20 травня о 18:00Вебінар: Формування комунікативних навичок у дітей шкільного віку

Урок – мандрівка з літературного читання у 4 класі за твором Олександра Копиленка «Кріт – неборака»

Про матеріал

Урок-мандрівка з літературного читання на подану тему рекомендується для позакласного читання. Мета цього уроку: ознайомити дітей з відомостями про життя і творчість Олександра Копиленка; сформувати уміння працювати з науково-популярними текстами; заохотити учнів до читання творів про природу; удосконалювати навички читання; розвивати в учнів пізнавальні інтереси, бажання більше знати, прагнення з'ясовувати невідоме; розвивати зв'язне мовлення, пам'ять, мислення, вміння співпрацювати в групі; розширювати і поглиблювати уявлення дітей про дружбу людей і тварин; сприяти вихованню бережливого ставлення до живої природи.

Перегляд файлу

Костянтинівське управління освіти та науки України

Костянтинівський методичний кабінет

 

 

images (10).jpgУрок – мандрівка

з читання у 4 класі         

за твором

Олександра Копиленка

«Кріт – неборака»

(з використанням інтерактивних методів навчання та ІКТ)

 

images (7).jpg                                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Цікавий світ природи. Олександр Копиленко «Кріт - неборака»

Мета:

  • Ознайомити дітей з відомостями про життя і творчість Олександра Копиленка, формувати уміння працювати з науково-популярними текстами, заохотити до читання його збірки «Як вони поживають»,удосконалювати навички читання;
  • Розвивати в учнів пізнавальні інтереси, бажання більше знати, прагнення з'ясовувати невідоме, розвивати зв'язне мовлення, пам'ять, мислення; розширювати і поглиблювати уявлення дітей про дружбу людей і тварин;
  • Виховувати бережливе ставлення до живої природи.

Обладнання: таблиця для гри «Головоломка», таблиця почуттів, картки для словникової роботи, таблиця для гри « Книжковий хробачок», таблиця із словами – анаграмами, портрет Олександра Копиленка, виставка його книг,символічний мікрофон, малюнок крота, картка «Правила роботи в групі», картки парної та групової роботи,картки для розчитування,презентація до уроку.

Тип уроку: комбінований.

174.jpgХід уроку

І. Організація класу.

- Вас покликав на урок                                

  Голосистий наш дзвінок,

Всі зібрались в класі дружно,

Почнемо урок свій мужньо .                    Діти! В народі кажуть:

                                                                    Добрий гість – дому радість!

                                                                    Сподіваюсь, що ви, як і я,

                                                                    Раді нашим гостям.

                                                                      Тож, давайте привітаймося:

                                                                    - Раді вітати вас в нашій оселі!

                                                                     Зичимо щастя, здоров'я, добра!

загруженное.jpg- Діти! Ми запросили гостей на урок читання, читання – основа навчання. На уроці  нас з вами чекає цікава подорож у світ …

Відгадайте ребус: слайд 1                     

ІІ. Підготовчі вправи на розвиток читацьких навичок:

- Для того, щоб наша подорож вийшла вдалою, як слід підготуємось. На нас чекає низка підготовчих вправ. А першою такою вправою буде… слайд 2

CL-13.jpg1. Скоромовка ( у кожного учня на парті лежить картка із скоромовкою, діти тренуються, а потім читають вголос)

Сторож на баштані - кріт,

Якось зготував обід.                                         

images (3).jpgЛиш зачувши про обід,                                                              

До крота примчався кіт.

Кіт і кріт посмакували,

Кіт і кріт порозмовляли.

Трішки кіт і кріт поспали…

Лихо! Кавуни покрали.

- Подорожувати у світ природи слід максимально підготовленому. Нас будь-де можуть очікувати різні несподіванки. От і зараз на вас чекає «Словниковий дощ».

загруженное (1).jpg2. Словниковий дощ (слайд 3) (групами) 

- У читанні дуже важливо вміти по набору букв передбачити наступне для читання слово. Учні, які вміють це робити читають швидше і мають більше часу для виконання інших завдань.

 - Чи знайоме вам слово «жартівник» ? ( Той, хто любить жартувати, веселитись сам та веселити інших)

- Пропоную вам зібратися групами і спробувати із літер,які є в слові «жартівник», скласти нові слова. Переможе група, яка утворить більше нових слів. (жар, тік, віник, жарт, кіт, він, тир, кріт, рів, віра)

3. Забавлянки-анаграмки (слайд 4) (парами) (на партах лежать  картки для парної роботи, на дошці подібна таблиця)

Лепо (поле)

Жакалю (калюжа)

Няревіз (звіреня)

Канітех ( техніка)

Даропри (природа)

Інринеже (інженери)

- Молодці! Ви справились із завданням. Матінка-природа  сьогодні відкриє перед вами ще одну захоплюючу сторінку. Але спочатку вона має переконатися, чи уважні та старанні ви дослідники, чи гарно  ви виконали її попереднє завдання.

ІІІ. Контроль за засвоєнням вивченого:

 - Перевірка домашнього завдання .(Текст «Пустуни на пароплаві» М.Трублаїні)

А) Скласти характеристику боцмана ( за двома оповіданнями).

Із оповідання «Ловля летючих риб» можна сказати, що боцман досвідчений моряк, кмітливий, спостережливий. Наступна частина твору до образу боцмана додає ще і те, що він любить тварин;рішучий у вчинках, дуже добре плаває, Відповідь боцмана морякам свідчить про те, що боцман багато знає, довго плавав по морях, упевнений у собі.

Б) Вибіркове читання:

- Прочитайте те місце у творі, яке видалось вам найстрашнішим. Чому?

- Як ви оцінюєте вчинок моряка? (Сміливий, рішучий; ризикував своїм життям заради порятунку мавпочок)

- А найвеселішим? Чому?

Як би ви вчинили на місці боцмана?

В) Намалювати малюнок до епізоду, який найбільше сподобався і скласти розповідь за ним.

- Які ще заголовки можете дібрати до останньої частини?

Г) Сюрприз: Слайд 5

- Зачитайте уривок з твору, який відповідає даному малюнку.

pustunynaparoplavi_040311.jpg                                          ІV. Повідомлення теми і мети уроку:

                                             - Діти! Зверніть увагу на монітор. Ідучи за стрілками, ви     

                                             Прочитаєте запис. Із запису дізнаєтесь ім'я та прізвище

                                            письменника, який відкриє для нас нову природничу сторінку.

                                                 О   Е   С   К   Н   Е   Р   И   О

 

                                            Л    К   О  А   Н   Д   Л   К     П               (слайд 6)

 

- Прочитавши його твір, ви дізнаєтесь багато нового, відчуєте захоплення письменника природою та його любов до неї, а також розширите свої уявлення про дружбу людей і тварин.

V. Робота за темою уроку.

1. Розповідь про письменника.                    (слайд 7)

-Із життєвим та  творчим шляхом письменника – природолюба вас познайомить Іваненко Анастасія, яка отримала творче випереджувальне завдання. Для цього ми використаємо вправу «Мікрофон». Правила ви знаєте, говорить той, у кого мікрофон.

Слово учениці:

«Цього літнього чоловіка можна було щонеділі зустріти на «пташиному базарі» у Києві. Ще здалеку його помічали хлопчаки, постійні відвідувачі цих базарів, і з радісними вигуками: «Дядько Саша! Прийшов дядько Саша!» - кидались йому назустріч.

Хто був цей «дядько Саша»? А був це – український письменник – Олександр Копиленко.

Він приходив на такі базари не стільки купувати птахів, скільки зустрітись з давніми друзями, дітьми і дорослими – любителями різної природи.

Народився Олександр Іванович на Полтавщині в сім'ї залізничника. Підлітком йому довелося заробляти на хліб: спочатку на залізниці вантажником, а потім хлопця перевели в хімічну лабораторію дослідної станції, бо він мав нахил до біологічних наук. І хоч біологом Олександр Іванович не став, бо обрав літературну діяльність, він зберіг на все життя свою любов до природи і намагався своїми творами прищепити цю любов нам, дітям.»

2. Робота з підручником.

- Давайте відкриємо підручники на с.72 та познайомимось з відомостями про письменника. Прочитайте. Що нове ви дізнались?

3. Презентація збірки «Як вони поживають»                  (слайд 8)

- Письменник – природолюб залишив у спадок нам багато творів про природу. Він мав таку здатність – помічати незвичайне, цікаве у буденному, звичайному. А головне – розповідав майстерно та захопливо. У нашому класі є дівчинка, яка прочитала збірку оповідань «Як вони поживають». Зараз вона поділиться своїми враженнями.

- Збірку Олександра Івановича Копиленка «Як вони поживають» я прочитала з великим задоволенням, бо взнала багато цікавого і, навіть, кумедного про світ природи. Збірка складається з окремих оповідань про різні цікавинки із життя птахів та тварин. Повідомляючи щось цікаве із життя братів наших менших письменник не тільки дає нам інформацію, а ще вчить нас бути більш спостережливими та бережливими. У багатьох оповіданнях мова ведеться від імені оповідача – лісника – Івана  Калини, а ще головними персонажами виступають хлопчики - Василько та його товариш Миколка. Вони люблять пташок, оберігають їх, узимку підгодовують.

Мені дуже сподобалась збірочка оповідань, я раджу вам її прочитати.

4. Гра – загадка «Впізнай головного героя» 

Загадка: Зробив дірку, зробив нору, сонце сяє, а він не знає ( кріт)

- Так, це кріт. А що це за тваринка? Якщо ми відновимо текст, в якому всі букви перемішались, то дізнаємось більше про нього.

Слайд 9: ртік – це неликийв зрів, що виже під лемзею.

5. Презентація про життя кротів. (Виступ учня)

258px-Talpa_europaea_MHNT.jpg                                                    - Кріт -  представник загону комахоїдних, до

                                                   якого відносяться їжаки, землерийки.

                                                   Він веде підземний спосіб життя,рідко виходить

                                                  на поверхню і вся його діяльність малодоступна

                                                  для спостереження . Тіло крота пристосоване для життя

                                                  під землею: тулуб циліндричної форми, голова схожа на конус з невеликим міцним хоботком. А передні ноги – це своєрідний риючий пристрій, яким він риє нори, утрамбовуючи землю на стінках. Кріт має коротку оксамитову густу шерсть.

Вушних раковин немає, слухові отвори прикриті складкою, що оберігає їх від засмічення землею. Очі у крота недорозвинені. Основною їжею кротів є дощові черв'яки, личинки, комахи, що живуть в землі.  

6. Робота над заголовком твору                                              

  «Передбачення» змісту твору за заголовком та ілюстрацією у підручнику.

- Прочитайте заголовок твору.  Яке слово вам здалося дивним? («Неборака»)

- Давайте за роз'ясненням звернимося до нашого друга – знака оклику, який завжди пояснює нам значення незрозумілих слів. (Діти читають пояснення на с. 76)

- Зробіть передбачення, про що може йтися в творі з таким заголовком?

- Чи справдиться ваше передбачення , ми дізнаємось, коли прочитаємо все оповідання?

7. Словникова робота. Гра «Відлуння» .   Слайд 10

- Читання слів луною. Підбір пояснюючих синонімів.

Варто                     моторно                           плодиться                  чудернацьке

загруженное.jpgВпресовуватиме проект                інженери          дослідники         утрамбованої      рентгенівським

- Пояснити значення цих слів нам допоможе наш друг «Словничок»

Варто – треба, слід;

Моторно – дуже швидко;

Плодиться – розводиться;

Чудернацьке – дивне, незвичайне;

Впресовуватиме проект – здійснюватиме задум, створюватиме щось незвичайне;

Інженери – спеціалісти з вищою технічною освітою;

Дослідники – спеціалісти, які працюють над науковим підтвердженням якоїсь проблеми;

Утрамбованої – збитої;

Рентгенівське -  спеціальне проміння, яке застосовують в науці, техніці, медицині.

 

загруженное (3).jpg                             8. Розвиток техніки читання Гра «Хробачок» .               Слайд 11

                                      Читання рядами по слову: звір, кріт, метр, качка, птах.

                                  - Отже, тепер ми будемо читати текст і свідомо, і правильно.

                                    9. А)Читання тексту вчителем з допомогою дітей. (Прийом 

                                      поміток)

                                 - Слухаючи текст, робіть на полях помітки. Помічайте «+» те, що ви   

                                  вже знали  і «V» - те, що для вас є новим.

                                      Б) Перевірка сприймання Чи справдилось наше передбачення?

                                  - Які факти при читанні ви помітили значком «+»? А які «V»?

                                 - Яких позначок було більше?

- Попереду нас чекає справжня дослідницька робота. Тому треба трішки відпочити, набратися сил та енергії.

Фізкультпауза «То не є проблема»

10. Повторне читання. Вправа «Дощик»

- При повторному читанні прислухайтеся до своїх емоцій. Можливо вам захочеться посміхнутися, а можливо ваше серце зачепить жаль.

Команда «Тихий дощик» - діти читають мовчки;

                «Помірний дощик» - діти читають напівголосно;

                «Сильний дощ» - діти читають голосно.

11. Аналіз твору. Вибіркове читання.

- - Що привернуло увагу автора серед поля?

- Кого він побачив коло своїх ніг? Чи зрозумів автор, хто це був? Як цю тваринку називає Олександр Копиленко?

- Як описує крота письменник?

- Де постійно живе кріт? Що він робить під землею?

- Яке питання зацікавило автора? Зачитайте.

- Прочитайте опис досліду, який провели вчені.

- Що виявили дослідники? Прочитайте, де кріт діває землю.

- Чим кріт допоміг інженерам?

- Які підказки вченим зробили інші тварини?

- Чи змінювався ваш емоційний стан під час читання? Під час читання якого уривка у вас на обличчі з'явилась посмішка? А коли стало трішки сумно?

 

12. Хвилинка – цікавинка.               Слайд 12

- А зараз послухайте цікавинку , яку для вас приготував Коноваленко Олексій.

« У світі науки і техніки існує наука, яка вивчає будову живих організмів для створення різних машин, приладів, одним словом – техніки. Це – біоніка.(біо – життя, ніка – електроніка) Скільки справжніх див створили люди невтомною працею! Завдяки своїй спостережливості, розуму вони створили багато механізмів, які полегшують і покращують наше життя.»

13. Виконання мовно – логічних вправ на розвиток техніки читання. Гра «Хто швидше?»

- Зачитати з тексту  питальні речення.

- Зачитайте окличне речення. А в яких реченнях зустрічається слово «Кріт»?

- В яких реченнях прочитали порівняння? (Воно ними, неначе веслами, по землі гребе. Він так моторно зарився в землю, ніби пірнув туди.)

- Прочитайте речення, яке відповідає малюнку на с.73. 

14. Закріплення вивченого матеріалу. Творча робота.  Слайд 14

Робота в групах.

- Повторимо правила роботи в групах:      (див. плакат)

  • Уважно слухай товариша!
  • Не критикуй! Не принижуй!
  • Пам'ятай про взаємодопомогу.
  • Маєш право промовчати.
  • Дотримуйся визначеного часу.

- Утворимо 4 групи. Кожна група обирає лідера, який отримає завдання для групи, у вас є 5 секунд. Лідери отримують завдання на виконання якого  група має витратити 2 хвилини.

І група: Знайдіть дієслова, які описують дії крота. (Вилазить, насилу пересуває, гребе, опинився, живе, почуває, вистрибнув, поповз, зарився, пірнув, риє, прокладає, плодиться, мандрує, дробить, свердлить,гребе, впресовує,утрамбовує, посувається, ласує, працює.)

ІІ група: Переказати уривок тексту, що відповідає малюнку на с. 73

ІІІ група: Порівняйте два поняття – «кріт» і «метро».

Відмінності: кріт – істота, тварина, лазить; метро – неістота , транспорт, їздить.

Спільне: знаходиться під землею, рухається по тунелях.

ІV група: Доповніть розповідь про крота потрібними слова та виразами:

  • Від народження до ___________ кріт живе _____  ___________ . Ходи у ___

прориває за допомогою  ______, _________ і _____ ________. Живиться ________, ______, __________.

( Від народження до смерті кріт живе під землею. Ходи у землі прориває за допомогою шиї, плечей і передніх лап. Живиться личинками, черв'яками, жуками.)

Звіт груп про виконану роботу.

ІV. Підсумок уроку. Рефлексія.

- Оповідання про яку тваринку ви читали? Що вас найбільше вразило з прочитаного?

- На вашу думку ми сьогодні читали художнє чи науково-популярне?

- Чи погоджуєтесь ви з тим, що  в природі існує взаємозалежність життя людей і тварин?

Отже, природа навчає нас жити:пташки – будувати літаки, риби – підводні човни, кроти – будувати метро.

V. Д.З.Читати твір О.Копиленка «Кріт – неборака», скласти план.

( за бажанням намалювати малюнок до якогось епізоду оповідання)

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Урок – мандрівказ читання у 4 класіОлександр Копиленко“Кріт-неборака”

Номер слайду 2

Для нас гостинно відчиняє двері …

Номер слайду 3

ПІДГОТОВЧІ ВПРАВИ: С '' М'''ка

Номер слайду 4

Жартівник Словниковий

Номер слайду 5

Забавлянки - анаграмки л е п о ж а к а л ю к а н і т е х д а р о п р и і н р и н е ж е

Номер слайду 6

Сюрприз. Зачитайте уривок з твору, який відповідає даному малюнку

Номер слайду 7

Плутаницяо е с к н е р и ол к о а н д л к п

Номер слайду 8

Олександр Іванович Копиленко Народився у серпні 1900 року на Полтавщині в сім’ї залізничника. 1923рік - вийшла перша збірка оповідань для дорослих під назвою “Кара-Круча”1926 рік – вийшла перша збірка оповідань для дітей - “Сенчині пригоди”1934 рік виходить перша книжка про таємниці природи – “У лісі”

Номер слайду 9

«Як вони поживають»

Номер слайду 10

Упізнай його: Зробив дірку, вирив нірку,Сонце сяє, а він не знає. Прочитай деформоване речення: Ртік – це линекийве зрів, ощ виже діп лемзею,живиться вимищодо черкав’ями, ликачинми махко.

Номер слайду 11

Гра «Відлуння» Варто. Моторно. Плодиться. Чудернацьке. Впресовуватиме проектІнженери. Дослідники. Утрамбованоїрентгенівським

Номер слайду 12

Варто – треба;Моторно – дуже швидко;Плодиться – розводиться;Чудернацьке – дивне, незвичайне;Впресовуватиме проект – здійснюватиме задум, створюватиме щось незвичайне;Інженери – спеціалісти, які працюють над науковим підтвердженням якоїсь проблеми;Утрамбованої – збитої;Рентгенівське – спеціальне проміння, яке застосовують в науці, техніці, медицині. Словничок – довідничок:

Номер слайду 13

Гра «Книжковий хробачок»Зв..р. Кр..т. М..тр К..чк.. Пт..х

Номер слайду 14

Вправа “Дощик” Повільно починає капати дощик (тихе читання); Сильніший дощик (голосніше читання); Злива (читають голосно)

Номер слайду 15

Хвилинка - цікавинка. Наука – біоніка(біо – життя, ніка – електроніка)

Номер слайду 16

Робота в групахІ група: Знайдіть дієслова, які описують дії крота.ІІ група: Переказати уривок тексту, що відповідає малюнку на с.73ІІІ група: Порівняйте два поняття – “кріт” і “метро”. (Запишіть спільні та відмінні риси)ІV група: Доповніть розповідь про крота потрібними словами та виразами: Від народження і до ______ кріт живе _____ __________. Ходи у _________ прориває за допомогою ____ , ____ і _____ _____ . Живиться _____ , ______, _____ .

Номер слайду 17

Домашнє завдання: Читати твір О. Копиленка “Кріт – неборака”, с.72 – 74;Поділити текст на частини, скласти план. До зустрічі!

Номер слайду 18

Вы можете использовать данное оформление для создания своих презентаций, но в своей презентации вы должны указать источник шаблона: Автор: Дьячкова Наталья Анатольевнаучитель биологии и ИЗОМБОУ Верхнесоленовская СОШВеселовского района. Ростовской области. Сайт «http://pedsovet.su/»

Номер слайду 19

Интернет - ресурсы: Уголок –http://img-fotki.yandex.ru/get/6623/155524994.156/0_955cc_da83cc15_SВиньетка - http://img-fotki.yandex.ru/get/6619/155524994.156/0_955d7_23a14c0f_S Прозрачный фон Листья - http://img-fotki.yandex.ru/get/6610/159303434.176/0_89505_7e33e372_S (клипарт - http://fotki.yandex.ru/users/ya-svetajud/album/280614?&p=5)

Номер слайду 20

Интернет - ресурсы: Уголок –http://img-fotki.yandex.ru/get/6623/155524994.156/0_955cc_da83cc15_SВиньетка - http://img-fotki.yandex.ru/get/6619/155524994.156/0_955d7_23a14c0f_S Прозрачный фон Листья - http://img-fotki.yandex.ru/get/6610/159303434.176/0_89505_7e33e372_S (клипарт - http://fotki.yandex.ru/users/ya-svetajud/album/280614?&p=5)

zip
Додано
13 січня 2018
Переглядів
1741
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку