Урок "Макроскопічні гриби: симбіотичні, сапрофітні, паразитичні. Мікоризоутворювальні шапкові гриби"

Про матеріал

Урок "Макроскопічні гриби. Мікоризоутворюальні шапинкові гриби" розроблено згідно чинної програми з біології для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Поточний урок у темі "Гриби", адаптований до рейтингової системи оцінювання знань.

Перегляд файлу

Урок 3. Тема: Макроскопічні гриби: мікоризні, паразитичні, сапротрофні

Епігра уроку: «Мужик сосну рубає, а по грибах тріска б'є»
Народна приказка

Мета:

Освітня: розширити знання про макроскопічні гриби, вивчити про джерела живлення цих грибів та їх роль в природі;

Розвивальна: розвивати вміння використовувати науково-природознавчу лексику в усних повідомленнях, відповідях; розвивати навички пошукової діяльності учнів;

Виховна: формувати культуру поведінки в природі, сприяти формуванню наукового світогляду;

Очікувані результати: учні називають що таке мікориза, характеризують різні способи живлення грибів

Базові поняття та терміни:  мікориза, трутовики, дерево руйнуючі гриби, ґрунтові сапротрофи

Аналіз домашнього завдання.
Вивішується галерея малюнків. Учні розглядають гриби, що малювали вдома. Пробують впізнати та дати їм назви.

Актуалізація опорних знань

Вправа «Світлофор». Вказати правильну відповідь сигнальними картками: зелена - «так», червона - «ні»

  1. Гриби не належать ні до рослин, ні до тварин. (так)
  2. За способом живлення – гриби гетеротрофи. (так)
  3. Щоб живитися гриби мають хлорофіл. (ні)
  4. Вода грибам потрібна для розмноження. (ні)
  5. Всі речовини гриби всмоктують. (так)
  6. Гриби виробляють ферменти. (так)
  7. Гриби виділяють кисень, як і рослини. (ні)
  8. Для сапротрофів джерелом живлення є опале листя. (так)
  9. Симбіотрофи це мікоризоутворюючі гриби. (так)
  10. Гриби-паразити можуть оселятися в живих рослинах. (так)
  11. Гриби зустрічаються скрізь: у грунті і воді. (ні)
  12. Енергію більшість грибів отримує шляхом дихання. (так)

Мотивація

Бесіда. Всі ми добре знаємо, що гриби повинні виглядати саме так: шапка і ніжка. Але це далеко не все.  Світ грибів виключно різноликий. Зустрічаються гриби у формі блюдець, келихів, трубочок, куль, зірочок, ракет, кущів, квітів, коралів, копит, вух. Забарвлення капелюшків грибів, як правило, непомітні. У той же час у лісі нерідко зустрічаються яскраво пофарбовані гриби. Хоча гриби і гетеротрофи, але джерела отримання речовин у них різні.

Тому давайте познайомимось із грибами заново.  І запишемо ще одну сторінку в книгу рекордів «найдивовижніші істоти»

Вивчення нового матеріалу

  1. Мікоризні гриби. Бесіда. Розповідь

Вчитель. Макроскопічні гриби можуть використовувати різні джерела органічних речовин (слайд «Групи грибів)

Але найчастіше поживні речовини їм постачають рослини, особливо – деревні. Утворення мікоризи – приклад взаємовигідного співжиття різних видів організмів – симбіозу. (слайд «Мікориза»)

Робота зі словником, запис терміну. Гриби отримують від рослини органічні речовини, переважно цукор, а рослини – деякі неорганічні  сполуки, воду та речовини, що прискорюють їх ріст.

Повідомлення учня. (випереджальне завдання) Довгий час навіть мікологи не розуміли, чому грибниця багатьох шапинкових лісових грибів без близького сусідства з деревами залишається безплідною. І тільки в 70-х рр.. XIX в. було встановлено, що гриби не просто ростуть по сусідству з обраними ними деревами, а що це сусідство має для них важливе значення.  Це давно помічене народом своєрідне співтовариство грибів та дерев, часто відбивається в їхніх назвах (підберезник, підосичники і т. д.), знайшло наукове підтвердження у відкритті явища мікоризи. У 1881 році польський біолог Франц Каменський описав мікоризу.
  Грунт в лісі, особливо в прикореневій зоні дерев, буквально пронизаний грибницею мікоризних грибів. Підберезник, підосичники, рижик, груздь і багато інших шапинкових грибів зустрічаються тільки в лісі. (слайд «Мікоризні гриби»)Для них такий симбіоз просто необхідний: якщо їх грибниця ще може розвиватися без участі коренів дерева, то плодове тіло при цьому зазвичай не утворюється.

  1. Паразитичні гриби. Розповідь, бесіда.

Проте, не всі гриби утворюють мікоризу. Часто на деревах зустрічаються гриби-трутовики. Плодове тіло такого гриба щільно прикріплюється до стовбура дерева, а його грибниця руйнує деревину, пронизуючи її. Трутовик є багаторічним грибом. Тверде плодове тіло гриба щорічно збільшується у міру його зростання. Внизу плодового тіла розташовані трубочки, з яких сиплються дозрілі спори, розносяться вітром і заражають здорові дерева. Навіть після загибелі уражених рослин гриб-трутовик продовжує існувати, харчуючись деревиною засохлого дерева.  (слайди «Паразитичні гриби») Серед трутовиків можна зустріти неймовірну різноманітність плодових тіл: м’які однорічні;  багаторічні здерев’янілі, з річними кільцями. Навіть коли дерево загинуло, вони продовжують рости, перетворюючись на сапротрофів.

  1. Гриби сапротрофи. Розповідь вчителя. Робота з малюнками підручника(мал.. 215, 216) (слайд «Гриби сапротрофи) Відмерла деревина стає джерелом живлення для дереворуйнуючих грибів, сильно розкладені органічні рештки грунту – стають джерелом їжі для грунтових сапротрофів. Грибне ураження дерев та рослин у природі – це, насправді, не катастрофа, а звичайний регуляційний механізм для контролю їх чисельності.

Фізкульт-хвилинка «Варенички» (слайд)

  1. Місимо тісто – голова повернута вліво, закладаємо праву руку за шию, повертаємо голову вправо. При повороті створюється протидія. Чергуємо руки;
  2. Ліпимо варенички - розминаємо пальчиками вуха;
  3. Змащуємо маслом – розтираємо вуха долоньками;
  4. Беремо виделки – вказівним та середнім пальчиком розминаємо перед та за вухом.

Осмислення об’єктивних зв’язків

  1. Гра «Ланцюжок».  Учні по черзі називають значення грибів у природі. 2. Складання опорного конспекту.
    3. Поясни приказки (слайд)
  • Лісу немає і гриб не народиться.
  • Де дуби, там і гриби

Узагальнення та систематизація знань

  1. Гра «Паспортний стіл». Учні отримують картки із назвами грибів, яким потрібно видати паспорт із пропискою за планом:
    • Назва гриба
    • Середовище де мешкає
    • Спосіб живлення

Гриби: боровик, мухомор, глива, лисички, трутовик несправжній, дощовик, несправжній опеньок, рамарія, веселка звичайна. (слайд «Видай прописку»)

  1. Бесіда за питаннями: (слайд)
    •                 Яким чином епіграф уроку відповідає темі?
    •                 Чому на болотах дерева ростуть повільно?

(Немає мікоризи і у всіх болотяних та водяних рослин. Цим і пояснюється повільний ріст та непривабливий вигляд беріз та сосон, що ростуть на болоті.)

Підсумки уроку. Виставлення оцінок,

Домашнє завдання.

Прочитати § 49.

Підготувати повідомлення:
1. Рецепти корисних страв із грибів
2.  Самі отруйні гриби України

 

docx
Додано
2 квітня 2018
Переглядів
5654
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку