Інтегрований урок. Математика, географія.
6 клас
Тема уроку. Масштаб
Мета уроку:
навчальна: дати поняття масштабу; навчити учнів, використовуючи карти, знаходити відстань між населеними пунктами на місцевості;знаючи відстань на місцевості, розраховувати відстані на картах різних масштабів;
розвиваюча: розвиток просторових уявлень, логічного мислення, творчих здібностей;
виховна: виховання дисциплінованості, уваги.
Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу, інтегрований урок (математика, географія).
Методи і прийоми: робота в групах, ігри.
Прилади і матеріали: карта України, лінійка на 1 м, роздатковий матеріал (карта України різних масштабів для кожного учня).
Хід уроку
І. Постановка мети уроку.
Вчитель: Сьогодні на уроці ми вивчимо нове для вас поняття «масштаб» навчимося, користуючись картою, знаходити справжні відстані між населеними пунктами , і навпаки, знаючи справжні відстані, проектувати їх на карти різних масштабів.
(Запис в зошити теми уроку: «Масштаб»).
ІІ. Перевірка знань і вмінь.
Вчитель: Перед вивченням заданої теми повторимо з вами одиниці вимірювання відстаней і їх переведення. Для цього пограємо гру „Сигнал”
Умова. Учні мають зелені і оранжеві сигнальні картки.Відповідають на запитання по одному учню. Всі інші слідкують чи правильна відповідь.Піднімають зелену картку якщо вважають, що відповідь правильна, оранжеву - відповідь неправильна.
Картки підіймають всі учні класу відразу після відповіді одного з опитуваних учителем учня.
Запитання для гри
34м; 5м; 7.2м; 3,65м.
38км; 7,6км; 5,85км; 4,968км;
300см; 360см; 5700см; 7890см.
300м; 7200000см; 560000см; 490м.
ІІІ. Опрацювання нового матеріалу і його закріплення.
Вчитель: Велика і неосяжна наша планета Земля.Є на ній материки, океани, моря, гори, ріки, міста і села. Кожне з них має свої розміри,своє розташування.Та чи уявляли б ми їх розміщення, не маючи сучасних глобусів і карт? Чи змогли б ми правильно знайти той чи інший населений пункт, те чи інше місце на планеті без них?
Що ж таке карта?
Очікувана відповідь. Це зменшене зображення нашої планети.
Вчитель: А в скільки разів зображення зменшене показує масштаб. Якщо ми маємо масштаб 1:1000000, то це означає, що відсань виражену в сантиметрах було зменшено в 1000000 раз або іншими словами 1см на карті - це 1000000см на місцевості.
Давайте згадаємо:
Очікувана відповідь. Ми проживаємо на Україні.
Очікувана відповідь. Ми проживаємо в м.Кременець.
Очікувана відповідь. Обласним центром є місто Тернопіль.
1)Відомо, що відстані між Кременцем і Тернополом на місцевості 66 км. Якою буле відстань між ними на карті з масштабом 1:100000.
Алгоритм розв`язування таких задач.
1.Відстань на місцевості перевести в см.
2.Отриманий результат зменшити в стільки разів, у скільки показує масштаб (в даному випадку в1000000 раз).
Відповідь:6,6см відстань на карті між Кременцем і Тернополем.
Закріплення.
1. Виконання вправ №653 (колективно).
2.Об’єднання в групи.
Завдання:
Знайдіть відстань на карті з масштабом 1:1000000 між містами
1група: Кременець-Козова,якщо відстань на місцевості між ними 104км.
2група: Кременець-Зборів, якщо відстань на місцевості між ними 83км.
3група: Кременець-Збараж, якщо відстань на місцевості між ними 51км.
4група: Кременець-Бережани, якщо відстань на місцевості між ними 119км.
5група: Кременець-Чортків,якщо 1 відстань на місцевості між ними 41км.
Звіт кожної групи.
Пояснення
Вчитель. Перед нами карта України.
Давайте згадаємо з вами, яке місто є столицею нашої держави?
Очікувана відповідь. Столицею нашої держави є Київ.
Виміряємо на карті відстань між Кременцем і Києвом.
Відстань:
Масштаб 1:1000000
Якою є відстань на місцевості між Кременцем і Києвом?
Алгоритм розв’язування такого типу задач.
Закріплення
1.Колективне виконання №667
2. Робота в групах
Роздатковий матеріал. Карта України для кожної групи учнів.
1 група: Кременець-Луцьк
2 група: Кременець-Дніпропетровськ
3 група: Кременець-Одеса
4 група: Кременець-Харків
5 група: Кременець-Донецьк
6 група: Кременець-Львів
Звіт кожної групи.
Пояснення
Відстань між Кременцем і Рівним на місцевості 82 км, а на карті 4,1см. Який масштаб карти?
Алгоритм розв’язування такого типу задач.
1.82 км=8200000 см;
2.8200000:41=200000 . Отже, масштаб карти 1:200000
Закріплення
Робота в групах.
Маючи завдання і роздатковий матеріал (таблиця відстаней на місцевості між містами), складіть і розв’яжіть задачі, аналогічні попередній.
Звіт кожної групи.
ІV.Проведення підсумків основної роботи на уроці
Вчитель.Отже, сьогодні на уроці ми навчилися користуватися картою, знаходити справжні відстані, і навпаки, знаючи відстані на місцевості, проектувати карти різних масштабів.
1.Що ж означає масштаб на карті 1:230000?
2. Який алгоритм розв’язування задач, в яких за картою потрібно знайти відстань на місцевості?
3. Який алгоритм розв’язування задач, в яких за відомою відстанню на місцевості і масштабом карти можна знайти відстань на карті між пунктами?
Проводиться оцінювання роботи учнів на уроці.
V.Домашнє завдання
Вивчити теоретичний матеріал.
Задача. Зобразіть свою кімнату з масштабом 1:100.
Виконати № 652,666.
1