1
Тема. Магнітне поле Землі.
Мета. Закріпити поняття: магнітне поле, південний (червоний колір) та північний (синій колір) полюси. З’ясувати, що магніти з різними полюсами притягуються один до одного, а з однаковими – відштовхуються. Познайомитися з роботою компаса. Засвоїти поняття: північний та південний магнітні полюси Землі, північний та південний географічні полюси Землі. Виконати практичну роботу з магнітами. Вправляти у раціональному читанні, відповідях на запитання, у роботі з картами. Розвивати довготривалу, короткочасну пам'ять, мислення, ключову компетентність – уміння вчитися. Виховувати активну громадську позицію, почуття патріотизму.
Обладнання. Підручники, засоби ІКТ, фізична карта Півкуль та фізична карта України, плакат «Магнітні полюси Землі», компас, глобус.
ХІД УРОКУ
І Організаційний момент
ІІ Актуалізація або мотивація знань.
1. Слухання листа Центаврика (аудіо запис).
2. Відповіді учнів на запитання вчителя:
- Чим порадив Адаптер скористатися Центаврику.
(Компасом.)
(Напрямок руху: північ – південь.)
(Стрілка.)
(Бо магнітні і існує магнітне поле.)
(Навколо магнітів існує магнітне поле. Його неможливо відчути людськими органами чуттів. Існування магнітного поля в просторі проявляється через його вплив на залізні предмети.)
ІІІ Постановка навчальної задачі.
(Магнітне поле Землі.)
(Магнітне поле).
(Всієї земної кулі.)
Увага на екран.
(Діти дивляться презентацію.
1) залізні стружки утворюють стовпчик під впливом магніту;
2)залізні чоловічки рухаються під впливом магніту.)
- Чому залізний стовпчик стояв?
- Чому рухалися залізні чоловічки?
(Магніти допомогли.)
(Навколо магнітів існує магнітне поле, яке впливає на залізні предмети.)
ІV Розв’язання навчальної задачі
1. Практична робота ( парна робота).
Завдання1. Магніти, що лежать на парті, з’єднати червоними кінцями. Зробити висновок.
(Магніти з однаковими полюсами відштовхуються один від одного.)
Завдання2. Магніти, що лежать на парті, з’єднати червоний кінець з синім. Зробити висновок.
(Магніти з різними полюсами притягуються один до одного.)
Слухаємо презентацію та відтворюємо з пам’яті.
(У кожного магніту є два полюси: північний та південний. Різні полюси двох магнітів притягуються один до одного, однакові – відштовхуються. Існують метали, які після дій на них магнітів на певний час стають магнітами.)
Завдання 3. Магніт підвести до цвяха, а потім їх піднести до кнопки. Що відбулося? Зробити висновок.
(Потрапивши під дію магнітів залізні предмети стають магнітами. Вони здатні до намагнічування.)
Ми робили чарівні перетворення, а тепер під караоке «Маг» відпочинемо.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
(Під караоке «Маг»)
2. Вправа «Повітряні кульки».
(Діти читають слова, словосполучення в колонках і тлумачний словничок. Відтворюють їх з пам’яті.)
3. Вправа «Черепаха – сорока»
(Діти читають уривок із довідки бортового комп’ютера Адаптера
повільно, як повзе черепаха, а потім швидко, як скрекоче сорока.)
4. Слухання та читання довідки бортового комп’ютера Адаптера.
5. Відповіді дітей на запитання до тексту.
- Який прилад допомагає визначити напрямок руху?
(Компас. Діти разом з учителем розглядають компас.)
(Це – магніт.)
(Тому, що Земля – магніт.)
(Земля є величезним магнітом.)
(На північ.)
(В напрямку південного магнітного полюса.)
Добре попрацювали і тепер здійснимо космічну подорож
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
(Хвилинка релаксації «Космос»)
Завершилася наша космічна подорож. Ми побачили нашу прекрасну Матінку Землю. З’ясуємо, де знаходяться південний магнітний та північний магнітний полюси Землі.
6. Читання довідки від бортового комп’ютера Адаптера
7. Відповіді дітей на запитання до тексту
- Показати на карті південний магнітний полюс Землі.
(Південний магнітний полюс Землі розташований на північ від узбережжя Канади в районі острова Сомерсет.)
(Північний магнітний полюс Землі розташований на півдні земної кулі, в районі Антарктиди.)
V Підсумок уроку
- Як ми ставимося до нашої рідної країни?
- Урок ми закінчимо піснею про нашу неньку - Україну «Україно, моя Україно» слова і музика Вікторії Сорочик.
(Діти під караоке виконують пісню «Україно, моя Україно» слова і музика Вікторії Сорочик.)