Тема. ЗВ'ЯЗОК ДІЙ ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ. ПЕРЕВІРКА ДОДАВАННЯ ВІДНІМАННЯМ
Мета: ознайомити учнів з використанням зв'язку між діями додавання і віднімання для перевірки додавання; вдосконалювати обчислювальні навички, вміння розв'язувати задачі на дві дії; розвивати логічне мислення; виховувати інтерес до математики.
Обладнання. Таблиця усних обчислень; картки ; схеми задач, ваза, квітки-завдання.
Тип уроку. Комбінований.
1.Перевірка домашнього завдання
На дошці прикріплена ваза та квіти з написаними на них прикладами. Учні по черзі беруть квітку та розв’язують приклад. Якщо приклад розв’язаний правильно, квітку ставимо у вазу.
12 + 8 - 4 □ 9 16 - 8 + 2 □ 10 11 + 9 - 7 □ 12
9 + 11 - 3 □ 15 6 + 14 - 7 □ 5 19 - 6 - 9 □ 7
4.Робота за підручником (с. 7, завдання34)
Обчисліть приклади «ланцюжком».
5. Робота за картками. (Індивідуальна робота)
Під час уроку за необхідності
6. Пальчикова гімнастика
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ
- Сьогодні на уроці ми закріпимо свої знання про зв’язок дії додавання з дією віднімання, будемо вчитися перевіряти отриманий результат, попрацюємо над задачами.
ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Підготовча робота
Заповніть таблицю.
Доданок |
5 |
|
11 |
50 |
Доданок |
|
12 |
6 |
|
Сума |
13 |
52 |
|
100 |
- Як називаються числа при додаванні?
- Як знайти невідомий доданок?
2.Гра «Склади два приклади» (с. 7, завдання 35).
Учень, якого викликали до дошки, складає і записує 2 приклади на віднімання та розв’язує їх.
Зразок: 7 + 4 = 11 11-7 = 4 11- 4 = 7
3. Пояснення вчителя
- Розв’яжемо приклад на додавання 53 + 24. (Учні обчислюють усно, вчитель записує на дошці: 53 + 24 = 77.)
- Як можна перевірити, чи правильно ми обчислили суму?
- Якщо число 77 істинне, то що ми маємо дістати, коли віднімемо від нього другий доданок 24? (Перший доданок 53.)
- Обчислимо приклад 77 - 24. (Учні обчислюють, отримують 53.)
- Отже, ми правильно обчислили суму 77? (Правильно.)
4. Первинне закріплення (с. 7, завдання36)
- Розв’яжіть приклади.
Висновок. Щоб перевірити дію додавання, можна від суми відняти один з доданків. Якщо дістанемо другий доданок, то обчислення виконане правильно.
5. Фізкультхвилинка
V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ
1.Робота над задачею (с. 7, завдання 37)
Аналіз задачі за питаннями вчителя. Складання короткої умови до задачі.
Було — ?
Здали — 54 <
Залишилось —?, на 22 кг менше
Розв’язання
1) 54 - 22 = 32 (кг) — залишилось;
2) 54 + 32 = 86 (кг).
Відповідь: усього зібрали 88 кг меду.
2.Творча робота над задачею
- Замініть в умові задачі число 22 числом 19.
- Що зміниться у розв’язанні?
Розв’язання
1) 54 -19 = 35 (кг) залишилось
2) 54 + 35 = 89 (кг)
Відповідь: усього зібрали 89 кг меду.
3.Робота в парах. Гра «Хто швидше?» (с. 8, завдання 38)
Випишіть усі приклади з відповіддю 15.
4. Самостійна робота (с. 8, завдання 39)
Дайте відповіді на питання, склавши вирази з коментуванням.
31 + 31 + 31 = 93 (л) — у трьох діжках,
31 + 31 + 12 = 74 (л) — у 2 діжках і відрі.
31 + 12 + 12 = 55 (л) — у діжці і 2 відрах.
(31 + 31) - 12 = 50 (л) — різниця між кількістю води у двох діжках і відрі.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Вправа «Незакінчене речення»
Щоб перевірити дію додавання, треба...
Щоб знайти невідомий доданок, треба...
Щоб знайти невідомий від’ємник, треба...
Перевірте правильність розв’язання прикладів: 35 + 22 = 57; 42 + 16 = 58.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 8, завдання 40; 41.