Урок "Мандрівка на Кавказ"

Про матеріал
Розробка урока рекомендується для учнів 4 класу з музичного мистецтва. Мета: розкрити особливості національного колориту закавказьких народів; формувати необхідні для виконання пісень навички; розвивати здатність учнів до різних видів музично-творчої діяльності; виховувати в душах дітей добро, ласку, повагу до ближнього і до всього прекрасного; продовжити розвиток музичного слуху, пам’яті, уяви, образного мислення.
Перегляд файлу

Тема уроку: Музичний колорит народів Закавказзя.

Мета: розкрити особливості національного колориту закавказьких народів; формувати необхідні для виконання пісень навички; розвивати здатність учнів до різних видів музично-творчої діяльності; виховувати в душах дітей добро, ласку, повагу до ближнього і до всього прекрасного; продовжити розвиток музичного слуху, пам’яті, уяви, образного мислення.

Учні заходять до класу

Вчитель: Добрий день 4 клас, я вітаю вас!

Учні:         Добрий день  учителю, здрастуй любий клас.

Так, як наш урок сьогодні не простий, до нас прийшло багато гостей, тому поверніться будь-ласка до наших гостей і привітайтеся!

-ми вітаємо гостей, раді бачить вас.

Розпочинаємо наш урок з розспівування:

Розспівки:1)І перша розспівка на скад   -ду. Рухаємось вниз.   

   -ду-ду-ду.-(унісон)

   2)  Співаємо на скад мі- ме-ма- мо-му.Слідкуємо за вірною артикуляцією складів.            

 3) Наступну розспівку будем співати легко та рухливо

 -Льо-льо (Чередування легато і стакатто)

  4) І остання розспівка.Слідкуємо за диханням.

   -мі-хі-хі-хі, яха-ха-ха. (Стакатто, паузи)

Добре.Молодці.

На попередніх уроках ми знайомилися з музикою балтійських народів. Одну із пісень я зашифрувала в ритмічній вправі. Вгадайте її відтворивши ритмічний малюнок, який ви бачите на дошці. Приготуйте будь ласка свої долоньки.Почали……

–Так що це за пісня?  Так.  Ви правильно відгадали. Це пісенька «Півник». Відкрийте підручник на 147 сторінці. Давайте виконаємо пісню «Півник».(1 раз)

Ви знаєте мені не сильно сподобалась ваша артикуляція слів. У 2 куплеті я незовсім зрозуміла,  про що ви співали.І будь-ласка слідкуйте за диханням.

Заспіваймо пісню ще раз, наспівно з ритмічним супроводом. Я запрошую сюди….. взяти музичні інструменти в руки для ритмічного виконання цієї пісні.(Учні співають пісню.3 куплета)

Вчитель: Подорожуємо ми з вами уже не один урок. Чи цікаво вам знати КУДИ САМЕ МИ ПОТРАПИМО НА УРОЦі?. Ми здійснемо віртуальну подорож до країн Грузії, Вірменії та Азербайджану. Ознайомимось з музичними інструментами. Вивчимо пісню та подивимось народний танок.По іншому ці три країни ще називаються народами Закавказзя.  Тож  тема нашого уроку

« Музичний колорит народів Закавказзя». (СЛАЙД)Яке ж воно? Ланцюжки гір Великого Кавказу зі сніжними вершинами,

зелені долини з садами та виноградниками,

морський прибій, який  набігає на берег з тихим шелестом.

–Все це ви можете почути та уявити під час слухання «Андантіно» вірменського  композитора  А.Хачатуряна у виконанні Вані. Тож слухайте та насолоджуйтесь.
Виконання твору на ф-но.

Вчитель:– Культура  Закавказзя дуже різноманітна. Щоб познайомитися з прекрасним народом і його музичною творчістю  нам  допоможуть  в цьому музичні інструменти . Сьогодні про них розкажуть наші музикознавці.

 (Слайд) – пандурі… Грузинський струнно-щипковий інструмент. Має дивне звучання, своєрідний колорит  та  тембр.

 Музика закавказьких народів здебільшого стрімка й запальна, але буває дуже співучою і ліричною (слайд) … такою її робить  вірменський духовий музичний інструмент  - дудука.

Музиці закавказьких народів властиві «гострий ритм», яскраві акценти та велика роль ударних інструментів. (Слайд )

А тепер  ви послухайте, як гарно звучать ці інструменти, коли вони    об’єднанні разом в один ансамбль.

Фрагмент відео.

  Азербайджанські діти із великим задоволенням люблять співати пісні, так як і ми. А найбільше їм подобається така пісенька, як «Курчатка», який написав композитор Гусейнлі. Зараз ми прослухаємо фрагмент пісні, і ви поміркуйте, чим саме-відрізняється азербайджанська пісня  від наших українських пісень? Який характер пісні? Хто її виконує?

«Фрагмент пісні азерб. мовою»відповідь….

Спочатку скажіть мені, що їх об’єднує.(Наспівність, мелодійність)

А що відмінного?   (незвичні інтонації,незвичний колорит музичних інструментів) Саме ці незвичні інтонації відрізняють пісню від українських пісень.

 -Чи хотілося вам затанцювати ?  

- Отже ця пісня має танцювальний характер.

Виконує її солістка та дитячий хор.

Співають цю пісню не тільки на азербайджанській мові, але й виконується іншими мовами. І от на уроці ми розучимо цю пісню на українській мові.І солістка у нас буде – це Маша Штонда. Ми розглянемо 1 куплет і приспів.

Розучування пісні:Г. Гусейнлі „Курчатка” 

Відкрийте будь-ласка підручник на сторінці 158 . Продивіться текст пісні і скажіть про що саме співається у пісні.?

  • Так.Ця пісня про маму квочку, яка вивела курчаток на галявину погулять.

Я вам зараз заспіваю перші 8 тактів .Ви слідкуйте за нотним текстом та рухом мелодії, який я вам награю.

Щоб вірно вивчити мелодію потрібно  проплескати ритм зі словами. Спочатку я буду це робити, а ви за мною будете повторювати.

-Давайте тепер спробуємо разом заспівати.

Якщо ви уважно слідкували за нотним текстом, то побачите, що тут стоїть невідомий знак. Що він означає? Так, це реприза.І він означає, що ми будемо співати цей куплет 2 рази.

-Далі 4 такти у нас проспіває солістка Маша.

-Далі ми проплескаємо ритмічний малюнок на слова ой мої.У нас відбудеться такий собі вокальний діалог між вами та Машою. Спочатку покажемо ми з Машою, а потім спробуємо всі разом.

А тепер з усіма зауваженнями спробуємо заспівати пісню спочатку.Будьте уважними.    (СПІВАЮТЬ)

-А зараз я вам пропоную затанцювати під 2 куплет цієї пісні.

Фізхвилинка.

Чи сподобалась вам азербайджанська пісенька?

Ми з Машою приготували для вас музичний подарунок. А ви дуже уважно послухайте та дайте відповідь на питання : На якій мові проспіває Маша пісню? 

 Виступ Маші Штонди.

 Співала вона на грузинській мові пісню, яка називалася «Світлячок».  Тому наша наступна зупинка це Грузія.      Грузія славиться своїми красивими і витонченими танцями.  Танцювальних ансамблів тут дуже багато. Ви зараз проглянете фрагмент одного грузинського танцю. Після перегляду дайте відповідь на  декілька запитань:

1.Хто його виконує?

2.Який характер танцю?

3.Може хто знає, як він називається?

 Після перегляду танцю я хочу, щоб ви поділились своїми враженнями  за допомогою таблиці, яка лежить у вас на столі.

 Фрагмент відео.

Чи сподобався вам танець?

-Хто його виконує?( Виконують його як сольний чоловічий  танець , а також у парі з жінкою. (Слайд)Рухи чоловіка нагадують політ орла, чіткі, врівноважені. А жінку можна порівняти із лебедицею: рухи плавні, граційні.

 Перед вами на столі лежить таблиця .За допомогою її ми з вами розглянемо характерні особливості. А допоможе нам в цьому сама Лезгинка.

Яка ж вона ?

Ви зараз називаєте мені тільки ті визначення, які характерні цьому танцю. На букву «Л»

 

Енергійна

пружна

Бурхлива

 

Буремна

Насичена

Стрімка

Вольова

Невтримна

Напружена

Мрійлива

Кипуча

волелюбна

Палка

Запальна

Спокійна

Мелодична

танцювальна

Легка

Кипуча

Рішуча

Активна

 

Гнучка

 

Отже, якою б незвичною не була музика, якому б народу вона не належала, ми завжди зможемо відчути її колорит та  особливий характер.
За допомогою  мікрофона повідомте

  • Що тобі запам’яталось на уроці?
  • Що нового ти дізнався?
  • Музику якого народу почули?
  • Як називається пісня , яку люблять співати азербайджанські діти?
  • Як називається танок грузинського народу?

Висновок. Сьогодні ми познайомилися з особливостями музики народів Закавказзя. На сьогоднішньому уроці ми переконалися в тому, що музика дійсно не знає кордонів, що її мову можна відчути почувши перші акорди мелодії.

 

До побачення( співають.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Strashna Natalia
Додано
1 квітня 2022
Переглядів
644
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку