Мета: ознайомити учнів з одиницею вимірювання місткості — літром і практичним застосуванням цієї одиниці вимірювання; формувати навички обчислень у межах вивчених таблиць, уміння розв'язувати задачі вивчених видів; розвивати увагу, мислення; виховувати інтерес до математики.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Віршовані задачі
• Десять ялинок у лісі росли,
В школу на свято одну відвезли.
Скільки ялинок лишилося там?
Добре подумаєш, скажеш це сам. (10 - 1 = 9)
• На лугу пасуться гуси,
Їх пасе мала Маруся.
Сім гусей ще біля броду,
Троє вже пішли у воду.
Ми просимо дітей
Полічити всіх гусей. (7 + 3 = 10)
• Два півника на току,
Дві гусочки у садку,
Дві качечки на воді,
Дві курки в лободі.
Скільки всіх? (2 + 2 + 2 + 2 = 8)
• До сірої чаплі на урок
Прилетіло сім сорок.
А з них лише три сороки
Приготували уроки.
Скільки ледарів-сорок
Прилетіли на урок?
(7 - 3 = 4)
• Два грибочки білка швидко
Понесла в своє дупло.
А в дуплі в неї раніше
три грибочки вже було.
А тепер скажіть ви нам,
Скільки всіх грибочків там?
(2 + 3 = 5)
• Два снігурі та шість синиць,
Діти, скільки всього птиць? (2 + 6 = 8)
• У малої Галини
Є 5 ягід малини,
Три дала вона брату,
Що лишилось — порахувати. (5 - 3 = 2)
2. Розв'язування кругових прикладів
5 + 3 1 + 9 9 - 6 8 - 7
2 + 7 6 - 1 10 - 8 3 + 3
— Скільки прикладів на додавання розв’язали?
— Як називаються компоненти при додаванні?
ІІІ. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З НОВИМ МАТЕРІАЛОМ. РОБОТА ЗА ПІДРУЧНИКОМ (с. 80)
— Кому з вас доводилося в магазині купувати молоко, сік?
— Як виглядає упаковка, в якій продаються ці рідини?
— А в якій упаковці продається квас, газована вода?
— Як ви вважаєте, чи однакова кількість рідини міститься в тетрапакеті та в пластиковій пляшці?
1 літр — одиниця вимірювання місткості.
Завдання 1
— Скільки літрів квасу в банці?
— Скільки літрів квасу в бочці?
— На скільки менше квасу вміщується у банці, ніж у бочці?
— Згадайте: щоб дізнатися, на скільки одне число більше або менше за інше, треба від більшого числа відняти менше.
Завдання 2
— Розгляньте числові будиночки. Які числа живуть у них?
— Складіть рівності на додавання і віднімання з чисел кожного будиночка. (2 + 8 = 10; 10 - 8 = 2; 10 - 2 = 8)
Завдання 3 Практична робота Проведення досліду 1
— Виміряйте, скільки склянок води міститься у літровій банці.
До дошки виходить учень і переливає воду з літрової банки в склянки.
— Скільки склянок для цього знадобиться? (5 склянок)
— Який можна зробити висновок?
Висновок: в одному літрі міститься 5 склянок рідини.
Проведення досліду 2
— Скільки літрів води містить каструля?
До дошки виходить учень і за допомогою літрової банки заповнює каструлю.
— Який висновок можна зробити?
Висновок: каструля містить 3 л (5 л) води.
— Отже, говорять, що вона вміщує 3 літри. Слово літр скорочено пишуть так: л.
Завдання 4
— Чи однакову кількість води налито в посудини? Чому?
— У якій посудині води найбільше? найменше?
Фізкультхвилинка
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Складання і розв'язування задач на знаходження суми та на різницеве порівняння чисел
2. Гра «Ланцюжок»
Діти об’єднуються у дві команди.
V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
— З якою одиницею місткості ми сьогодні ознайомилися?
— Що вимірюють літрами?