Урок – мандрівка по темі «Африка»
Мета : Узагальнення знань і умінь учнів , набутих на попередніх уроках.
Розвиток творчих здібностей методом нестандартних завдань.
Забезпечити оптимальні умови для активної самостійної творчої роботи, мислення і уявлення учнів.
Організація сприймання і уяви, мобілізація поняття особистості.
Хід уроку
Клас поділений на 3 команди, які розміщуються на «кораблях». Кожен учень має «Бортовий журнал» і прикріплену емблему. На кораблі – назва.
Вчитель: Ми закінчили вивчати перший материк і сьогодні я пропоную вам відправитись в мандрівку по Африці . Ми вирушаємо на трьох кораблях.
Перший - Гілея –Кіліманджаро Капітан корабля – _______________
Другий - Оазис Капітан корабля - _______________
Третій - Санта –Марія Капітан корабля - _______________
В ході мандрівки ми будемо міняти види транспорту , а також змагатися на краще знання про природу цього материка . Кожній команді знятися з якоря і вирушаємо в далеку дорогу.
Перша зупинка - Портова
Щоб зійти на берег вам треба відповідати на ряд питань . За кожну правильну відповідь ви отримуєте по пірамідці.
1. Від чого походить назва материка Африка ?
2. Де в Африці живе Бог « Холоду » ?
3. Який півострів має відношення до корів і доярів ?
4. Хто з вітчизняних мандрівників досліджував материк ?
5. Яка тектонічна структура лежить в основі Африки ?
6. Назвіть найвищу точку материка ?
7. Які корисні копалини мають світове значення ?
8. Який рів на сході Африки неможливо перестрибнути ?
9. В яких кліматичних поясах лежить материк ?
10. Де густина населення є найбільшою ?
За кожну пірамідку ставимо по 1 балу в бортові журнали.
Друга зупинка – Геоморфологічна
Пересідаємо на гелікоптер і пригадуємо рельєф материка . Наносимо на контурну карту форми рельєфу: гори – Атлас;
Драконові;
Капські;
Ефіопське нагір’я;
Сх. - Африканське плоскогір’я;
р. Ніл;
нагір’я Тібесті;
р. Конго;
Аххаггар;
р. Оранжева;
влк. Кіліманджаро;
р. Лімпопо.
Перевіряємо ланцюжком в межах команди.
Третя зупинка – Кліматична
Щоб вам дозволили висадку ви повинні встановити тип клімату за діаграмою. Поки команди радяться , від кожної з них відправляється по парашутисту, щоб відгадати, що зашифровано на посадочній полосі. Хто з них відгадає, завойовує по додатковому балу для своєї команди.
Л І В І Н Г С Т О Н
Четверта зупинка – Гідрологічна
Пересідаємо на човни. Ваші знання про ріки та озера перевіряємо шляхом тестування. Відповіді написані на дошці.
(На листках кожному потім коди відповідей )
І – В
1. Яка з рік є найдовшою у світі?
2. В басейні якої з річок налічується близько 40 судноплавних рік?
3. На шляху від витоку до гирла, ця річка описує велику дугу, яку називають петлею ?
4. Про яку річку йдеться: «В її долині знаходить найвищий водоспад Африки (Ауграбіс)»?
5. Яке з озер займає друге місце в світі за глибино?
ІІ – В
1.Яка з рік найповноводніша в східній півкулі?
2. Долина якої річки є однією з найстародавніших колисок людства , де зародилось с/г, виникли могутні держави?
3. В долині якої річки знаходиться водоспад Вікторія ?
4. Яка з рік материка бере початок на висоті більше як 3000 м?
5. Яке з озер є другим за площею прісноводним озером світу?
Перевіряє капітан із заступником своєї команди, а в цей час командам пропонується «бліц». На обговорення дається 1 хв. У вас є можливість завоювати по 5 додаткових балів.
1.Араби кажуть: «Сахара – це холодна країна, в якій дуже часто буває жарко».
Поя
П’ята зупинка – Біологічна
Тут наші шляхи розходяться ви вибираєте самостійно транспорт і рухаєтесь
1 команда - в вологі екваторіальні ліси
2 команда – в савани
3 команда – в пустелю Сахара.
А в цей час на березі оз. Вікторія проходить з’їзд ерудитів. Куди ви повинні відправити по 1 представнику від команд.
На мультимедійну дошку проектуються цифри. Хто швидше і більше розшифрує їх значення? Це дає можливість завоювати (для команди) 1 – 5 додаткових балів.
Представники команд розповідають про природні зони , при цьому можуть отримати по 5 балів.
Шоста зупинка – Етнографічна
Мандруючи материками кожна команда побувала в багатьох країнах континенту. А зараз запрошуємо по одному представнику з команди до слова.
Єгипет, ПАР, Алжир.
Запрошуємо вас в кінозал для перегляду фільму про Єгипет. Займаємо свої місця по кораблях і по дорозі додому підбиваємо підсумки у бортових журналах. Подорож ця була неперевершеною, запам’ятається вам на все життя.
Однак не сумуйте після вивчення наступного материка ми з вами знову вирушимо у далеку мандрівку.
Зараз підрахуйте свої бали і оцініть себе.
1