ТЕМА: Знайомимося з прийомом округлення.
МЕТА: формувати обчислювальні навички додавання і віднімання у межах 20, повторити склад числа 10, залежність суми від зміни одного доданка, залежність різниці від зміни від’ємника. Ознайомити з прийомом округлення при додаванні і відніманні з переходом через розряд у межах 20. Формувати уміння розв’язувати задачі. Розвивати увагу, допитливість. Виховувати естетичний смак та бажання розвиватися всебічно. Спонукати до виконання правил дорожнього руху.
ОБЛАДНАННЯ: ноутбук, проектор, екран, предметні малюнки на тему «Транспорт»
ХІД УРОКУ
І. Організація класу до уроку.
Ось урок почати час,
Бо дзвінок покликав нас.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
На попередніх уроках ми навчилися застосовувати знання залежності значення суми від зміни одного з доданків, залежності значення різниці від зміни від’ємника для порівняння математичних виразів; ми також переконалися в тому, що ці знання можуть значно полегшити обчислення. Саме ці знання ми використовуватимемо на уроці.
IV. Актуалізація опорних знань.
V. Повторення вивченого.
Вчитель: Діти, сьогодні ми будемо подорожувати дорогами Країни Математики, А подорожувати можна як і пішки, так і на транспорті. Які види транспорту ви знаєте?
Діти: (відповіді дітей)
Вчитель: Велосипед. Зобразіть як можна поїхати на велосипеді. Скільки у велосипеда коліс?
Мотоцикл. Покажіть як завести його. Скільки коліс має мотоцикл?
Легковий автомобіль. Скільки він має коліс? Покажіть як водій крутить кермо? На яку цифру схоже кермо? Скільки фар у автомобіля? А у вантажного автомобіля може бути 6, 8 і навіть 12 коліс?
А як летить літак?
Які звуки видає поїзд?
І ось ми вирушаємо у дорогу на електропоїзді.
Завдання № 1.
Розклади на розрядні доданки.
56 |
→ |
50 |
+ |
6 |
79 |
→ |
70 |
+ |
9 |
32 |
→ |
30 |
+ |
2 |
52 |
→ |
50 |
+ |
2 |
99 |
→ |
90 |
+ |
9 |
17 |
→ |
10 |
+ |
7 |
Завдання № 2.
Хвилинка каліграфії. Знайди суму. Запиши результат.
Рухлива вправа.
Пересідаємо на літак і летимо до таблиці «Склад числа». Повторимо з яких доданків можна скласти 10
10=9+1 10=5+5
10=8+2 10=4+6
10=6+4 10=3+7
10=6+4 10=2+8
10=1+9
Вчитель: Тепер літаком знову летимо до своєї парти. Робимо приземлення і виконаємо Завдання № 3. Доповніть числа до 10.
10=8+? 10=6+?
10=9+? 10=7+?
А тепер запишіть у зошит числа 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100.
Як можна назвати ці числа:
Діти: круглі: бо справа в числі 0.
Завдання № 4.
Тепер пересідаємо на самокат.
Розглянь кожний запис. Подумай, як змінився один із компонентів. Як ця зміна вплине на результат? Що треба зробити, щоб результат лишився той самий?
11 |
- |
8 +2 |
=11-10+2=3 |
+2 8 |
+ |
5 |
=10+5-2=13 |
16 |
- |
9 +1 |
=16-10+1=7 |
Фізкультхвилинка.
Завдання № 5.
Розглянь як учень знайшов значення виразів, використовуючи прийом округлення. Прокоментуй розв’язання.
5 |
+ |
7 |
= |
5+10-3=15-3=12 |
15 |
- |
6 |
= |
15-10+4=5+4=9 |
11 |
- |
8 |
= |
11-10+2=1+2=3 |
9 |
+ |
5 |
= |
10+5-1=15-1=14 |
Запам’ятайте таке правило:
Якщо один із доданків (або від’ємник) – 5, 6, 7, 8, 9, то:
1. Замінюю доданок (від’ємник) близьким круглим числом 10.
2. Додаю (віднімаю) 10. Дивлюся, на скільки більше додали (відняли).
3. Віднімаю (додаю) стільки ж одиниць.
4. Називаю результат.
Завдання № 6.
Користуючись пам’яткою, закінчи розв’язування та прокоментуй його.
4 |
+ |
8 |
= |
4+10-2=14-2=12 |
11 |
- |
9 |
= |
11-10+1=1+1=2 |
9 |
+ |
7 |
= |
10+7-1=17-1=16 |
VI. Робота над задачею.
Діти, у великому місті жив художник Денис. І малював він свої картини за містом на чистому повітрі, у лісі. Щоб потрапити у ліс він їхав спочатку на трамваї, а потім на таксі.
Задача.
Художник Денис намалював 7 картин аквареллю, а олівцями – на 4 картини більше. Скільки всього картин намалював Денис?
Акварель – 7 к.
Олівці - ? к., на 4 к. Більше
Відповідь: 18 картин намалював Денис.
VII. Закріплення вивченого:
Закінчи обчислення, використавши прийом округлення
5 |
+ |
8 |
= |
13 |
- |
8 |
= |
16 |
- |
9 |
= |
9 |
+ |
6 |
= |
VIII. Рефлексія.
Створимо піраміду нашого настрою.