урок "Мандрівка у творчість Наталі Забіли"

Про матеріал
Знайомство учнів з життєвим шляхом і творчістю Наталі Забіли на основі розглядання та читання її творів.
Перегляд файлу

 

Дробишевська загальноосвітня школа IIII ступенів

Лиманської міської ради Донецької області

                             

                               Урок  позакласного  читання

4 клас

 

                                                   

 

 


 

 

                                              Учитель І категорії  Ясинська Г. В.

 

 

 

 

                                                           2019 р.

Мета: 1. Продовжити знайомство  учнів з життєвим шляхом і творчістю Наталі Забіли на основі розглядання та читання   її творів.

2. Розвивати читацькі та акторські здібності учнів.  Вчити аналізувати  текст, виробляти критичне ставлення до негативних людських якостей.

3. Виховувати  повагу, доброту, бережливе ставлення до природи,  рідної землі.

 

Обладнання: портрет Наталі Забіли, виставка книг, мікрофон, маршрутна карта, картки для роботи в групах.

 

Хід уроку:

 

I.Організаційний момент.

Пролунав і стих дзвінок

Починається урок.

Біля парт всі станьте рівно,

Поверніться і гостям посміхніться,

Радісно промовте «Добрий день!»

Далі за парти сідаємо

Працювати починаємо.

 

  1.        Актуалізація опорних знань.
  1. Гра «Складіть і поясніть ».

Багато прислів їв і приказок є крилатими. Відновіть і поясніть значення.

Рана від слова заживає, проте              веде кам яна стежка.

До сяючої вершини                               своя співуча пір їна.

У кожної людини є                                слід глибокий залишає.

III. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

    Вчитель.    Сьогодні, на уроці позакласного читання,  ми поговоримо про  творчість української дитячої письменниці Наталі Львівни Забіли. Будемо розвивати читацькі та акторські здібності. Вчитися аналізувати оповідання, вірші, казки, висказувати своє ставлення до негативних людських якостей. На основі творів письменниці, виховувати повагу, доброту, бережливе ставлення до природи і  рідної землі.

 

  1. Сприймання й усвідомлення матеріалу.

1. Відомості  про   письменницю та її творчість.

   а)  Скринька історії .

Вчитель.      - Хто така Наталя Забіла?( Українська дитяча письменниця.)

                     Біографічна довідка.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          

                     -А докладніше про неї ми дізнаємося, переглянувши фрагмент літературної передачі « Зустріч з Аллою Крутою. »

 

      б) Сценка з телепрограми.

Телеведуча.  - Добрий день, юні наші слухачі! Сьогодні ми запросили в студію видатну українську дитячу письменницю Наталю Львівну Забілу.

  •                                                 Добрий день!

Письменниця.  – Добрий день!

Телеведуча. – Шановна, Наталя Львівна! Всі з дитинства захоплюються вашими казками , віршами, оповіданнями. Вони допомагають нашим дітям краще зрозуміти світ, побачити негативні людські якості, захоплюватись  красою рідної  природи. Та мало хто знає, як ви починали писати.

Письменниця. – Все почалося в Петербурзі, де жила, на той час моя сім’я. Я народилась в дворянській сім’ї, де любили мистецтво, музику, поезію. Мої батьки добре розумілися на мистецтві. Самі малювали і нас привчали.

      У 1917 році ми з мамою переїхали на Україну в невеличке село Люботин, що поблизу Харкова. Щоб вижити, а то були важкі революційні часи, я пішла працювати вчителькою і одночасно навчалась в Харківському інституті народної освіти.

      А писати вірші я почала ще в дитинстві. Пам’ятаю як  придумала свій перший вірш.

      Наша мама не вміла співати, коли нас заколисувала, то читала нам вірші,а ми їх запам’ятовували. Сидимо одного разу, з сестрою Алею, біля столу і малюємо відомі нам вірші, а я оце і кажу:

                                      Арифметика любить свою метику,

                                      Часто гуляє, та її стрічає!                

- Що  за вірш?- каже моя сестра Аля

-А це я сама придумала. - відповідаю їй.

- Мамо, мамо! –закричала Аля  - Тася сама вірш придумала! А що таке арифметика?

    А я й сама не знала . Мабуть почула слово, воно мені сподобалося от і придумала. Пізніше, коли мені було сім – вісім років, я вже багато віршів писала та сама і сміялась, який смішний вірш. Ось так і почала писати.

Ведуча. – Дякую вам,Наталя Львівна за розповідь. А зараз послухайте вірш « На зеленому лужку.»             

                                                 На зеленому лужку

                                                 На лужку, на моріжку,

                                                 Закружляли діти в колі,

                                                 У веселому танку.

                                                 Закружляли в бистрім колі,

                                                 Заспівали в дружній грі.

                                                 Навіть листя на тополі

                                                 Засміялось на горі.

 

  Вчитель. Перші вірші Наталі Львівни було надруковано у 1924 ріці у збірці « Війна війні», потім вийшло багато книжок  для дітей « За волю », « Повість про червоного звіра», « Ясочині книжки».

 

IV. Подорож у творчість Наталі Забіли.

     Вчитель.    Отож, діти, ми сьогодні будемо подорожувати по  «Дивовижному  місту Наталі Забіли», оповідань, казок, загадок, віршів, який створила для вас письменниця.  Вдома ви вже прочитали їх.  А зараз, діти , ви будете гідами по цьому казковому місту.

                                            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Маршрутний лист.

- Майдан  Оповідань.

- Провулок  Загадковий.

- Вулиця Поетична.

- Парк Казок.

 

 

Майдан Оповідань.

  1.               Робота над текстом « Ведмедикова хатка

а) Обговорення прочитаного твору « Ведмедикова хатка».

 

 

Вправа «Мікрофон»

- Прочитайте назву оповідання.

- Згадайте  і скажіть, про кого буде йти розмова  в оповіданні?

(Про дівчинку Ясочку та її ведмедика ) 

- Хто збудував хатинку?

(Хатинку збудували діти у зимовому садку.)

- Кого Ясочка в неї поселила?

( Ясочка поселила в снігову хатку свою улюблену цяцьку, ведмедик і пішла гратися з малечею.)

- Коли вона згадала про мішку?

(Коли при йшла додому і почала лягати спати.)

- Чому так занепокоїлась Ясочка про ведмедика?

(Бо вона думала, що він замерзне і хотіла його піти і забрати.)

- Хто її заспокоїв?

- Який сон приснився  Ясочці? Прочитайте.

- Що подумала Ясочка, коли прокинулась?

( Ясочка Подумала,що її сон був насправді і що у ведмедика залишились ласощі. ) 

- Які риси характеру ви побачили в цій дівчинці?

(Турботливість, доброту, сміливість.)

б)Висновок  вчителя. -  Отже на майдан до нас прийшла Ясочка. Добра , турботлива, дівчинка.( Вчитель вішає малюнок.)

  

  1. Робота над текстом « Біла шубка».

 

 

а)  Вправа «Дешифрувальник»

 Вчитель. Розбийтеся на групи.  Літери у вашому мобільному телефоні розташовані під цифрами на кнопках. Щоб відгадати зашифроване слово треба вибрати тільки одну літеру. Отже, будьте уважними, номер.  145198151  Складіть назву наступного оповідання.

                                                   Біла шубка

 

б) Робота в групах.   - Позначте цифрами послідовність плану розповіді. Давайте, за планом, відтворимо події, що відбувалися в цьому оповіданні.

в)  Обговорення прочитаного оповідання за планом.

       - Хто головний герой оповідання?

       - Чому його назвали Вихваляйчиком?

  -  Коли народився зайчик?

 

                                             План змісту оповідання.

  1.                Зайчик – Вихваляйчик.
  2.                Зайчик залишився сам.
  3.                Розмова з білочкою. ( Прочитайте першу розмову з білочкою.  Чи сподобалась відповідь білочки?)
  4.                Зайчик і дзеркальце.
  5.                Настала зима.( Прочитайте дугу розмову з білочкою.)
  6.                Застереження білки і їжачка. (Чому застерігав його їжак?)
  7.                Погроза Крука. (Чи зрозумів зайчик, що рано вдягнув білу шубку?)
  8.                Зустріч з лисицею.
  9.                Мисливець з рушницею.(Прочитайте уривок де зайчик зрозумів, що до якого горя може привести вихваляння. Що вирішив зайчик?Прочитайте.)
  10.            Я не Вихваляйчик – я Побігайчик.

- Чи сподобався вам зайчик?

- Які риси характеру ви засуджуєте?

- Чи зрозумів Вихваляйчик свою помилку?

- Який висновок можна зробити?( Вихвалятися не можна, бо це некрасиво і може привести до біди.  А ще треба прислухатися до порад старших.)

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Фізкультхвилинка.

 

Ми повчилися читати,

Час прийшов відпочивати.

Прилетіли журавлі,

І великі і малі,

Сіли собі на ріллі,

Заспівали: «Тра – рі – рі!»

Де журавка ходила

Там пшениця родила.

Де журавель походив

Там ячмінь уродив.

                  

Провулок Загадковий.

 

Вчитель. Наталя Забіла багато писала загадок. Ось послухайте. ( Виступ учня.)

                Про кого ця загадка?

 

Поетична  Вулиця.

 

Вчитель. - Коли ми з вами вивчали «Буквар»,то ви вчили вірші « Веселої абетки», які теж написала Наталя Львівна. Згадайте їх.

  •                   А хто пам’ятає лічилки?

( Діти розповідають абетку і лічилки.)

Про красу природи,про турботу про неї нам розкаже вірш « Квіти.»

 

Парк Казок.

 

Вчитель.  -  Діти, які є казки?( Народні і літературні.)

                 -  Яких ви знаєте письменників, авторів казок?

                 - В сучасній літературі автором казок є Марія Пригара, Платон Воронько, Наталя Забіла. І зараз ми прочитаємо казку Наталі Забіли « Два козеняти.»

а) Читання казки «Два козеняти».

б) Обговорення змісту.

 - Які були кізочки на початку?

- Яка риса в них проявилась?

- Як вони змінилися в кінці казки?

- Що вони зрозуміли?

- Яку рису характеру вам не сподобалась? Чому?

 

 

VI. Підсумок уроку.

  Вчитель. - Подивіться діти на маршрутний лист.

                  -  Вдалась наша подорож містом?

                  - Які ми відвідали міста?

                  - Скажіть,діти, про які нові твори Наталі Забіли ви дізналися?

Отже творчість Наталі Львівни Забіли багата на вірші і казки, на оповідання і загади,  на лічилки і забавки. Вона багатожанрова.

 

 

 

VII. Домашнє завдання.

Читати казку « Пригода з автобусом».

Читати і переказувати.

Читати, скласти план.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Літературне читання 4 клас (Богданець-Білоскаленко Н. І, Зоряна М. І .)
Додано
30 жовтня
Переглядів
26
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку