Тема уроку: Додавання та віднімання одноцифрового числа виду 32 + 4, 28 - 5. Творча робота над задачею.
Мета: формувати вміння учнів виконувати додавання та віднімання одноцифрового числа виду 32 + 4, 28 - 5; удосконалювати вміння читати різними способами вирази з дужками; розв'язувати задачі, використовуючи вираз з дужками; розвивати математичне мовлення, увагу, логічне мислення учнів; виховувати старанність, товариськість.
Обладнання: картки для парної та групової роботи, конструктор, ілюстративний та роздавальний матеріал.
Тип уроку: комбінований урок.
Освітні галузі: математична.
Хід уроку
1. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1.1. Організація класу
Пролунав уже дзвінок,
Починається урок.
— Сьогодні на уроці ми будемо працювати під девізом:
Думати швидко,
Виконувати чітко,
Точно працювати
Каліграфічно писати!
1.2. Перевірка домашнього завдання (с. 49, № 283, 284)
1) № 283. Перевірка з використанням цеглинок конструктора.
— Складіть за відповідями кольорову доріжку з цеглинок.
Відповідь: 9 — блакитний, 14 — жовтий, 66 — червоний.
2) № 284.
— Як розв'язали задачу? Розкажіть, як розв'язати задачу виразом.
1.3. Усний рахунок «Допомога ЗСУ»
- Взаємоперевірка
1.4. Каліграфічна хвилинка. Логічна вправа
- Збільш кожне число на 10 і запиши відповіді.
3,2,5,4,7,6,8,1,10 – 13,12,15,14,17,18,11,20.
2. ОСНОВНА ЧАСТИНА
2.1. Формування вмінь виконувати додавання і віднімання одноцифрового числа (с. 49, № 286)
• 32 + 4. Обчислюємо значення суми 32 і 4: 32 + 4 = 36. Перший доданок 32 подаємо у вигляді суми розрядних доданків 30 і 2; до суми 30 + 2 будемо додавати число 4; до 2 додаємо 4, бо одиниці додаємо до одиниць, буде 6; кількість десятків не змінюється, до числа 30 додаємо результат додавання одиниць — число 6, одержимо 36...
• 28 - 5. Обчислюємо значення різниці 28 і 5: 28 - 5 = 23. Зменшуване 28 подаємо у вигляді суми розрядних доданків 20 і 8; від суми 20 + 8 будемо віднімати число 5; 5 віднімаємо від 8, бо одиниці віднімаємо з одиниць, буде 3; кількість десятків не змінюється, до числа 20 додаємо результат віднімання одиниць — число 3, одержимо 23...
2.2. Первинне закріплення (с. 49, № 287). Розв'язування прикладів (усно) з коментуванням 1-2 стовпчик.
— Що спільного в прикладах? Яку закономірність помітили?
1.3. Фізкультхвилинка
Всі піднесли руки — раз,
І навшпиньки став весь клас.
Два — присіли, руки вниз.
На сусіда не дивись.
Будем дружно ми вставати,
Щоб ногам роботу дати.
Хто старався присідати —
Може вже відпочивати.
Нахились уперед,
Нахились назад.
І направо, і наліво,
Щоб нічого не боліло.
2.4. Удосконалення обчислювальних навичок
1) Самостійна робота. Обчислення значення виразів з дужками (с. 49, № 285).
Перевірка правильності обчислення. Читання виразів з дужками різними способами.
2) Робота в парах (с. 50, № 287 3-4 стовпчик).
— Складіть вирази та обчисліть їхні значення.
2.5. Удосконалення вміння розв'язувати задачі
1) Творча робота (с. 50, № 289).
— Прочитайте задачу. Чи можливо її розв'язати? Чому? (Неможливо, бо не вистачає числових даних.)
— Прочитайте вираз, поданий до цієї задачі.
— Доповніть умову задачі так, щоб цей вираз був розв'язанням поданої задачі.
— Розв'яжіть задачу.
2) Самостійне виконання аналогічного завдання. Робота в парах.
Варіант 1. Доповніть умову задачі так, щоб цей вираз (40 + 8) - 5 був розв'язанням поданої задачі. Розв'яжіть задачу.
У магазин завезли __ кг апельсинів та ківі __ кг. За день продали 5 кг фруктів. Скільки кілограмів фруктів залишилося в магазині? ((41 + 6) - 5 = 42.)
Варіант 2. Доповніть умову задачі так, щоб цей вираз (32 + 7) - 6 був розв'язанням поданої задачі. Розв'яжіть задачу.
Мама зварила __ вареника з вишнями та 7 вареників із сиром. Славко з'їв __ вареників. Скільки вареників залишилося? ((32 + 7) - 6 = 33.)
2.6. Робота в парах «Перемога»
2.7. Вправа на розвиток уваги. Гра «Відтвори малюнок»
3. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
3.1. Пояснення домашнього завдання (с. 49-50, № 291,292)
3.2. Підсумок уроку. Рефлексія
Вправа «Незакінчене речення»
· На уpоці я навчився(лася)...
· Ці знання мені допоможуть...
· Я знаю, як додати одноцифpове число до двоцифpового. Для цього слід...
· Я знаю, як відняти одноцифpове число від двоцифpового Для цього потppібно...
· Я легко виконував(ла) такі завдання...
· Потpібно було добpе подумати, коли...