Предмет: Математика
Тема: Збільшення та зменшення числа на кілька одиниць.
Мета: дослідити поняття «більше на кілька одиниць» та «менше на кілька одиниць», познайомити із схематичним зображенням, вчити знаходити число, яке на кілька одиниць більше або менше ніж дане, закріпити вміння застосовувати знання таблиць додавання та віднімання чисел 0, 1, 2, 3, 4. Розвивати в учнів логічне мислення шляхом виконання завдань з логічним навантаженням, розвивати математичне мовлення, вміння висловлювати свою думку, доводити її. Виховувати впевненість у своїх діях, повагу до думки товариша. Вчити співпрацювати на уроці для досягнення мети.
Обладнання: Зошит «Математика 1 клас 1 частина» В. Г. Бевз, Д.В.Васильєва, схеми задач виду «збільшення та зменшення на кілька одиниць», «математична магнітна стрічка зі скріпками», рахунковий матеріал, демонстративні математичні вирази, картки для самостійної роботи.
Хід уроку
та та
Порівняйте числа, дізнайтеся,на скільки перше число більше або менше за друге:
6 __2 на __ 4 __ 2 на __ 5 __ 4 на __ 7__ 3 на __
Яку арифметичну дію треба виконати, щоб знайти 5 і ще 3?
Яку арифметичну дію треба виконати, щоб знайти 6 і ще 4?
Яку арифметичну дію треба виконати, щоб знайти 5 без 3?
Яку арифметичну дію треба виконати, щоб знайти 6 без 1?
Робота з математичною стрічкою: Покажіть відповідь на магнітній стрічці: 7 і 3, до 4 додати 2, перший доданок 3, другий доданок 2, яка сума? 7 без 6, від 8 відняти 4, зменшуване 3, від’ємник 1, чому дорівнює різниця?
Що треба зробити? Яке слово вам допомогло вирішити проблему?
Розглянемо : скільки буде, якщо 7 збільшити на 1?
Спробуємо знайти значення виразів : 5 збільшити на 4, 4 збільшити на 4, 1 збільшити на 2.
Робота у зошиті сторінка 43, завдання 3.
На малюнку є кубики. Кожен рядок потрібно збільшити на 3 кубики. Скільки кубиків повинно бути у першому рядку? Домалюйте 3 кубики та перевірте, чи ви праві?
Скільки кубиків повинно бути у другому рядку? Домалюйте 3 кубики та перевірте, чи ви праві?
Висновок : щоб збільшити число , треба до нього додати.
Розгляньте схему задачі. Послухайте умову та спробуйте розташувати числа на схемі. Святий Миколай повинен принести до нашого класу 4 подарунки для дівчат. А для хлопців на 5 подарунків більше. Скільки подарунків потрібно для хлопців?
Якою дією буде розв’язуватися задача? Кого більше в класі: дівчат чи хлопців? (Складання рішення задачі на дошці).
Якою дією буде розв’язуватися задача? Кого більше в класі: дівчат чи хлопців? Якою дією буде розв’язуватися задача? Чому ви так вирішили? Яке слово вам допомогло? Запишіть розв’язання на дошці.
Розглянемо розв’язання виразу 7 зменшити на 1 на «числовому промені». Що треба робити? В яку сторону треба рухатись, щоб зменшити число?
Знайдіть значення виразів за допомогою «числового променя» 4 зменшити на 2,
10 зменшити на 3, 5 зменшити на 4.
Висновок: для того,щоб зменшити число на кілька одиниць треба на числовому промені рухатись вліво. Зменшення це дія віднімання.
Робота у зошиті сторінка 43, завдання 4. Зменшить кількість кубиків у ряду на 2. Скільки кубиків залишиться у першому ряду? У другому ряду?
(9 зменшити на 8, 0 збільшити на 1, 6 збільшити на 3)
Робота у зошиті сторінка 43, завдання 2. Спробуйте різними способами прочитати вирази: 6 додати 2 , 6 збільшити на 2, перший доданок 6, другий доданок 2. (далі читають діти за бажанням)
Що означає: зменшити 7 на 3? Якою дією розв’яжемо цей вираз? У яку сторону будемо рухатися на числовому промені? Ми будемо вліво «стрибати» на 2 одиниці? Чому?
Визначте свою роботу на уроці. Якщо все вдалося – сонечко. Якщо було незрозуміло деякі завдання – сонечко з хмаркою, якщо важко було працювати весь урок – хмарка.