Урок " Міні-проєкт «Зелена аптека»"

Про матеріал

Мета проєкту: «Зелена аптека»:

- створити умови для осмислення нової та вже відомої інформації про лікарські рослини;

- ознайомити із різноманітними лікарськими рослинами України;

-ознайомити з лікувальними властивостями лікарських рослин;

- формувати дбайливе ставлення до рослинного світу;

- заохочувати до самостійного читання літератури про цілющі трави та їхні властивості;

- викликати бажання берегти своє здоров'я;

Перегляд файлу

 

Комунальний заклад « Навчально-виховне об’єднання

« Загальноосвітня школа І –ІІІ ступенів № 24 –

центр дитячої та юнацької творчості « Оберіг»

Кіровоградської міської ради Кіровоградської області

 

 

 

 

 

 

Тема:  Міні-проєкт «Зелена  аптека».

 

 

 

 

 

 

                                                                                 Розробила вчитель

                                                                                 початкових класів

                                                                                 Сиднюк Тетяна

                                                                                 Олексіївна

 

 

Тема. Міні-проєкт «Зелена  аптека».

Мета проєкту:

- створити умови для осмислення нової та вже відомої інформації про лікарські рослини;

- ознайомити із різноманітними лікарськими рослинами України;

-ознайомити з лікувальними властивостями лікарських рослин;

 - формувати дбайливе ставлення до рослинного світу;

- заохочувати до самостійного читання літератури про цілющі трави та їхні властивості;

- викликати бажання берегти своє здоров’я;

Навчальний предмет: « Я досліджую світ»

Тематичне питання : Як рослини можуть допомогти людині покращити своє здоров’я?

Змістовні питання: Які рослини називаються лікарськими?

Як заготовляти лікарські рослини?

Які легенди, казки ,вірші, загадки і пісні ти знаєш про лікарські рослини?

Як вживати лікарські рослини?

 

Очікуваний результат:  

  • отримання знань про те, як рослини можуть допомогти  покращити          здоров´я.
  • формування навичок роботи в групах,навичок роботи з додатковою літературою,
  • створення стінної газети «Лікарські рослини»

 Термін роботи над проєктом – 2 тижня

Форма презентації  виховного проєкту:

творча презентація груп.

 

Обладнання: фотознімки рослин занесених до Червоної книги, виставка книг про лікарські рослини, гербарій лікарських рослин,фіто чаї,аптечні лікарські трави,запис пісні « Зеленеє жито» мультимедійна презентація.

Хід реалізації  проєкту

І. Об’єднання в групи, отримання завдань

ІІ. Пошук інформації ,опрацювання літератури рекомендованої вчителем( з допомогою батьків)

Систематизація цієї інформації.

Робота в творчих групах

Група « Пізнайки»  Учасники готують інформацію про лікарські рослини,як і коли їх заготовляти.

Група «Екологи»  Підготувати інформацію про лікарські рослини , які занесені до Червоної книги України?

Як ми можемо оберігати наших зелених друзів ?

 Група « Пошуковці» Учні добирають загадки , казки легенди , вірші про лікарські рослини  Група « Фармацевти» Записати від бабусі рецепти приготування ліків підготувати розповідь про традиційні ліки вдома

ІІІ. Продукт, створений у процесі вирішення поставленої проблеми.

Малюнки,  вірші , загадки, міні вистава.

ІV. Презентація. Самооцінка міні – проєкту

V .Рефлексія

Папка, в якій зібрані всі робочі матеріали.

 

 

ЗМІСТ ПРОЄКТУ

 

І . Організаційний момент .

 

 Доброго дня, ліси і поля!

Доброго дня , плането Земля !

 Щастя й здоров’ я всім людям бажаємо,

З радістю в школу до знань поспішаємо.

 

Звучить пісня «Зеленеє жито».

Діти вручають коровай гостям

 

Учитель.

 

Доброго дня, дорогі діти і гості! «Дай вам, Боже, здоров’я од віку і до віку!» — так вітаються люди.

«Здоровий не знає, який він бага­тий», — каже українська приказка. І це недаремно. Здоров’я не купиш ні за які гроші.

І сьогодні на презентації проекту «Зе­лена аптека» ми ознайомимось із ці­лющими рослинами, що ростуть у нашій місцевості,  відкриємо кіль­ка нових сторінок Книги Здоров’я для себе і для наших гостей.

Дізнаємося ,як рослини можуть допомогти людині покращити своє здоров’я.

Вам відомо багато рослин, серед них є ті, які називають лікарськими. Вони допомагають людині боротися із хворобами, бо мають лікувальні властивості. Ліс був першою «аптекою», до якої люди з давніх часів йшли по ліки.

Давайте ми з вами завітаємо до «Зеленої аптеки».

До чудо-ліків в гості вирушаймо,

Дивину щонайменшу помічаймо.

Де липа, подорожник, де ромашка,

Повинен знати кожен прершокласник.

Із вдячністю цілющі трави пийте,

Ростіть на славу, здоровійте!

 

ІІ.ПРЕЗЕНТАЦІЯ ГРУП

Ми  група « Пізнайки»  дізнавалися про лікарські рослини, їх властивості та

правила заготівлі лікарських рослин.

  1. Слухання вірша
    Аптека зелена,
    Зелена аптека!
    Від тебе й від мене
    Вона недалеко.
    Зелена аптека
    Лежить навкруги,
    І зелені луги,
    Зелені сади, і ліси, і поля,—
    Уся наша рідна, квітуча земля! 
  2. Зелена аптека — це трави і квіти,
    Що в кошик збирають дорослі і діти.
    Зелена аптека, що бачим навкруг,—
    Це наш помічник і хороший друг!
  3. Зелену аптеку слід кожному знати:
    Ромашка, фіалка,
    Конвалія, м’ята,

           Червона калина,

Солодка малина
Каштан, деревій,

 бузина і чорниці,
Черемха й кульбаба,
Шипшина й суниці.

 

1. До дітей прибігає заплаканий і наляканий Незнайко.

Вчитель.-. Незнайко, що трапилось? Хто тебе налякав і образив?

 Незнайко: Вчора я з’ їв десять порцій морозива відразу. Це було дуже смачно, але сьогодні в мене дуже болить горло. Я звернувся до лікаря за допомогою.   І він сказав, що в мене дуже червоне горло і призначив мені гіркі таблетки  у. А я не хочу пити гіркі ліки!

Діти: Залишайся з нами ,ми тобі допоможемо!

 Незнайко, ти повинен знати, що лікуватися  можна не тільки гіркими таблетками , а й народними засобами. В природі існує багато різних рослин, красивих, привабливих і, що важливо знати - ЛІКАРСЬКИХ.

Я запрошую тебе, Незнайко,  до нашої  зеленої аптеки, де діти не тільки розкажуть, а й покажуть чим і як можна допомогти  вилікуватись від ангіни та інших хвороб.

Виходять учні в костюмах квітів.

1.Ромашка:

Як зустрінуться вам, друзі, запашні ромашки в лузі

 Не забудьте їм вклонитись й пелюсток росою вмитись.

Бо ромашкові відвари —то найкращі ліки-чари. ( показ картинки)

Ромашка — цілюща рослина, її насто­єм лікують простудні захворювання.

Якщо болить живіт,

Зваріть ромашки цвіт.

 

Якщо полоскати ротик відваром ромашки, то пройде зубний біль;

 чай із ромашки з медом дають на ніч дітям - буде міцний сон;

 якщо ви поранились - можна промити рану відваром ромашки, щоб змити мікроби.

 якщо трапиться застуда то інгаляції з ромашкою також стануть у нагоді.

 

 

2. Нагідки

Нагідки, сонця вартові,

Встеляли стежку край городу.

 Неначе промені зорі

Сплелися в їх чарівну вроду.

Роса ховалася на них

– Допоки день вже не покличе.

Пелюсток жовто-золотих

Краса жива і таємнича

Це нагідок або календула (показ картинки)

 Гарнень­кий, духмяний та ще й цілющий,

 ці гарні яскраві квіти можуть замінити гіркі таблетки. Якщо квітки календули залити окропом, трохи настояти, а потім полоскати горло, то ангіна швидко відступить.

 

 

3. На леваду я пішла

Ціла купа там кульбаб:

Ніби сонечка малі

Посідали на землі.

 

 Це кульбаба. (показ малюнка) Її називають «Еліксир життя».

Ко­ріння кульбаби лікарі призначають тим, у кого поганий апетит.

 У її листках багато вітамінів. З неї готують салати. Настій кульбаби - чудовий засіб від опіків.

4. М'ати й мачуха:

Мати-й-мачуха зустрі­чається по всій Україні.

Верхня час­тина листочка — м’якенька, лагідна, наче рука мами,

а нижня частина лис­точка — холодна, як рука мачухи.

От і назвали цю рослину мати-й-мачуха.  (показ картинки)

Відвар із листя використовують при кашлі.

Від застуди і від кашлю випийте відвару  краще.

 Мати -й -мачухи відвар допоможе, друзі, вам 

 

 

 5.Подорожник:

 Коли хтось упав раптово, чи поранив руку, ногу

Подорожник — ваш дружок.

 Прикладіть ви мій листок (показ картинки)

Лікує хвороби шлунка, кашель, гоїть рани
Листячко довгасте з жилками-нитками
Можеш ти прикласти до своєї рани.
Вздовж доріг, стежинок я люблю рости,
Скрізь мене побачиш, де крокуєш ти.

 

 

6. Кропива:

3 кропиви борщі й салати добрі можна зготувати.

 Хоч колюча кропива та лікує всіх вона.

 

 

7. Викупана в сонечку,

 Стоїть донечка.

 Бджоли сонячний медок

Дістають з її квіток. (Липа) (Показ картинки)

Її цвіт – найпопулярніший потогінний і жарознижувальний засіб.

 Цвіт сушать, заварюють і п′ють як чай.

 

8. Калина

Весною зеленіла,

влітку засмагала,

червоне намисто

восени вдягала. (калина)

 

 В народній медицині нема кращих ліків від застуди, ніж калиновий чай. Свіжі плоди з медом та водою вживають при кашлі, серцевих захворюваннях, тиску крові. Соком навіть очищали обличчя, щоб рум’янилось.

 

. Це м’ята.

Посадила м’яту мати,

Пахне м’ята біля хати.

Буду м’яту поливати,

Хай росте пахуча м’ята.

М’яту використовують при захворю­ванні нервової системи.

 

Правила заготівлі лікарських рослин.

 

 В давні часи лікарські рослини збирали  спеціальні люди – травники.

Травник опускався перед рослиною на коліна і шепотів: «Небо – батько, земля – мати, а ти, трава, дозволь себе зірвати»

Не зривайте з корінцями,

Оберемків не беріть!

Обережно їх зривайте,

І ногами не топчіть!

 

1.Заготовляйте лікарські рослини в сухі погожі дні, після того як спаде ранкова роса.

2.Вибирайте лікарські рослини з яскраво вираженим кольором, ароматом. Вони містять найбільшу кількість корисних речовин.

3.Зривайте квітки й листки руками,стебло зрізуйте ножем.

4. Збирайте тільки здорові і неушкоджені  частини рослин.

5. Сушіть у тих місцях, куди не потрапляють прямі сонячні промені, де немає протягів. Це можуть бути горища, сараї…

Період сушіння: 10 -5 днів.

(Роздають пам’ятки  гостям)

Завдання 2. Вгадай за описом.

  1. Я найперша весняна квіточка. Ще  у мене й листячка нема, а я вже цвіту. І квіточка у мене жовта-жовта, наче сонечко. А от коли з’являються листочки, то нижня частинка листочка, якщо його притулити до тіла, - гріє, як мама, а верхня холодить, як мачуха. Тому мене так і називають…(мати-й-мачуха)
  2. А мене ви добре знаєте. Цвіту, коли ще й травички небагато, у квітні-травні повсюди: у лісах, парках, скверах, на полях. Я – пахуча, дивовижна, синьо-фіолетова. (фіалка)
  3. А я – вічнозелений, цвіту світло-синіми квітками. Навіть під снігом мене можна знайти. Я росту повсюди : у лісах, на узліссях, у парках і садах. З мене виготовляють ліки від головного болю, неврозів. Але не грайтеся мною, бо я отруйний. На честь мене названий дитячий журнал (барвінок)
  4. Я росту під тинами, на смітниках, городах, полях, галявинах. Мною лікуються, з мене готують салати, борщі, бо я маю силу-силенну вітамінів. Збирайте мене весною. Але будьте обережні…покусаю. (кропива)

 

Група «Екологи»

Ми  група «Екологи» при­готувала повідомлення про лікарські рослини, занесені до Червоної кни­ги України.

1-й   учень. Первоцвіт дрібний. Занесений до Червоної книги Украї­ни. Має цілющі властивості. Два лис­точки первоцвіту містять добову дозу вітаміну С для людини.

2-й   учень. Латаття біле в наро­ді називають водяною лілією. Вико­ристовується в народній медицині.

3-й   учень. Горицвіт весняний, або адоніс,— важлива лікарська рос­лина і гарний медонос. Цвіте ран­ньої весни.

4-й  учень. Конвалія цвіте у трав­ні. Для того щоб із насіння конвалії виросла нова рослина, необхідно 7—8 років. Тому її потрібно охороняти.

Це конвалії у гаї

На галявині цвітуть.

І ніде, ніде немає

Кращих квіточок, мабуть.

З конвалїї готують ліки для тих, у кого хворе серце.

5-й   учень. Сон великий — ча­рівна і цілюща рослина. Не зривайте даремно оберемки цих квітів, краще помилуйтеся ними в природі!

 

В народній медицині сон-трава
І сушена вживається, й свіженька.
Щоб не боліла ваша голова,
Вона вам знизить пульс і тиск тихенько.

Травичку цю добренько посушіть,
Тоді вона вам лікувальна буде.
І довго-довго радісно живіть,
Бажаю всім здоров’я, добрі люди!

6-й учень

Підсніжник весняний велику силу має,
У ньому чудодійні, чарівні ліки є.
Серцеві препарати з них люд виготовляє,
То ж ними підліковує він серденько своє.

 

 

Червона книга :

Вміймо природу любити,

Кожній рослині радіти,

Зупинімось – останній є шанс,

Ця планета не тільки для нас!

 

Не зривайте квітку, любі діти.
Хай милує серце ніжний цвіт.
Цій красі ви будете радіти
Й добрими ітимете у світ.
В квітці стільки радості і світла,
Та краси, що душу полонить.
Бо вона під сонечком розквітла
І прийшла, щоб в цьому світі жить.

 

Виготовили плакат «  Лікарські рослиии і Червона книга»

 

Учитель. Група «Пошуковців» про­веде з вами вікторину «Зелена апте­ка».

Загадки

1-й     учень

Сонечко в траві зійшло

Усміхнулось, розцвіло,

Потім стало біле-біле

І за вітром полетіло. ( Кульбаба)

 

 

2-й      учень

На стрункій високій ніжці

 Біля річці на лужку,

У косинці-білосніжній

Стрів я квітоньку таку.

Ясним оком жовтуватим

Усміхалася мені.

Я хотів її зірвати,

А бджола сказала: — Ні!

(Ромашка).

 

3-й      учень

Не гаряче, а пече — утечеш.

При дорозі не скубнеш — обминеш.

Дуже злючою бува ця трава.

 Називається вона... (кропива).

 

4-й      учень

Я — перша квіточка весни,

Маю блакитно-синій цвіт.

Я пережив зимові сни

І знов родивсь на світ. (Пролісок)

 

5-й   учень

 

Горить, пала. На сонці цвіт,

Тому і зветься... (Горицвіт)

 

 

6-й   учень

 

Із зеленої сорочки,

Що зіткав весною гай,

Білі дивляться дзвіночки.

Як зовуть їх? Угадай. (Конвалія)

 

7-й   учень

У вінку зеленолистім,

У червоному намисті

Видивляється у воду

На свою хорошу вроду. (Калина)

 

ІНСЦЕНІЗАЦІЯ КАЗКИ

Казка про цілющі квіти

Автор:  На одній грядці росли Півонія та Нагідки.і конвалія Півонія була найважливішою, дуже гарною. Ніхто не міг пройти повз неї, щоб не замилуватися чарівною квіткою.

 Нагідки були яскраво-руденькими, схожими на маленьке сонечко.

 А Конвалія росла в тіні. Її майже не було видно, вона ховала свої ніжні білі дзвіночки під широким листям.

Але всі, хто проходив, казали: «Ах, як чудово пахне конвалія».

 Півонія дуже сердилася:

  Півонія: — Її ж зовсім не видно, але всі знають, що вона є. Це неподобство. Якось це почуло Сонечко й каже:

Сонечко: — Ти така гарна, півоніє, але не розумна. Люди дізналися про чудові властивості Конвалії й цінують її саме за це. Настій Конвалії лікує серцеві захворювання.

  Нагідки, що почули цю розмову, теж обізвалися:

Нагідки:— Мазі, що виготовляють з нас, загоюють рани, а настоєм лікують шлунок і печінку.

Тут Півонія закивала головою й говорить:

Півонія:  — Я теж корисна квітка — я лікую нервові розлади, заспокоюю нервову систему людей.

Сонечко весело замахало промінчиками й сказало: — От бачите, ви всі корисні й потрібні квіти.

 

Легенда про цілющу ромашку

У бідної жінки захворів син. Грошей на ліки в неї не було, і вона ходила по степу й збирала всі рослини, які хто порадить. Одного разу вона зустріла бабусю, яка несла в руках пучок білих пахучих квітів. Почувши про горе матері, бабуся простягла їй квіти: «Зроби з них відвар і напої синочка». «А як же звуться ці квіти?» — запитала жінка. «Як вилікується синок, то й назвеш їх ім’ям свого сина». Хлопчика звали Романом, тож мати, напуваючи його відваром, промовляла: «Пий, синочку, ромашку і будеш здоровим!»

 

Гра «Хто більше». Учні по рядах називають лікарські рослини, учитель фіксує на дошці кількість названих рослин. Перемагає той ряд, учні якого назвали більше лікарських рослин.

 

 Пісня «Ой є в лісі калина»

 

Група «Казкарі»

«Казковий дивограй» (Дитячі казки про лікарські рослини)

Казка про їжачка Знахаря

 На лісовій галявині жив їжачок Знахар. Їжачок збирав лікарські трави, квіти, кору дерев і готував з них ліки. У їжачка були друзі білочка Красунечка та зайчик Вуханчик. Білочка збирала на зиму шишки, горішки, жолуді, а зайчик їй допомагав. Одного разу зайчик гриз горішки і в нього розболілися зубки. Він гірко заплакав. Білочка пожаліла товариша і запропонувала йому піти до лісового лікаря їжачка Знахаря. «Добрий день! Їжачок, будь ласка, допоможи зайчику, у нього болять зубки», - сказала Красунечка. Їжачок дав зайчику відвар дубової кори та шавлії і наказав полоскати ротик три рази на день. «Гризи, Зайчику, тільки моркву і капусту, а горішки гризти не можна», - нагадав лісовий лікар. Звірята подякували їжачку та пішли всі разом гратися на галявину.

 

 Як подорожник допоміг зайчику

 На узбіччі дороги росла рослинка з широкими, округлими листочками. Замість квітки у неї була видовжена стрілка, покрита дрібними крупинками. Це був подорожник. У нього не було друзів. Тварини і навіть люди, що проходили, часто наступали на нього і ніколи не вибачались. Метелики і бджоли пролітали мимо. Одного разу недалеко від подорожника присів зайчик і гірко плакав, тому що подряпав лапку через колючий кущ. Подорожник пожалів зайчика і запропонував йому взяти свій листочок і прикласти його до ранки. Ранка швидко загоїлася, а зайчик і подорожник стали найкращими друзями.

 

 Ягідки горобини

Ця історія трапилася взимку. На дворі стояли люті морози. Все було вкрито білим снігом. На горобину прилетіла жовтогруда синичка. Вона ледь махала крилами і була дуже голодна. Вона навіть могла загинути від голоду. Та червоні ягідки горобини, що висіли на дереві, сказали синичці: «Покуштуй нас, пташко! В нас є багато вітамінів та поживних речовин». Синичка з’їла ягідки і весела полетіла до своїх подружок – синичок. Вона розповіла їм про смачне і дуже добре дерево. На другий день на горобину прилетіло багато синичок і пригощалися її плодами.

Казка про дружбу

На сонячній галявині росла тендітна кульбаба. Вона була лагідна, привітна і дуже схожа на сонечко. Неподалік росла кропива. Її всі вважали сердитою і колючою. Та насправді вона була сміливою і відважною. Кропива оберігала гарненьку сусідку своїми колючими листочками від усіх, хто мав намір її образити. Пройшов час… Голівка кульбаби стала біленькою і пухнастою як хмаринка. А біля неї з’явилася маленька, жовтенька кульбабка. Кропива радісно захитала листочками і сповістила про свою нову сусідку. Вона покликала всіх подивитися на маленьке чудо і помилуватися ним. Всі мешканці галявини зрозуміли, що кропива зовсім не сердита і не зла. А навпаки, вона добра і турботлива. Квіти, комахи і навіть їжачок, якого теж вважали колючим, посміхнулися кропиві і всі стали гарними друзями.

 

Група « Фармацевти»

 Наші бабусі і прабабусі лікувалися переважно чаями, настоями, відварами, виготовленими із лікарських трав.

Учитель.. Діти, я вас запрошую фітобар.

1-й учень. Рекомендую чай «Заспокійливий».

У мене чай, потрібен для спокою,

Щоби не сваритись між собою,

В ньому листя м’яти з квітами ромашки,

Щоб в житті було усім неважко,

 Є ще в ньому корінь валер’яни,

Щоб минали вас думки погані,

Запокійливий чай попивайте

І тривог у житті не майте!

 

(Листя м’яти, квіти ромашки, корінь валеріани залити окропом у великому чайнику, настояти, додати за смаком цукор.)

 

2-й учень. Спробуйте чай «Довгожителів».

До мене йдіть усі чай пити,—

Будете на світі довго жити.

З бузини, шипшини попивайте.

І ніких болячок не знайте.

Листя із суниць, смородини туди додайте

здоров’я споживайте!

Нехай у світі довго вам ведеться

І чайок мій трав’янистий п’ється!

 

(Сушені ягоди бузини, шипшини, листя суниці та чорної смородини залити окропом у великому чайнику, настоя­ти, додати за смаком цукор, вершки.)

2-й учень

Ось мій напій «Холодок»

В ньому м’ята і медок.

Хто його скуштує —

Спрагу вмить вгамує,

Виросте міцним, здоровим,

Віджене усі хвороби.

 

{Листя м ’яти залити окропом у вели­кому чайнику, настояти, додати за смаком мед.)

Рецепт від бабусі

Учитель. Давайте покуштуємо напої та чаї, що приготували госпо­дарочки.

Діти куштують чаї, напій, висловлюють свої враження.

ІV. Узагальнюємо і підсумовуємо матеріал

1. Аналіз проблемних ситуацій.

Уявіть, що ви лікарі.

Пропишіть для пацієнта ліки чи надайте рекомендацію (чай, компрес, полоскання тощо), використовуючи знання, отримані на сьогоднішньому уроці

. Ситуація 1: у пацієнта висока температура.

 Ситуація 2: при чищенні зубів виступає кров з ясен. (Прополоскати рот відваром ромашки

Ситуація 3: хворий сильно кашляє. Чай з квіток мати й мачухи

Ситуація 4: ваша мама скаржиться на те, що в неї на роботі всі починають хворіти і, взагалі, очікується епідемія грипу.

 Ситуація 5: під час екскурсії твій друг упав і забив коліно.

 Юлечка з мамою прочитали в журналі статтю «Гарне і здорове волосся». Вони прийшли до аптеки купити збір кропиви та кореня лопуха для полоскання волосся

 

2.Чи використовують ваші мами лікарські рослини для вашого лікування?

Звідки ці рослини можна взяти?

Дидактична вправа: "Запашні коробочки": Вих.: Багато лікарських рослин гарно пахнуть.. Але кожна з рослин має свій аромат. Я пропоную вам коробочки з запашними травами (ромашка, м'ята, календула

 

Незнайко, тобі я приготую збір із лікарських трав для лікування органів дихання. Для цього ми візьмемо чебрець, м'яту , календулу - по одній частині. Цим відваром ти будеш полоскати горло. Якщо ти це будеш робити старанно і добросовісно, то швидко одужаєш. А ви, діти, пам’ятайте. що багато морозива їсти не можна і лікарів не слід боятися

 

V . Підсумок уроку

 Вправа "Мікрофон".

— Яка робота на уроці була тобі більше до вподоби?

— Який цікавий факт тебе здивував?

Завантаження...
docx
Додано
18 січня 2021
Переглядів
1580
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку