Тема. Усне множення двоцифрових і круглих багатоцифрових чисел на розрядні числа. Розв’язування задач.
Мета: формувати в учнів уміння виконувати усне множення двоцифрових та багатоцифрових круглих чисел на розрядні числа; ознайомити з історією виникнення назв «кольорових» морів планети; удосконалювати вміння розв’язувати складені задачі , розв’язання яких вимагає знаходження дробу від числа; закріплювати знання таблиці множення і ділення; розвивати вміння працювати творчо і швидко, пам'ять, увагу, творчу уяву, мовлення; виховувати допитливість, пізнавальний інтерес до математики і довкілля.
Обладнання: мультимедійна дошка; слайди до уроку; мультфільм «Пригоди барона Мюнхаузена» (Чудовий острів); малюнки і фотоматеріали «різнокольорових» морів; чарівна скринька із «золотими» монетами та зірками ; схеми до задач і малюнки; індивідуальні картки; аплікації з геометричних фігур; карти морів; мікрофон; морські зірки.
Тип уроку: урок вивчення нових знань.
Форма уроку: мультимедійний урок - подорож з використанням інноваційних технологій.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Створення емоційного настрою уроку
Учитель
Гості наші, любі діти!
Дозвольте запросити вас
В цікаву подорож морями,
Де капітан, ну просто клас!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Слайд 1. Інтерактивна гра «Криголами».
- До кожної букви слова «подорож» доберіть слова, які б починалися з цієї букви і висловіть побажання собі та друзям до уроку.
- п – привітні, приємні
- о – організовані
- д – добрі, дружні, доброзичливі
- о – охайні
- р – розумні, рухливі , радісні
- о – обережні
- ж - жваві
IIІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
1. Вступне слово вчителя
— Любі діти! Закрийте очі, покладіть голівки на парти. Уявіть що на дворі тепле літечко і ви на морі.
Слайд 2. Яскраво виблискують хвилі під сонячним промінням. Низько над водою літають чайки. Підніміть свої голівки. Урок наш незвичайний, фантастичний. Ми вирушаємо в цікаве і далеке плавання математичними морями.
Слайд 3. А капітаном нашого корабля буде барон Мюнхаузен.
Ця подорож, далека, цікава, але небезпечна, тому візьмемо із собою тільки сміливих, винахідливих, дружних та кмітливих. Якщо ви такі, то вирушаймо!
Слайд 4. Під час подорожі ми навчимося усно множити двоцифрові і багатоцифрові числа; розв’язувати задачі, дізнаємося багато цікавого про «кольорові» моря.
Оцінювати вашу роботу будемо морськими зірочками. Чим більше зірочок назбираєте, тим вищий бал отримаєте і , можливо, відшукаєте клад на дні морському.
ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Усна лічба. Інтерактивна гра «Інформаційна пилка».
— Перш ніж вирушити в подорож, ви маєте підготувати корабель до великого плавання.
Слайд 5.
- Які ви знаєте кольорові моря планети? А чому вони мають такі назви? Цю інформацію ви готували самостійно з довідкових джерел. Ми її почуємо під час усної лічби. У кожного на парті є картки з різним рівнем складності. Обчислюєте приклад і зачитуєте інформацію про моря.
- Увага! Екіпаж до виходу в море готовий? Починаємо нашу подорож.
Слайд 6. (Показ уривка із мультфільму.)
Слайд 7. Жовте море знаходиться в Тихому океані, між Китаєм і Кореєю.
Слайд 8. Воно у деяких місцях здається жовтим від кольору води, але не всюди, а тільки там, де в нього впадає річка Хуанхе.
Ця річка наносить у море багато мулу, через що вода у цих місцях каламутно-жовта.
Слайд 9. Червоне море — частина Індійського океану, між Африкою й Аравійським півостровом.
Слайд 10. Це одне із найпрекрасніших морів світу. Воно буває таким тоді, коли на його поверхню спливають бурувато-червоні водорості. А ще кажуть, що назву Червоного моря придумали єгиптяни через пустелю «Дешер», що означає червоний колір.
Слайд11. Чорне море знаходиться між Європою та Західною Азією.
Слайд 12. Чорним море названо тому, що воно дуже глибоке і вода набирає темного кольору. А ще його названо чорним за його характер. Воно було більш суворим порівняно з тими південними морями, що були відомі мореплавцям.
Слайд 13. Біле море — внутрішнє море Північного Льодовитого океану.
Слайд 14. Воно названо так тому, що замерзає на 6 – 7 місяців з листопада по травень і вкрите льодом і снігом. Колір води біліший, адже живе в ньому велика кількість мікроскопічних живих організмів, які розсіюють, але не розкладають сонячне світло.
Слайд 15.
3. Хвилинка каліграфії.
~ Попереду на нас чекає багато пригод, які ми зафіксуємо у бортових журналах-зошитах.
— Запишіть дату плавання.
Щоб цифри правильно писати.
Хвилинку каліграфії треба почати!
Цифри пишіть рівнесенько,
Щоб було гарнесенько.
Червоне море має довжину 2250 км, ширину З сотні 5 десятків 5 одиниць км. В ньому налічують 1 сотню 5 десятків різноманітних видів коралів, 4 сотні різних риб. У Червоному морі є 2 сотні 7 десятків різновидів водоростей.
Найбільша глибина Чорного моря 2210 км. Тут є понад 600 видів рослин та 2000 видів тварин. У Жовтому морі є З сотні різновидів риб. Біле море покрите 194 видами водоростей.
Слайд 16. Відповіді: 2250, 355,150, 400, 270, 2210, 600, 2000,300,194.
— Молодці! А тепер продовжуємо нашу подорож.
Слайд 17. Показ уривка з мультфільму «Пригоди барона Мюнхаузена» (шторм).
5. Математичний диктант
— Щоб вижити і перемогти шторм, нам необхідно попрацювати над математичним диктантом. Готові до роботи? Тоді починаємо боротися зі штормом.
Слайд 18. •З яких геометричних фігур утворена ця аплікація?
Знайдіть добуток чисел у колах (8*10).
Знайдіть частку чисел у квадратах (280 : 7).
Знайдіть суму чисел в овалах (130 + 340).
На скільки менше число в одному прямокутнику, ніж в іншому? (560 – 120)
У скільки разів менше число в одному трикутнику, ніж в іншому? (420 : 7)
- Діти, візьміть олівці, поміняйтеся зошитами і перевірте результати математичного диктанту.
Слайд 19. Взаємоперевірка: 80, 40, 470, 440, 60.
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Пояснення нового матеріалу
— Діти! Що це? На палубі вода! Шукайте пробоїни! А для цього потрібно ознайомитися із усним множенням двоцифрових і круглих багатоцифрових чисел на розрядні числа.
Слайд 20. Пояснює вчитель на слайді.
23*40 = 23 * (4 * 10) = (23 *4 )* 10 = 92 * 10 = 920
4200 * 20 =(42 * 100) * (2 * 10) = (42 *2) * (100 * 10) =84 * 1000 = 84000
Пояснюють сильніші учні на слайді.
33 * 20 = 1200 * 30 =
2. Первинне закріплення. Робота з підручником. №703, 706.
Самостійна робота (диференційовано).
№706 – виконують учні з високим рівнем знань.
№703 – виконують учні з достатнім і середнім рівнем знань за варіантами.
— Молодці, ви чудово працювали, а зараз відпочиньмо!
Фізкультхвилинка «Усмішка»
Ця хвилинка дуже дорога
І весела , і грайлива, як сніжинка.
Наша праця цього вимага
То ж звучи для всіх дітей, фізкультхвилинко!
Щира пісенька у нас
Про веселий, дружний клас.
І звучить вона так радісно і дзвінко.
Щоб бадьорість була в нас,
Посміхаймося в цей час .
Посміхнись і ти до нас, фізкультхвилинко.
VІ. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ
1. Робота над задачею №705.
— Наша морська подорож триває. Ми змогли подолати труднощі й залатати пробоїни. Але хто це? Пірати?
Слайд 21. ( Показ уривка з мультфільму «Пригоди барона Мюнхаузена»)
— Дуже неприємна зустріч з піратами. Як нам їх перехитрити? А для цього розв’яжемо задачу № 705.(диференційовано:високий рівень – самостійно; достатній і середній – з допомогою вчителя).
Слайд 22. Задача №705
1) 180 : 6 = 30 (км) – І дня
2) 30 : 5 * 4 = 24 (км) – ІІ дня
3) 30 + 24 = 54 (км)
Відповідь : 54 км пройшов турист за два дні.
- Діти, пірати знову не дотримали свого слова! Тепер вони змінили напрямок руху нашого корабля. Тобто ми йдемо іншим курсом і можемо розбитися. Виправимо ситуацію. Розв’яжемо ще одну задачу і складемо подібну до неї.
2. Робота над задачею №707 (колективно).
а) Робота за змістом.
- Про кого розповідається у задачі? - Що збирала господарка?
- Скільки ящиків помідорів зібрала господарка до обіду?
- А скільки після обіду?
- Чи можна дізнатися скільки ящиків господарка зібрала за два дні?
- А скільки всього кілограмів вона зібрала помідорів?
- Як дізнатися скільки кілограмів помідорів вміщує один ящик?
Слайд 23. Задача №707
Відповідь: 10 кг помідорів вміщує один ящик.
б) Творча робота над задачею.
- Складемо подібну задачу до даної, змінивши зміст і числові дані.
VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
— Ось і закінчується фантастична морська подорож з бароном Мюнхаузеном. Ваші знання з математики, взаємодопомога та творча активність допомогли вам під час подорожі.
— Скільки зірочок кожен із вас дістав із дна морського? (Оцінювання)
— З яким настроєм ви повернулися з подорожі?
— На березі на нас чекає журналіст. Він хоче взяти у вас інтерв'ю.
Гра «Інтерв'ю»
— Якими морями ви подорожували сьогодні на уроці?
— Із ким ви подорожували?
— Про які нові прийоми множення ви дізналися сьогодні?
— Як знайти 1/6 від числа300?
— Як дізнатися скільки буде 4/5 від числа 30?
— Чи сподобалася вам подорож?
— Якою вона була для вас?
Слайд 24. Домашнє завдання.
Високий рівень – на індивідуальних картках
Достатній і середній рівень - приклади № 708, задача № 709.
Слайд 25. Показ уривка з мультфільму.
- А осі чарівна скринька, яку ми дістали з дна моря. А в ній клад для всіх учасників подорожі : золоті монети для вас і морські зірки для гостей з побажанням людського щастя і на довгу згадку про наш урок.