Урок "Міфологія, писемність і мистецтво. Будівництво пірамід"

Про матеріал
На сучасному етапі зростає інтерес суспільства до стародавніх цивілізацій, які залишили глибокий слід у всесвітній історії, бажання стати ближче до їх витоків. Єгипетська архітектура, скульптура та живопис увійшли до скарбниці світової культури. Правила мистецтва, освіта та виховання мають вплив на наше життя. Досягнення цивілізації сьогодні популяризують мас – медіа, і тому сучасний школяр має орієнтуватися в цій інформації.
Перегляд файлу

Крайнік Лариса Олександрівна. 3 листопада 2022 року.

6 клас. Всесвітня історія. Історія України.

ТЕМА:  Міфологія, писемність і мистецтво. Будівництво пірамід.

Мета:

Навчальна:  ознайомитися з  відомими пам’ятками давньоєгипетської цивілізації.

Розвиваюча:  визначити особливості культури давньоєгипетської цивілізації, осмислити і передати враження, яке могли справляти на давнє населення пам’ятки культури Єгипту; розвивати вміння працювати з візуальними джерелами інформації ; вдосконалювати вміння логічно мислити, розвивати творче мислення школярів.

Виховна: розвивати  інтерес та повагу до матеріальних і культурних надбань інших народів.

Тип уроку:  засвоєння нового навчального матеріалу

Форма проведення уроку: урок – уявна подорож

Обладнання : підручник, відео, ілюстрації, онлайн-карта «Стародавній Єгипет», презентація.

Підготовчий етап

   Учні заздалегідь отримують завдання підготувати повідомлення з теми. З допомогою вчителя добираються матеріали, ілюстрації, додаткова література.

 Урок відбувається у формі екскурсії в далеке минуле Єгипетської цивілізації, екскурсоводами в якій стають самі учні та вчитель.

Хід уроку

   І. Організаційний момент

Учитель. Доброго дня! Ми продовжуємо вивчати тему «Міфологія, писемність і мистецтво. Будівництво пірамід».

Я бажаю вам, щоб сьогоднішній урок пройшов для вас цікаво.

      Усміхніться один одному, подумки  побажайте успіхів на цілий день. На уроці будьте старанними.

Завдання наші такі:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати

    - Сьогодні на уроці ми з вами обговоримо важливі питання, відповісти на які, здавалося б, легко , але насправді – складно. Дуже хочу, щоб  наш урок був вдалим. Заплющте очі. Побажайте в думках своїм однокласникам, собі й мені успіхів.

ІІ. Підготовка до сприйняття нової теми та перевірка домашнього завдання.

     Наш урок  відбудеться у формі  уявної подорожі в далеке минуле Єгипту.

Ми помандруємо на човні по всій країні від витоків Нілу до його дельти.

     Для того, щоб потрапити на наш уявний човен,  ви маєте отримати перепустку, давши правильну відповідь на запитання.

  1. Де знаходиться Єгипет? Знаходиться на сході Північної Африки,
  2. Хто управляв Єгиптом? Фараони      
  3. Як називається головна річка в Єгипті? Ніл       Покажіть на карті.
  4. У чому полягала суть іригаційного землеробства? У регулюванні зволоженості грунтів щляхом зрошення або осушення за допомогою різних засобів.
  5. Якими видами господарювання займалися єгиптяни? Землеробство і скотарство.
  6. Столиця Давнього Єгипту?  Мемфіс       Покажіть на карті.
  7. Одним із головних богів вважався? бог сонця Ра
  8. Для вшановування фараонів будували? Гробниці, створювали їхні статуї

     Отже, кожен із вас отримав перепустку на наш човен.

    ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Метод «Мозковий штурм»

  • Давайте пригадаємо визначення поняття «цивілізація».

      Цивілізація – це країни та народи, яких об’єднує певний рівень економічного розвитку, матеріальної та духовної культури й традиції. Ознаками цивілізації є писемність, архітектурні споруди тощо.

(учні по черзі називають складові поняття)

     Українська поетеса Леся Українка так  писала про досягнення єгипетської цивілізації:

І кожна цегла, статуя, колона,

Мережечка, різьба і малювання

Незримими устами промовляє:

«Мене створив єгипетський народ

І тим навік своє імення вславив».

                      ( Епіграф записаний на презентації)

 ІV Оголошення, представления теми та очікуваних навчальних результатів.

     Протягом кількох уроків ми з вами вивчали історію Стародавнього Єгипту.

     Сьогодні наше з вами завдання продовжити дізнаватися про культурні надбання давньоєгипетської цивілізації, які стали складовою частиною світової культури.

Запишіть тему уроку до зошитів.

      Міфологія, писемність і мистецтво. Будівництво пірамід.

 

Розповідь вчителя  

     На минулому уроці  ми з вами розглянули «Релігія та міфологія», «Писемність».  У ході подорожі на нашому шляху сьогодні зустрічатимуться такі зупинки: «Єгипетські піраміди», «Мистецтво Єгипту».

 V. Вивчення нового навчального матеріалу

Зупинка «Єгипетські піраміди». (розповідь учня)

            Єгиптяни сприймали свого царя як живого бога. Для них він був наділений надприрод­ною силою. Царя вважали сином бога сонця Ра.

Фараон турбувався про своє потойбічне життя ще на землі. Він починав будувати собі гробницю, як тільки сходив на трон. Величина усипальниці символізувала велич царя. На лівому березі Нілу, край пустелі Сахари, височать знамениті єгипетські пірамідикам’яні гробниці фараонів. Піраміди здавна вважалися одним із семи чудес світу. Араби склали приказку: «Усе на світі боїться ча­су, а час боїться пірамід». До нашого часу збереглося близько ста пірамід. Колись їх було більше, але частина з них зруйнована, а деякі засипав пісок, що постійно насувається з пустелі

       Найвищі піраміди — фараонів Хеопса, Хефрена і Мікеріна — збудовані майже 5 тис. років тому. Біля них здіймається велетенська кам’яна статуя Сфінкса — фанта­стичної істоти з тулубом лева і головою фараона. «Батьком жаху» називають араби-кочівники цю статую.                Людей ще в давнину вражали велетенські розміри пірамід. Висота найбільшої з них — піраміди Хеопса — 137 м. Учені стверджують, що колись вона була ще вищою. Щоб обійти пі­раміду довкола, треба пройти по піску цілий кілометр. Відомо, що піраміду будували впродовж 20 років, а дорогу до неї — 10 років. За 1000 років було побудовано близько 100 пірамід

Відео «Будівництво єгипетських пірамід»

Вчитель демонструє в 3D-сцени "Тутанхамон", "Піраміди Стародавнього Єгипту" на сайті https://ua.mozaweb.com/uk/lexikon.php?cmd=getlist&let=MICROCURRICULUM&sid=TOR

 

Віртуальна екскурсія пірамідою Джосера на сайті https://my.matterport.com/show/?m=o5Ex5Xo7UkE

      Поясніть арабську приказку: « Все на світі боїться часу, а час боїться пірамід».

         На останній зупинці ми ознайомимося ще з одним напрямком культури Стародавнього Єгипту -  мистецтвом. (розповідь учня)

        Стіни гробниць були потинько­вані і вкриті кольоровими малюнками -

розписами. На них зображено, як боги ведуть померлого на той світ і сцени потойбічного життя, котре єгиптяни уявляли як продовження земного, тільки щасливішого. Ось наприклад ми можемо бачити, як знатний єгиптянин полює на птахів у заростях папірусу на Нілі. У другій гробниці на стіні намальовано жнива. Засмаглі на сонці селяни збирають урожай. Потім погоничі проганяють биків по колосках, щоб їх обмолотити. Художники малювали за встановленими правилами. Го­лову людини та її тіло малювали в профіль (збоку), а плечі були розвернуті прямо. Око малювали завжди прямо. Розписи робили також у палацах і будинках багатих лю­дей. Але вони не скрізь збереглися.

      Єгипетське мистецтво було тісно пов’язане з релігією. Скульптуру єгиптяни розуміли як місцеперебування померлого. Тому статую померлого поміщали до гробниці.

      Перед вами Золота маска Тутанхамона, яка прикривала обличчя мумії фараона. Вона стала одним з головних символів світової культури. Вага маски 10,23 кг викувана з двох листів золота, з інкрустацією з блакитного скла і лазуриту, а очі виготовлені з напівпрозорого кварцу

    Погруддя Нефертіті один з найвідоміших мистецьких скарбів Давнього Єгипту. Її імя перекладається як «красуня прийшла». За свідченням істориків Ніфертіті була дружиною і співправителькою фараона Ехнатона.

VI. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу.

Вправа «Незакінчене речення».      (Учні на презентації бачать  незакінчені речення. Треба дописати або усно сказати  інформацію, якої недостає)

  • Стіни гробниць були вкриті кольоровими ____________________ .
  • На малюнках  зображували ________________________________.
  • Художники малювали за встановленими _____________________.
  • Єгипетське мистецтво було тісно пов’язане з _________________.
  • Ім’я Нефертіті перекладається як ___________________________.

VІІ.  Рефлексія. «Блок запитань»

    Учням пропонується   “теги”, які необхідно доповнити. Записані на презентації

  • я вже знаю …
  • було важко …
  • я розумію, що…
  • я вмію…
  • я можу…
  • було цікаво дізнатися, що …

Учні обирають по 1-2 твердження та доповнюють їх.

VIІІ. Підсумок уроку

Ось і завершилась наша подорож культурними пам’ятками Стародавнього Єгипту.

      Давайте повернемося  до епіграфу нашого уроку, слів Лесі Українки.  Чим за її словами вславив себе єгипетський народ? (Відповіді учнів) Так, своїм культурним надбанням.

      На сучасному етапі зростає інтерес суспільства до стародавніх цивілізацій, які залишили глибокий слід у всесвітній історії, бажання стати ближче до їх витоків. Єгипетська архітектура, скульптура та живопис увійшли до скарбниці світової культури. Правила мистецтва, освіта та виховання мають вплив на наше життя. Досягнення цивілізації сьогодні популяризують мас – медіа, і тому сучасний школяр має орієнтуватися в цій інформації.

ІХ. Оцінювання учнів.

Вчитель виставляє оцінки учням

Х. Домашнє завдання

  • Опрацювати § 12 п.2.
  • Повторити § 10, 11, 12 п.1,3.
  • Переглянути відео та презентацію до уроку на платформі Human
  • Пройти тест за посиланням з теми «Стародавній Єгипет».

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=8710640

 

docx
Додано
3 грудня 2022
Переглядів
378
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку