Тема: «Ми різні, ми рівні, ми—особливі»
Мета: зрозуміти важливість поваги до прав людини; розвивати ціннісне ставлення до себе та інших людей; формувати вміння і навички поведінки у суспільстві, колективі; усвідомити неповторність кожної людини; ознайомлення учнів із поняттям демократія.
Хід уроку
Всі ми – це частини одного великого вітражу. Яскраві скельця, що заломлюють світло абсолютного генія. Кожен унікальний
і несе свій неповторний колір в цей світ.
Роман Поздоров
І. Організаційний момент класу
Добрий день, дорогі діти! Які ж ви всі барвисті та ошатні! Рада вітати вас у сьомому класі із новим навчальним роком.
Ще пахне сіно. Ще рояться оси.
Ще у дуплянках солодко медам.
А вже вночі навшпиньки ходить осінь,
І полум’я жоржин задмухує садам.
Ліна Костенко
І хоча літо вже за горою, у вас, напевно, ще жевріють спогади про нього. Тож згадаймо про цю пору у вигляді акровірша.
Л (ласкаве, любляче, лагідне)
І (ігрове, інтерактивне, інтригуюче)
Т (тепле, творче)
О (оптимістичне, оксамитове)
За літом приходить осінь.
--А що ж приносить нам ця пора? (урожай)
Тож сьогодні я хочу зібрати багатий урожай ваших думок.
Повідомлення теми та мети уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Для того, щоб ви більше дізналися один одного, стали дружнішими, виконаємо вправу «Криголами».
Встаньте ті, у кого:
Очі сині або блакитні
Хто в сукні або в спідничці
Хто має домашню тваринку
Хто з вас побував за кордоном
Хто є доброю людиною
Хто любить своїх батьків
Хто любить свою Батьківщину
Таким чином, ми побачили, що всі ви маєте щось спільне і відмінне. Проте кожен із вас є унікальною, неповторною особистістю. Зверніть увагу на епіграф уроку і уявіть, що цей вітраж—наша Україна. Тому кожна людина у нашій державі є невід’ємною частиною цього вітражу, і кожен є унікальним та неповторним.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Україна є незалежною, суверенною, демократичною державою.
(відповіді учнів)
Так, діти, у дослівному перекладі із грецької мови демос означає народ, а кратос—влада. Іншими словами, це—народовладдя. Демократія це не вседозволеність, не анархія, а Конституція, це певні правила, яких ми повинні дотримуватися. Кожна людина, особистість із народження наділена правами, але лише мати права недостатньо, необхідно знати свої права.
(відповіді учнів)
Послухайте, що про права людини говорить Елеонора Рузвельт—американська суспільна діячка в галузі захисту прав людини.
«То де ж, зрештою, беруть початок загальні права людини? У невеликих містах, біля будинку—такі близькі і такі малі, що їх не роздивитися на жодній карті світу.
Проте вони є світом окремої людини: її рідний район, школа або коледж, де вона навчається, ферма або офіс, де вона працює. Такі місця, де кожен чоловік, жінка і дитина прагнуть однакового правосуддя, рівних можливостей, рівної гідності без будь-якої дискримінації».
А тепер спільно створимо певні демократичні правила, котрих ми будемо дотримуватись впродовж усього навчання в школі.
Правила нашого класу
Отже, ми з вами повинні знати і вміти користуватись своїми правами. Наша держава теж має багато спільного з іншими державами.
(відповіді учнів)
Отже, спільного у нас є багато, а відрізняємся ми своєю мовою, культурою, традиціями, а також своєю атрибутикою (державними символами).
Тому я вам пропоную створити свою державу, у якій панує ідеальна демократія.
Гра «На шляху до демократії»
Отже, кожна із груп створила свою власну державу. Багато ваших думок співпадають, однак є і відмінності, а це говорить нам про особливість кожного із вас. Усі ми є громадянами однієї великої держави, усі ми є рівними у своїх правах та обов’язках, і кожен з нас є частинкою нашої України. Водночас ми—особливі, унікальні і неповторні скельця великого вітражу.