Суходільська філія І-ІІ ступенів
«Молодіжненський опорний заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступнів Долинської міської ради»
Урок-мандрівка «Подорожуємо з бджілкою»
1 клас
(Буквосполучення дз, дж. Вимова звуків [дз], [дз’], [дж].
Звуко-буквений аналіз слів. Доповнення речень)
Підготувала і провела
вчитель початкових класів
Клусовська Наталія Миколаївна
Травень, 2021
Тема: Буквосполучення дз, дж. Вимова звуків [дз], [дз’], [дж].Звуко-буквений аналіз слів. Доповнення речень.
Мета:
формування предметних компетентностей:
закріпити навички нормативної вимови звуків [дж], [дз], [дз’];
формувати вміння правильно писати і переносити слова із дж, дз, здійснювати звуко-буквені зіставлення;
розвивати уміння добирати відповідні слова і будувати речення;
збагачувати словниковий запас;
виховувати мовну грамотність.
формування ключових компетентностей:
- уміння вчитися:
розвивати вміння дотримувати правильної постави під час письма, здатність співпрацювати в парі, самоорганізовуватися до навчальної діяльності, виконувати розумові операції й практичні дії;
- комунікативної:
розвивати писемне мовлення, уміння писати грамотно, каліграфічно, зрозуміло;
- інформаційної:
удосконалювати вміння добувати й опрацьовувати інформацію з підручника;
активізувати пізнавальну активність учнів; вдосконалювати мовленнєві навички першокласників; закріпити вивчений матеріал.
Навчально-методичне забезпечення. Слова на картках із буквосполученням «дз», «дж», таблиця «Алфавіт», зошит для письма та розвитку мовлення у після- букварний період.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку
1.1 Вправа «Привітання»
- Я всміхаюсь сонечку!
- Здрастуй, золоте»!
- Я всміхаюсь квітоньці!
- Хай вона росте.
- Я всміхаюсь дощику.
- Лийся, мов із відра!
- Друзям посміхаюся.
- Зичу їм добра!
- Як квіти тягнуться до весняних променів сонця, так і людина тягнеться до знань. Тому девізом нашого уроку будуть такі слова:
Світ освітлюється сонцем,
А людина – знаннями.
1.2 Вправа «Очікування»
- Що ви очікуєте від уроку?
- Нас чекає велика праця. Справитися з нею допоможуть ваша уважність, працелюбність та знання. За нашою працею буде стежити маленька істота, яка є однією з найпрацелюбніших у всьому світі. Здогадались? (Бджілка).
- Це комаха - символ мудрості, порядку, працьовитості. Сьогодні вона буде супроводжувати нас на уроці. Бджілки зберігають багато таємниць про себе. Людина до цих пір не змогла їх розгадати. А ми спробуємо заглянути в їхній загадковий світ. Але для цього потрібно виконати ряд завдань. Ми повинні закріпити навички правильної нормативної вимови звуків [дж], [дз], [дз’];
правильно писати і переносити слова із дж, дз, здійснити звуко-буквені зіставлення; правильно дібрати відповідні слова і побудувати речення; відгадати загадки; ознайомитися з новими словами; вивчити і швидко промовити скоромовку.
- У дорогу за бджілкою! Мандрівка розпочалася!
1.3 Повідомлення теми уроку
II. Актуалізація опорних учнівських знань
- Дорога бджілки починається від вулика. Якщо заглянути в один із них, то можна побачити безлад. Але це не так. Кожна бджілка займається своєю справою. На нашій пасіці вулики незвичайні – із завданням.
2.1 Вправа-гра «Вірю — не вірю»
- Чи вірите ви, що всі звуки в рідній мові поділяються на голосні та приголосні? (Вірю)
- Чи вірите ви, що в українській мові 6 голосних звуків? (Вірю)
- Чи вірите ви, що під час вимови голосних звуків струмінь повітря зустрічає перешкоду? (Не вірю) Чому?
- Чи вірите ви, що вимові приголосних звуків на шляху видихуваного повітря мовленнєві органи створюють перепону? (Вірю)
- Чи вірите ви, що в українській мові 33 приголосних звуків? (Не вірю) Чому?
Щоб урок пройшов не марно,
Треба сісти рівно й гарно
- Молодці! Перше завдання виконано. І перший секрет бджілок - у вулику кожна займається своєю справою.
2. 2 Хвилинка каліграфії
- В Україні бджолу вважали святою комахою. Ніколи не говорили, що вона «здохла», лише «померла» (як про людину). На Великдень люди навіть віталися з бджолами, щоб був багатим взяток. Навіть у Біблії слово «бджола» зустрічається багато разів.
Давайте запишемо каліграфічно дані сполучення літер і доберемо з ними слова.
дз дзь дзв
дж джі дже
Дзе Дж Дзи
ІІІ. Робота по темі уроку. Узагальнення, систематизація та корекція знань учнів
3. 1. Робота за «Діаграмою Вена»
- Відгадайте загадку
Це усі повинні знати:
Нас не можна роз’єднати.
Відзначаємось ми чим?
Літер дві, а звук — один. (Дж, дз)
- А зараз ми за допомогою діаграми Вена знаходитимемо спільне та відмінне між буквосполученнями дж і дз.
ДЖ ДЗ
Спільне: буквосполучення мають однакову букву д; у них по дві букви; позначають один звук; не можна розривати при переносі слів;
вимовляються злито.
Відмінне: дж позначає один звук [дж], а дз позначає два звуки: [дз] та [дз’];
вимовляються по-різному; другі букви у буквосполученні різняться.
- Ось ще одна цікавинка з життя бджіл.
3.2 Виконання завдань (Зошит, с.26-27)
3.2.1 Самостійна робота
Дзиґа, дзьоб, дзвін, дзвінок, джміль, джемпер, джем, джинси.
3.2.2 Робота в парах
Дзижчить …, гуде …, дзюрчить …, дзвонить … .
Довідничок: джміль, комар, дзвін, дзвонить.
- Справилися з завданням. Ще одна цікавинка з життя бджіл. Бджола може вилетіти з вулика майже на 8 кілометрів і безпомилково знайти дорогу назад.
А ми мандруємо далі.
3.2.3 Робота з другом
- На пасіці, звичайно, знаходиться багато вуликів, а на нашій пасіці вулики незвичайні – із завданнями. Тож, обираємо собі вулик і швиденько, як бджілки працюємо. (Дошка)
Вибрати слова з буквосполученнями дз, дж.
Вставити пропущені букви, щоб утворилися слова.
Фізкультхвилинка «Голосуємо ногами»
Щойно діти чують слово, у якому є звуки [дж], [дз], [дз’],— вони тупотять ногами.
Джмелі спросоння буц лобами - попадали, ревуть в траві.
І задзвеніли під джмелями дзвінкі дзвіночки лісові.
Джмелі і бджоли зустрічались у полі.
Дзвеніли, дзижчали, нектар збирали.
Продовження роботи по темі уроку
- Недарма бджіл називають працьовитими. Попрацюємо і ми. Виконавши ці завдання, бджілки нам відкриють ще одну свою таємницю.
3.2.4 Вправа «Будівельники»
джерело дзвінок дзюркіт
3.2.5 Гра «Хто швидше?»
Вибрати правильні варіанти переносу слів.
|
|
3.2.6 Колективне виконання вправи
…вінко …юркоче …ерельце. … мелі і б…оли, немов веселі …иги, кружляють і …ижчать над …віночками. Марійка зробила яскраве намисто з кукуру…и і гу…иків.
Пальчикова гімнастика.
Швидко, швидко, дзиґа в’ється,
Об підлогу жваво б’ється.
По доріжках прокрутилась,
Заморилась та й звалилась.
(Вказівним пальцем правої руки крутити по долоні лівої, імітуючи крутіння дзиґи, потім крутити кінчиками кожного пальця, зупинитися, склавши долоні разом).
Хто завжди правду каже?
Хто зубів багато має та нікого не кусає?
Інформація : Бджола за один виліт приносить маленьку краплинку меду. А щоб зібрати 1 кг меду їй треба облетіти 10 мільйонів квіток. (Ще одна таємниця бджіл).
3.2.7 Поетична хвилинка . Доповнення і читання вірша
У банці я побачив …,
Припав до ласощів губами.
На … … поливсь дощем.
Тепер дістанеться від мами.
Ігор Січовик
Довідничок: джем, джемпер, джем.
Інформація: Колові рухи бджіл – це один з їх танців . А як ви думаєте, для чого бджола танцює? Наукові дослідження довели, що різноманітними танцювальними рухами вона повідомляє своїх сестер про місцезнаходження медоносних квітів.
3.2.8 Потренуймося! Скоромовники
- Бджілка на ромашці принесла слово-дію. Відгадайте його. Бджілка (що зробила?) ... задзижчала. А потім вона полетіла і сіла на квітку, у записі якої є буквосполучення зд (дзвоник).
Дзвонику дзвеніти – не передзвеніти.
- Яке значення слова «дзвоник» у першому випадку і у другому?
ІV. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
- Наш незвичайний урок- мандрівка підходить до завершення. Ми змогли зазирнули лише одним оком в життя цієї дивної комахи, яка все життя працює. Ви показали свої знання. А що ми повторили, закріпили, пригадали?
- Заплющіть очі, згадайте, що було цікавого на цьому уроці?
- Який вид роботи найбільше сподобався?
- Яка таємниця бджілок вас найбільше здивувала?
- Я бажаю, щоб ви були такими працьовитими і корисними, як ці маленькі комахи. Я сподіваюся, що ви продовжите спостерігати за цими дивовижними істотами і брати з них приклад. Ми всі повинні хоч би час від часу згадувати бджіл, придивлятися до них, вчитися у них. Вчитися не лише чистоти, порядку, бережливості і працьовитості. Вчитися у них любові до свого рідного гнізда. Як бджоли піклуються про свій вулик, так і ми з вами повинні ставитися до свого житла,своєї школи, свого села, своєї країни.
Учні по черзі роблять висновки про те, чого вони навчилися на уроці, якого результату досягли (за схемою-опорою).
Сьогодні на уроці я:
закріпив ... (правильно вимовляти, ділити на склади);
умію... (писати слова з буквосполученнями «дж», «дз»);
можу прочитати в реченні слова з пропущеними... (буквосполученнями
«дж», «дз») тощо.
- Зібравши нектар, бджілка поспішає у вулик. Там вона зливає його в стільники, які мають форму шестикутника.
- Напишіть біля кожного шестикутника , що вам найбільше сподобалося на уроці одним словом.
Інформація : У 2009 році в місті Тернополі встановлено пам’ятник бджілки із бронзи. Його висота 2,5 м і має вигляд медових стільників, на яких сидить бджола. Напис: «Бджілці – трудівниці».
Ілюстративний матеріал до уроку