Відкритий урок в 6 класі.
Тема: Пропорція. Основна властивість пропорції.
Мета: Удосконалювати вміння і навички учнів розв’язувати за допомогою пропорцій задачі, розвивати усний рахунок, виховувати культуру математичного мовленнч, інтерес до предмету, розкрити дітям практичне застосування знань з теми для різних галузей життя, взаємозв’язок математики з іншими науками, вчити застосовувати набуті знання на практиці, довести важливість математики, як науки.
Обладнання: Мультимедійний проектор, презентація до уроку, ілюстрації « Пропорція в природі» і « Пропорція навколо нас», карти України, картки самооцінки учнів, картки з самостійною роботою.
Тип уроку: урок-подорож, урок застосування знань, умінь, навичок.
Епіграф уроку: “Природа розмовляє мовою математики”
Галілео Галілей
“ Математика настільки різноманітна, що міститься в усьому”
М.Єругін
План уроку:
І. Оргмомент.Привітання
Оголошення теми і мети уроку.
Проблемне питання: Де ж використовують знання про пропорцію?
ІІ Основна частина.
ІІІ . Заключна частина
Закріплення знань. Самостійна робота.
Підсумок уроку.
Самооцінювання.
Домашнє завдання.
Хід уроку.
І.Вступна частина.
1. Оргмомент. Привітання.
2.Вступ. Оголошення теми і мети уроку.
Діти, сьогодні у нас незвичайний урок. І не тільки тому, що у нас багато гостей. Ми вивчаємо тему: « Пропорція. Основна властивість пропорції.» А де ж застосувати набуті вами знання? Відповідь на це питання вам дасть наш сьогоднішній урок.
А проведемо ми його у формі подорожі по різних категоріях знань і перевіримо, де ж нам можна використати свої знання.
“Природа розмовляє мовою математики”
Галілео Галілей
“ Математика настільки різноманітна, що міститься в усьому”
М.Єругін
Сьогодні я пропоную вам самим спростувати або ж підтвердити слова цих вчених. Отже, сьогодні на уроці ми:
А зараз в путь. Коли ви збираєтесь в дорогу що ви з собою берете? Так, валізу. А як видумаєте, а що ми покладемо в свою валізу, щоб нам знадобилося в нашій віртуальній подорожі? Так, це знання.
3.Формуємо валізу знань. ( усно)
пропорції?
Бачу ви добре розумієтесь в відношеннях і пропорції. Проте, щоб рухатись далі, нам потрібно купити для нашої подорожі квитки. Хто відповість на запитання з бочки , той може вважати себе пасажиром нашого експресу.
4.Заморочки з бочки
Молодці, отже ми всі готові розпочати нашу подорож.
5.Мотивація
Для початку трохи історії. Людей дано цікавило, що є основою краси і гармонії, порядку, чому деякі предмети створені людиною милують око і навіть викликають захоплення. Близько 100 років тому провели такий експеримент: серед 10 різних прямокутників людям пропонувалося вибрати найкращий. З великим відривом переміг прямокутник, відношення сторін якого дорівнювало 5:8, тобто 0,618.І це не дивно, адже саме з цим числом ще в давнину пов’язували своє уявлення про красу і гармонію. Що мається на увазі: Якщо на відрізку позначити точку так, що довжина всього відрізка буде так відноситись до довжини йог більшої частини, як довжина більшої частини до довжини меншої, то виявляється, що кожне з цих відношень буде дорівнювати 0,618. Ці відношення називають золотою пропорцією, а точка, хоча і не ділить відрізок навпіл, проте є його золотою серединою.
“Золота пропорція”
Золотий переріз
a : b = b : c або с : b = b : а.
ІІ. Основна часина
6.Зупинка « Біологічна»
Де в природі ми можемо зустрітися з пропорцією нам розкаже група біологів.
Задача.
Чорні лебеді становлять 30% від загального числа лебедів, що живуть у заповіднику. Скільки чорних лебедів живе в заповіднику, якщо білих лебедів на 24 більше ніж чорних?
7.Зупинка “ Медична”
Де ми можемо спостерігати пропорційність на талі людини нам розкаже група медиків.
Для профілактики простудних захворювань дуже корисно вживати вітамін С, якого в хвої сосни міститься в 7 раз більше ніж в лимонах. Скільки необхідно взяти хвої сосни, щоб вона за своєю цінністю замінила 2.8 кг. лимонів?
І оскільки ми з вами на медичній зупинці нам з вами треба оздоровитись.
8.Фізкультхвилинка.
Швидко стали по порядку
Розпочнем мерщій зарядку
Покрутили головою
Стали всі немов до бою
Руки в боки розвели
Й полетіли , попливли.
Ліва,права, ліва, права,
Роблять ручки наші вправи
Не лінуйтесь, присідайте,
Ви здоров’ячко зміцняйте,
Щоб хвороби оминали
Смутку й слабкості не знали.
9.Зупинка « Географічна.
Де в світі ми можемо зустрітися з золотою пропорцією нам розкаже група географів.
Задача.
За допомогою карти України і знань про пропорцію визначити, який шлях нам потрібно подолати, щоб на власні очі побачити велич Софії Київської.
Скільки буде коштувати поїздка, при вартості 1 км. шляху 0,5 грн.?
10.Зупинка “Кулінарна”
Розв’язати задачу № 634,
на ст.115 підручника
11.Зупинка “Економічна”
Задача.
Клієнт поклав у банк 6000 гривень під 25 відсотків річних.
Скільки грошей буде на його на рахунку через рік?
ІІІ. Заключна частина.
Закріплення матеріалу.
Самостійна робота
1.Пропорцією називають:
К) частку двох чисел
Л) добуток двох відношень
М) рівність двох відношень
2. Щоб знайти невідомий крайній член пропорції треба:
О) добуток середніх членів поділити на відомий крайній
П) Добуток крайніх членів поділити на відомий середній
Р) всі числа додати
3. Назвати крайні члени пропорції а:в=с:р
К) а і в
Л) а і р
М) в і с
4. Розв’яжіть рівняння
М) х=3
Н) х=10
О) х=5
5. Знайти невідомий член пропорції
В) х= 3
Г) х=2
Д) х=4
6. Знайти невідомий член пропорції
Х) х=5
Ц) х=4
Ч) х=6
7. Знайти невідомий член пропорції
І) х=15
Ї) х=12
Й) х=14
Правильні відповіді:
Підсумок уроку
Самооцінювання.
Учням пропонується самим оцінити свою роботу на уроці за допомогою карти самооцінювання та шкали самооцінки
Карта самооцінки учня _______________________
|
максимально |
Я отримав |
Виконання домашнього завдання |
2 |
|
Знання теорії, правил |
2 |
|
Усний рахунок |
2 |
|
Розв’язування вправ і завдань на уроці, робота біля дошки |
3 |
|
Самостійна робота |
3 |
|
Оцінка______
Домашнє завдання: