Урок "Микола Куліш. «Мина Мазайло». Образи комедії. Проблеми, порушені у творі"

Про матеріал
Урок спрямований на усвідомлення особливостей тематики літературних творів доби «розстріляного відродження», розвиток уміння оцінювати вчинки героїв, робити відповідні висновки; збагачувати словниковий запас засобами спілкування й взаємодії.
Перегляд файлу

                                                                                        

Тема:  Микола Куліш. «Мина Мазайло». Образи комедії. Проблеми, порушені у творі

Освітня: усвідомлювати особливості тематики  літературних творів  доби «розстріляного відродження»; продовжити роботу над формуванням умінь аналізу драматичних творів (проблематика, сюжетно-композиційні особливості, своєрідність образів); розвивати вміння оцінювати вчинки героїв, робити відповідні  висновки; збагачувати словниковий запас засобами спілкування й взаємодії.

Розвиваюча: розвиток

регулятивних УНД: самостійно формулювати тему й задачі уроку, мати здібності до ціле покладання;

пізнавальних УНД:  формувати вміння аналізувати інформацію,здійснювати її обробку; застосовувати запропоновані схеми, моделі для одержання інформації; презентувати підготовлений  матеріал  у наочному й вербальному виглядах;

комунікативних УНД:  формувати вміння аргументувати власну точку зору, уміння «домовлятися»; знаходити спільне рішення поставленої проблеми в спільній діяльності; володіти різними видами мовлення; коректно висловлювати власну думку;прагнути до  продуктивної взаємодії з іншими членами учнівського колективу; здійснювати взаємний контроль спільних дій;

особистісних УНД: формування позитивної мотивації до навчання ; виховання вольових якостей; розвиток  самостійності у прийнятті рішень і відповідальності за результати своєї роботи; формування здатності до соціалізації.

Виховна: виховувати чутливе ставлення до художнього слова, акцентувати увагу на значущості й важливості в житті таких загальнолюдських  понять як «родовід», «родинне прізвище».

Тип уроку: комбінований

Методи роботи: частково-пошуковий,проблемний, практичний, творчий, словесний.

Форми роботи: індивідуальна, парна.

Засоби навчання: індивідуальні папки із роздатковим матеріалом, презентація до уроку, інтелект-карта твору, карта оцінювання роботи учнів,анкета героїв, міні-зошит

                                                     Хід уроку

І Організаційний момент. Створення емоційного настрою (2 хв.)

- Доброго дня, дорогі діти! Дуже тішуся тим, що ви стоїте зараз переді мною такі усміхнені, натхненні, красиві, готові до нових знань і відкриттів! (діти вітаються з учителями).

Американський винахідник Генрі Форд сказав:

Зібратися разом-це початок.

Триматися разом-це прогрес.

Працювати разом-це успіх!

Ми зібралися, тримаємося разом і починаємо працювати, але перед тим пропоную згадати  формулу  нашого успішного уроку:

(у + о + в + с) *р = з

(увага + організованість + взаємодопомога +  співпраця) * робота = знання

Сподіваюся, шановні, ми й сьогодні  розв’яжемо це рівняння на «відмінно».

А отримати об’єктивну й неупереджену оцінку нам допоможуть листи оцінювання. Зверніть увагу на те, що в них  необхідно фіксувати результати своєї роботи за кожен вид діяльності, акцентуючи  увагу не тільки на правильності, але й на творчий підхід до виконання.

Лист оцінювання навчальних досягнень

Прізвище, ім'я______________________

Тема уроку_________________________

Задачі уроку (заповнити наприкінці)_________________________

Складові оцінки

                Моя оцінка

           Взаємооцінка

Правильність виконання

Творчий підхід

Правильність

виконання

Творчий підхід

Інтелект- карта

 

 

 

 

«Збери образ»

 

 

 

 

«Установи відповідність»

 

 

 

 

Визначення проблематики

 

 

 

 

Графік знання

 

 

 

 

Складання кеннінгу

 

 

 

 

 

Критерії: 24-23 б.-«5»; 22-16 б.-«4»; 15-7б.-«3».

Кількість балів:______                           Оцінка______

 

    Слово вчителя

Минулий урок, шановні, дав нам можливість привідкрити завісу життя й творчості найталановитішого представника доби Розстріляного Відродження Миколи Куліша. Сьогодні я хочу, аби ми сповна насолодилися красою слова й глибоким змістом творів цього славетного драматурга.

У 1929 році на пленумі в Управлінні митців Микола Гурович  промовив: «Треба писати такі твори, щоб вони проймали цілі епохи. Драматичний твір не повинен бути метеликом, що живе один день». Такий твір було написано… Твір, що вже не одне десятиліття змушує нас замислитися над загальнолюдськими проблемами…

ІІ Актуалізація знань  учнів (5 хв.)

1.Робота з діаграмою зв’язку (інтелект-картою)

---З яким твором ми почали знайомитися на попередньому уроці?

--- Яке д/з ви підготували на сьогодні?

--- Перевіримо,діти, наскільки вправно ви впоралися із ним (діти готували повідомлення, що стосуються твору «Мина Мазайло», з урахуванням відомостей, одержаних на попередньому уроці. Обов’язкова умова повідомлень: окремий колір для кожного елементу й наявність асоціативних зображень).

                історія написання                                                  жанр 

 

 

 

    ?????  (проблеми                                                                     

     твору)                                                                                         сюжет

 

                                                                                                          

 

                      

                                 композиція                                               тема

  •   Зверніть увагу, будь ласка, що інтелект-карта твору, незважаючи на те, що ви так старанно попрацювали, не є повністю завершеною. Яких відомостей  нам ще не вистачає, аби сказати в ній останнє слово?

(Логічний ланцюжок припущень).

      ІІІ Мотиваційний етап(3-4 хв.)

  •   Дякую! Скажіть, діти, а як ви особисто ставитеся до зміни прізвища? Можете навести приклад , коли людина змінила прізвище й стала доволі успішною? А навпаки? (діти наводять приклади)

Проблемне питання: успіх людини пов’язаний із прізвищем? Чи може людині не поталанити в житті через нього?

Виходячи з цього, сформулюймо тему нашого уроку. 

 Микола Куліш. «Мина Мазайло». Проблеми, порушені у творі. Образи комедії.

Визначитися із задачами  уроку нам допоможуть опорні слова, які ви бачите на слайді.  Продовжіть їх(усно):

  •      Я можу  дізнатися  про…
  •      Зможу поміркувати 
  •      Замислюся над…
  •      Зможу проявити себе…
  •      Мені може знадобитися в житті вміння…

ІV Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу (20 хв.)

  1. Слово вчителя

XX століття… Українізація населення…саме це історичне явище стало поштовхом до написання п’єси Миколою Кулішем. Адже ще тоді він розумів,  що воно штучне. Як же йому це боліло! Аби повніше зрозуміти всі нюанси українізації, пропоную зробити  екскурс в історичне минуле. Допоможе нам у цьому учениця…

  1. Повідомлення учениці про явище українізації.
  2. Робота з текстом твору (прийом «Збери образ» в парах)

Зібрання образу дійових персонажів п’єси за поданим алгоритмом:

  •      Прізвище, ім’я
  •      Вік
  •      Місце проживання
  •      Рід занять
  •      Ставлення до українізації
  •      Особливості мови
  •      Риси характеру
  •      Життєві цінності
  •      Асоціативні прикметники
  •      Висновки

(Відповіді учнів супроводжуються слайдом із зображенням персонажа)

Динамічна пауза (2 хв.)

5. Інсценування п’єси дітьми (сцена заняття вчительки російської мови з Миною Мазайлом) з метою подальшого визначення проблематики твору.

6.Визначення проблематики  драматичного твору (використовується формула ПОПС –позиція + обґрунтування + приклад + слідство)

Дозаповнення інтелект-карти

VI Закріплення опрацьованого матеріалу(6 хв.)

1.Графік «Мої Знання»

           

 2.  Творче завдання

Учні складають кеннінг, шукаючи відповідь на проблемне питання «Зміна  прізвища-це…?», адже Мина Мазайло не поодинокий приклад цього. 

(необхідно висловити свою думку двома словами-іменниками (ім.у Н.в + ім. у Р.в.)),наприклад: 

Горе від розуму

Втрата родинного  зв’язку або

Прагнення до змін…

2.Домашнє завдання

Обов’язкове: дібрати матеріал для написання контрольного твору.

За бажанням: виконати дослідницьку роботу «Походження прізвища моєї родини» (із презентацією)

VII Підсумки уроку (4  хв.)

1. Слово вчителя

  •          Ось і добігає кінця наш сьогоднішній урок. Дорогі мої, чи справдилися ваші очікування від уроку?(діти фіксують свої думки на листі оцінювання, записуючи, які із запланованих задач особисто ними було досягнуто). Продивіться, будь ласка, чи все заповнено в листі оцінювання? Якщо так, підсумуйте кількість балів і поставте загальну оцінку. З вашого дозволу, я би хотіла виставити додаткові оцінки тим, хто готував повідомлення й був задіяний в інсценуванні уривку п’єси.

2.Рефлексія настрою (прийом «Дякую»)      

А   я  дякую вам , дорогі діти, шановні гості, за те, що ми були сьогодні разом!!!

----Ми знаходимо в п’єсі стільки гумору, асоціацій, стільки відповідей на болючі питання того часу, що закінчити урок хочу словами Остапа Вишні «Отже, читайте «Мину Мазайла, товариші

 

docx
Додано
11 січня
Переглядів
181
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку