Мета: розвивати пізнавальну активність учнів на уроці, обчислювальні навички; логічне мислення учнів; навички самоконтролю і самооцінки досягнутих знань; вміння працювати в парах; узагальнити і систематизувати знання про звичайні дроби; закріпити і вдосконалювати навички виконувати дії з цілими і дробовими числами при розв'язуванні прикладів, рівнянь та задач; підготувати учнів до написання контрольної роботи; формувати процедурну та технологічну компетентності; виховувати увагу, активність, самостійність.
Артемівської міської ради
Донецької області
Підготувала
вчитель математики
Артемівської загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів №10
Щеглової Ольги Миколаївни
2013-2014 н.рік
УРОК №40
Тема: Розв’язування задач і вправ на всі дії з цілими і дробовими числами.
Мета: розвивати пізнавальну активність учнів на уроці, обчислювальні навички; логічне мислення учнів; навички самоконтролю і самооцінки досягнутих знань; вміння працювати в парах; узагальнити і систематизувати знання про звичайні дроби; закріпити і вдосконалювати навички виконувати дії з цілими і дробовими числами при розв’язуванні прикладів, рівнянь та задач; підготувати учнів до написання контрольної роботи; формувати процедурну та технологічну компетентності; виховувати увагу, активність, самостійність.
Тип уроку: урок-подорож
Обладнання: ПК, проектор.
ХІД УРОКУ
І.Організаційний момент (Слайд 1)
Дорогі діти! Сьогодні я запрошую всіх,хто любить математику здійснити захоплюючу подорож у королівство «ЗВИЧАЙНИХ ДРОБІВ».
У мене в руках жетони, які ви будете отримувати за кожну правильну відповідь. Наприкінці уроку ви порахуєте кількість жетонів, стільки ж балів й отримаєте.
ІІ. Перевірка домашнього завдання (Слайд 2)
До нас на урок завітали казкові герої: Всезнайка, Незнайка, Мудра Сова та Мальвіна. Ви знаєте, що Мальвіна мешкає у лісі у своєму домі, вона люб’язно погодилася провести невеличку екскурсію по своїм палацах. І так, сьогодні ми відвідаємо 8 палаців: «Перевіряйка», «Відповідайка», «Обчислювальний», «Пізнавайка», «Рівняння», «Задачний», «Історичний», «Підсумковий»
Ну що, готові? Отже перший палац – «Перевіряйка»
(Слайд 3,4,)Гра «Знайди помилку»
Подано розв’язання домашніх вправ, в яких допущені помилки; учні шукають їх і виправляють.
а)б)в)3,1.
а) ; б) ; в) ; г) .
(Слайд 5,6)Усні вправи (фронтальна робота)
ІІІ. Оголошення теми і мети
Ми закінчуємо вивчення теми «Звичайні дроби». Ця тема в шкільному курсі математики займає одне з найважливіших місць, оскільки на протязі життя ми постійно зустрічаємося з дробами. Сьогодні на уроці ми повинні повторити цю тему, закріпити вміння виконувати завдання на всі дії з дробами, підготуватися до написання контрольної роботи. Але розв’язання прикладів, рівнянь та задач неможливе без знання правил. Тому ми відправляємося до другого палацу «Відповідайка»
ІV. Актуалізація опорних знань учнів ( Слайд 7,8)
ІV. Розв’язування прикладів,задач і рівнянь
Молодці! А тепер давайте перевіримо навички застосування цих правил на практиці. І так, ми з вами переходимо до третього палацу «Обчислювальний»
(Слайд 9)Приклади: 1. 2 * = 1 2.
3.(3 - *1= 5 4.(3 - 2) : 1+3= 1
Добре попрацювали, тепер можна і відпочити. Наступний палац «Відпочивайка»(Слайд 10)- фізкультхвилинка
Ми багато чули про повітря .Повітря на 99% складається з трьох газів: азоту, кисеню та аргону. Вуглекислого газу міститься - %, на останню частину приходиться % .Велике співвідношення між атомами різних елементів. Якщо порівняти залізо, кобальт і нікель, які є на Землі, то здається, що земна куля складається з
заліза на 92%, кобальта на %, нікеля на 7 %
В дорогу! Я бачу будинок Баби Яги і чую її жалібний голос.
Дітки, допоможіть мені, відкрийте двері! Я посварилась з Кащиком Невмирущим, і він закрив двері – жодні чари не допомагають її відчинити.
Двері самі відкриються, якщо знайдете корінь рівняння. Отже ви, напевно, вже здогадалися, що наступний палац «Рівняння»( Слайд 11,12)
Продовжимо ! А хто це сидить такий засмучений? Це ж Буратіно!
- Хто тебе так засмутив?
- Мальвіна! Розумна дуже! Цілий день розв’язує якісь задачі і мене заставляє, та ще й обіцяє без обіда лишити! Допоможіть впоратися з задачами.
Отже наступний палац «Задачний»(Слайд 13,14,15,16)
Задача №1 У книжці 320 сторінок. Сергійко прочитав книжки. Скільки сторінок залишилось прочитати Сергійкові?(120 сторінок)
Задача №2 Баба-Яга зварила новий чаклунський відвар,в якій поклала дві трави. Вага однієї дорівнювала 63г, що у 2 рази менша за вагу другої. Обчисліть для Баби-Яги вагу відвару . Вага води 500 г.(126, 689)
Задача №3 Дорога складається з трьох ділянок. Перша має довжину-4км, друга у 1,5 рази довша першої, третя довша на 1м за першу і другу разом. Знайти довжину дороги.
(11км;17км)
От і залишився останній палац «Історичний». Ви всі дуже плідно сьогодні попрацювали, отже заслуговуєте на цікаве повідомлення.(Слайд 17,18,19,20)
Дроби з’явилися в глибокій давнині. Під час розподілу здобичі, при вимірюванні величин, та в інших схожих випадках люди зустрілися с необхідністю ввести дроби. У зв’язку з цим почали використовувати вислови: половина, третина, два с половиною. Звідки можна було зробити висновок, що дробові числа виникли як результат вимірювання величин.
Стародавні єгиптяни вже знали, як поділити 2 предмета на трьох, для цього числа – 2/3 - у них була спеціальна позначка. Між іншим, це був єдиний дріб в чисельнику якого не стояла одиниця – всі решта дроби обов’язково мали в чисельнику одиницю (так звані основні дроби): 1/2; 1/3; 1/28; … . Якщо єгиптянину потрібно було використати інші дроби, він представляв їх у вигляді суми основних дробів.
У стародавньому Вавилоні віддавали перевагу дробам зі знаменниками 60. Римляни також користувалися лише одним знаменником, що дорівнював 12. Окреме місце займали дроби… справа в тому, що в давнину окремою арифметичною операцією вважали подвоєння та поділ навпіл.
Людство пройшло через багато варіантів запису дробів, поки не прийшло до сучасного.
Спочатку в записі дробів не використовувалася дробова риска, наприклад число записувалося так :
Дробова риска з’явилася лише в 1202 році у італійського математика Леонардо Пізанського. Він ввів слово дріб. Назви чисельник та знаменник ввів в 13 столітті Максим Плануд – грецький монах, вчений, математик.
Сучасну систему записів дробів створили в Індії. Там писали знаменник зверху, а чисельник - знизу, і не писали дробової риски. А сучасний запис дробів ввели араби.
Дроби на Русі в XVII столітті називали долями, пізніше «ламаними числами». В давніх рукописах знаходимо наступні назви дробів:
1/2 - половина, полтина
1/3 – третина
1/4 – четь
1/6 – пів-третина
1/8 – пів-четь
1/12 –пів-пів-третина
1/16 - пів-пів-четь
1/24 – пів-пів-пів-третина (мала третина)
1/32 – пів-пів-пів-четь (мала четі)
1/10 - десятина
Дії з дробами в середні віки вважалися самою важкою областю математики. Такий висновок можна зробити з наступного факту. У нас є приказка: «Потрапив у глухий кут», у німців і досі в ходу приказка: «Потрапив у дроби». Обидві ці приказки означають одне й те саме: людина потрапила у безвихідне положення.
V.Підсумок уроку(Слайд 21) Тест з взаємоперевіркою
Початковий і середній рівень
1. Обчисліть добуток: .
а) ; |
б) ; |
в); |
г) ; |
д) інша відповідь. |
2. Чому дорівнює квадрат числа ?
а); |
б); |
в); |
г); |
д) інша відповідь. |
3. Обчисліть частку:
а); |
б); |
в); |
г); |
д) інша відповідь. |
4. Назвіть число, обернене до .
а); |
б) ; |
в) ; |
г) ; |
д) інша відповідь. |
Достатній і високий рівень
5. Запишіть десятковим дробом число .
6. Знайдіть десяткове наближення до сотих числа.
Відповіді до тестів
№1 |
№2 |
№3 |
№4 |
№5 |
№6 |
д) |
б) |
в) |
а) |
4,25 |
0,78 |
Ось і закінчилась наша подорож. Я сподіваюсь, що сьогоднішній урок був для вас цікавим і повчальним. А закінчити його я хочу словами видатного письменника Л. Толстого : «Людина подібна до дробу: в знаменнику – те, що вона про себе думає, в чисельнику – те, що є насправді. Чим більше знаменник – тим менше дріб.»
А тепер порахуйте свої жетони і обміняйте їх на оцінки.(Слайд 22)
VІ. Домашнє завдання(Слайд 23)
Повторити п.12-14, завдання 476 (в,г); 477 (в,г); 539; 544
Картка№1
1. Виконайте додавання:
1) ; 2) ; 3) .
2. Виконайте віднімання:
1) ; 3) 1- ; 3) .
|
Картка№2
1. Виконайте множення:
1) ; 2) ; 3) .
2. Виконайте ділення:
1) ; 2) ; 4) .
|
С.р. №1
1. Обчисліть: . 2. Знайдіть число, 15% якого становлять . |
С.р. №1
1. Обчисліть: . 2. Знайдіть число, 20% якого становлять 40. |
С.р. №1
1. Обчисліть: . 3. Знайдіть від числа 16.
|
Правильні відповіді до самостійної роботи №1
№1. 1. .
2. 15%=0,15, тоді .
|
№2. 1. .
2. 20%=0,2, тоді .
|
№3. 1. .
2. .
|
Завдання
Розв’яжіть рівняння: |
Розв’яжіть рівняння: |
Розв’яжіть рівняння: |
Розв’язання до рівняння
№1 1)
2)
Відповідь: 3. |
|
№2 1) .
2) .
. Відповідь: . |
|
№3. 1)
Відповідь: 24. |
|
Початковий і середній рівень
1. Обчисліть добуток: .
а) ; |
б) ; |
в); |
г) ; |
д) інша відповідь. |
2. Чому дорівнює квадрат числа ?
а); |
б); |
в); |
г); |
д) інша відповідь. |
3. Обчисліть частку:
а); |
б); |
в); |
г); |
д) інша відповідь. |
4. Назвіть число, обернене до .
а); |
б) ; |
в) ; |
г) ; |
д) інша відповідь. |
Достатній і високий рівень
5. Запишіть десятковим дробом число .
6. Знайдіть десяткове наближення до сотих числа.
Початковий і середній рівень
1. Обчисліть добуток: .
а) ; |
б) ; |
в); |
г) ; |
д) інша відповідь. |
2. Чому дорівнює квадрат числа ?
а); |
б); |
в); |
г); |
д) інша відповідь. |
3. Обчисліть частку:
а); |
б); |
в); |
г); |
д) інша відповідь. |
4. Назвіть число, обернене до .
а); |
б) ; |
в) ; |
г) ; |
д) інша відповідь. |
Достатній і високий рівень
5. Запишіть десятковим дробом число .
6. Знайдіть десяткове наближення до сотих числа.
ДОДАТКИ