Урок-мандрівка у 7 класі з теми «Різноманітність павукоподібних, їх роль у природі та житті людини»

Про матеріал
Урок проблемно-інтегрованого навчання. Загальна мета уроку полягає у формуванні в учнів цілісного світогляду про навколишній світ, активізації їх пізнавальної діяльності; підвищенні якості засвоєння сприйнятого матеріалу; створенні творчої атмосфери в колективі учнів; виявленні здібностей учнів та їх особливостей; формуванні навичок самостійної роботи школярів з додатковою літературою, опорними схемами; підвищення інтересу учнів до матеріалу, що вивчається; ефективній реалізації розвивально-виховної функції
Перегляд файлу

Звягіна Людмила Клавдіївна

Урок-мандрівка у 7 класі з теми

«Різноманітність павукоподібних, їх роль у природі та житті людини»

Обладнання: проектор, мультімедійна презентація, таблиці, підручники  Остапченко Л.І., Балан П.Г., Київ, Генеза, 2020 параграф 9 (2 частина), зошити, фізична карта України та світу, малюнки та фото павукоподібних.

Методична інформація по уроку:

Загальна мета уроку полягає у формуванні в учнів цілісного світогляду про навколишній світ, активізації їх пізнавальної діяльності; підвищенні якості засвоєння сприйнятого матеріалу; створенні творчої атмосфери в колективі учнів; виявленні здібностей учнів та їх особливостей; формуванні навичок самостійної роботи школярів з додатковою літературою, опорними схемами; підвищення інтересу учнів до матеріалу, що вивчається; ефективній реалізації розвивально-виховної функції

Навчальна: узагальніти, закріпити і розширити знання учнів про павукоподібних, показати риси пристосованості їх до умов існування та значення у природі та житті людини.

Розвивальна: активізувати основні розумові операції: порівняння, аналіз, синтез, конкретизацію, узагальнення, класифікацію; продовжити розвивати прогностичне мислення; формувати екологічний світогляд.

Виховна: розвивати естетичне сприйняття, виховувати бережне ставлення до природи.

Тип інтегрованого уроку: вузловий.

Тип уроку за дидактичною метою: урок узагальнення та систематизації знань, умінь і навичок учнів.

Тип уроку за етапами навчальної діяльності: систематизація навчального матеріалу.

Знання, уміння, навички, якості, компетентності, компетенції, які актуалізують / набудуть / закріплять тощо учні в ході уроку:

вміння вчитися

  • дотримуватися організації робочого місця, співпраці в групі;
  • відповідати на питання мовами біології, хімії, фізики, географії;
  • співвідносити результат із зразком,
  • самоконтроль знань та умінь;

інформаційно-комунікативна

  • формування просторових уявлень (робота з фізичною картою України);
  • заповнення відсутніх елементів цілого поняття (робота з текстом);
  • прояв творчості і нестандартного мислення;

загальнокультурна

  • дотримуватися правил поведінки на уроці;

Використані технології: комікси, незакінчені речення, тести, використання мультимедійних технологій, мозковий штурм, перегорнутий клас, проблемна ситуація. Прийоми: «лови помилку», «дивуй».

Використані методики: бесіда, наочність, самостійна робота учнів, робота з додатковою літературою

Конспект уроку.

І. Організаційний момент – Вітання, питання про настрій дітей і їх готовність до уроку.

 

    ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Учитель читає вірш про павука, діти хором вставляють пропущені слова (слайди 2, 3)

Роздивись оцю тварину.

То - хазяїн павутини.

Коло вив'язав навкруг.

Здогадались? Це - … (павук).

Подивись на нього знову.

Має він таку будову:

З грудьми злилась голова,

В тілі відділів є - … (два).

Перший, ми це не забудем,

Зветься так: …(головогруди).

Ну, а другий відділ цей

Має назву …(черевце).

Як кінцівки розчепирів!

З боку кожного…(чотири).

Тобто, щоб ходити, він

Має вісім ніг один!

В павука з сегментів ноги,

Тобто він …(членистоногий)

А вже органи чуття –

Зовсім інша це стаття!

Кожен хай запам'ятає:

Вусиків павук …(не має).

Бачиш крапочкі оті?

Очі. Вісім. Всі …(прості).

Є кінцівки не для руху:

Орган дотику і …(нюху),

Ногощупальцями звуться,

Усього навкруг торкнуться!

Наш павук  - то трудівник,

Лінуватися не звик!

Тягне з черевця він нитку

Та будує …(павутинку).

Ловить мух не просто так:

Він за живленням …(хижак).

І, забувши про манери,

Встромить в жертву …(хеліцери).

 

ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності: оголошення теми і мети уроку з демонстрацією тексту у презентації (слайд 1) (запис у зошиті):

Учні після цього уроку повинні: знати систематичне положення павукоподібних, середовище існування, особливості зовнішньої та внутрішньої організації, розмноження, розвиток та їх різноманітність; уміти характеризувати ряди павукоподібних; визначати причини їх подібності та відмінностей, роль у природі та житті людини.

 

       Учитель: Шановні діти, сьогодні ми вирушаємо у мандри до островів Павукоподібних тварин, під час яких виз можете дізнатися чимало цікавого про павукоподібних і їхнє значення у природі і житті людини. Не треба забувати, що будь-яка подорож це випробування на вміння пристосуватися до нових умов. Такими випробуваннями для вас стануть незвичайні завдання, для їх вирішення у вас є достатньо вмінь. У нагоді вам стане взаємоповага та підтримка один одному. Островів Павукоподібних у нас  буде 5: острів Арахнобіологія, Арахнохімія, Арахногеографія, Арахнофізика, Арахноісторія (слайд 4)

 

ІУ. Основна частина уроку

      Виконання творчих завдань, робота дітей в парах, малих групах.

  1. Острів Арахнобіологія.

Населення островів Павукоподібних (робота з параграфом 9, малюнки 41-43). (слайд 5) Завдання 1: у зошиті  записати назви рядів Павукоподібних і приклади організмів

Завдання 2. Прочитайте уважно текст на слайді і скажіть скільки помилок допустив автор розповіді про павучка. Назвіть ці помилки.

Розповідь:

       Вранці, як тільки сонячне проміння торкнулося неба, павук відкрив очі. Вийшла чудова мозаїка. Озирнувшись, він став приводити себе до ладу. Насамперед почистив вусики, бо він ними дуже пишався. Закінчивши, павучок згадав, що кожного ранку треба зробити зараядку, й почав розминатися. Це було не дуже легко, бо не кожен здатен по 10 разів підняти 6 пар ніжок.

        Але раптом павук почув голосгний лемет, що лунав з боку павутини. Він миттєво повернув голову, слідом за якою ланцюжком потягнулися груди та черевце, й прожогом метнувся до ловчої сітки. Павук так швидко біг спіральною павутиною, що вже за секунду був біля жертви. Нею виявилася дебела муха. Вона звивалася та беспомічно голосила., але, не зважаючи на це, наш павук узявся до справи. Він відривав хітиновими зубами від мухи величезні шматки і пожадливо їх ковтав.

         Завморивши черв'ячка, павук повернув назад. Цього разу він ішов неквапливо, перекочуючись з боку на бік. Потім він ліг на спину й довго дивився в небо, вдихаючи зябрами чисте, насичене ароматами весни повітря.

      Завдання 3. Яке значення мають павуки, скорпіони і кліщі у природі? (слайд 6)

 

  1. Острів Арахноісторія (слайд 7)

Історична справка (походження слова «павук»). Доповідь учня «50 цікавих фактів про павуків».Завдання: яке значення мають павуки, скорпіони, кліщі у житті людини?

  1. Острів Арахногеографія (слайд 8) (як ставляться до павукоподібних жителі різних країн світу). Доповідь учня. Завдання: на яких континентах живуть павуки? Скорпіони? Кліщі? Сольпуги? Покажіть на карті України та світу.
  2. Острів Арахнохімія (слайд 9) На слайдах демонструються різні речовини, молекули. Завдання: назвіть речовину, яка входить у склад зовнішнього скелету павукоподібних тварин, для яких тварин вона також характерна?

На слайді демонструються павутинні тенета. Розповідь про залежність малюнка павутини від харчування павука – доповідь учня (слайд 10)

  1. Острів Арахнофізика (слайд 11)

     Завдання 1.(слайд 11) Павуки, що живуть групами, використовують особливі нитки для поширення інформації, щоб скликати численних хазяїв мережі для полювання на велику здобич. Іноді ці сигнальні нитки досить довгі і їх треба десь закріпити. Але покладена на опору нитка не може передавати коливання. Як бути? Протиріччя: нитка має бути закріплена, щоб не провисати, і не повинна бути закріплена, щоб не гасити сигнальні коливання. Відповідь: за мільони років еволюції павуки виробили систему подвішування сигнальних ниток, що нагадує наші лінії електропередач. Щоб коливання не згасали, сигнальна нитка з'вязана з опорами тільки тонкими павутинками.

Завдання 2. (слайд 12) Кругова сітка павуків вражала не одне покоління вчених і художників своєю формою і доцільністю. Гарна вона і у технічному відношенні: порівняно велика площа перекривається з найменшою витратою павутинного шовку. Сітка еластична і водночас міцна: витримує пориви вітру і ривки здобичі, що намагається вирватись. Щоб надійно утримати здобич, сітка має бути досить клейкою. Але як у такому разі павук, що біжить павутиною, сам не приклеюється до власної пастки? Відповідь: від бігає по неклейких павутинках, а ці оминає!

 

У. Заключна частина уроку.

Підведення підсумків уроку. Оцінювання учнів.

 

УІ. Домашнє завдання: опрацювати 2 частину параграфу 9 і на альбомних аркушах намалювати фантастичну тварину класу Павукоподібні тварини, використовуючи для малюнку частини тіла різних представників класу.

Ще раз подивитися презентацію і подумати над питаннями уроку можна у блозі вашого учителя біології за посиланням: https://onosma.blogspot.com/2021/11/7.html

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використана література:

  1. Загальна методика навчання біології. Під редакцією І.В.Мороза. Київ, «Либідь» 2006
  2. http://www.info-library.com.ua/books-text-4320.html
  3. https://ua.edufuture.biz/wpm/kejs-uroki/
  4. http://sliceum.at.ua/Metod/tekhnologija_provedennja_integrovanikh_urokiv.pdf
  5. https://nus.org.ua/articles/integrovane-navchannya-tematychnyj-i-diyalnisnyj-pidhody-chastyna-1/
  6. Конспект інтегрованого уроку з математики і природознавства для 4-го класу на тему: “Україна на планеті Земля. Знаходження значень виразів. Дії над іменованими числами. Задачі на рух”. Автор: вчитель початкових класів Стойкова Світлана Володимирівна
  7. Кучер Л.А. Розвиток життєвих компетентностей на уроках біології: на основі використання дослідницьких технологій – Терновіль-Харків: видавництво «Ранок», 2010
  8. Інноваційні технології на уроках біології. ТРВЗ-педагогіка/Упоряд. К.М.Задорожній. – Х.: Вид.група «Основа», 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
3 листопада 2021
Переглядів
443
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку