Урок "Ми майбутні вчені Тема. Повітря. Властивості повітря. Його склад. Домішки. Значення повітря в природі і для людей. "

Про матеріал

Дати уявлення про повітря, ознайомити з його властивостями, формувати навички дослідницької роботи та спостережень у природі.

Обладнання. Три склянки одного об'єму з гарячою, теплою та холодною водою, спиртівка, сірники, металевий шпатель, грунт, картки для тестової перевірки знань.


Перегляд файлу

 

Ми майбутні вчені

Тема. Повітря. Властивості повітря. Його склад. Домішки. Значення

повітря в природі і для людей.

Мета. Дати уявлення про повітря, ознайомити з його властивостями,                  формувати навички дослідницької роботи та спостережень у природі.

Обладнання. Три склянки одного об'єму з гарячою, теплою та холодною водою, спиртівка, сірники, металевий шпатель, грунт, картки для тестової перевірки знань.

Хід уроку

  1. Організація класу.
  2. Фенологічні спостереження за тиждень.
  3.   Перевірка домашнього завдання.

Кожен учень одержує картку із запитаннями і варіантами відповідей.

Тестові завдання

Підкресліть правильні відповіді.

  1.         Що дає Землі світло і тепло?

а) Місяць; б) Сонце.

  1.     Якщо Сонце стоїть низько на небосхилі, як падають промені на земну поверхню?

а) Косо; б) прямовисно.

  1.         Коли Сонце гріє найдужче?

а) Вранці; б) опівдні.

  1. Що утворюється в листках рослин під дією світла?

а) Поживні речовини; б) вода.

  1. Коли тварини стають рухливішими?

а) Навесні; б) восени.

Взаємоперевірка:

1 — б; 2 — а; 3 — б; 4 — а; 5 — а.

  1.   Актуалізація опорних знань.

Загадка

Куди ступишвсюди маєш.

         Хоч не бачиш, а вживаєш.

              (Повітря)

Отже, ви вже здогадались, що на сьогоднішньому уроці ми озна­йомимося з повітрям, його властивостями, складом, значенням у житті людини.

  1.       Формування груп.

Учні об'єднуються за допомогою жеребкування. Створюють чотири групи, кожна з яких отримує конкретне завдання.

1 група. Повітря навколо нас. (Дослідники.)

2 група. Властивості повітря. (Фізики.)

3 група. Склад повітря. (Хіміки.)

4 група. Збережемо повітря чистим. (Екологи.)

VI. Вивчення нового матеріалу.

Кожна з груп готує інформацію за визначеною темою і завданнями. Захист теми триває 1—2 хвилини.

Перша група. "Дослідники". Повітря навколо нас.

  1. Прочитайте статтю "Повітря навколо нас" (Підручник, с. 86-87).
  2. Проведіть досліди (с. 86-87, підручник).

Дослід 1. Опустіть порожню склянку догори дном у посудину з водою. Що спостерігаєте?

Дослід 2. Візьміть порожню пляшечку і занурюйте її в посудину з водою. Що виходить із пляшечки?

Дослід 3. У склянку з водою вкиньте грудочку грунту. Чи виділяються з нього бульбашки повітря? Про що це свідчить?

Дослід 4. Налийте в склянку холодної води. Чи з'являються на стінках склянки бульбашки? Що це за бульбашки?

Дослід 5. Помахайте зошитом біля обличчя. Що ви відчуваєте? Чому хитаються гілки дерев, коливається трава?

  1. Зробіть висновок.

Повітря:

  1. займає всі ...;
  2. є в .:.;
  3. є в ...;
  4. є ... .
    1. Дайте відповіді на запитання (усно).
  • До яких тіл належить повітря?
  • Чому без повітря неможливе життя на Землі?
  • Де знаходиться повітря?
  • Що таке атмосфера?

Друга група. "Фізики". Властивості повітря.

  1. Прочитайте статтю "Властивості повітря" (Підручник, с. 87-88).
  2. Проведіть досліди.

Дослід 1. Подивіться довкола. Чому ми бачимо склянку та інші оточуючі предмети?

Дослід 2. Понюхайте повітря. Чи має воно запах? А колір?

Дослід 3. У склянку з водою опустіть догори дном колбу так, щоб у неї зайшла вода. Нагрійте колбу руками. З неї виходять бульбашки повітря. Чому?

Дослід 4. Не виймаючи колби з води, покладіть на неї холодну вологу тканину. В колбу почне набиратися вода. Чому?

Дослід 5. Візьміть дві склянки з гарячою водою. Виміряйте в них тем­пературу води. Одну склянку залишіть відкритою. Другунакрийте більшою склянкою. Через деякий час знову виміряйте температуру води

в обох склянках. Порівняйте температуру води в обох склянках. Чому вона стала різною?

  1.              Зробіть висновок

Повітря має такі властивості:

1)__________________________________

2)__________________________________

3)__________________________________

4)__________________________________

Третя група. "Хіміки". Склад повітря.

1.Прочитайте статтю "З чого складається повітря" (Підручник, с. 89-90).

2.Дайте відповіді на запитання (усно).

  • З яких газоподібних речовин складається повітря?
  • Яке значення має кисень у природі?
  • Якого газу найбільше в повітрі?
  • Чи придатний він для дихання?
  • Звідки в повітря потрапляє кисень?
  • Яку повітря потрапляє вуглекислий газ?
  • Як у повітря потрапляє водяна пара?
  • Чому у нашому класі багато зелених вазонів?
  •              Чи потрібно провітрювати клас на перервах?

3.Заповніть схему "Склад повітря".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Четверта група. "Екологи". Збережемо повітря

чистим.

1.Прочитайте статтю "Збережемо повітря чистим" (Підручник, с. 90-91).

2.Дайте відповіді на запитання (усно).

  • Які речовини забруднюють повітря?
  •             Як наша держава дбає про чистоту повітря?
  • Яке повітря корисне для здоров'я? Чому?
    1. Продовжіть міркування. Рослини є незамінними помічниками людини в очищенні повітря, тому

що...

  1.       Складіть свої, поради щодо очищення повітря в місцевості, де ви живете.

Фізкультхвилинка

Про повітря ми вивчаєм,

фізкультхвилинку починаєм.

Присіли, встали, руки в боки,

робимо легкі підскоки.

 Покрутились, підтягнулись

 й до роботи повернулись.

VII. Підсумки груп.

Перша група. "Дослідники". Повітря навколо нас.

1. Коли затамувати на хвилинку подих, ми задихаємось, бо нам не вистачає повітря. Людина без повітря не може жити навіть декілька хвилин. Повітря є скрізь. Можна сказати, що ми живемо в п'ятому океаніокеані повітря.

Шар повітря навколо Землі називається атмосферою. Атмосферу ще називають блакитною сорочкою Землі. Атмосфера складається з кількох шарів. У найбагатшому на кисень шарі живуть люди, рослини, тварини. І все це не може жити без кисню.

Висновок.

Повітря:

1.займає всі порожнини;

2.є в грунті;

3.є у воді;

4.є навколо нас.

Друга група. "Фізики". Властивості повітря.

1. Повітря є скрізь, але ми його не відчуваємо, не бачимо. Воно прозоре, безбарвне і, якщо нічим не забруднене, то не має запаху.

У ході проведення дослідів ми переконалися, що повітря має власти­вість розширюватися при нагріванні та стискатися при охолодженні, так як вода. Ця властивість дає можливість звірам і рослинам перезимувати зиму та перебути жарке літо.

Повітряпоганий провідник тепла. Тепло зберігається біля рослин та тварин і зігріває їх під час морозу. Люди теж використовують у побуті цю властивість. Наприклад, взимку тепло одягаються, вставляють вікна з подвійними рамами.

Висновок.

Повітря:

 1. прозоре;

  2.безбарвне;

  3.не має запаху;

 4. при нагріванні розширюється;

 5. при охолодженні стискається;

 6. поганий провідник тепла.

Третя група. "Хіміки". Склад повітря.

1. Повітрям дихають усі живі організми. Найкраще воно збагачене киснем у лісі. У сільській місцевості менш забруднене.

Повітрягазоподібне тіло і складається з різних газоподібних речовин: азоту, кисню, вуглекислого газу та інших газів. Найбільше в повітрі азоту, але він не придатний для дихання. П'яту частину повітря становить кисень. Його утворюють і виділяють у повітря тільки зелені рослини. Він потрібен для дихання людей, тварин, рослин.

Вуглекислий газ потрапляє в повітря під час горіння, виверження вулканів, унаслідок перегнивання решток рослин і тварин. Організми поглинають із повітря кисень, вуглекислий газ.

У повітрі є водяна пара, якщо її мало, то повітря сухе. Пара виділяється листям рослин, під час дихання людей і тварин. Повітря часто містить пил, сажу, дим та інші шкідливі речовини. Вони забруднюють повітря. Клас необхідно провітрювати. Кисень (свіже повітря) — це здоров'я.

Склад повітря

 

 

                                      

 

                                

 

 

 

Четверта група. "Екологи". Збережемо повітря чистим.

2.Шкідливі речовини потрапляють в повітря з димом фабрик, заводів, шахт, доменних печей, котелень. Отруюють повітря відпрацьовані гази автомобілів, літаків та іншої техніки. Багато небезпечних речовин потрапляє в повітря під час техногенних аварій.

Наша держава дбає про чистоту повітря. В Україні прийнято Закон про охорону повітря. Він вимагає, щоб на всіх підприємствах вста­новлювалися спеціальні фільтри, пиловловлю­вачі.

3.Рослини є незамінними помічниками людини в очищенні повітря, тому що вони поглинають вуглекислий газ і збагачують повітря киснем.

- Наші поради щодо очищення повітря.

1.Замінити бензин на екологічніше паливо.

2.Не вводити в експлуатацію підприємства без очисних споруд.

3.Озеленювати навколишнє середовище.

VIII. Робота в зошиті (с. 18).

IX. Підсумок уроку.

  • Вода та інші рідини при нагріванні ... (розширюються).
  • Вода та інші рідини при охолодженні ... (стискаються).
  • Повітря належить до ... (неживої природи).
  •          Назвіть властивості повітря. (Прозоре, безбарвне, не має запаху, при нагріванні повітря розширюється, при охолодженні стискається, погано проводить тепло.)
  • Назвіть склад повітря. (Азот, кисень, вуглекислий газ, інші гази.)
  •          Як наша держава дбає про чистоту здоров'я? (Прийнято Закон про охорону повітря.)
  1. Домашнє завдання.

Опрацювати статті в підручнику (с. 86-91). Зошит (с.18).

 

docx
Додано
8 липня 2018
Переглядів
1249
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку