«Рівняння. Корінь рівняння. Розвʼязування рівнянь»
Математика
5 клас
2018 рік
Тема: Рівняння. Корінь рівняння. Розвʼязування рівнянь
Формування компетентностей:
математичні компетентності: закріпити, розширити та систематизувати знання та вміння з теми розвʼязування рівнянь; формувати вміння аналізувати відповіді однокласників; виховувати інтерес до вивчення математики.
ключові компетентності: вільне володіння державною мовою; розвивати увагу та пізнавальну активність учнів, логічне мислення, культуру математичного мовлення, спостережливість, уважність; дисциплінованість.
Тип уроку: урок закріплення знань, навичок та умінь
Обладнання: роздаткові картки із завданнями, сигнальні картки, кросворд, презентація до уроку, учбовий плакат «Рівняння»
Хід уроку
Учитель вітається з учнями та перевіряє готовність до уроку.
У нас сьогодні діти – незвичайний урок. Ми здійснимо подорож на математичному експресі, а в яку країну, Ви дізнаєтесь пізніше.(Слайд 1)
Емоційна настанова (Слайд 2- 3)
Попередньо наявність письмового завдання перевірили консультанти і доповіли про виконання вчителю. Учні звіряють відповіді у зошитах з відповідями на екрані і, за необхідності, роблять виправлення.(Слайд 4 - 5)
В рівнянні 8) навмисно допущено помилку, яку учні виправляють.
Давайте, діти, запишемо в зошиті сьогоднішню дату, класна робота. Пам’ятайте, що під час роботи з діловою документацією, її треба вести старанно, охайно, уважно ставитися до цієї справи.
Діти, який самий головний навик в математиці? (усний рахунок)
Робота з сигнальними картками.
Обчисліть:
1) 12 + 16; 2) 39 – 24; 3) 18 · 2;
4) 39 : 3; 5) 0+11; 6) 13 · 4; 7) 28+а
Учні розгадують кросворд, ключове слово якого – «рівняння». (робота в парах) (Слайд )
1. Як називається розв’язок рівняння? (корінь)
2. Як найчастіше позначають невідоме в рівнянні? (ікс)
3. Компонент дії віднімання. (відʼємник)
4. Одна з дій другого ступеня. (множення)
5. Результат дії віднімання. (різниця)
6. Компонент дії додавання. (доданок)
7. Число, яке ділять. (ділене)
8. Що ми здобуваємо у школі? (знання)
Сьогодні на уроці ми здійснимо подорож по темі «Рівняння», ви зможете показати знання, вміння й навички щодо розв’язування рівнянь. Я впевнена, що ми всі отримаємо задоволення від спільної праці.
Перша зупинка «Теоретична». Завдання від Незнайки (фронтальна робота).
5) 42 = 70 – у; 6) 38 - х = 38; 7) 25 – а = 25; 8) х + 32 = 32; 9) у – 0 = 27; 10) 60 – с = 35.
Перевіряємо правила знаходження невідомих компонентів, які нам стануть у нагоді під час довгої подорожі.(Слайд 12)
Друга зупинка «Історична».
Усно розв'яжіть рівняння: (Слайд 14)
1) х + 17 = 23 |
А) 40 |
Б) 30 |
Г)6 |
С) 7 |
У) 8 |
2) 30 – х = 18 |
А)12 |
Б) 48 |
Г) 45 |
С) 11 |
У) 10 |
3) х – 11 = 69 |
А) 70 |
Б) 58 |
Г) 56 |
С) 84 |
У)80 |
4) 20 + х = 7 |
А) 13 |
Б) 27 |
Г) 25 |
С)немає коренів |
У) 15 |
5) х + 18 = 52 |
А) 60 |
Б)немає коренів |
Г) 33 |
С)34 |
У) 62 |
За отриманими відповідями учні повинні розшифрувати ім’я відомого німецького математика К. Гаусса. (Слайд 15)
Один з учнів робить повідомлення про життя і працю К. Гаусса.
Карл Гаусс – німецький математик, що жив у кінці 18- початку 19 століть. Читати і писати Карл навчився сам: йому досить було знати лише кілька букв, підказаних матір'ю, щоб цілком оволодіти технікою читання. Вже в ранньому дитинстві у хлопчика виявилис ьособливі здібності до математики. Пізніше він сам жартома говорив: «Я навчився рахувати раніше, ніж розмовляти».Він зробив величезний внесок в розвиток математики, фізики, астрономії. Розвинув теорію рівнянь. К.Гаусс сконструював правильний сімнадцятикутник.
Третя зупинка «Пошукова»
Учні в зошитах записують рівняння (35 + у) – 15=31 та вчитель ставить мету: розвʼязати рівняння двома різними способами.
(35 + у) – 15=31 35+у=31+15 35+ у=46 у= 11 Відповідь:11 |
(35 + у) – 15=31 35-15+у=31 20+у=31 у=31-20 у=11 Відповідь:11 |
Але перш, ніж вирушити далі в подорож нам потрібний відпочинок. Проведення фізкультхвилинки
5*9=45 встали рівно біля парт!
5*5=25 починаємо наш старт!
4*9=36 руки вгору, руки вниз!
6*7=42 подивились пильно скрізь!
6*4=24 головою покрутили!
8*8=64 потім разом всі присіли!
3*9=27 піднялись, понагинались!
6*6=36 і здоровими зостались!
Володарем на цій зупинці є Мудра Сова. Вона розповіла, що в палаці є кімната, в якій живуть невідомі. Мудра Сова дружньо живе з ними, але іноді навіть вона їх побоюється. Всі невідомі ховаються під парасольками, щоб їх було непомітно. Не боїться невідомих тільки Сонечко, яке, як відомо, дружить з усіма. Давайте пошукаємо тих невідомих, які заховалися під парасольками, тобто розв’яжемо рівняння. Наступні рівняння розв’язуються на дошці та в зошитах учнів. (Слайди 17- 18)
652 – х = 703 – 566 652 – х = 137 х = 652 – 137 х = 515 Відповідь: 515 |
2)(х– 483) + 164 = 501 х– 483 = 501 – 164 х– 483 = 337 х = 337 +483 х = 820 Відповідь: 820 |
3)(952 – х) – 137 = 255 952 – х = 255 + 137 952 – х = 392 х = 952 – 392 х = 560 Відповідь: 560 |
«Мої враження»
Виставлення оцінок за урок, підведення підсумків.
Ось і закінчився наш незвичний урок, закінчилася наша подорож. Я гадаю, що вона вам сподобалася.
Що ж ми повторили на уроці?
Розвʼязування рівнянь - важлива тема, і ми протягом усього шкільного життя будемо до неї постійно повертатися.
Рефлексія емоціонального стану (картки із зображенням лица (сумного, веселого).
Повторити п.10, № 274 (9; 10; 11; 12) (Слайд 21)
Отже, ми сьогодні пізнали з вами рівняння, які нам будуть потрібні у нашому майбутньому. На нас чекають ще нові відкриття, нові звершення, нові знання. Адже знання, то наш найбільший скарб. (Слайд 23)