Урок "Мінерали, гірські породи та корисні копалини.

Про матеріал
Конспект уроку з географії для 6 класу. Урок має чітку структуру, має всі етапи уроку. Містить інтерактивні вправи та прийоми навчання. Урок містить цікаві факти та інформацію до теми, словник термінів, таблиці, схеми. Урок не перенасичений теоретичним змістом. Вважаю, що урок підійде і для проведення традиційного уроку, і для уроку у НУШ.
Перегляд файлу

ТЕМА. МІНЕРАЛИ, ГІРСЬКІ ПОРОДИ ТА КОРИСНІ КОПАЛИНИ.

Словник термінів

Мінерали – природні хімічні сполуки, які входять до складу земної кори, однорідні за своєю фізичною будовою та хімічним складом.

Мінералогія – наука, яка вивчає мінерали.

Гірські́ поро́ди — природні агрегати однорідних або різних мінералів, утворених за певних геологічних умов у земній корі або на її поверхні. Як правило, гірськими породами вважаються тільки тверді тіла, хоча в широкому розумінні до гірських порід входять також рідкі речовини (вода, нафта тощо) та природні гази.

Магматичні гірські породи – породи, що  утворились внаслідок затвердіння речовини верхньої мантії Землі, природного силікатного розплаву — магми, яка піднімаючись уверх при геотектонічних процесах, охолоджувалась та тверднула.

Осадо́ві гірські́ породи – гірські породи, що утворилися на поверхні літосфери внаслідок вивітрювання та перевідкладення давніших порід різного походження, випадіння речовин із розчинів, нагромадження решток рослинних і тваринних організмів та продуктів їх життєдіяльності, вулканічного матеріалу та матеріалу, що надходить з космосу.

 Метаморфічні гірські породи – породи, що утворились із магматичних та осадових внаслідок перекристалізації на глибині під впливом високої температури і великого тиску, а також різних фізико-хімічних процесів.

Метаморфізм (грец. metamorphoómai — піддаюся перетворенню, перетворююся) — процес твердофазної мінеральної і структурної зміни гірських порід під впливом температури, тиску, підземних розсолів, часто в присутності флюїду.

 

 

Цікава інформація

У складі мінералів переважають хімічні елементи Оксиген, Силіцій, Алюміній, Ферум, Кальцій.

Відомо понад 2000 мінералів, проте половина з них у природі трапляється рідко. Місця залягання великої кількості мінералів називають покладами. Поклади мінералів розташовуються на різних глибинах, що іноді сягають кількох сотень метрів.

До мінералів, які є простими речовинами, належать алмаз, графіт, сірка, золото, срібло та інші. Але таких мінералів у природі небагато, і не всі вони утворюють поклади. Серед мінералів значно більше складних речовин. Наприклад, мінерал кальцит – складова частина крейди, мінерал кварц є у складі піску. У білій глині переважає мінерал глинозем.

Мінерали мають характерні властивості, які дають змогу їх розпізнавати. Так, їх розрізняють за кольором, блиском, твердістю, міцністю тощо. Найтвердіший з усіх відомих мінералів – алмаз. Він легко розрізає скло, залишає подряпини на залізі. А от графіт м'який, його легко подрібнити.

Людина з давніх-давен використовує мінерали та гірські породи. Мармур, граніт, вапняк застосовують при спорудженні будівель та їх оздобленні. Без глини та піску не можна виготовити керамічний, порцеляновий чи скляний посуд.

Мінерали та гірські породи, які люди видобувають у великих кількостях для подальшого практичного застосування, називають корисними копалинами. Слово «копалини» у цій назві з'явилося тому, що більшість із них відсутні на поверхні і в прямому розумінні їх викопують з-під землі. Ті, з яких одержують метали, називають рудами. Наприклад, із залізних руд добувають залізо.

До корисних копалин, яких видобувають у всьому світі найбільше, належать вугілля, нафта, природний газ, руди.

Нафта належить до найцінніших копалин. На заводах завдяки хімічним реакціям з неї одержують сотні речовин. Переробляючи нафту, отримують цінні суміші речовин: бензин, гас, мазут, гудрон, яким асфальтують дороги, тощо.

Звідки з'явилася нафта? Вчені припускають, що вона утворилася з відмерлих решток морських рослин і тварин, які нагромаджувалися на морському дні. Там вони вкривалися шаром глини і піску, що поступово кам'янів. Під тиском цього каміння рештки морських мешканців перебували мільйони років. За цей час вони перетворились на нафту -- рідину коричневого кольору різних відтінків.

Нині цю природну суміш органічних речовин добувають у величезних кількостях. Учені підрахували, що за сучасних темпів споживання нафти її запасів надовго не вистачить. Тому вони вже працюють над створенням нових речовин, що замінять нафтопродукти.

 

ОРІЄНТОВНА МОДЕЛЬ УРОКУ

Мета: ознайомити учнів з мінералами, гірськими породами та корисними копалинами; продовжити формувати систему знань про літосферу; сформувати вміння за зовнішніми ознаками розрізняти магматичні, осадові та метаморфічні гірські породи; розвивати вміння формулювати свою точку зору; виховувати бережливе ставлення до природних багатств земних надр.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: атласи, тематичні карти, зразки гірських порід та мінералів, таблиця умовних знаків корисних копалин, фізична карта України.

Опорні та базові поняття: мінерали, мінералогія, гірські породи, магматичні, осадові, метаморфічні гірські породи, метаморфізм.

Методи і прийоми роботи: інтелектуальна розминка, робота в групах, творча лабораторія, робота в парах, опорні схеми.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів

Інтелектуальна розминка

  1. З чого складається земна кора – верхній шар Землі?
  2. Що таке мінерал?
  3. Наведіть приклади мінералів.
  4. Що таке гірські породи?
  5. Встановіть відмінність між мінералами та гірськими породами.
  6. Що таке корисні копалини?
  7. Де людина використовує мінерали, корисні копалини?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Розповідь учителя

 Людина є частиною живої природи. Здавна вона залежить від природи і користується її дарами. Не виключенням є і мінерали та корисні копалини. Здавалося, яку користь може дати людству звичайне каміння, що знаходиться під ногами.  Проте це один з найдавніших витворів природи, якому людина знайшла застосування і на сьогоднішній день його успішно використовує в різних сферах діяльності. Та інколи дії людини можуть завдати непоправної шкоди природі. А для того, щоб не зашкодити потрібно вивчати компоненти природи, встановлювати взаємозв’язки між ними і саме головне навчитися «слухати » і «розуміти» те, що можуть розповісти камені.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Робота з текстом підручника

Завдання: виписати поняття «мінерали» й «гірські породи» та підібрати до них приклади.

Робота в групах

Завдання:  кожна група отримує завдання щодо умов утворення гірських порід та мінералів:

1 група – магматичні породи

2 група – осадові породи

3 група – метаморфічні породи

Робота з таблицею (фронтально)

 Дані, що отримала кожна група при вивченні питання заносяться до таблиці.

Гірські породи

Магматичні

Осадові

Метаморфічні

Умови утворення

 

 

 

Основні властивості

 

 

 

Приклади

 

 

 

 

Робота з колекцією мінералів та гірських порід

 Учні знайомляться із мінералами, звертаючи увагу на колір, структуру, визначають походження, заносять короткий опис гірської породи в робочий зошит.

Творча лабораторія

Робота з картами атласу (фронтально)

  1. Які умовні позначення використовують для позначення корисних копалин?
  2. Знайдіть найбільш вживані позначення корисних копалин на території України.
  3. Які групи корисних копалин є на території України?
  4. Замалюйте декілька умовних позначень різних груп корисних копалин.

Робота з підручником

Складання опорної схеми

IV. Закріплення нових знань і умінь

Робота в парах

Завдання: для кожної групи гірських порід знайти свої приклади мінералів (виконується  письмово в зошиті).

Гірські породи

Приклади

Магматичні

Граніт, базальт, торф, кам’яна сіль, графіт, мармур, пемза, пісковик, гнейс, торф, вулканічний туф.

Осадові

Метаморфічні

 

Завдання перевіряється усно.

VI. Підсумок  уроку. Домашнє завдання.

Інтерактивна вправа

Учні по черзі висловлюють думку про те, що нового дізналися на уроці, що сподобалося, розпочинаючи підсумок словами «Я зрозумів…» чи інший варіант.

 

 

Домашнє завдання. Опрацювати параграф 23. Вивчити основні поняття і терміни. Підготувати коротке повідомлення про використання людиною мінералів і гірських порід.

docx
Додано
28 березня
Переглядів
50
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку