Деревянко В.С., учитель хімії, учитель І категорії Прилуцької гімназії № 5 імені Віктора Андрійовича Затолокіна
Тимошенко І.Л., учитель математики, учитель вищої категорії, вчитель – методист Прилуцької гімназії № 5 імені Віктора Андрійовича Затолокіна
Тема. Масова частка елементів у речовині
Мета:1. Продовжити розвиток знань і вмінь в обчисленнях відносної молекулярної маси складних речовин, закріпити знання учнів про хімічні формули.
2.Розширити знання про частки з математики для обчислення масової частки елемента в складі речовини.
3. Сформувати поняття про масову частку хімічного елемента та навчити обчислювати масову частку елемента в складі складних речовин, використовувати поняття «масова частка» для розв'язання задач на визначення хімічних формул.
4.Продовжувати розвивати хімічне мовлення, навички самостійної роботи з періодичною системою, логічне мислення, пам'ять, увагу, інтерес до вивчення предмету.
5. Виховувати в учнів почуття колективізму, гуманізму, взаємоповаги та взаємодопомоги; здійснювати естетичне виховання, любов до прекрасного.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу (бінарний урок: хімія+математика)
Форми роботи: ігрові форми роботи, евристична бесіда, проблемно – пошуковий метод, робота в групах, інтерактивна вправа «Незакінчене речення», «Мозковий штурм»
Обладнання: періодична система хімічних елементів, проектор, мультимедійна дошка, роздаткові матеріали (лото, фішки)
Хто не розуміє нічого, крім хімії, той і її не розуміє.
Д.І. Менделєєв
Серед всіх наук, які відкривають шлях до пізнання
законів природи, найбільшою є математика
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
Привітання, налаштування учнів на робочий настрій
II. Актуалізація опорних знань і життєвого досвіду учнів (слайд 1)
Вчитель хімії. Хімія – це одна з природничих наук, але не маючи достатньої математичної бази оперувати лише хімічними поняттями неможливо.
Вчитель математики. Уже з перших уроків хімії ви переконалися, що недостатньо вміти лише користуватися калькулятором, адже без знань правил округлення чисел, знаходження найменшого спільного кратного та понять відсотка, прямої і оберненої пропорційності не можна знайти валентності, скласти формули, а потім і записувати рівняння реакції.
Вчитель хімії. А тому сьогоднішній урок буде незвичайний, бо ми при вивченні нового матеріалу з хімії використовуватимемо математичний апарат. А тому для повторення необхідних нам сьогодні понять розпочнемо хіміко – математичний аукціон. За кожне правильне твердження стосовно лотів ви отримуєте 0,5 балів.
Прийом «Мозковий штурм»
Гра «Аукціон» (слайд 2)
Учитель хімії. Сьогодні ми розігруємо два лоти – хімічний та математичний. Перший лот – хімічна формула Н2SO4 (учні розповідають, яку інформацію про речовину можна дізнатися за цією формулою)
ЛОТ
Формула Н2SO4 Пропорція
Учитель математики. Другий лот – математичний – пропорція (розповідь учнів про задану пропорцію)(слайд 3,4)
Учитель хімії та математики. Лото завжди захоплювало дітей. За допомогою цієї гри ви зможете відкрити для себе тему нашого уроку. Кожне запитання зашифроване певною літерою. За кожне правильно розв’язанне завдання ви отримуєте по 0,5 балів.(у кожного учня на парті лежить лото та відповідний ключ до нього)
Хіміко – математична гра «Лото»