Урок. Міфи Давньої Греції. "Дедал та Ікар"(давньогрецький міф).

Про матеріал
Літературне читання, 4 клас НУШ, за підручником для 4-х класів, автори: Вашуленко М. С., Васильківська Н., Дубовик С. Г., 2021 рік.
Перегляд файлу

 

Розділ Усна народна творчість. Міфи про створення світу та людей

 

 

 

Тема. Міфи Давньої Греції.  Дедал та Ікар (давньогрецький міф).

Мета: ознайомити  учнів із давньогрецьким міфом та  дати уявлення про його витоки, формувати уявлення дітей про міфи як жанр усної народної творчості, збагачувати уявлення про міфи народів світу, вчити осмислювати їх зміст, поповнювати словниковий запас, формувати оцінні судження, виявляти вміння успішно застосовувати свої знання; удосконалювати навичку читання, розвивати зв'язне мовлення учнів; виховувати доброту, милосердя, справедливість та інші моральні чесноти, викликати в учнів інтерес та зацікавленість до грецької міфології.

Обладнання: НУШ підручник з української мови для 4-х класів, автори: Вашуленко М. С., Васильківська Н., Дубовик С. Г., 2021 рік., картки-блискавки, роздатковий матеріал, тлумачні словники, ілюстрації до тексту, плакат із закодованим записом, пам'ятка «Як складати план тексту», виставка книжок «Міфи Стародавньої Греції".

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

1) Привітання. Вчитель:

- Дзвоник пролунав веселий,

  Дружно всіх він  кличе в клас.

  І цікаве на уроці

  пропоную  я для вас.

2) Створення емоційного настрою:

           Щоб завжди було приємно

І цікаво,  і дотепно,

Усміхайтесь скрізь і всюди

Мамі, вчителям і людям,

І тоді життя прекрасне

Стане радісним для всіх.

 ІІ. Вправи на вдосконалення читацької навички

    1) Вправи на розвиток дикції, артикуляції. Промовляння чистомовки.

Вчитель:

-  Діти, сьогоднішній урок читання ми почнемо з розвитку мовленнєвого апарата, щоб вчитися правильно, чітко і виразно говорити. Для цього повправляємось у вимовлянні чистомовки. Мисленно приготуйтесь, постарайтесь, щоб під час промовляння повітря вільно проходило крізь мовленнєвий орган, вимовляйте слова чітко і голосно. Спочатку промовлятиму я, а ви повторюйте за мною.

 Вчитель:

- Рі-рі-рі: Що ти бачиш угорі? (Діти повторюють за вчителем частинами всю чистомовку).

Рю-рю-рю: Бачу ясную зорю.

Рі-рі-рі: Ще що бачиш угорі?

Ря-ря-ря: Небо синє, як моря.

- Молодці! Дуже добре. Тепер повправляємось у швидкочитанні.

          3) Читання колонок слів щоразу швидше і швидше за напрямком стрілки:

 

правда                      сонце                     злетів

           перемога                  мудрість                наказав

прекрасний              радість                   піднявся

чудовий                    високо                   кружляв

зачарована               низько                   підскочив

 

Вчитель:

- Діти, ви добре справились із цим завданням. А зараз я пропоную гру, яка підсумує набуті знання з цього розділу.

4)Гра «Блискавка»

Завдання: я показуватиму слова на картках , а ви швидко прочитайте їх, постарайтесь запам'ятати та назвати узагальнене слово (поняття) для кожної групи слів.

Картка 1:

                                                                                       

                                                                                                      

                                                                                                 

Картка 2:

 

      Чудовиська, небувалі т              

 

Картка 3

 ,                                                                                     

                                                                                                      

                                                                                             

Діти швидко читають слова, стараються запам'ятати їх і визначають, що: грім, блискавка, вогонь, вода – це природні явища;

мова, бесіда, казання, вість, розповідь, речення – це  міфи;

чудовиська, демони, небувалі тварини, велетні – це фантазії людей.

         ІІІ Перевірка домашнього завдання

   1.Стислий переказ учнями міфу «Гнів Перуна»

   2.Діти зачитують свої дослідницькі роботи про походження інших птахів, загадки, прислів'я про ластівок (вибірково). 

   3.Решту робіт діти зачитають на підсумковому уроці з цієї теми.

           ІV Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів  

              «Мозковий штурм»

- Пригадайте, який розділ ми вивчаємо?

- Розділ «Дивовижний світ міфів».

- Що означає слово «міф»?

- Слово «міф» - грецького походження, означає воно «слово, переказ».

- Які твори називають міфами?

- Старовинні розповіді, що передавались з уст в уста і в яких відображаються уявлення про грізний, незрозумілий світ богів, духів, створення світу, героїчні подвиги, називаються міфами.

- Як виникли міфи?

- Ще з прадавніх часів люди прагнули зрозуміти, як виникла земля, небо, рослини, тварини, вони боялись грому, блискавки, тому що не вміли з наукової точки зору пояснити виникнення цих явищ. 

- Міфи яких народів ми прочитали?

- Ми прочитали міфи слов'янських народів,  народів Єгипту та китайського народу.

- Чим відрізняються міфи від казок?

- Міфи від казок відрізняються тим, що казки завжди сприймалися як плід людської фантазії, а міфи вважалися ймовірними.

- Завдяки чому збереглися міфи до наших часів?

- Вони передавались з уст в уста, від покоління до покоління. З часом їх зібрали, переписали і так міфи дійшли до наших часів.

Вчитель:                                                                                                                     - Численні міфи розповідають про героїв – напівбогів, напівлюдей. Сильних, розумних, хоробрих людей після смерті називали героями і на місцях, де їх поховання, їм віддавали шану, а іноді будували храми. Такими героями були Геракл, Персей, Тесей, агронавти.

            Міфи прославляли не тільки героїв, а й добродійників, що потерпіли за людей. Першим серед добродійників слід згадати Прометея – героя давньогрецьких міфів, покараного за те, що він викрав з Олімпу вогонь для людей і навчив їх усього, що відрізняє людину від тварини.

V Мотивація навчальної діяльності

-  Сьогодні ми з вами продовжимо подорожувати сторінками чудової країни  - Країни міфології . А чи полюбили ви цю країну?

- Так, полюбили.

 Вчитель:

            Ми  знаємо, що кожна освічена людина повинна знати безсмертні твори давнини. Бо народна мудрість говорить:«Хто хоче знати майбутнє, мусить знати минуле», «Життя починається з дитинства, а література – з міфів і казок».

Ми ніколи не повинні забувати, що на світі є чудова Країна Міфів, така далека і, водночас, близька й рідна для усіх нас.

VІ Повідомлення теми, мети, задач уроку.

 «Вузлик».

Вчитель:

- Ми з вами продовжуємо нашу подорож Країною Міфологією. А в якому напрямі здійсниться наша подорож ви дізнаєтесь, коли прочитаєте закодовані слова:                           

                                                                

 

 

 

 

 

               - Так, за новим міфом ми мисленно полинемо аж у стародавню Грецію, тому що одними з найцікавіших у світі є давньогрецькі міфи.                                                                                                                                                                                                  Електронна презентація «Загадкова Греція».

  Ми вирушаємо на Балканський півострів, до Греції. Нашими екскурсоводами сьогодні в подорожі будуть І______________________________________          ІІ___________________________________ІІІ______________________________.  І екскурсовод. Подивіться на карту Європи. Греція знаходиться на півдні Європейської частини. Складається з материка і 3тисяч островів. Вища точка Греції - гора Олімп (2917м). Тут і жили Боги.                                      

ІІ екскурсовод. Прямуємо до Еллади (так у давнину називали Грецію)- колиска давньогрецькою цивілізації і культури. Її історія налічує 5тисячоліть. Все тут і великі міста і маленькі села, незліченні острова і високі гори. Кожен камінь овіяний часом, легендами міфами                                                                                 ІІІ екскурсовод. Греція - країна незвичайної краси. Столиця Греції – місто Афіни, це ім’я давньогрецької богині мудрості та пізнання. Можете собі уявити, що ми насолоджуємось тими ж видами, якими насолоджувались поети і художники протягом століть!                                                                                    - - Яке враження на вас справила Греція?                               

Вчитель:                                                                                                                    Давньогрецькі міфи мали великий вплив на розвиток культури всього світу. Це перлини світової літератури імена богів, історії їхнього життя дивовижні пригоди дійшли до нас скрізь тисячоліття. Давні греки переносили на зоряне небо дійових осіб з міфології. Майже всі назви сузір’їв пов’язані з давньогрецькими міфами. Чому ця міфологія глибоко проникла в образ думок сучасної людини. Допоможе в цьому розібратися наш мовознавець Киян Маргарита. 

Мовознавець:

Часто в повсякденному житті ми говоримо про:

Сізіфова праця – безглузда, марна праця;

загадка сфінкс – щось незрозуміле,загадкове, дуже важке завдання;               панічний страхдуже сильно злякатися;

олімпійський спокій – незворушний спокій                                          гомеричний сміх – нестримний надзвичайної сили сміх;                              танталові муки – муки викликані близькістю бажаного і неможливістю цього досягти;

Геркулес – могутній і сильний чоловік;

Амазонка – смілива і рішуча жінка.

На сьогоднішньому уроці ми познайомимося з давньогрецьким міфом «Дедал та Ікар».                                                                                                                         Прочитавши цей міф, ми з вами:                                                                         а)розширимо свої знання про міф як жанр усної народної творчості;         б)осмислимо його зміст;                                                                                                            в) поповнимо словниковий запас новими словами;

г) будемо вчитися застосовувати набуті знання;

д) надалі будемо цікавитись міфами стародавньої Греції.

VІІ. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу.

 

1.Словникова робота

- Діти, в тексті є нові слова, значення яких ви, можливо, не розумієте. Зараз ми їх прочитаємо і, користуючись тлумачним словником дізнаємось їх значення. На дошці записані слова. Діти читають їх і, користуючись словником, пояснюють їх значення.

Небіж – племінник, син брата чи сестри.

Акрополь – розташована на височині укріплена частина давньогрецького міста; був фортецею і притулком громадян у воєнні часи.

Зненацька –раптово.                   Афінянин –мешканець Афін.                                         

Крит – назва острова.                                                                               Критянин – житель острова Крит.

2. Первинне ознайомлення з міфом «Дедал та Ікар».

 Читання  міфу вчителем та кращими учнями вголос «ланцюжком», якщо зустрічається слово, значення якого вони не розуміють, вчитель пояснює його в ході читання.

3.- Діти,чи сподобався вам міф? Що найбільше вразило?                                       - 4. Самостійна робота.                                                                                       -Діти, зараз ви прочитаєте міф мовчки, олівцем позначите слова,значення яких ви не розумієте, визначите складові частини тексту та поміркуєте, які рядки слів найповніше розкривають зміст міфу.

             5. Фізкультхвилинка.

Грецький народний танок «Сіртакі». Діти  під музику виконують рухи.                                                            VІІІ.Застосування учнями знань з метою засвоєння навичок

             1.Перевірка рівня засвоєння змісту прочитаного тексту

а)  Після мовчазного читання діти називають незрозумілі їм  слова.

До пояснення значення цих слів залучаються всі учні класу, в разі необхідності  це робить вчитель.

                     б) Визначення рядків слів, які найповніше розкривають зміст тексту. 

                     в) Визначення складових частин тексту.

- Пригадайте, з яких частин складається текст?

- Текст складається з зачину (початку), основної частини і кінцівки.

- Зайдіть у тексті зачин. Прочитайте його.

Діти зачитують перші два абзаци тексту на с.30.

- Прочитайте кінцівку.

 Учні зачитують останній абзац тексту на с. 33.

2. Відтворення змісту прочитаного з елементами вибіркового читання.

Вчитель:

- Назвіть дійових осіб міфу.

- Дійові особи міфу: митець Дедал, його син Ікар, цар Мінос.

- Ким був Дедал?

- Дедал був нащадок царського роду, митець , різьбяр і будівничий.

- Відшукайте в тексті і прочитайте, чому нащадок царського роду опинився на острові Крит? 

Діти зачитують уривок з тексту (третій абзац).

- Як поставився до митця цар Мінос?

- Цар Мінос прийняв Дедала з радістю, загадав йому багато роботи, згодом одружив його і в сім'ї Дедала народився син.

- Чому Дедал весь час тужив за Батьківщиною?

- Дедал сумував за Батьківщиною,тому що не міг її забути. Він був нащадок царського роду, був вільний, а на острові Крит почувався рабом.

- Відшукайте в тексті і прочитайте, що наштовхнуло Дедала на думку про політ?

Діти зачитують: «Митець знав, що Мінос його ніколи не відпустить і що ніхто, боячись царського гніву, не допоможе йому втекти, а варта впіймає і приведе назад до палацу».

- Прочитайте, як Дедал робив крила?

Діти зачитують останній абзац тексту на с. 32.

- Розкажіть, як батько вчив сина літати?

- Батько наказував Ікарові не підніматися дуже високо, бо «…сонце там палюче, воно розтопить віск – і пір'я розсиплеться». Також батько попереджував сина, щоб той не летів низько над морем, бо хвилі можуть намочити пір'я.

Вчитель звертає увагу дітей на засторогу батька: «Треба триматися середини, запам'ятай це, Ікаре, тільки середини. Будь слухняний, не шукай власної дороги, а лети просто за мною».

- Як ви гадаєте, чому Ікар забув батькову пересторогу?

- Ікар забув батькову пересторогу тому, що він відчув радість вільного польоту, відчув присмак свободи, волі і незалежності.

 - Прочитайте, як загинув Ікар?

Діти зачитують другий абзац тексту на с.32.

ІХ Творчі вправи

1.Зіставлення малюнка і тексту.

Вчитель:

- Розгляньте малюнок на с.32. Кого зобразив художник?

Діти:

- На малюнку художник зобразив політ Ікара.

- Доведіть, що це Ікар.

- Ми бачимо на малюнку хлопчика, який летить назустріч сонцю. Він летить за допомогою крил, які зробив йому батько. Сонце розтоплює віск, і пір'їни летять  додолу.

- Зверніть увагу на вираз обличчя Ікара. Чому в нього широко розплющені очі, а на устах усмішка?

- Ікар радіє, що йому вдалося  злетіти високо над землею, побачити незрівнянну красу, перемогти свій страх… Але він не думає, що піднявся занадто близько до сонця, що віск, яким скріплені пір'їни, вже топиться, пір'їни осипаються… Радість вільного польоту заступила інші думки.

- Як ви оцінюєте вчинок Ікара?

- Ікар не послухався батькової застороги «…триматися середини…, не шукати власної дороги…». Якби Ікар залишився живим , він  прославився б як герой, що прагне до нового, незвіданого, незнаного. В житті він ніколи б не тримався середини, а завжди був би попереду, був би дороговказом для інших людей.

 

          3.Робота в парах.

 «Майбутні письменники». Завдання: продовжити речення:

Минали роки…

Тепер увесь свій вільний час…

Ікар спершу слухняно…

У захваті Ікар забув про…

Нещасний батько… 

І цікаво, що втіленням…

                                                                                                                                                        

 

Х Аналіз досягнень

 

1. Перевірка роботи в парах.

 

-   «Майбутні письменники», зачитайте    складені речення.

Учні по черзі зачитують:

- Минали роки, а Дедал ніяк не міг забути далекої батьківщини. Тепер увесь свій вільний час Дедал робив із пташиного пір'я великі крила. Ікар спершу слухняно летів за батьком. У захваті Ікар забув за батькову засторогу й полинув вище, ще вище, аж до золотого сонця. Нещасний батько все зрозумів і мало не збожеволів з горя, та мусив летіти далі до найближчого берега.

       І цікаво, що втіленням одвічної мрії людства про крила став не розумний, розважливий Дедал, знаменитий винахідник, митець, а неслухняний завзятий хлопець Ікар, який першим відчув радість вільного лету і віддав за це власне життя.

2. Визначення головної думки твору.

- Прочитавши і обговоривши давньогрецький міф «Дедал та Ікар», давайте визначимо головну думку твору.

- Головною думкою твору є те, що люди завжди мріяли піднятися в небо, прагнули до чогось нового, незвіданого, прагнули відчути волю і незалежність навіть якщо це коштувало їм життя.

ХІ Підсумок уроку.

1. Бесіда.

- Що цікавого ми дізнались на уроці?

- В яку країну ми здійснили подорож?

- Ми здійснили подорож у стародавню Грецію.

- Яким зображений у міфі Дедал? 

- Дедал зображений розумним, розважливим, винахідником і великим майстром.

- Хто ж з них, Дедал чи Ікар, став втіленням вічної мрії людства про крила?

 - Неслухняний, але сміливий Ікар став символом мрії людей про підкорення небесних просторів.

 

- Як люди зберегли пам'ять про нього?

- Іменем Ікара люди назвали острів, тепер він зветься Ікарія, а море звуть Ікарійським.

 2.Гра «Поверни слова на місце»

Завдання: переставити слова таким чином, щоб утворилося зв'язне висловлювання. Прочитати його.

Міфів, прочитати, Стародавньої, вам, Греції, раджу, книгу, і, себе, для, ви,захоплюючий, відкриєте, світ, і, чарівний.

(Раджу вам прочитати книгу міфів Стародавньої Греції – і ви відкриєте для себе захоплюючий і чарівний світ).

3.Виставка книг. 

 

 

ХІІ Домашнє завдання: скласти план тексту за поданою пам’яткою; підготувати переказ міфу за планом.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЛІТЕРАТУРА

  1. Програма для середньої загальноосвітньої школи 1-4 класи. – К.: Початкова школа, 2006. – 428 с.
  2. Савченко О.Я. Читанка: Підручник для 4 класу. – К.: Освіта,     2004 – ч. І. –142с., ч. ІІ. –176 с.
  3. Карасик А. Структура і методика інтерактивного уроку в   початковій школі. / Початкова освіта. – 2005. – № 7(295). – 23с.
  4. Кузь В. Особистісно орієнтована педагогічна технологія. / Сільська школа України. – 2004. –  № 16-17. – 118с.
  5.   Шейко Г.К. Інноваційні методи роботи в початковій школі. – Х.: Ранок, 2008. – 208 с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
5 листопада 2023
Переглядів
588
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку