росли пальми і раділи життю люди. Магму не любили, бо жорстока була, і якщо вже виривалася на поверхню, то спалювала цілі ліси і міста. І надумала Магма згубити Підземну річечку. Стала підбиратися до неї ближче і ближче. Гаряче стало річечці і закричала вона, благаючи маму-Землю про допомогу. Почула мама прохання донечки і розступилася, утворивши тріщинку, через яку і вирвалася наша Підземна річечка на поверхню. Але це вже не була підземна річка - мала вона інше ім’я - Гейзер.
Перегляд файлу

Тема уроку:Внутрішні процеси, що зумовлюють зміни земної кори.

Вулканізм і вулкани, гарячі джерела, гейзери.

 

Мета: продовжити ознайомлення учнів із проявами внутрішньоїенергії Землі, розкрити значення поняття «вулканізм», формувати знання про вулкани та райони їх поширення, навчити визначати причини виникнення гейзерів; розвивати вміння учнів працювати з картами та схемами атласу, продовжити формувати вміння учнів працювати з тематичними картами, опорними схемами, продовжити роботу з контурними картами; виховувати почуття зацікавленості, дбайливе ставлення до навколишнього середовища.

Обладнання: фізична карта півкуль, атлас, схеми, презентація у

слайдах.

Тип уроку: комбінований.

Форма проведення: (уявна мандрівка).

Епіграф:

«Підземний світ надійно приховує                                            

багато таємниць,

лякає своїми силами, вражає дивами».

ХІД  УРОКУ

І Організація класу.

- Діти, сьогодні ми продовжуємо знайомитися із внутрішніми силами Землі.Але урок у нас не звичайний, бо ми вирушимо в уявну мандрівку за визначеним маршрутом. Наші робочі зошити будуть записниками. Під час маршруту будемо зупинятися на станціях для того, щоб виконати завдання. За правильну відповідь ви будете отримувати жетони.

ІІ Перевірка домашнього завдання.

  1. «Практична лабораторія»

Давайте пригадаємо основні поняття минулих уроків, без яких ми не можемо рухатись далі.

(Інтерактивний метод «Мікрофон»)

1. Що таке літосфера? ( Літосфера – тверда оболонка Землі , що охоплює земну кору й верхню частину мантії.)

2. Що є «серцем» Землі? ( Ядро)

3. Який шар землі знаходиться у в’язкому стані? (Астеносфера)

4. Які є два типи земної кори? (Материковий тип і океанічний)

5. Чим вони відрізняються? (Тим що материковий складається з трьох шарів: осадового, гранітного і базальтового, а океанічний з двох осадового і базальтового.)

6. Назвіть і покажіть на карті найбільші літосферні плити( Єврвазійська,Пн.-Американська, Пд.-Американська, Африканська, Індо-Австралійська, Тихоокеанська, Антарктична.)

7. Назвіть і покажіть на карті сейсмічні пояси (Альпійсько-   Гімалайський,Тихоокеанський, Серединно-океанічний).

Отже ми пригадали основні поняття які нам знадобляться на сьогоднішньому уроці.

  1. «Бліцопитування»

Відповісти на запитання

  • Що таке землетрус?
  • Епіцентр це…
  • Сейсмограф це…
  • Де знаходиться осередок землетрусу?
  • Чому виникають цунамі?
  • Основні райони землетрусів…

ІІІ Актуалізація опорних знань.

3. «Цифрова загадка»

Де ми зустрічали ці числа?

  • 5-70 км     (товщина земної кори)
  • 2500 С      (температура мантії)
  • 5000 С      (температура ядра)
  • 50-250 км    (товщина астеносфери)

4.«Картографічна»

Якщо ви знайдете об’єкти на карті за географічними координатами то дізнаєтесь, що нового ми сьогодні будемо вивчати.

  • 3в• пн. ш. 138• сх. д.    (Фудзіяма)
  • 1• пд. ш. 78• зх. д.        (Котопахі)
  • 64• пн. ш. 20• зх. д.      (Гекла)
  • 6• пд. ш.  105• сх. д.     (Кракатау)

ІVМотивація навчально-пізнавальної діяльності.

Повідомлення теми і мети уроку.

Вчитель

- Отже, яким спільним терміном можна назвати ці географічні терміни?    (Вулкани) Багато явищ природи можуть здаватися незвичайними і загадковими: з вершини гори вириваються хмари чорного диму й стовпи вогню, викидається розжарене каміння; з під землі б'є фонтан води температурою близько 100°С;земля раптом починає рухатися, руйнуючи те , що знаходиться на поверхню. Однак ці та інші природні явища мають пояснення. Сьогодні на уроці ми ознайомимося з тими внутрішніми процесами, які впливають на  зміну земної поверхні. Давайте запишемо тему сьогоднішнього уроку Вулканізм і вулкани

Робота в зошиті. Записати у зошит тему уроку:

(Тема і план уроку записані на слайді)

Вулканізм і вулкани. Джерела, гейзери.

  1. ) Будова вулкана.
  2. ) Що вивергають вулкани?
  3. ) Види вулканів.
  4. ) Післявулканічні явища.
  5. ) Поширення вулканів.

 

V.  Вивчення нового матеріалу.

▲ Проблемне питання «Мозковий штурм»

Чи є вулкани в Україні та чи можемо чекати виверження у найближчі роки?

Чим корисні та шкідливі вулкани?

Відповідь на це питання ви зможете дати наприкінці уроку, коли будете уважні.

Зараз ми підійшли до зупинки, де ви зможете трішки перепочити, а я допоможу розібратися із завданням.

5.«Теоретична»

Вчитель пояснює будову вулкана, демонструючи його зображення на слайді.

Рисунок1

Робота з атласом.

Діти, з чим у вас асоціюється вулкан,виверження вулкана? (З повітряною кулькою з якої випускають повітря)

Завдання 1.

  • В надрах землі утворюється магма – розплавлена речовина мантії, насичена газами.
  • В результаті утворення тріщин вона піднімається вгору по каналу, що називається жерлом.
  • Зверху жерло закінчується чашоподібним розширенням – кратером, з якого на поверхню виривається магма та гази. З вивержених речовин на поверхні утворюється конусоподібна гора. Іноді кратерів може бути декілька.
  • Отже, вулкан – це місце виходу магми на земну поверхню.
  • А вулканізм – це сукупність явищ, пов’язаних з підняттям магми із надр та виливанням її на поверхню Землі.
  • Вулканізм буває внутрішній (коли магма не досягає поверхні і застигає в тріщинах) та зовнішній (коли виходить на поверхню).
  • Чим відрізняються поняття «вулкан» і «вулканізм»?
  • (Робота з підручником)

Завдання 2. Що вивергають вулкани? (Презентація на слайдах)

Під час виверження вулканів на поверхню виходять: рідкі, тверді, газуваті речовини.

Лава – вогненно-рідка речовина, що утворюється з магми,  розпечена до 1000◦с. Хоча вона й тече, але тверда, як камінь.

Вулканічні бомби – уламки лави завбільшки від кількох см до кількох метрів.

Вулканічний попіл -  дрібні уламки – може поширюватися на тисячі км. Так рожевий попіл вулкана Кракатау, піднятий вибухом на висоту 80 км, облетів усю земну кулю і поступово осідав на різних материках та океанах.

Вулканічні гази і водяна пара виділяються з кратера, а потім з лавових потоків, мають дуже високі температури. Якщо в’язка магма, застигаючи в кратері, закупорює вихід газам, то це призводить до сильних вибухів.

Рисунок2

Вулканічна лава                   Вулканічні бомби

Рисунок3Рисунок4

Вулканічні бомби                                               Вулканічний попіл

6.«Творча лабораторія»

На цій станції ви повинні представити результати своєї праці у творчих лабораторіях. Повідомлення учнів, що  отримали випереджальне завдання.(Клас поділений на групи)

Робота в групах

І група.Завдання 3. Види вулканів. Чим корисні та шкідливі         вулкани? (Презентація на слайдах)

 

Робота з атласом

Погляньте в умовні позначення атласу (ст. 22-23).

Як позначаються вулкани на карті?

Чому різними кольорами?

 

Діючі – це вулкани, що вивергалися за пам’яті людства. Деякі з них перебувають на стадії згасання. Більшість діючих вулканів Землі розташовані на берегах Тихого океану. Наприклад, Орісаба, Ключевська Сопка, Кракатау.

 

Рисунок6Рисунок5

Вулкан Камерун                                    Вулкан Кракатау

 

Згаслі – вулкани, про виверження яких нічого не згадується в історії людства. Тільки конусоподібна форма, вулканічні гірські породи і кратер свідчать, що гора мільйони років тому була вулканом. Такі згаслі вулкани відомі в Україні. У Карпатах – Вулканічний хребет, у Кримських горах – гірський масив Карадаг.

 

Опис : C:\Users\Ruslana\Desktop\z.v.jpg

Згаслі вулкани

 

Вулкани можуть бути наземними (вивергаються на суходолі) і підводними, які вивергаються на дні морів та океанів. Вода над кратером такого вулкана піниться й клекоче. Часто після підводного виверження з’являється острів.

Опис : C:\Users\Ruslana\Desktop\d.v1.jpgОпис : C:\Users\Ruslana\Desktop\water-and-lava-8.jpg

Наземний вулкан                                                Підводний вулкан

 

ІІ група.        Завдання 4.

Післявулканічні явища.

Зараз я буду розповідати казку, а ви уважно слухайте.

У мами Землі було багато донечок і синочків, але я розповім про двох із  них - Магму і Підземну річку. Підземну річку всі любили, бо давала водички напитися, а в пустелі їй і ціни не було, бо там, де виходила на поверхню - росли пальми і раділи життю люди. Магму не любили, бо жорстока була, і якщо вже виривалася на поверхню, то спалювала цілі ліси і міста. І надумала Магма згубити Підземну річечку. Стала підбиратися до неї ближче і ближче. Гаряче стало річечці і закричала вона, благаючи маму-Землю про допомогу. Почула мама прохання донечки і розступилася, утворивши тріщинку, через яку і вирвалася наша Підземна річечка на поверхню. Але це вже не була підземна річка - мала вона інше ім’я - Гейзер.

Одним із виявленням магматичної діяльності є гейзер.

 

ІІ група.        Завдання 4.

Післявулканічні явища.

Давайте подивимося на слайд «Утворення гейзера».

Поряд із діючими, вулканами, а часто і згаслими, трапляються гарячі джерела та гейзери. Це свідчить про те, що розжарена магма близько підходить до поверхні й нагріває підземні води. Гейзери періодично викидають фонтани гарячої води з-під землі. Чим пояснити цю загадку природи? Гейзер діє за принципом чайника. У підземних порожнинах вода нагрівається до 100 °С, закипає й під тиском із шумом виривається нагору, мов пара з чайника. Ці фонтани сягають висоти 40-90 м. Потім, з охолодженням води, виверження припиняється до наступного її нагрівання та утворення пари.

 

Опис : C:\Users\Ruslana\Desktop\geyzer6.jpgОпис : C:\Users\Ruslana\Desktop\geyzer.jpg

Гейзери

Гейзери – це джерела, що періодично фонтанують. Поширені вони в Новій Зеландії, США (Єллоустонський національний парк), на Камчатці (Долина гейзерів).

Гарячі джерела – утворюються в місцях, де близько до поверхні залягає ще неостигла магма, нагріваючи підземні води. Ця вода виливається на поверхню через тріщини у земній корі, її температура сягає понад +70◦С. На базі таких джерел працюють санаторії, наприклад, Карлові Вари у Чехії, їх воду використовують для обігріву будинків.

 

Опис : C:\Users\Ruslana\Desktop\7733406b69.jpgОпис : C:\Users\Ruslana\Desktop\i (1).jpg

Гарячі джерела

 

Грязьові вулкани нагадують зменшені копії діючих вулканів, але на поверхню під тиском виштовхується не лава, а гаряча грязь. Вони є на Камчатці, островах Ява і Сицилія.

Опис : C:\Users\Ruslana\Desktop\i (5).jpgОпис : C:\Users\Ruslana\Desktop\i (6).jpg

Грязьові вулкани

 

Пояснення вчителя

Завдання 5. Географічне поширення вулканів. (Робота  з картою)

Вулкани здебільшого виникають на межі літосферних плит,            утворюючи величезні за протяжністю вулканічні пояси. Налічується понад 600 діючих вулканів. Більшість їх розташовується по берегах Тихого океану, утворюючи

Тихоокеанське вулканічне кільце, іноді цей район називають « Вогненним кільцем Землі». Другий вулканічний пояс розташований уздовж берегів Середземного моря й тягнеться через територію Євразії до Великих Зондських островів. (Середземноморський сейсмічний пояс)

Тихоокеанський сейсмічний пояс утворює так зване вогняне кільце, де зосереджено 2/3 всіх діючих вулканів.

Атлантичний сейсмічний пояс, де крім наземних є підводні вулкани.

 

VІ Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Станція «Практична». (Виконання практичної роботи)

Позначити вулкани на контурній карті відповідним значком.

 

  1. «Цікава скарбничка». (Презентація на слайдах)

Повідомлення цікавих фактів про виверження вулканів.

І група.

Найбільшим із діючих вулканів за своєю масою та розмірами є гавайський вулкан Мауна-Кеа. Його висота 4205 м, площа кратера – 10,5 кмкв, а глибина становить 150-180 м. В середньому він вивергається один раз на 3,5 року.

Опис : C:\Users\Ruslana\Desktop\mauma.jpgОпис : F:\DCIM\101MSDCF\DSC01846.JPG

вулкан Мауна-Кеа

ІІ група.

У Південній Америці на березі Тихого океану протягом 200 р. безперервно діє вулкан Ісалько. Через кожні 8 хвилин викидає стовп пари, каменів та попелу, а з кратеру виливається лава. Вулкан править морякам за природний маяк у темні тропічні ночі, бо світло від розплавленої лави видно дуже далеко.

 

Опис : C:\Users\Ruslana\Desktop\isalko.jpg

Вулкан Ісалько

 

  1. «Кіностудія».

Виверження вулканів - це катастрофічне явище природи, яке викликає у людей страх - вони забрали незліченну кількість життів, стерли з лиця землі цілі міста і перетворили великі землі в безплідні пустелі.

Один із найвідоміших вулканів — Везувій, розташований в Італії. Він уважався погаслим, а в 79 р. відбулося його виверження, що супроводжувалося тепловими викидами й потоками лави. Було повністю знищено дня міста — Помпеї й Геркуланум. Загинули тисячі людей. Трагізм цієї і її катастрофи передав у своїй картині «Останній день Помпеї» художник       К. Брюллов.

 

 

Перегляд фрагменту фільму «Везувій».

 

Відповідь на проблемне питання. (Вулкани в Україні є в Карпатах і Кримських горах, але вони належать до згаслих. Можливість їх виверження досить мала, бо вони знаходяться в Середземноморському поясі, який налічує багато згаслих вулканів

  1. Підсумок уроку.

Розгадування кросворду

Ключове слово – вулкан з географічними координатами:   4 пн.ш., 9 сх.д.

  1. Вулкан на островах Південно-Східної Азії , відомий своїми руйнуваннями.
  2. Активний вулкан на острові Сицилія.
  3. Речовина мантії.
  4. Вулкан, що дві тисячі років тому накрив вогненною масою місто Помпея.
  5. Назва верхньої чи бічної частини вулкана, де магма виходить на поверхню.
  6. Конусоподібна гора з кратером на вершині.
  7. Процес,виучуваний сьогодні на уроці,-  прояв зовнішнього магматизму.

Снимок

«Рефлексія»

11. Домашнє завдання.

Вивчити параграф 22.

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
22 грудня 2020
Переглядів
1404
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку