Методи вивчення природи
Урок ЯДС в 3 класі
Мета
- навчальна: ознайомити учнів із методами пізнання природи, а саме — спостереження, експеримент, вимірювання, формувати уміння і навички користуватися ними у повсякденному житті, вчити спостерігати за об'єктами навколишнього світу; робити висновки та узагальнювати за результатами власних спостережень; формувати в учнів уміння дослідницької діяльності;
- розвивальна: надати розуміння ролі природничих знань у повсякденному житті людини, обґрунтувати цінність знань з природознавства;
- виховна: виховувати повагу до наукових досягнень людей, цікавість.
Матеріали : цеглинки леґо (великі і малі), малюнки, моделі- глобус , модель квітки , годинника ) ,
Тип уроку: комбінований.
Миру, спокою , тепла!
ІІІ Спільна діяльність .
Прийом «Бліцвікторина»
- Що називають природою?
- Якою буває природа? ( і назвати ознаки живого)
- Для чого потрібно вивчати природу?
- На які складові можна розділити природу?
- Які ви знаєте науки про природу?
- Хто вивчає природу ?
- які джерела інформації нам допоможуть пізнавати світ і природу?
Гра « Збери лего»
У грі потрібно чесно грати , тобто справедливо, не вихоплювати цеглинки лего, не брати дві і др. Я буду арбітром, не втручатимусь, але хто порушує наші правила, то будете оштрафовані. Тема гри для холодних кольорів – «Вода» . Один два - три – почали … «стоп гра!»
(коментую і застосовую штрафи . допомагає дитина дня . 2 тур гри – фрукти та овочі (теплі кольори )
Підсумок.:
Метеоспосереження:
Сонце в цей день буде рідко з'являтися з-за хмар. До полудня опадів не очікується. У другій половині дня можливий ДОЩ, який до вечора повинен закінчитися.
Вчитель:
… швидко плине дуже час, а роботи ще багато в нас…
Тож часу дарма не гаєм – а роботу починаєм !
Не просто слухати – а чути!
Не просто дивитися – а бачити!
Не просто відповідати – а міркувати!
Разом гарно працювати!
А що ви встигли побачити по дорозі до школи?
Правильно, пізнавати природу допомагають органи чуттів ( зір, смак, дотик, слух , нюх, допомагали зір, слух, нюх, смак і відчуття дотику.
Такий природний арсенал різних можливостей давав змогу людині розрізняти колір і розміри тіл, чуючи звуки, людина могла зрозуміти, з якого боку варто чекати на небезпеку чи приємну подію. Нюх допомагав розрізняти запахи. Доторкнувшись до якогось об'єкта рукою, могла зробити для себе висновок, з холодним чи гарячим, гладеньким чи шорстким тілом вона має справу.
А тепер напівголосом прочитайте розмову Дмитрика і Наталочки . Чи можемо ми сказати , що Наталочка спостережлива? Чому?
2. Ознайомимося з розповіддю «Коли засинають зорі» . (комбіноване читання )
- За чим спостерігав Петрик?
- Що побачив хлопчик? Поясніть міркування Петрика .
2. Ми вже знаємо , що найчастіші і вже віддавен застосовують спостереження для вивчення природи. Коли спостерігають , то розглядають різні явища, предмети, описують , порівнюють , знаходять спільне чи відмінне.
Поспостерігаємо за ось цим предметом, (ложка медична), що це, як це описати ,..
Як ви можете висловити свої думки про те , що таке дослід .
Дитина – доповідач – довідкове бюро – що таке дослід . що допомогло тобі про це дізнатись? Це вивчення певного предмета або явища в спеціально створених умовах. Перед початком експерименту висловлюють припущення ( тобто ГІПОТЕЗУ) , яка повинна підтвердитись чи заперечується в ході досліду . кожен дослід пов'язаний зі спостереженням .
Вивчати природу допомагають і МОДЕЛІ – (зразок, міра, взірець) і розглянути , наприклад, модель Землі, рослини.
Закріплення:
Робота в парах: кожна пара одержує ребус , розгадує . пояснює що це (дослід. спостереження, модель, спостерігач ) . що зайве
Фізхв «Спотерігачі»
Раз – ми дружно встали ,
Два – голівками хитали –
Вистачить нам працювати –
час уже відпочивати .
Станьмо дружно в коло –
Все розглянемо навколо:
хто спостерігати вміє:
підказати нам зуміє –
Що навколо нас змінилось –
чи щось зникло? чи з’явилось ! ( припущення і спостереження учнів)
Коли вчені виконують дослідження , то виконують певну послідовність дій :
ЗАПИТАННЯ
ПЛАН РОБОТИ
ДІЇ ЗА ПЛАНОМ
РЕЗУЛЬТАТИ
ВИСНОВКИ
А тепер ми перетворюємось в дослідників .
Дослід «Чи вміє плавати яйце?»
2 баночки з водою
Яйце
сіль
ложка
Для досліду потрібно налити в будь-яку ємність води з-під крана і опустити в неї яйце. Яйце опуститися на дно посудини і буде там лежати, не спливаючи на поверхню.
На другому етапі експерименту потрібно дістати потонуле яйце і додати в рідину дві ложки звичайної солі. Сіль необхідно розмішати, щоб вона повністю розчинилася. Опустіть в солону воду яйце. Що ж станеться? Воно буде плавати на поверхні. І все це завдяки наявності двох ложок солі. Сіль збільшила показник щільності води, в той час як щільність яйця залишилася колишньою, тобто менше сольового розчину.
Дослід «Таємне письмо»
Необхідні матеріали:
Вичавити лимон і написати текст лимонним соком на цупкому папері. Дати час на висихання.
Змочити ватний диск йодом та покрити білий аркуш з невидимим текстом. Спершу можна побачити жовто-коричневі плями на поверхні, але згодом цей шар перетвориться на фіолетовий фон, з’являться літери. (Напередодні спробувати виконати дослід)
Дослід « Чарівні клаптики» потрібно:
тканина;
ножиці;
гребінець;
вовняний светр;
папір.
За допомогою ножиць поріжте тканину на дрібні шматочки.
Потріть гребінець об шерстяний светр або розчешіть светр 20 разів, щоб зарядити гребінець статичною електрикою.
Потримайте гребінець над шматочками паперу і подивіться, як вони піднімаються, прилипаючи до нього.
Створюємо веселку власноруч (можна як д/з)
Що знадобиться:
Для початку попросіть дитину наповнити місткість водою. Далі нехай юний експериментатор покладе на її дно дзеркало. Потім має направити на дзеркало світло ліхтарика. Відбите світло ловимо на папері. Саме на ньому в цей час з’явиться ваша персональна мінівеселка.
Розгадка:
Промінь світла складається з кількох кольорів. Коли він проходить крізь воду, то розкладається на складові частини. Саме тому ми бачимо веселку.
Півдсумок «Бліц» :
Діти отримують відзнаки за роботу на уроці
Додатки
Фізхв «Спотерігачі»
Раз – ми дружно встали ,
Два – голівками хитали –
Вистачить нам працювати –
час уже відпочивати .
Станьмо дружно в коло –
Все розглянемо навколо:
хто спостерігати вміє:
підказати нам зуміє –
Що навколо нас змінилось –
чи щось зникло? чи з’явилось !
ВИСНОВКИ
ДІЇ ЗА ПЛАНОМ
ПЛАН РОБОТИ
ПРИПУЩЕННЯ
РЕЗУЛЬТАТИ