На даному інтегрованому уроці учні не тільки закріплять свої знання з географії, а й ознайомляться з характерними рисами танцювальної культури деяких регіонів рідного краю, рідної України та навчаться певним хореографічним рухам.
Котюжинська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів
Вишнівецької селищної ради Кременецького району Тернопільської області
Конспект
інтегрованого заняття
танцювального гуртка та географії
на тему:
«Мандруємо регіонами України»
Автори: керівник гуртка художньої
самодіяльності (танцювального)
Тимошенко Євдокія Олександрівна,
вчитель географії
Трачук Ольга Костянтинівна
Тема : «Мандруємо регіонами України»
Мета:
- продовжувати роботу по збагаченню знань з географії та
хореографічного мистецтва ;
Вид уроку: інтегроване заняття з предметів – хореографічний гурток і
географія для учнів 5-9 класів
Обладнання: географічна карта України, магнітофон, флешка.
Хід заняття
І. Мотивація навчальної діяльності
Організаційний момент. Уклін – вітання. Перевірка присутності учнів.
Вчитель -1: - Сьогодні у нас незвичайне заняття танцювального гуртка. Адже ми спробуємо побувати у всіх куточках нашої країни і дізнатися, які саме танці там зародилися і живуть, чим і чому вони відрізняються.
Діти, як ви гадаєте , знання з якого предмету нам найбільше пригодяться у цій подорожі?
Учні: - З географії.
Вчитель -1: - Вірно! То ж давайте розпочнемо нашу цікаву мандрівку!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Вчитель-2: - Діти, давайте подивимось на карту України . Які п’ять основних частин (регіонів) нашого краю ви можете назвати?
Учні: - Північний, південний, західний, східний і центральний регіони
України.
Вчитель-2: - Так, вірно. А чи є якісь відмінності між ними?
Учні: - Різниця між ними звісно є : це ми бачимо по самій місцевості – на заході вона горбиста, на сході і в центрі – більш рівнинна, ще по кліматичній ситуації – на півдні країни температура повітря, на відмінну від півночі і заходу, набагато вища; рослинна і тваринна сфери також відрізняються.
Вчитель-1: - Діти, а тепер пригадайте і назвіть відомі вам українські
народні танці, які ви вивчали, або просто чули про них.
Учні : - Гопак, полька, коломийка…
Вчитель-1: Аркан, гуцулка, козачок, метелиця, кадриль та інші.. їх дуже багато і вони теж відрізняються між собою, так як і місцевість нашого краю. Тому нам потрібно вже розпочати нашу подорож Україною, щоб дізнатися: чому різняться між собою українські танці і музикою, і костюмами, і виконанням. То ж нумо мандрувати тепер вже етнографічними регіонами нашої батьківщини, яких набагато більше, ніж основних!
ІІІ. Основна частина (практична).
Учні піднімаються з місць і шикуються в ряди.
1) Вчитель розповідає , що на формування стилістичних особливостей українського народного танцювального мистецтва, окрім побутових умов та культурного взаємовпливу сусідніх держав (а їх 7) , помітно впливає і географічний фактор. Зокрема, танці степових районів у стилістичному аспекті помітно відрізняються від танців гірських районів України.
Наша уявна мандрівка розпочнеться із західної частини рідного краю, де як ми знаємо переважає горбиста місцевість і візиткою є мальовничі гори Карпати. Ще у давні часи люди, після важкого робочого тижня, намагалися відпочити і повеселитися, переважно це були народні гуляння, які згодом переросли у окремі танці даного регіону (локального району), найвідоміші з яких - це «Коломийка», «Гуцулка», «Аркан».
Зараз ми з вами вивчимо деякі основні рухи , комбінації та фігури танцю «Коломийка» і таким чином побуваємо у самому серці Карпат.
( Вивчення етюду в характері гуцульського танцю, додаток 1).
Як бачимо основним малюнком коломийки є коло. Такий тип композиційної будови зумовлений геологічними чинниками - відсутністю у гірській карпатській місцевості достатніх площин для виконання танців.
Також вчитель демонструє фото гуцульського жіночого та чоловічого костюмів.
2) Вчитель-2: - Я тримаю у руці
Кольорові олівці.
Хочу я намалювати
Кримські гори і Карпати.
Степ і пагорби Дніпрові,
І озера, і діброви,
І веселку, і калину,
Чорне море і Дунай –
Все це наша Україна,
Наш чудовий рідний край!
Вчитель-1: - Так! Наш край справді дуже мальовничий і цікавий. Продовжуючи нашу подорож і просуваючись із заходу до центру ми не можемо обминути нашу рідну Тернопільщину.
Оскільки територія нашої області відноситься до двох етнографічних районів – Галицьке Поділля та Волинь, то ми познайомимось із двома фольклорними танцями, які побутують у нашій місцевості - це «Краков’як» і «Канада» (додаток 2).
3) Вчитель-2: - Молодці! Ви дуже добре справились з танцювальним завданням. А зараз проведемо невеличку вікторину і перевіримо ваші знання по географії і не тільки.
Вчитель-1: - Діти, ваші чудові знання допоможуть нам мандрувати наступним регіоном Центральної України. Адже ви назвали одяг козаків, який зараз є частиною сценічного костюму – шаровари, і козаків, які були вільними людьми, і всесвітньовідомий танець гопак – це і є ключовими словами, які характеризують центральну частину нашого краю.
Керівник танцювального гуртка розучує з дітьми нескладні рухи і комбінації танцю козачок. Всі виконують вивчене під музику.
Вчитель-2: - Як не можна відділити небо від землі, так і не можна відділити Захід України від Сходу, Карпати від Світязя, Чорне море від Дніпра. Бо це все - Україна – єдина, суверенна, незалежна.
Діти – ви майбутнє нашої України. Тож своїми знаннями, працею, здобутками підносьте її культуру. Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю, бережіть волю і незалежність України!
ІV. Заключна частина.
Підведення підсумків . Уклін-прощання.
1