Урок «Механізми нейрогуморальної регуляції функцій організму»

Про матеріал
Мета: Освітня. Узагальнити та систематизувати знання з теми; Розвивальна. розвивати увагу, спостережливість, уміння порівнювати і робити логічні висновки. Виховна. виховувати спостережливість, комунікативні компетентності учнів.
Перегляд файлу

Тема уроку: «Механізми нейрогуморальної регуляції функцій організму»

Мета:

* Освітня. Узагальнити та систематизувати знання з теми;

* Розвивальна. розвивати увагу, спостережливість, уміння порівнювати і робити логічні висновки.

* Виховна. виховувати спостережливість, комунікативні компетентності учнів.

Обладнання: схеми, ТЗН,  доміно з термінами, дидактичний матеріал для вправ «Розірвана шпаргалка» та «Біологічна мозаїка».

Методи:

1. Репродуктивний.

2. Пояснювально-ілюстративний.

3. Евристичний.

4. Метод проблемного викладу.

Поняття:   нервова тканина, нейрон, лімфа, епіфіз, гіпофіз, гормон, адреналін, рецептори, рефлекторна дуга, гіперфункція, гіпофункція.

Тип уроку: Узагальнюючий урок

План уроку

  1. Повторення  понять.
  1. Вправа «Хто я?»
  2. «Термінологічний ланцюжок»
  1. Побудова  системи  знань.
  1. Робота в групах
  • Вправа «Біологічне доміно»
  • «Розірвана шпаргалка»
  • Гра «Біологічна мозаїка»
  1. Складання сенкану з теми
  1. Використання  додаткової  інформації.
  1. Цікаві факти
  1.                     Побудова  схем,  таблиць.
  2. Формулювання  висновків.

ХІД УРОКУ

І. Повторення понять.

1. Вправа «Хто я?»

Завдання: за заданим описом поняття назвати його.

Клітини складної форми з розгалуженими відростками, один з яких може бути дуже довгим. Виконують провідну функцію, а також функцію керування (нейрони).

Рідка тканина, у якій формені елементи не сполучаються між собою, а вільно переміщуються в рідкій міжклітинній речовині. Містить червоні (еритроцити) і білі (лейкоцити) клітини. Виконує транспортну, трофічну й захисну функції (кров).

Ця система відповідає за керування всім організмом: вона забезпечує взаємодію окремих органів і частин тіла за допомогою нервових імпульсів (нервова система).

Розташовується  в порожнині черепа, вага 0,5-0,7г. Складається з трьох долей: передньої, проміжної , задньої.  Гормони регулюють ріст у молодому віці, діяльність багатьох залоз (гіпофіз).

Біологічно активні речовини, що здійснюють ендокринну (гуморальну) регуляцію (гормон).

З цим завданням ми впорались. Уявимо, що ми всі вчителі. Кожен зможе задати запитання своєму товаришу. Я розпочну.

2. «Термінологічний ланцюжок».

 Учитель – 1-й учень, 1-й учень – 2-й учень (розкриває значення терміна і пропонує свій термін іншому учневі).

Рефлекс, рефлектора дуга, гормон, адреналін, гіпофіз, гігантизм, карликовість, нейрон.

Рефлекс – це реакція організму на дію подразників зовнішнього чи внутрішнього середовища, яка здійснюється за участю нервової системи.

Рефлекторна дуга — шлях проходження нервового імпульсу від рецептора до органа виконавця функції.

Гормони – біологічно активні речовини, що здійснюють ендокринну (гуморальну) регуляцію.

Адреналін — гормон, що виділяється мозковою частиною надниркових залоз та частково клітинами хромафінної системи.

Гіпофіз— залоза внутрішньої секреції, що виробляє гормони, які впливають на діяльність та регулюють функції залежних від неї периферичних ендокринних залоз.

Гігантизм— дуже великий зріст, що виникає в осіб з відкритими епіфізарними зонами зростання (у дітей і підлітків) за надмірної секреції передніх часток гіпофіза гормону росту.

Карликовість – захворювання, що розвивається внаслідок недостатності секреції гормону зросту (соматотропного гормону).

Нейрон — електрично збудлива клітина, що обробляє та передає інформацію у вигляді електричного або хімічного сигналу.

II. Побудова  системи  знань.

  1. Робота в групах.
  • Вправа «Біологічне доміно»

Доміно складається з прямокутників, розділених на дві частини, схожих на кісточки доміно. На одній половині може бути написане поняття, термін, слова. На другій – визначення терміну, розкриття поняття, запитання. Грати в доміно можуть 2,3,4 учні. Прямокутники діляться між ними порівну. Починає грати той учень, у кого є прямокутник зі словом “Початок”. На другій половині є запитання, визначення. Всі інші шукають серед своїх прямокутників правильну відповідь . Коли покласти правильну відповідь до запитання. Твердження, то на другій половині прямокутника висвітлиться нове запитання і т.д. Грають діти  доти, поки на останньому прямокутнику не буде написано слово “Кінець”.

  • «Розірвана шпаргалка»

Заповнена таблиця розрізається на частини, учням пропонується зібрати її у єдине ціле.

  • Гра «Біологічна мозаїка»

Групі учнів даються картки, на яких запропоновано набір слів, з яких потрібно скласти задані поняття.

Гуморальна регуляція  – це регуляція функцій організму, яка здійснюється через рідинні середовища (кров, лімфу, тканинну рідину) за допомогою біологічно активних речовин та продуктів обміну речовин, або метаболітів.

Ендокринна система разом з нервовою системою регулює і координує важливі функції організму людини: репродукцію, обмін речовин,                                   ріст, процеси адаптації. Тому ендокринну і нервову регуляцію поєднують у єдину - нейрогуморальну.

  1. Складання сенкану з теми.

Скласти сенкан з теми:

  • 1 ряд – Нервова система
  • 2 ряд – Гуморальна(ендокринна) система
  • 3 ряд – Імунна система

III. Використання  додаткової  інформації.

У нашому організмі регуляція функцій забезпечується нервовою, ендокринною та імунною системами за участю нервових імпульсів, хімічних сполук, клітин, тканин та органів.

1. Нервова система являє собою складну структуру нервів, які передають сигнали по всьому тілу для координації дій. Вона діє як електрична проводка в нашому організмі.

2. В тілі людини міститься 43 пари нервів, які поєднують нашу нервову систему з усіма органами нашого тіла, 12 пар нервів під'єднано до мозку, а решта до спинного мозку.

3. В нашому тілі неймовірно велика кількість нервових клітин, їх набагато більше ніж зірок в Чумацькому Шляху.

4. Якщо вишикувати всі нейрони, які містяться в організмі дорослої людини, в один ланцюжок то його довжина буде 965 км. Тільки в головному мозку міститься близько ста мільярдів нейронів і понад тринадцять мільйонів знаходиться в спинному мозку людини.

5. . Наша нервова система передає нервові імпульси зі швидкістю до ста метрів на секунду або 360 км/год.

Гіпофіз як диригент впливає на всі ендокринні звучання організму.

Гіпофіз дійсно диригент, і як такий звичайно виконує не свою музику. Композитором  треба визнати гіпоталамус.

Він регулює обміну речовин, емоційний стан, психічну активность та ін..

IV. Побудова  схем,  таблиць.

 

V. Формулювання  висновків.

Нервова регуляція забезпечується нервовими імпульсами.

Ендокринна регуляція забезпечується гормонами.

Імунна регуляція забезпечується клітинами  імунної системи та захисними білками.

Ендокринна система разом з нервовою системою регулює і координує важливі функції організму людини: репродукцію, обмін речовин,                                   ріст, процеси адаптації. Тому ендокринну і нервову регуляцію поєднують у єдину - нейрогуморальну.

У нашому організмі регуляція функцій забезпечується нервовою, ендокринною та імунною системами за участю нервових імпульсів, хімічних сполук, клітин, тканин та органів.

docx
Додано
28 березня 2023
Переглядів
343
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку