Учитель: Мартинюк С.М
Мета:
формувати знання про склад та будову повітряної оболонки Землі; розвивати первинні практичні вміння розрізняти особливості атмосферних шарів; учити готувати повідомлення, короткі виступи, висловлювати власну думку, толерантно ставитись до виступаючих, працювати з таблицями, схемами, заповнювати таблиці; сприяти розумінню значення атмосфери для землі;створити на уроці атмосферу свободи для творчості;
розвивати вміння працювати з різними джерелами географічних знань, комунікативність, здатність учнів не лише досягнути результатів власної діяльності, а й уміти оцінити їх;
виховувати бережливе ставлення до стану повітря.
ТИП УРОКУ: урок «відкриття» нових знань.
ФОРМА УРОКУ: урок-майстерня
ОБЛАДНАННЯ:
Хід уроку
І. Організація класу
Всім доброго дня. Сьогодні у нас незвичайний урок – урок «відкриття». Тож вітаю вас у себе на уроці. Так як учні 6 класу мають менший багаж знань, то їм на допомогу ми запросили їхніх друзів – учнів 7 класу, які сьогодні побувають у ролі помічників- консультантів.
ІІ. Індуктор
Робота на уроці-майстерні відбудеться після того, як клас заздалегідь об’єднують у 2 групи. Відтак подальшу роботу проводять з групами учнів.
Учитель-майстер: На партах кожної групи стоять дві коробочки і лежать кульки жовто-блакитних кольорів. На одній коробочці написано «ЗНАЮ», на іншій «НОВІ ЗНАННЯ». Коли ви почуєте запитання, на які знаєте відповідь, опустіть кульки в коробочку «ЗНАЮ», а якщо дізнаєтесь щось уперше, покладіть її в коробочку «НОВІ ЗНАННЯ». Отже, розпочинаємо.
Слайд №1 (вигляд Землі з космосу, звучить космічна музика). Діти! Уявіть собі, що з космосу до нас летить космічний корабель. Що б побачили прибульці, наближаючись до Землі? Вони звернули б увагу на великі білі шапки на полюсах, на просторі рівнини, зайняті зеленими лісами та жовтими пустелями з піску, на могутні гірські ланцюги, які наче рубці, перетинають сушу в різних напрямках, на створені руками людини міста і поля, дороги і канали. І все це в просвітах між хмарами, які огортають Землю.
Усе те, що побачили б прибульці, наближаючись до Землі, роблять володарки планети, з якими ми почали знайомство на попередніх уроках. І якщо ви були уважні і пам’ятаєте перший урок про Літосферу, то знаєте, що вона лише одна із володарок планети. Адже, у неї є ще три сестри. Вони не менш могутні та загадкові? Давайте згадаємо які?
Спробуйте відгадати загадку: «Воно таке маленьке, що заходить в найменші щілинки і таке велике, що займає увесь світ». (Повітря)
Переконаймося, що повітря дійсно існує. Для цього досить узяти зошит і помахати ним перед обличчям. Всі ви відчули дотик повітря, що почало рухатись в результаті ваших дій.
Проведемо ще один експеримент. Кинемо м’яч, щоб він вдарився об підлогу.
Що спостерігаємо? ( М’яч відскакує вгору від підлоги).
Чому м’яч відскакує вгору від підлоги? (Тому що м’яч наповнений повітрям).
Доберіть синонім до слова повітря. (Атмосфера)
Адже, ми з вами починаємо знайомство з могутньою повелителькою планети Атмосферою.
Слайд №2. Тема нашого уроку - «Атмосфера, її будова».
Зазвичай, на початку уроку вчитель повідомляє, як проходитиме урок, але ми зробимо інакше, з’ясуємо, що ви знаєте, і що хотіли б дізнатися про Атмосферу.
(Учні по черзі відповідають на запитання вчителя-майстра»)
Знаємо (орієнтовні відповіді):
Хотіли б дізнатися:
- З чого воно складається.
- Більше розширити знання про цю оболонку.
- Дізнатися, яке її значення на Землі.
ІІ. Ланцюжок завдань
Учитель-майстер. Перш ніж ми почнемо вивчати новий матеріал, запишіть до слова «атмосфера» асоціативний ряд слів.
(Учні пишуть асоціативний ряд)
Учитель-майстер. Пригадати відомі вам факти про атмосферу дасть змогу текст, який ви будете уважно читати і при цьому на полях робити різні позначки, наприклад:
+ - згоден
- - не згоден
? - є запитання, незрозуміло
! - це цікаво
?! - потрібно подумати
«У 1862 році два англійці вирішили піднятися на повітряній кулі вище хмар. Куля летіла вгору дуже швидко, і чим вище вона піднімалася, тим ставало холодніше. На висоті 3 км англійці досягли хмар. Коли куля летіла крізь хмари, дослідники тремтіли від холоду. Те, що ми називаємо хмарами, дуже нагадує густий холодний туман, у якому нічого не видно. Скінчилися хмари, стало світліше, показалося блакитне небо і сонце. Зверху хмари здавалося білим хвилястим полем, укритим снігом. Через їхні розриви подекуди можна було побачити землю: поля, ліси, міста, море.
Вище хмар стало холодніше. На висоті близько 5 км замерзла вода. Дихати було важко, у вухах шуміло, серце сильно колотилося. Але дослідники вирішили терпіти до останнього і не опускатися. Навпаки, вони висипали весь пісок із кошика, так що куля стрімко пішла вгору.
на висоті 8 км один із них відчув сильну слабкість, він не міг навіть підняти руки. Ще кілька хвилин – і він упав без пам’яті: бракувало повітря для подиху. А куля все піднімалася. Обом сміливцям загрожувала смерть. На висоті 11 км було 24 морозу, а на землі в цей час дерева були вкриті зеленню і трава майоріла квітами.
Дослідник, який знепритомнів, увесь посинів і лежав, як мрець. Його товариш, ледь дихаючи. Зібрав, нарешті, останні сили і хотів підняти руки, щоб узяти шнурок від клапана, але вони не слухалися. Тоді він зубами схопив і потягнув шнурок. Клапан відкрився – і куля почала опускатися. Через якийсь час обидва англійці спустилися на землю».
Аналіз тексту:
- Що цікавого було в тексті?
- З чим ви не згодні?
- Над якими твердженнями вам потрібно ще подумати?
- Які питання виникли?
Учні читають текст і при цьому на полях роблять різні позначки. Після цього вчитель-майстер роздає для кожної групи «ерудитки», які учні склали заздалегідь.
Учитель-майстер. Із отриманих «ерудиток» ви дізнаєтеся про цікаві факти, що стосуються теми нашого уроку. Оскільки в кожної групи свої «ерудитки», вам необхідно спершу вивчити свою «ерудитку», а потім обрати представника від групи, який перекаже її зміст іншій групі.
Зміст «ерудиток»
І група. Настане час, коли космонавти залишать навколоземні орбіти і вирушать у мандри просторами Сонячної системи. І, подібно до моряка, який, повертаючись з далекого плавання, ловить ту мить, коли крізь голубий серпанок горизонту проріжеться смуга суходолу, пілоти міжпланетних кораблів вдивлятимуться в чорний оксамит космічної безодні, прагнучи побачити рідну планету.
Мабуть, вона дуже красива, якщо дивитися з далекого космосу, голуба куля, яка м’яко світиться і обриси якої розлиті сяючим серпанком. Цей серпанок відгороджує Землю від космосу. Він оберігає планету від згубних випромінювань Всесвіту, від смертоносних коливань температури, що їх викликає в космосі зміна дня і ночі. Він підтримує негативний вогонь життя, постачаючи його киснем.
Прозоро-легкий на вигляд, він стає грізною перешкодою для прибульців з космічних далей. У ньому безсяйвно згоряють «камяні гості» - метеорити. В ньому проходять тяжкі випробування вогнем теплозахисні пристрої космічних кораблів. Це – атмосфера. Повітряна оболонка нашої планети, її космічне передмістя.
ІІ група. Такої атмосфери, яку має наша планета, не має жодна із планет. Вона містить суміш газів, украй необхідних для життя, у належних пропорціях. Деякі із цих газів самі по собі є смертоносними. Проте оскільки вони входять до складу повітря в безпечних пропорціях, то їх вдихання не завдає нам шкоди.
Одним із таких газів є кисень, він становить 21% повітря, яким ми дихаємо. Без нього люди і тварини повмирали б за лічені хвилини. Але й наше існування було б заражене на небезпеку, якби його було забагато. Чому? Чистий кисень стає отрутою, якщо його вдихати тривалий час. Крім того, чим більше в повітрі кисню, тим легше проходить процес горіння. Якби в атмосфері було забагато кисню то займисті речовини стали б дуже вогненебезпечними. Важко було б дати раду пожежам, котрі спалахнули б дуже често. Тому кисень завбачливо розріджений іншими газами. Здебільшого азотом, який становить 78% атмосфери. Під час гроз кожного дня мільйони разів спалахують блискавки. Внаслідок цих грозових розрядів певна кількість азоту сполучається з киснем. Утворені сполуки з дощем потрапляють у грунт і використовуються рослинами як добриво.
Вміст вуглекислого газу в атмосфері становить менше одного відсотка. Яка ж користь від такої малої кількості? Відсутність вуглекислого газу призвела б до відсутності рослин, які вбирають його виділяючи взамін кисень. Люди і тварини вдихають кисень, а видихають вуглекислий газ. Збільшення вмісту вуглекислого газу в атмосфері шкодило б людям і тваринам. А його зменшення поставило б під загрозу існування рослинного світу.
Представники груп переказують зміст своїх ерудиток.
ІІІ. Розрив
Учитель-майстер. Подумайте в групах і скажіть, як ми можемо дати відповідь на питання: що ж таке атмосфера? ( повітряна оболонка Землі, суміш газів).
Зіставте вашу думку з думкою автора тексту підручника. Як він доповнює (уточнює, розширює) ваші попередні погляди (знання).
(Читають підручник, дають визначення, записують в зошит)
Слайд №3 (Визначення атмосфери). Атмосфера – повітряна оболонка Землі, яка є сумішшю певної кількості газів та водяної пари. Атмосфера утримується силою тяжіння Землі та обертається разом з нею.
(Учні записують в зошит)
Слайд №4. «Склад атмосферного повітря»
Учитель-майстер. Замалюйте кругову діаграму «Склад повітря». Подивіться на виконаний вами малюнок. Поміркуйте, з яких речовин складається повітря?
(Учні відповідають, зокрема вони мають дійти таких висновків:
- повітря складається з газів;
- найбільше займає азот – 78%;
- далі кисень – 21%, вул. газ – 0,03% (менше одного відсотка).
Учитель-майстер. Що було б, якби нашу класну кімнату наповнити чистим киснем?
Дослід. На столі поставити запалену свічку і накрити її пляшкою з відрізаним дном. Шийка пляшки залишається відкритою, і учні спостерігають яскраве горіння свічки. Потім учитель закриває шийку пляшки пробкою. Горіння послаблюється, полум’я свічки поступово слабшає. Не давши полум’ю погаснути, вчитель відкриває шийку пляшки і полум’я знову стає яскравішим. Що ви спостерігали?
(Проводячи дослід зі свічкою, ми спостерігали, що коли пляшка була закрита пробкою, то полум’я згасло, бо до пляшки не поступало повітря з киснем, а збільшувалась кількість іншого газу, який горіння не підтримує – вуглекислого).
Учитель-майстер. Склад повітря, співвідношення величин газів не скрізь однакове. За характером зміни температури повітря з висотою та іншими властивостями атмосфера поділяється на кілька шарів.
Слайд №5 «Будова атмосфери»
Дивлячись на слайд та користуючись текстом підручника, заповніть таблицю «Шари атмосфери»
Слайд №6 «Будова атмосфери - таблиця»
Назва шару |
Висота шару |
Температура |
Характеристика |
Тропосфера |
8-10 км (полярні широти); 16-18 км (при екваторіальні) |
Знижується на 6 С кожних 1000м |
Міститься понад 80% маси повітря атмосфери, близько 90% усієї водяної пари. Формуються вітри, Утворюються тумани, хмари, опади. |
Стратосфера |
Над тропосферою, до висоти 55 км. |
Падіння температури припиняється, а з висоти 20 км до 55 км температура підвищується до +30С. |
20 % маси повітря. На висоті 20-25км існує озоновий шар, який поглинає ультрафіолетову радіацію. На висоті 20-30 км – перламутрові хмари. Утворені з кристаликів льоду. |
Мезосфера |
Вище 55 км до 80 км. |
Падає до -90С |
Світіння атмосфери. Утворюються сріблясті хмари. |
Термосфера |
Над мезосферою до 800-1000 км. |
Температура підвищується на висоті 150 км до 220 К, а на рівні 600 км до +1500 К |
Утворюються полярні сяйва – світіння розріджених газів, температура поглинає рентгенівське випромінювання, захищаючи життя від його дії. |
ІІІ. Афішування
Зобразіть будову атмосфери у вигляді схеми. Візьміть 3 кольори – блакитний, синій і темно-синій.
Яким кольором зафарбуєте тропосферу? (блакитним); стратосферу? (синім); верхні шари? (темно-синім).
Штрихуванням виділіть район озонового шару. Що було б, якби не було озонового шару?
Замалюйте полярне сяйво.
Де відбувається «світіння» атмосфери?
Намалюйте на схемі пасажирський літак «на висоті» 10 тис. м і розрахуйте температуру за його бортом, якщо відомо, що температура повітря біля земної поверхні +15 С.
Слайд №7 (Практикум).
(Розв’язання: 1) 10000: 1000=10 * 6 = 60 С.
2) +15 С – 60 = -45 С.
Відповідь: температура за бортом літака -45 С.)
V. Ланцюжок завдань
(Учитель використовує прийом «несподіване переключення під час уроку)
Учитель-майстер. Сьогодні ви побуваєте у ролі слухачів. Давайте прослухаємо звукове повідомлення про значення атмосфери для життя на Землі. Зате після цього ви зможете поспілкуватися, посперечатися і зробити суттєві висновки про значення атмосфери.
(Учні слухають повідомлення, визначають, яке значення має атмосфера для життя на Землі) Слайд №8 (Значення атмосфери)
Атмосфера має величезне значення для життя на Землі.
По-перше, атмосфера розсіює сонячне проміння і воно не так сильно нагріває вдень поверхню Землі. А вночі, навпаки, атмосфера не дає Землі швидко охолоджуватись, як невидима ковдра, утримує тепло.
По-друге, атмосфера – броня планети. Сотні метеоритів, небесних тіл, не долітають до Землі, згоряючи в атмосфері. Особливо добре це видно зоряної літньої ночі.
По-третє, в атмосфері утворюються хмари. Нижні шари її перебувають у русі, утворюючи вітер, який переносить хмари на сотні км від місця їх виникнення.
І, нарешті: вона захищає Землю від надмірного впливу сонячної радіації – ультрафіолетового випромінювання.
Запитання – правильна відповідь (Слайд №9 )
Тропосфера
Стратосфера
Термосфера
Мезосфера
1.Шар атмосфери, що досягає висоти 50 км? (стратосфера)
2.Повітря дуже розріджене і майже відсутнє. (верхні шари: мезосфера та термосфера)
3.Верхня частина оболонки, де температура повітря коливається від -45С до -55 С (тропосфера).
4.Озоновий шар лежить у …(стратосфері)
5.Верхня межа якого шару атмосфери лежить на висоті від 8-9 км до 18 км? (тропосфера)
6.Оболонка атмосфери, де зосереджена майже вся водяна пара. (тропосфера)
7.Атмосферна оболонка, де температура повітря коливається відповідно до змін пір року. (тропосфера)
8.Де формуються полярні сяйва? (термосфера)
9.Оболонка, в якій відбувається зниження температури на 6 С з підняттям угору на 1 км? (тропосфера)
10.Частина атмосфери, у якій проживає людина? (тропосфера).
11.Температура падає до -90 С.(мезосфера)
12.Відбувається світіння атмосфери. (мезосфера).
Учитель-майстер. До сьогоднішнього дня ми мали елементарні знання про повітря. А на сьогоднішньому уроці ми з вами з’ясували, що таке атмосфера, і дізналися про її будову та склад. Допишіть до слова повітря асоціативний ряд нових слів, про які дізналися сьогодні.
(Учні дописують асоціативний ряд)
VІ. Рефлексія
Ми ще не ознайомилися із властивостями повітря. Це належить нам зробити на наступному уроці.
Давайте подивимось у ваші коробочки. У якій із них кульок більше? Які нові знання ви додали в коробочку «НОВІ ЗНАННЯ»? Намагайтеся на кожному уроці отримувати нові знання.
Чи звернули ви увагу на колір кульок?
З чим у вас асоціюється кулька? (Із Землею). А колір кульок? (Вода і суша, небо і поле)
Блакитний колір символізує чисте небо - символ миру, а жовтий – пшеничне поле – символ достатку. Ми віримо, що на нашій рідній землі настане мир, люди будуть жити у достатку і дихати чистим, цілющим повітрям. Тож нехай наше повітря завжди буде чистим, небо мирним, А Земля багатою.
(Учні озвучують, які нові знання вони отримали і записали на аркушах)
Учитель-майстер. Оскільки кмітливість, швидке розв’язання завдань, допомога тим, хто її потребує, дружба особливо цінуються в житті, ви отримуєте за ці проявлені якості оцінки.
(Учитель виставляє оцінки учням, відтак дає домашнє завдання).
Вам вдячна учні за увагу, за вашу щирість, доброту,
Я зичу вам умінь, наснаги, знання хапайте на льоту.
Слайд №10 (Домашнє завдання). Удома вам потрібно опрацювати параграф 29. А також написати листа інопланетянам про атмосферу нашої планети; знайти інформацію про способи вивчення атмосфери.
Вчитель-майстер пропонує учням продовжити фразу. Наприклад, «Я зрозумів, що…»; «Виявляється, …», «Найдивовижніше те,що…»
Слайд №11 (Продовжити фразу)
Наприклад:
Я зрозумів, що: атмосфера називається повітряним океаном.
Це оболонка, що оточує Землю.
Має величезне значення для життя на планеті.
Виявляється: атмосфера служить захисною оболонкою,
утримує тепло на Землі, захищає Землю від метеоритів.
Найдивовижнішим є те, що: якби не було озонового шару, випромінювання знищило б усе на Землі.
Атмосфера не тільки важлива для життя, адже завдяки їй ми бачимо одну з найчудовіших в природі картин: як міниться різними барвами небо. Адже, його грандіозність і велич вражають уяву.
Слайд №12. (Вигляд Землі)
Зміст «ерудитки №1»
І група. Настане час, коли космонавти залишать навколоземні орбіти і вирушать у мандри просторами Сонячної системи. І, подібно до моряка, який, повертаючись з далекого плавання, ловить ту мить, коли крізь голубий серпанок горизонту проріжеться смуга суходолу, пілоти міжпланетних кораблів вдивлятимуться в чорний оксамит космічної безодні, прагнучи побачити рідну планету.
Мабуть, вона дуже красива, якщо дивитися з далекого космосу, голуба куля, яка м’яко світиться і обриси якої розлиті сяючим серпанком. Цей серпанок відгороджує Землю від космосу. Він оберігає планету від згубних випромінювань Всесвіту, від смертоносних коливань температури, що їх викликає в космосі зміна дня і ночі. Він підтримує негативний вогонь життя, постачаючи його киснем.
Прозоро-легкий на вигляд, він стає грізною перешкодою для прибульців з космічних далей. У ньому безсяйвно згоряють «камяні гості» - метеорити. В ньому проходять тяжкі випробування вогнем теплозахисні пристрої космічних кораблів. Це – атмосфера. Повітряна оболонка нашої планети, її космічне передмістя.
Зміст «ерудитки №2»
ІІ група. Такої атмосфери, яку має наша планета, не має жодна із планет. Вона містить суміш газів, украй необхідних для життя, у належних пропорціях. Деякі із цих газів самі по собі є смертоносними. Проте оскільки вони входять до складу повітря в безпечних пропорціях, то їх вдихання не завдає нам шкоди.
Одним із таких газів є кисень, він становить 21% повітря, яким ми дихаємо. Без нього люди і тварини повмирали б за лічені хвилини. Але й наше існування було б заражене на небезпеку, якби його було забагато. Чому? Чистий кисень стає отрутою, якщо його вдихати тривалий час. Крім того, чим більше в повітрі кисню, тим легше проходить процес горіння. Якби в атмосфері було забагато кисню то займисті речовини стали б дуже вогненебезпечними. Важко було б дати раду пожежам, котрі спалахнули б дуже често. Тому кисень завбачливо розріджений іншими газами. Здебільшого азотом, який становить 78% атмосфери. Під час гроз кожного дня мільйони разів спалахують блискавки. Внаслідок цих грозових розрядів певна кількість азоту сполучається з киснем. Утворені сполуки з дощем потрапляють у грунт і використовуються рослинами як добриво.
Вміст вуглекислого газу в атмосфері становить менше одного відсотка. Яка ж користь від такої малої кількості? Відсутність вуглекислого газу призвела б до відсутності рослин, які вбирають його виділяючи взамін кисень. Люди і тварини вдихають кисень, а видихають вуглекислий газ. Збільшення вмісту вуглекислого газу в атмосфері шкодило б людям і тваринам. А його зменшення поставило б під загрозу існування рослинного світу.
Задача
Обчисліть температуру за бортом пасажирського лайнера, що летить на висоті 10 тис. м, якщо температура повітря біля поверхні Землі становить +15 С.
Задача
Обчисліть температуру за бортом пасажирського лайнера, що летить на висоті 10 тис. м, якщо температура повітря біля поверхні Землі становить +15 С.
Задача
Обчисліть температуру за бортом пасажирського лайнера, що летить на висоті 10 тис. м, якщо температура повітря біля поверхні Землі становить +15 С.
Задача
Обчисліть температуру за бортом пасажирського лайнера, що летить на висоті 10 тис. м, якщо температура повітря біля поверхні Землі становить +15 С.
Задача
Обчисліть температуру за бортом пасажирського лайнера, що летить на висоті 10 тис. м, якщо температура повітря біля поверхні Землі становить +15 С.
Задача
Обчисліть температуру за бортом пасажирського лайнера, що летить на висоті 10 тис. м, якщо температура повітря біля поверхні Землі становить +15 С.
Задача
Обчисліть температуру за бортом пасажирського лайнера, що летить на висоті 10 тис. м, якщо температура повітря біля поверхні Землі становить +15 С.
Задача
Обчисліть температуру за бортом пасажирського лайнера, що летить на висоті 10 тис. м, якщо температура повітря біля поверхні Землі становить +15 С.
Задача
Обчисліть температуру за бортом пасажирського лайнера, що летить на висоті 10 тис. м, якщо температура повітря біля поверхні Землі становить +15 С.
Задача
Обчисліть температуру за бортом пасажирського лайнера, що летить на висоті 10 тис. м, якщо температура повітря біля поверхні Землі становить +15 С.
«ЗНАЮ»
«ЗНАЮ»
«НОВІ ЗНАННЯ»
«НОВІ ЗНАННЯ»
Тестові завдання «Атмосфера»
1.Повітря – це: а) чиста речовина; б) суміш.
2.Повітря має масу: а) так; б) ні.
3.Повітря: а) безбарвне, прозоре; б) має колір.
4.Повітря запах: а) має; б) ні.
5.Повітря проводить тепло: а) добре; б) погано.
6.Повітря розчиняється у воді: а) так; б) ні.
7.Повітря пружне: а) так; б) ні.
Тестові завдання «Атмосфера»
1.Повітря – це: а) чиста речовина; б) суміш.
2.Повітря має масу: а) так; б) ні.
3.Повітря: а) безбарвне, прозоре; б) має колір.
4.Повітря запах: а) має; б) ні.
5.Повітря проводить тепло: а) добре; б) погано.
6.Повітря розчиняється у воді: а) так; б) ні.
7.Повітря пружне: а) так; б) ні.
Будова атмосфери
Назва шару |
Висота шару |
Температура |
Характеристика |
Тропосфера
|
|
|
|
Стратосфера
|
|
|
|
Мезосфера
|
|
|
|
Термосфера
|
|
|
|
Назва шару |
Висота шару |
Температура |
Характеристика |
Тропосфера |
8-10 км (полярні широти); 16-18 км (при екваторіальні) |
Знижується на 6 С кожних 1000м |
Міститься понад 80% маси повітря атмосфери, близько 90% усієї водяної пари. Формуються вітри, Утворюються тумани, хмари, опади. |
Стратосфера |
Над тропосферою, до висоти 55 км. |
Падіння температури припиняється, а з висоти 20 км до 55 км температура підвищується до +30С. |
20 % маси повітря. На висоті 20-25км існує озоновий шар, який поглинає ультрафіолетову радіацію. На висоті 20-30 км – перламутрові хмари. Утворені з кристаликів льоду. |
Мезосфера |
Вище 55 км до 80 км. |
Падає до -90С |
Світіння атмосфери. Утворюються сріблясті хмари. |
Термосфера |
Над мезосферою до 800-1000 км. |
Температура підвищується на висоті 150 км до 220 К, а на рівні 600 км до +1500 К |
Утворюються полярні сяйва – світіння розріджених газів, температура поглинає рентгенівське випромінювання, захищаючи життя від його дії. |
Назва шару |
Висота шару |
Температура |
Характеристика |
Тропосфера |
8-10 км (полярні широти); 16-18 км (при екваторіальні) |
Знижується на 6 С кожних 1000м |
Міститься понад 80% маси повітря атмосфери, близько 90% усієї водяної пари. Формуються вітри, Утворюються тумани, хмари, опади. |
Стратосфера |
Над тропосферою, до висоти 55 км. |
Падіння температури припиняється, а з висоти 20 км до 55 км температура підвищується до +30С. |
20 % маси повітря. На висоті 20-25км існує озоновий шар, який поглинає ультрафіолетову радіацію. На висоті 20-30 км – перламутрові хмари. Утворені з кристаликів льоду. |
Мезосфера |
Вище 55 км до 80 км. |
Падає до -90С |
Світіння атмосфери. Утворюються сріблясті хмари. |
Термосфера |
Над мезосферою до 800-1000 км. |
Температура підвищується на висоті 150 км до 220 К, а на рівні 600 км до +1500 К |
Утворюються полярні сяйва – світіння розріджених газів, температура поглинає рентгенівське випромінювання, захищаючи життя від його дії. |