Урок-гра в 5 класі з теми "Розвязання задач на множення та ділення натуральних чисел". Урок побудовано у вигляді подорожі по Математичному океану з відвідуванням різних портів, де потрібно розвязати рівняння чи задачу з даної теми.
Урок математики в 5 класі
Тема. Розв’язування задач.
Мета: навчальна: формувати вміння застосовувати множення та ділення до
розв’язування рівнянь, задач ,прикладів; вміння застосовувати набуті
знання у практичній діяльності;
розвивальна: розвивати логічне, раціональне та критичне мислення,
уяву, кругозір,
формувати вміння співпрацювати під час виконання групових завдань;
виховна: виховувати спостережливість, охайність ведення записів, працьовитість, організованість, вміння знаходити вихід із скрутних ситуацій.
Тип уроку: застосування знань і вмінь
«Математику вже тому вчити потрібно, що вона розум до порядку приводить».
М. В. Ломоносов
Хід уроку
І. Організаційний момент
Математика – наука точна і серйозна,
І прожити нам без неї навіть дня не можна,
Щось купити в магазині, гроші полічити,
Треба вміти додавати, множити, ділити,
Більше й менше визначати, креслити, лічити.
То ж вивчайте цю науку старанно, серйозно.
І тоді усі завдання розв’язати просто.
Для початку пригадаємо вислів відомого математика М. В. Ломоносова «Математику вже тому вчити потрібно, що вона розум до порядку приводить».
Сьогодні ми з Вами вирушаємо у незвичайну подорож по Математичному океану. Ось перед вами карта цього океану (карта, на якій вказано маршрут подорожі від порту «Старт» до порту «Фініш»).
Всі зайняли місця відповідно до придбаних квитків.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Щоб вирушити в подорож, треба підготувати корабель. Для цього потрібно розгадати кросворд.
1. Як називають компонент при множенні.
2. Ділене, дільник,…
3. Результат дії множення.
4. Число, яке ділять.
5. Яка дія дозволяє дізнатись, у скільки разів одне число більше від іншого.
6. У скільки разів 36 більше за 18.
7. Як називаються числа, які використовують при лічбі предметів.
8. Найменше натуральне число.
9. Компонент при додаванні.
10. Яка математична дія дозволяє дізнатись, на скільки одне число менше за інше.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
м |
н |
о |
ж |
н |
и |
к |
|
|
|
|
|
|
ч |
а |
с |
т |
к |
а |
|
|
|
|
|
д |
о |
б |
у |
т |
о |
к |
|
|
|
|
|
|
|
|
д |
і |
л |
е |
н |
е |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
м |
н |
о |
ж |
е |
н |
н |
я |
|
|
|
|
д |
в |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
н |
а |
т |
у |
р |
а |
л |
ь |
н |
і |
|
|
|
|
о |
д |
и |
н |
|
|
|
|
|
|
д |
о |
д |
а |
н |
о |
к |
|
|
|
|
|
|
|
в |
і |
д |
н |
і |
м |
а |
н |
н |
я |
|
|
|
|
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Формулювання теми, мети і завдань уроку
Подорожувати по Математичному океану нам буде допомагати математична тема сьогоднішнього уроку: «Розвязування вправ на множення і ділення чисел». Протягом подорожі ми з вами узагальнимо знання по даній темі та перевіримо вміння застосовувати їх у практичній діяльності.
Отже, основним завданням уроку є не просто подолання маршруту від порту «Старт» до порту «Фініш», але й повторення таких дій з натуральними числами як множення та ділення та вміння застосовувати їх до розв’язування прикладів, рівнянь та задач.
ІV. Розв’язування задач і вправ
А тепер, рушаймо! Через певну відстань розміщені зупинки, де ми повинні зупинитися і почерпнути щось нове від подорожі.
Дорога до першої зупинки займе певний час, щоб його скоротити, люди, зазвичай, у дорозі або читають, або розмовляють, спілкуються, заводячи нові знайомства. Давайте і ми з Вами трохи відволічемось, а саме – пригадаємо, за якими правилами визначається порядок дій при обчисленні числових виразів.
Як знайти невідомий множник, ділене, дільник?
А ось і перша зупинка нашої подорожі – «Уснолічбівка».
На цій зупинці ми повторимо правила усної лічби, розв’язавши приклади, записані на дошці.
41325= Відповідь 1300
56843-46843= 43·100=4300
483010= 0
12a3b= 36ав
14:14= 1
Із завданнями ми справилися, можемо рухатися далі. Під час руху розв’яжемо декілька логічних задач.
☻ Качка, стоячи на одній нозі, важить 2 кг. Скільки вона буде важити,
якщо стане на другу ногу? ( 2 кг)
☻ Боцман старший за юнгу на 10 років. На скільки років він буде
старший за юнгу через 5 років? (на 10 років)
О, ми заговорилися і мало не пропустили зупинку. А це мис «Рівняйлівка». Тут ми з Вами повинні показати, які ми фахівці у розв’язуванні рівнянь:
Розв’язати рівняння:
26х-16х=200 (І ряд) 9б ; 37х+7х=88 ( ІІ ряд); 15х+13х=84 (ІІІ ряд)
Розв’язання:
І ряд ІІ ряд ІІІ ряд
х·(26-16)=200; х·(37+7)=88; х·(15+13)=84
х·10=200 х·44=88 х·28=84
х=200:10 х=88:44 х=84:28
х=20 х=2 х=3
Високий рівень
(49х – 67 ): 2 = 285 (І ряд); (67 + 34) + 8х =205; (ІІ ряд);
2х + 3х – 43 = 22.( ІІІ ряд)
Розв’язання:
І ряд ІІ ряд ІІІ ряд
49х – 67 = 285 · 2; 101+ 8х = 205; 5х – 43 =22
49х – 67 = 570; 8х = 205 – 101 5х=22+43
49х = 67 + 570; 8х =104 5х=65
49х = 637; х=104:8 х=65:5
х = 637: 49; х=13 х=13
х = 13.
Вчитель: «Коренем всіх рівнянь є число 13. Число 13 називають «Чортовою дюжиною». Марновірні люди вважають його нещасливим. Вони бояться жити в будинку чи квартирі, що мають номер 13. В Англії, наприклад, немає трамваїв та автобусів з таким номером, існує клуб боротьби з числом 13. А Ви боїтеся цього числа? Ні, звичайно, п’ятикласники сміливі! Молодці!
Увага! Ми наближаємось до «Бухти задач».
1. Під час збирання врожаю з І ділянки зібрали 612 т пшениці. З ІІ – утричі менше, ніж з І, а з І – в 4 рази більше, ніж з ІІІ. Скільки тон пшениці зібрали з усіх трьох ділянок?
Розв’язання.
1) 612:3=204 (т) зібрали з ІІ ділянки;
2) 612:4=153 (т) зібрали з ІІІ ділянки;
3) 612+204+153=969 (т) всього.
Все, всі завдання, які були поставлені перед нами на цій зупинці ми виконали, тепер можемо вирушати далі.
Фізкультхвилинка.
На горизонті ми бачимо, як з’являється острів «Квітковий».
Всі ви любите квіти? Давайте кожен із вас назве свою улюблену квітку, а потім побачимо чи співпала ваша улюблена квітка із назвою тих квітів, які ростуть на острові. От і добре, всі ви назвали різні квіти. А щоб дізнатися назву квітки вам потрібно виконати множення числа 12 на числа, записані на пелюстках, та розмісти їх у вказаному порядку.
Порядок запису букв:
72 |
180 |
48 |
144 |
120 |
240 |
96 |
|
|
|
|
|
|
|
Розв’язання
12 10 =120 (Н) 6 = 72 (Т)
12 8 = 96 (А)
12 4 = 48 (О)
12 20 = 240 (Д)
12 12 = 144 (Я)
12 15 = 180 (Р)
72 |
180 |
48 |
144 |
120 |
240 |
96 |
Т |
Р |
О |
Я |
Н |
Д |
А |
Порядок запису букв:
Відповідь. Троянда.
Поки ми рухаємось до наступної зупинки, давайте виправимо помилки в таких прикладах:
а) 345 б) 4530 15 Відповідь. а) 35880; б) 302
104 45 32
-------- 30
1360 30
345 0
---------
4810
Ось ми і скоротили собі час і під’їхали до наступної зупинки. Прибуваємо в порт «Обчислювальний».
Знайдіть значення виразу: 245 (408 - 48) + 76826 : 107. ( 2 учня біля дошки)
Розв’язання
245 (408 - 48) + 76826 : 107 = 88 918
Доки корабель пливе, давайте з Вами трохи відволічемось, а саме – порозгадуємо загадки.
1. На число це – знайте діти,-
Заборонено ділити,
Проте множити – чудово
Зразу відповідь готова
Не роби собі проблем,
Обережно будь з … (Нулем)
2. Чисел натуральних у світі є багато.
Серед них найбільше
ми не зможемо назвати.
А найменше знать годиться
Це звичайно… (Одиниця).
На горизонті з’явився острів «Мозаїка».
Тут вам потрібно вписати у геометричні фігури такі числа, які б зробили правильними рівності (однаковим фігурам відповідають рівні числа).
Розв’язання
Наша подорож по Математичному океані підходить до завершення, оскільки ми прибуваємо до порту «Фініш». Але…
Ой, іще, мабуть не все,
Ось дивіться перед вами,
Хтось писав тут на піску
Нам задачу ось таку.
Та водою позмивало
Цифр у прикладах чимало
Швидше ж бо часу не гайте
Цифри в приклади вставляйте.
386
× *4
----------
*5*4
*72
----------
**6*
Відповідь. 386
× 24
---------
1544
772
---------
9264
V. Підсумок уроку
Подорож Математичним океаном завершилась. Скажіть, які математичні знання ви застосовували під час нашої мандрівки океаном?
Дякую Вам, учасники подорожі. Ви гарно впоралися із завданнями і показали, що можете їх застосовувати на практиці.
Оцінювання учнів.
VІ. Домашнє завдання
Домашня контрольна робота.
І сувора й солов’їна
Математика - країна.
Праця в ній іде завзята.
Вмій лиш спритно рахувати.
Вмій ділити, віднімати,
Множить швидко й додавати.
Вмій кмітливо все збагнути,
Першим у відповіді завжди бути.
А щоб першим у відповіді бути, вам потрібно систематично, старанно і наполегливо готуватися до уроків.