Тема М. Вороний. „Євшан-зілля”.
Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю М. Вороного, з історичною основою та змістом поеми „Євшан-зілля”; розвивати навички вдумливого, виразного читання, коментування прочитаного, визначення особливостей літературного твору; виховувати почуття патріотизму, національну самосвідомість.
Хід уроку
І. Повідомлення теми і мети уроку.
ІІ. Розповідь вчителя.
Микола Кіндратович Вороний народився 24 листопада 1871 р. на Катеринославщині. Дитячі роки майбутнього письменника проминули на околицях Харкова, куди переїхала родина через півроку після народження сина. Свій волелюбний дух Вороний успадкував від далеких предків по батьковій лінії – учасників гайдамацького руху, а поміркованість, любов до книжки – від материного роду, предком якої був ректор Києво-Могилянської академії П. Колачинський. Освіту Вороний здобував у реальних училищах та в гімназії. Юний гімназист був допитливий і кмітливий, багато читав. Незабутнє враження на нього справило перше знайомство із поезією Т.Г. Шевченка.
У молоді роки Вороний займається революційною діяльністю. Уже з 7-го класу гімназії хлопцем цікавиться поліція: арешти, обшуки в помешканні.
М.Вороний навчається у Віденському університеті, згодом – у Львівському. Яскравою сторінкою у його біографії львівського періоду стало знайомство з І. Франком, що згодом переросло у дружбу.
Микола Кіндратович з головою занурюється у громадську діяльність. Працює членом редколегії „Житє і слово”, працює режисером театру „Руська бесіда”, навіть пробує себе у ролі актора.
Перші збірки поезії Вороного побачили світ у 1911, 1913 рр. Тоді ж він пише і публікує низку праць про драматургію і театр.
З приходом більшовиків письменник змушений був емігрувати до Польщі. Однак глибока туга за батьківщиною спонукала його повернутися. Згодом в Україні розпочинаються масові репресії і переслідування творчої інтелігенції. Не оминула трагічна доля і Вороного. Його то заарештовували, то відпускали. 29 квітня 1938 р. був винесен вирок: розстріляти.
ІІІ. Робота з підручником (с. 36)
ІУ. Продовження розповіді вчителя.
Мотив любові до рідної землі є одним із провідних мотивів творчості Вороного. Про любов до батьківщини йдеться і в поемі „Євшан-зілля”.
Євшан – різновид полину.
Історія написання поеми. М. Вороного вразила легенда з Галицько-Волинського літопису, за якою полонений хлопець забув свій рід, мову, народ, і посланці від батька нічим не могли оживити його память, окрім як пахощами євшан-зілля, що росте на його батьківщині. І понюкафши, він заплакав і сказав: „ Да лучче єсть на своїй землі кістьми лягти , аніж на чужій славному бути”.
У. Теорія літератури.
Ліро-епічний твір –літературний жанр, у якому поєднуються зображальні та виражальні засоби, притаманні ліриці та епосу.
Поема – це великий віршовий, переважно ліро-епічний твір. У якому зображено важливі, яскраві події, виражено їх сприйняття та оцінку.
УІ. Знайомство зі змістом поеми.
Д/з Підручник с. 41 (письмово), зміст поеми.