Урок на тему« Клімат. Кліматична карта світу та України»

Про матеріал
Конспект уроку у 6 класі за програмою НУШ. Розробка уроку підходить до всіх чинних підручників. Містить творчі завдання, роботу з QR кодами, проєкт. В матеріалі також є посилання на інтернет-ресурси та інтерактивні карти.
Перегляд файлу

Тема. « Клімат. Кліматична карта світу та України».

 

 

 

unnamed

 

 Мета уроку:

Навчальна:

Ознайомити учнів з поняттям "клімат" та факторами, що його формують.

Розглянути кліматичну карту світу та України, навчити аналізувати її особливості.

Розвинути навички роботи з картами, активними посиланнями та цифровими ресурсами.

Розвивальна:

Розвивати вміння учнів аналізувати та порівнювати кліматичні умови різних регіонів.

Формувати вміння застосовувати знання про клімат у реальних ситуаціях (наприклад, планування подорожей, розуміння екологічних проблем).

Виховна:

Виховувати екологічну свідомість, відповідальне ставлення до природи та розуміння важливості адаптації до змін клімату.

Тип уроку: Комбінований урок (поєднання елементів пояснення нового матеріалу, практичної роботи, інтерактивних завдань та використання цифрових технологій). 

Обладнання: QR- коди, активні посилання, робочі аркуші, постери.

Актуалізація опорних знань

1. Бесіда з учнями

  1. Що таке погода і чим вона відрізняється від клімату?
  2. Які природні явища впливають на погоду у вашому регіоні?
  3. Як ви думаєте, які фактори визначають клімат тієї чи іншої території?

2. Мозковий штурм: "Чинники, що впливають на клімат"

  • Запропонувати учням перелічити можливі чинники впливу на клімат (географічна широта, висота над рівнем моря, близькість до водойм, океанічні течії тощо).
  • Відповіді учнів записуються на дошці або в цифровій формі (наприклад, у Google Jamboard).

3. Робота з картою світу (фронтальна робота)

  • Показати кліматичну  карту світу та попросити учнів назвати регіони з різним кліматом (наприклад, тропіки, Арктика, пустелі).22_23 (1)

 

  • Питання: як географічне положення впливає на клімат цих територій?

4. Інтерактивне завдання: кьюар-коди або активні посилання

  • Учням пропонується за допомогою смартфонів перейти за посиланням (або сканувати QR-код), який веде до інтерактивної кліматичної карти.

 

оо

 

  • Запитання для аналізу:
    • Які кліматичні зони ви бачите на карті?
    • Які зони займають найбільші площі?

Проблемне запитання для мотивації:

  • "Чому клімат одних регіонів стабільний, а в інших спостерігаються різкі зміни? Як це впливає на життя людей?"
  • Обговорення відповідей учнів як підготовка до вивчення нової теми.

Подання нового матеріалу

Що таке клімат?

  • Клімат — це багаторічний режим погоди, характерний для певної місцевості.
  • Слово «клімат» походить від грецького «кліма», що означає «нахил». Давні греки розуміли, що нахил (кут падіння сонячних променів) впливає на те, тепліше чи холодніше буде в певному регіоні.
  • Наука, яка вивчає клімат, називається кліматологією.

Які чинники формують клімат?

Сонячна радіація

  • Головне джерело тепла та світла для Землі.
  • Залежить від географічної широти: чим ближче до екватора, тим більший кут падіння сонячних променів, а клімат тепліший.
  • На полюсах сонячні промені падають під малим кутом, тому клімат там холодний.
  • Впливає також тривалість дня, хмарність і прозорість атмосфери.

Вплив переважаючих вітрів

  • Наприклад, узбережжя морів і океанів перебувають під впливом бризів — вітрів, які змінюють напрямок залежно від часу доби.
  • У пустелях, таких як Сахара, переважають сухі пасати, які сприяють формуванню спекотного і сухого клімату.

Водні течії

  • Теплі течії, наприклад, Північноатлантична, приносять тепло та опади. Завдяки їй клімат Західної Європи м’якший.
  • Холодні течії, як-от Перуанська, сприяють формуванню пустель, наприклад, Атаками у Південній Америці.

Характер підстильної поверхні

  • Водна поверхня накопичує більше тепла, ніж суша.
  • Снігові покриви відбивають сонячне світло, тому сприяють охолодженню території.
  • Гори захищають території від холодних або теплих вітрів. Наприклад, Карпати захищають Закарпаття від холодних північних вітрів, завдяки чому клімат там м’якший.

Висота над рівнем моря

  • Чим вище піднімаємося в гори, тим нижча температура та вища вологість.
  • Наприклад, навіть у екваторіальних горах на великих висотах лежить сніг.

Кліматичні пояси

  • Землю поділяють на великі території за кліматичними умовами — кліматичні пояси.
  • Вони мають широтний характер і виділяються за особливостями температури та кількості опадів.
  • Виділяють 7 основних кліматичних поясів і 6 перехідних:
    • Основні: екваторіальний, тропічний, субтропічний, помірний, субарктичний, арктичний, антарктичний.
    • Перехідні: субекваторіальний, субтропічний, субполярний тощо.

Завдання на розвиток критичного мислення

  1. Як клімат може впливати на життя людей, їхню культуру чи звички?
  2. Як зміни клімату можуть позначитися на вашій місцевості?
  3. Уявіть, що ви метеоролог. Як би ви пояснили, чому взимку в горах холодніше, ніж у низинах?
  4. Що станеться з кліматом Європи, якщо Північноатлантична течія зупиниться?

21202161322506390001

 

 

 

https://www.liveworksheets.com/w/uk/geografiya/2232305

 

 

https://wordwall.net/uk-ua/community/%D0%BA%D0%BB%D1%96%D0%BC%D0%B0%D1%82-%D0%BA%D0%BB%D1%96%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D1%96-%D0%BF%D0%BE%D1%8F%D1%81%D0%B8

Фактори, що формують клімат: зрозуміло і стисло

1. Сонячна радіація: джерело тепла та світла

  • Сонце — основний фактор клімату.
  • Теплі регіони: біля екватора, де сонячні промені падають під прямим кутом.
  • Холодні регіони: ближче до полюсів, де промені падають під малим кутом.
  • Наприклад, екваторіальні широти мають трохи нижчі температури через сильну хмарність, яка частково блокує сонячне тепло.

2. Вітер: природний кліматичний кондиціонер

  • Вітри можуть приносити тепло чи холод, опади або сухість.
  • На узбережжі діють бризи, які освіжають вдень і обігрівають вночі.
  • У пустелях пасати приносять сухе й гаряче повітря, наприклад, у Сахарі.

3. Характер поверхні: суша, вода, гори

  • Вода нагрівається повільно, але довго зберігає тепло, тому біля океанів клімат м'який (прохолодне літо, тепла зима).
  • Суша швидше нагрівається і охолоджується, тому у внутрішніх районах материків літо спекотне, а зима холодна.

30328110153506390001

 

https://www.liveworksheets.com/w/uk/geografiya/2331714

Гори та їхній вплив
  • Чим вище в гори, тим холодніше і вологіше.
  • Наприклад, на високих вершинах екваторіальних гір лежить сніг.
  • Гірські хребти захищають території від вітрів: Карпати пом’якшують клімат Закарпаття, затримуючи холодні арктичні вітри.
Вплив морських течій
  • Теплі течії (Північноатлантична) приносять дощі й тепло, наприклад, у Західній Європі.
  • Холодні течії (Перуанська) створюють сухий клімат, наприклад, у пустелі Атакама.

4. Кліматичні пояси: великі зони з однаковим кліматом

  • Кліматичні пояси поділяють Землю на широкі смуги із заходу на схід.
  • Виділяють 7 основних (екваторіальний, тропічний, помірний, полярний тощо) і 6 перехідних поясів.
  • Повітряні маси в цих поясах мають спільні характеристики:
    • Екваторіальний пояс: цілий рік тепло і волого, температура +27°C, майже щоденні дощі.
    • Полярний пояс: холодно й сухо, температура значно нижча нуля.

 

Практика для учнів:

  1. Знайдіть на кліматичній карті екваторіальний кліматичний пояс. Чому тут одна пора року?
  2. Порівняйте вплив океанів і суші на клімат на прикладі Південної Америки.
  3. Як змінився б клімат України, якби Карпати не існували?

Завдання та питання для учнів

В межах України

Географічна широта та клімат

  1. Як змінюється клімат України з півночі на південь? Поясніть це через кут падіння сонячних променів.
  2. Чому на Закарпатті клімат м'якший, ніж у Передкарпатті?

Вітри та їхній вплив

Які переважаючі вітри впливають на клімат України? Як вони змінюють кількість опадів у різних регіонах?

Як впливають на клімат вітри зі сходу і північного заходу?

Роль підстильної поверхні

  1. Чому в приморських областях України клімат відрізняється від клімату центральних регіонів?
  2. Як близькість до Чорного моря впливає на температуру та опади в Одеській області?

Практичне завдання

  1. На карті України позначте області з найтеплішим і найхолоднішим кліматом. Поясніть свій вибір.
  2. Знайдіть інформацію про вплив Азовського та Чорного морів на клімат прилеглих областей

В межах світу

Географічна широта та клімат

  1. Чому в екваторіальному поясі завжди тепло, а в полярному — холодно?
  2. Порівняйте клімат у північній та південній півкулі на однакових широтах (наприклад, 30° північної та 30° південної широти).

Вітри та їхній вплив

  1. Чому в Сахарі спекотно і сухо, а в Амазонії тепло і волого?
  2. Як впливають мусони на клімат Індії та сусідніх країн?

Роль води та течій

  1. Чому в Європі м'який клімат, хоча вона розташована на тих же широтах, що й Канада?
  2. Як холодна течія впливає на клімат в Атакамі?

Практичне завдання

  1. На кліматичній карті світу знайдіть і позначте:
    1. Найвологіший регіон планети.
    2. Найсухіший регіон планети.
  2. Порівняйте кількість опадів у пустелі Сахара та в басейні Амазонки.

Додаткові питання для обговорення

  • Чи могли б гірські хребти, як Карпати, суттєво змінити клімат іншої країни (наприклад, Польщі чи Румунії)?
  • Якби тепла Північноатлантична течія зупинилася, як би це вплинуло на клімат Європи та України?
  • Як змінюється кліматична ситуація у світі через глобальне потепління? Як це стосується України?

 

docx
Додано
17 грудня
Переглядів
15
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку