Відкритий
інтегрований
урок ─ казка
з елементами інтерактивних технологій
( урок математики та курс
"Я у світі")
в 1 класі
Ковальова Вікторія Іванівна,
учитель вищої категорії,
старший учитель,
Краматорська
санаторна школа ─ інтернат
І– ІІ ступенів №10
Донецької обласної ради
Тема: Повторення таблиць додавання і віднімання в межах десяти
Мета: Формувати свідоме засвоєння таблиць додавання і віднімання чисел у межах десяти, закріплювати вміння складати і розв’язувати задачі за малюнком та опорними схемами. Удосконалювати навички розв’язування задач на збільшення та зменшення на кілька одиниць.
Вправляти учнів у застосуванні таблиць додавання і віднімання під час розв’язування віршованих задач, порівняння виразів, знаходженні невідомих компонентів дії додавання.
Розвивати образне мислення шляхом розпізнавання найпростіших геометричних фігур на малюнках; пам’ять, увагу, творчу уяву, зв’язне мовлення. Створювати умови для сприятливого психологічного клімату на уроці.
Розширити та уточнити знання учнів про різноманітність тварин, середовище їхнього існування; розвивати уміння спостерігати за тваринами та описувати їх зовнішній вигляд.
Виховувати допитливість, пізнавальний інтерес до математики і довкілля, прагнення дітей до самовираження і самореалізації в пізнавальній діяльності; виховувати любов і дбайливе ставлення до тварин і всього живого на землі.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань
Вид уроку: інтегрований урок ─ казка
Обладнання: ─ Палац злої Снігової Королеви ;
─ малюнки лісових мешканців;
─ чарівні дошки для письма;
─ телеграма від звірів;
─ мікрофон;
─ маски тварин;
─ схеми задач і малюнки;
─ індивідуальні картки;
─ геометричний матеріал.
Методи і прийоми: ─ "Гронування",
─ "Мозкова атака"
─ "Мікрофон"
І. Організація класу
1. Створення емоційного настрою уроку
Сьогодні у нас незвичайний урок:
У казку сьогодні ми зробимо крок.
Із казкою ми зустрічались не раз,
І знову вона завітає у клас.
В казках є завжди перешкоди, та знаю,
Для творчих дітей їх ніколи немає.
─ А зараз дітки заплющте очі, опустіть голівки на парти. Уявіть погожий літній день. Приємно шумить вітерець. Небо синє ─ синє. Ви стоїте на галявині серед чудових квітів. Ви нахиляєтеся, сідаєте в траву і раптом торкаєтеся руками чогось дуже м’якенького та пухнастого з маленьким хвостиком. Кого ви собі уявили? ( Маленького зайчика, ведмедика).
ІІ. Актуалізація і узагальнення набутих знань
1. Мозкова атака
─ Дітки, а кого ви ще могли б зустріти у казковому лісі?
( Вовка, сову, їжачка, лисичку, білочку, дятла та інших.)
─ А як їх можна назвати одним словом?
( Тварини).
─ Тварини ─ це і звірі, які живуть в лісах; і птахи, що літають в небесній синяві; і змії, які люблять вигріватись на сонечку; і риби, що плавають у воді; і комахи, які зустрічаються на кожному кроці.
─ А на які дві групи поділяються тварини?
( На дикі й свійські.)
─ Яких тварин називають свійськими?
( Тварини, які живуть біля людей і яких людина доглядає називаються свійськими.)
─ А хто такі дикі тварини? ( Це тварини, які живуть в лісі і самі влаштовують собі житла , а також самі шукають їжу.)
─ За малюнками виберіть тільки диких тварин, поясніть чому вони дикі.
2. Мотивація навчальної діяльності
А придивись , будь ласка,
У лісі всюди казка.
Вона блукає лісом.
Прислухайся будь ласка,
У лісі всюди казка.
─ Діти, але мені здається, що казка в яку ми сьогодні з вами потрапили не дуже весела. Тому що, коли я сьогодні йшла до вас на урок, мені зустрілася Мишка, яка довго бігла з казкового лісу, щоб передати нам телеграму від всіх лісових мешканців. У них є лісова школа , і вони також дуже люблять навчатися. Але нещодавно з ними трапилася біда.
Любі дітки, швидше нам допоможіть!
Зла Чаклунка вчительку Сову забрала
І нас усіх зачарувала.
Виручіть нас із біди ─
Швидше ж прийдіть ви сюди.
Лісові мешканці
─ Що ж таке трапилось у нашій казці?
Зла Снігова Королева зачарувала всіх звірів, перетворив їх на бурульки у своєму крижаному палаці, а мудру Сову заховала у своєму королівстві.
─ Дітки, що ж робити? Для того щоб визволити тваринок, потрібно пройти важкий шлях, подолати великі труднощі. Не злякаєтесь? Тоді в дорогу!
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
─ У нас сьогодні незвичайний урок, протягом якого ми поєднаємо знання з довкілля та математики, повторимо таблиці додавання і віднімання в межах 10. Виконуючи різні математичні завдання, розв’язуючи задачі, допоможемо врятувати звірів, пригадаємо все, що ми про них знаємо.
ІV. Контроль, корекція і закріплення знань
1.Каліграфічна хвилинка ─ цікавинка
─ Щоб цифри правильно писати,
Хвилинку каліграфії треба почати!
Цифри пишу рівнесенько,
Щоб було гарнесенько.
─ Вирушаємо в дорогу. А для того, щоб зла Снігова королева нам не заважала, потрібно рухатися дуже тихо.
─ Слухайте уважно і записуйте тільки цифри , які зустрінуться на вашому шляху.
( 3, 6, 1, 8, 5, 7, 4, 10, 9, 2 )
2. Усна лічба ("Незакінчені речення", "Мікрофон")
3. Математичний диктант
─ А зараз якщо ви правильно виконаєте завдання, то ви зможете розчаклувати одну з бідолашних тваринок, а яку саме, ви дізнаєтесь, якщо відгадаєте загадку.
Червонясту шубку має,
По гілках вона стрибає.
Хоч сама мала на зріст,
Та великий має хвіст. (Білка)
( 3, 8, 5, 7, 2, 10, 0, 9)
─Молодці, ви змогли розчаклувати цього прекрасного звірка. Підніміть руку ті, хто бачив білку в лісі або в парку? Опишіть все, що пов’язано зі словом "білка".
Складання " Асоціативного куща"
4. Розв’язування віршованих задач
─ Послухайте, яке важке завдання нам приготувала зла Снігова королева. Вона ніяк не хоче віддавати нам лісових друзів.
─ Розв’яжіть задачі і запишіть приклади в зошит:
6 берізок й 3 дубочки.
Рахувати сам не вмів
То вас дітки попросив. (6+3=9)
Знайшли моркву сірі зайці.
Вісім морквин ─ це не мало,
Одну з’їли, скільки стало? (8─ 1=7)
П’ять вже віднесла до дупла.
Решту рахує, замислилась трішки:
Скільки ще треба віднести горішків? (10─5=5)
Шість грибочків він знайшов,
А пізніше на голки
Наколов ще два грибки. (6+2=8)
Сім зелених яблук ніс.
Двоє впало, покотилось.
Скільки яблук залишилось? (7─ 2=5)
Їсть товстенький бегемотик.
Вісім з маком, а два з м’ясом
Порахуйте, скільки разом. (8+2=10)
─ Молодці, у вас все вийшло. А тепер подивіться, якому звіру ми допомогли зруйнувати чари злої королеви.
Прочитайте слово навпаки ЯЦИСИЛ (лисиця).
Я в темнім лісі проживаю,
Довгий хвіст пухнастий маю.
До пухнастого хвоста
Личить шубонька руда.
Усі звуть мене сестричка,
А сама я невеличка.
Вушка гострі, носик чорний,
Хитрий звір я і проворний.
Як рушаю полювати,
Не виходить зайчик з хати.
─ Зла Снігова королева вже довідалася про те, що ми змогли розірвати її чари і визволили Білочку і Лисичку з крижаного полону. І тепер вона розлютилася і завдання її будуть все важчими і важчими. Не знаю чи впораєтеся ви з ними?
5. Складання задачі за малюнком.
Ведмедиків ─ 6
Зайчиків ─ 4
Всього ─ ?
( На день народження до білочки прийшло 6 ведмедиків та 4 зайчика. Скільки всього звірів прийшло на день народження?)
6.Повторення складу чисел (Робота з чарівними дошками)
3─ це 2 та 6─ це та 5 10─ це 4 та
9─ це 6 та 8─ це 3 та 5─ це та 1
─ Чудово! Ви справжні друзі нашим тваринкам. І знов у вас все вийшло і цим ви зняли чари ще з одного звірка. А от з якого ? Відгадайте.
Взимку спить цей звір в барлозі,
І прокинутись невзмозі.
Смокче лапу уві сні.
Хто це? Підкажіть мені. (Ведмідь)
І знову в дорогу. Нас чекають нові пригоди і наші вірні друзі ─ звірята.
7. Повторення переставної властивості додавання.
─ Згадаємо правило переставної властивості:
Доданки місцями міняй хоч сто раз,
та сума від цього не зміниться в нас.
3+2+4=9 5+1+4=10 1+3+4=8
2+3+4=? 4+5+1=? 4+1+3=?
4+3+2=? 1+4+5=? 3+4+1=?
8. Фізхвилинка
Добре те, що сонце світить(руки вгору).
Добре те, що віє вітер (хитають дерева).
Добре те, що цей ось ліс (присідають)
Разом з нами ріс і ріс (підіймаються вгору).
Хай живуть у ньому в мирі (крокують)
Всі птахи і різні звірі!( плескають у долоні)
─ Все складнішими стають перешкоди на нашому шляху до Палацу злої Королеви , але ми переможемо, тому, що ми разом.
9. Розв’язування задачі за таблицями та коротким
записом.
Їжачок ─ 7 грибів
Білочка ─ ? , на 3 гриби менше (─)
─ Складіть задачу за коротким записом.
─ Назвіть умову задачі.
─ Знайдіть запитання.
─ Що означає вислів" на 3 менше"?
─ Результат буде більшим чи меншим за 7?
─ Якою дією будемо знаходити гриби, які зібрала білочка?
─ Запишіть розв’язання задачі в зошити.
─ Діти , ви просто молодці! Ви так гарно працювали, що і самі не помітили як розчаклували одного із героїв задачі.
─ А хто здогадався кого ми врятували від Снігової королеви?
─ Правильно, Їжачка.
─ Давайте згадаємо все, що ви знаєте про цю дивну тваринку, а я вам буду допомагати.
V. Узагальнення і систематизація знань
─ Діти, знову розлютувалася Снігова королева, вона ніяк не хоче віддавати нам звірів, але ми з вами зробимо все, щоб її перемогти і зняти злі чари з наших друзів. До роботи мої любі!
1. Творча вправа
─ Робота з підручником ( с.78 №6)
Ну й хитрий братик Лис!
Бачте гирі він приніс.
От і думайте, хто важчий.
Хто розумник з вас найкращий?
─ Діти, подивіться на малюнок і скажіть, кого ви бачите на терезах?
─ Хто важчий, кенгуру чи лисеня?
─ Чому ви вважаєте ,що кенгуру важить більше? Докажіть.
─ Скільки гир поруч з лисом? Якою вони вагою?
─ Так на скільки кілограмів лисеня легше?
─ А тоді на скільки кілограмів кенгуру важчий за лисеня?
( Кенгуру на 4 кг важчий).
─ Молодці! Я дуже рада за вас! Розсипалися чари ще з одного лісового звіра. А хто це, здогадайтесь самі.
На зеленому лужку
Плига сірий в кожушку.
Куций хвостик, довгі вушки,
В лісовій живе ізбушці. (Заєць)
2. Гра "Вірю чи не вірю"
─ Зайчик великий звір? (─)
─ У нього довгі вуха? (+)
─ Має великий хвіст? (─)
─ У нього добрий слух? (+)
─ Він їсть рослини? (+)
─ Плигає з дерева на дерево? (─)
─ Короткий пухнастий хвіст? (+)
─ Полює на вовків? (─)
─ Взимку змінює сіре хутро на біле? (+)
─ Дуже любить мед? (─)
─ Задні ноги довші за передні? (+)
─ Найхитріший звір у лісі ?(─)
3.Самостійна робота з індивідуальними картками (Розв’язування прикладів).
+8=10 ─3=4 10─=5
7─=2 6+=9 1+=8
(Взаємоперевірка).
Ми писали, ми трудились,
Всі ми трішечки втомились.
Будемо відпочивати,
І як зайчики стрибати.
Як ведмедик тупотіти,
І як дятлик стукотіти,
Як лисичка, тихо йти
Ось і відпочили ми.
─ А зараз діти треба бути дуже уважними і кмітливими, для того,щоб розчаклувати найрозумнішу тварину в лісі, вчительку всіх лісових мешканців. Її дуже далеко сховала
Снігова Королева.
5. Робота з чарівними дошками
─ Поставити потрібні знаки та розв’язати приклади:
6 * 4 * 7 = 3 10 * 5 *1 = 6
8 * 2 * 4 = 2 7 * 3 * 9 = 1
─ Чудово виконали і це завдання Снігової Королеви, але нам ще не вдалося зняти чари з вчительки лісової школи. Для цього нам ще треба трошки попрацювати. Ви готові?
6. Розпізнавання найпростіших геометричних фігур на малюнках ( Аплікація тварин )
У лісі звірят різних зустрічали.
Кого з них малюнки оці нагадали?
Із яких фігур цих звіряток склали?
─ Діти, а ось і палац злої Снігової Королеви. Десь тут знаходиться тварина, яку ми ніяк не визволимо. А хто це?
Що вона за дивна птиця?
Світла денного боїться…
Дзьоб крючком, великі очі,
І не спиться їй щоночі. (Сова.)
─ А чи хочете ви більше дізнатися про цю тваринку?
Сови живуть у всіх частинах світу. Ці птахи полюють тільки вночі. Вони знищують мишей, пацюків, комах та інших шкідників, цим вони приносять користь людям.
Пір’я у птаха дуже легке і пухнасте, що робить політ швидким і безшумним. Сова ─ це єдина пташка, у якої голова зовсім не схожа на пташину! Її величезні, подібні зіркам очі, здається дивляться на вас у великій задумі. Тому сову часто називають мудрою.
─ Так чому ж саме сова є вчителем в лісовій школі?
7. Гра "Перевір завдання"
─ Остання перешкода залишилася на нашому шляху, скоро ми зруйнуємо чари злої королеви назавжди і всі лісові мешканці повернуться у свій ліс.
─ Зараз ви будете виконувати роль вчителів, перевіривши виконане Злою королевою завдання.
4+4 < 5 9 ─ 1>10 2< 3+3
6>8─2 7= 1+6 0+5>9
─ Молодці, в завданні було дуже багато помилок, Снігова Королева втомилася боротися з такими розумними учнями і віддала нам вчительку ─ сову.
VІ. Підсумок уроку
─ І ось настав найкращий казковий момент.
─ Дітки, підніміть вгору серденьки, які ви отримали за чудову роботу на уроці. Подивіться як палають ваші серця, які вони добрі, щирі, гарячі, це вони розтопили палац злої Снігової Королеви і визволили наших друзів з полону. Але дуже не хочеться, щоб наша казка закінчувалася саме так для Снігової Королеви, може ми пробачимо її і вона стане добрішою, полюбить лісових мешканців. Давайте дамо їй шанс, бо кожен має право на помилку, головне вміти її
виправити вчасно.
─ Чи сподобався вам урок?
─ Чим цікавим займалися на уроці?
─ Що більше всього запам’ятали?
─ Про що нове дізналися?
─ Як ви оцінюєте свою роботу на уроці?
1