Урок "Значення грибів у природі. Отруйні шапинкові гриби" розроблено згідно чинної програми з біології для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Поточний урок у темі "Гриби", адаптований до рейтингової системи оцінювання знань.
Урок 4. Тема: Значення грибів у житті людини. Отруйні шапинкові гриби.
Бездіяльність на уроці, відсутність розумової праці там, де вона повинна бути, - головна причина відсутності вільного часу.
Демокріт (слайд)
Мета:
Освітня: поглибити знання учнів про значення грибів в житті людини; розширити уявлення про отруйні, неїстівні та найбільш цінні їстівні гриби, а також гриби, занесені до Червоної книги України;
Розвивальна: розвивати вміння порівнювати та аналізувати знання, отримані із різних джерел, інтерес до навчання;
Виховна: виховувати потребу здорового способу життя, риси дбайливого господаря природи.
Очікувані результати: учні називають отруйні гриби, як уберегтися від отруєння; що може трапитися, якщо з’їсти отруйний гриб; розрізняють їстівні та отруйні гриби.
Базові поняття та терміни: первинні, вторинні отруєння грибами, отруйні гриби, смертельно отруйні гриби, дуже отруйні гриби, умовно-отруйні, неїстівні, їстівні гриби.
Розминка: методика «Явища природи» (слайд)
Розгляньте (уявіть) явища природи. Оберіть, яке явище відповідає вашому настрою на початку уроку. Символи намалюйте на полі зошита.
Актуалізація опорних знань.
Термінологічна естафета із кубиком-рубиком. Учень кидає кубик-рубик, на сторонах якого написані терміни, і називає товариша, який повинен дати визначення терміну. Другий учень дає визначення терміну, кидає кубик і називає , хто буде відповідати. Естафета передається ( першому учню термін задає вчитель) (слайд)
терміни: гриби-паразити, мікориза, грунтові сапротрофи, дереворуйнуючі гриби, гриби-симбіотрофи.
Мотивація. Продовжуємо крокувати сторінками книги рекордів. Сьогоднішня сторінка буде присвячена «грибам-убивцям»
Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
Самостійна робота з підручником. Учні розбирають гриби із кошика і таким чином формують групи. Отримують завдання на картках.
Картка-завдання для 1 групи (слайд)
Приблизна відповідь для 1 групи
Картка-завдання для 2 групи (слайд)
Приблизна відповідь для 2 групи
Картка-завдання для 3 групи (слайди)
Приблизна відповідь для 3 групи
Картка-завдання для 4 групи
Приблизна відповідь для 4 групи
Картка-завдання для 5 групи (слайд)
Приблизна відповідь для 5 групи
Група робить повідомлення. Учні доповнюють (за необхідності) і виставляють групі бали за виконану роботу.
Осмислення об’єктивних зв’язків
Складання опорних схем.
Узагальнення знань
Бесіда. А може знищити всі отруйні гриби? Яка від них користь? (учні пригадують із вивченого та висловлюються із свого досвіду про значення грибів)
Підсумки уроку
Виставлення оцінок за роботу
Вправа «З чим я йду». Учитель просить учнів по черзі сказати: «Я йду з цього уроку… (і назвати те, що кожен бажає взяти із собою – знання, уміння, думки, ідеї, почуття)
Домашнє завдання
Прочитати § 50, 51
Для охочих підготувати повідомлення про «Отруйні гриби», «Лікувальні властивості грибів»