Математика 3 клас
ІІ семестр
(за ТОП-2 Р. Шияна. Підручник: О. М. Гісь, І. В. Філяк «Математика. Підручник для 3 класу», с.42 - 45)
Урок № 78
Тема. Письмове додавання й віднімання трицифрових чисел без переходу через розряд.
Очікувані результати:
- утворює багатоцифрові числа різними пособами / [4 МАО 2-4.2-1];
- класифікує багатоцифрові числа за кількістю цифр у їх записі [4 МАО 2-4.2-3];
- встановлює позиційне значення цифри в записі багатоцифрового числа [4 МАО 2-4.2-4];
- виконує усно та письмово обчислення в межах мільйона в навчальних і життєвих ситуаціях/ [4 МАО 2-4.3-1]
- знаходить значення числового виразу [4 МАО 2-4.3-3];
- планує розв’язування проблемної ситуації [4 МАО 2-2.2-1]
- використовує різні стратегії розв’язування проблемної ситуації / [4 МАО 2-2.2-1];
- перевіряє правильність розв’язання проблемної ситуації різними способами / [4 МАО 2-3.4-1].
Зміст уроку
І. Організація класу та емоційне налаштування.
1. Привітання.
У цей ранковий, добрий час
Я рада, діти, бачить вас.
Треба всім нам привітатись.
Вліво-вправо поверніться,
Один одному всміхніться.
2. Перевірка готовності до уроку.
Гра «Так чи ні»
Перевіримо, чи готові ви до уроку?
- Дорогі учні, погляньте на парту. Чи все необхідне у вас підготовлено до уроку?
Підручник, щоденник, зошит, ручка та олівець.
3. Перевірка домашнього завдання
- У кого виникли проблеми з виконанням домашнього завдання ?
- Всі справилися зі своїми завданнями ?
ІІ. Робота над темою уроку
Діти, відкрийте зошити. Відступіть від домашньої роботи 4 клітинки. Запишіть число: 26 січня
Класна робота
- Пропишіть каліграфічно числа : 2 6 26 260 2 6 26 260 2 6 26...
Гра «Хто швидше?» ( цеглинки LEGO)
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку
- Сьогодні на уроці ми будемо вчитися письмово додавати трицифрові числа без переходу через розряд та використовувати цей спосіб обчислення під час розв’язування задач.
1. Уведення в тему.
Усна лічба № 1 - с.42 підручника
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Задача № 2 - сторінка 43.
Прочитайте задачу про себе.
- Яка відстань від Одеси до Миколаєва? ( 130 км)
- В якому місті вони пересіли в інший автобус? ( Коблево)
- Яку відстань вони проїхали від Коблева до Одеси? ( відстань що на 10 км більша від тієї, яку вони вже проїхали)
- Що в нас питається в задачі? ( відстань від Одеси до Коблевого, і від Коблевого до Миколаєва)
- Подивіться на схему на дошці.
- Ми зможемо дізнатись, скільки вони проїхали км без тих 10 км які вони ще проїхали? Якою дією? (віднімання)
- Ми зможемо дізнатись яка відстань від Одеси до Коблевого та від Коблевого до цієї точки, якщо в них відстані однакові? Якою дією? (ділення)
- Потім ми зможемо дізнатись скільки км від Коблевого до Миколаєва, якщо відстань її на 10 км більше від відстані яку проїхали? Якою дією? ( додавання)
1) 130 - 10 = 120(км.) – проїхали від Коблева.
2) 120: 2 = 60 (км.) відстань від Одеси до Коблева.
3) 60 + 10 = 70(км)
Відповідь: 60 км – відстань від Одеси до Коблева, 70 км – від Коблевого до Миколаєва.
V. Робота над темою уроку
- Діти, подивіться на дошку. Щоб зручніше було додавати чи віднімати великі числа, придумали запис у стовпчик. Ознайомимось із правилами цього запису.
- В нас є два числа 435 та 312.
1) Пишу друге число під першим так, щоб одиниці були під одиницями, десятки під десятками, сотні під сотнями. Підкреслюю. Ставлю знак + чи -.
2) Додаю чи віднімаю одиниці. Пишу результат під одиницями.
3) Додаю чи віднімаю десятки. Пишу результат під десятками.
4) Додаю чи віднімаю сотні. Пишу результат під сотнями.
5) Читаю відповідь:
- на першій плашці: сума дорівнює 747, різниця становить 123
- на другій плашці: сума дорівнює 398, різниця становить 316
- Ну, що ж, потренуємось розв’язувати задачі використовуючи письмове додавання або віднімання.
Задача 3 сторінка 44.
С. – 435 т.
Л. – 312 т.
С. і Л. - ?
- Отже, скільки відвідало в січні? ( 435)
- Скільки туристів відвідало в лютому? ( 312)
- Що нас запитується в задачі? ( скільки туристів відвідало музей за два місяці разом?)
- Що ще запитується? ( наскільки туристів більше було в січні, ніж у лютому?)
- Отже ми зможемо дізнатись скільки відвідало туристів за 2 місяці? Якою дією? (додавання)
- Ми зможемо дізнатись на скільки туристів більше в січні, ніж у лютому?
1) 435+312 = 747 (т.) за 2 місяці (в стовпчик)
2) 435-312 = 123 (т.) – більше в січні, ніж у лютому.
Відповідь: 747 – за 2 місяці, на 123 більше, ніж у лютому.
Приклади 4 сторінка 45.
Обчисліть вирази, послідовно записуючи їх у стовпчик і біля відповіді запишіть слово, яке відповідає відповіді.
Народне прислів’я: великому кораблю – велике плавання.
Задача 5 сторінка 45.
Прочитайте задачу.
- Скільки виповнилось місту Миколаїв? ( 228 років)
- Що в нас питається в задачі? ( скільки років буде Миколаєву через 130 років?)
- Що ще питається в задачі? ( скільки років було Миколаєву 125 років тому?)
- Якою дією ми дізнаємось, скільки буде Миколаєву через 130 років? (додавання) Що будемо додавати?
- Якою дією ми дізнаємось, скільки було Миколаєву 125 років тому? (віднімання) Що будемо віднімати?
Відповідь: буде – 358, було – 103 років.
Завдання 6 сторінка 45.
Прочитайте завдання.
- Скільки марок у Роман? ( 103)
- Скільки марок у Сергія? ( 5)
- Скільки марок у Андрія? (226)
- Скільки марок у Кирила? (172)
- Прочитайте перше завдання. Доповни усно схему іменами та числами з таблиці.
- Прочитайте друге завдання. Обчисли письмово, скільки всього марок із кораблями:
у Романа й Андрія; ( у стовпчик)
103+226 = 329
у Сергія й Андрія;
226+51 = 277
в Андрія й Кирила;
226+172 = 398
- Прочитайте третє завдання. Обчисли письмово, на скільки менше марок із кораблями:
у Сергія, ніж у Кирила;
172-51 = 121
у Романа, ніж в Андрія;
226-103 = 123
- Запишіть завдання 7 сторінка 46. Прочитайте задачу про себе.
- За скільки пройдено першу частину шляху? ( за а днів)
- За скільки пройдено другу частину? ( удвічі швидше)
- За скільки пройдено третю частину шляху? ( за b днів)
- Що нас питається? ( складіть вираз, щоб дізнатись, скільки всього днів тривала подорож)
a+2a+b
VІ. Підсумок уроку
- Які завдання вам найбільше сподобались?
- Яке завдання було найскладнішим?
Оцінювання.
- Ви молодці! Гарно працювали під час уроку!
VІІ. Домашнє завдання: с. 46 підручника, № 8, 9.